Microcredential academie islamitische theologie (Leuven)

CQ Microcredential academie islamitische theologie (Leuven)

Toelatingsvoorwaarden

Microcredential academie islamitische theologie (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_57917346.htm#activetab=voorwaarden

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Microcredential academie islamitische theologie (Leuven)

programma

De student neemt minimaal 20 studiepunten op.

printECTS33.xsl

ECTS Christendom en islam (B-KUL-A02A9A)

4 studiepunten Nederlands 26 Tweede semesterTweede semester
Kersten Carool |  Jacobs Bert (medewerker) |  Leblanc Margot (medewerker)

Doelstellingen

Historisch overzicht van relaties tussen Moslims en Christenen in de Islamitische wereld en het Westen met de nadruk op moderne periode, in de vorm van hoorcolleges met ondersteuning van verplichte en aanbevolen teksten en ruimte voor klassikale discussie

Begintermen

De studenten zijn vertrouwd met de oorsprongsgeschiedenis, de rituele beleving en de centrale concepten van de islamgodsdienst, zoals die bijvoorbeeld in de cursus 'Inleiding tot de Islam' wordt uiteengezet.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Christendom en islam (B-KUL-A02A9a)

4 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester
Kersten Carool |  Jacobs Bert (medewerker) |  Leblanc Margot (medewerker)

Inhoud

Historisch overzicht van relaties tussen moslims en christenen in de islamitische wereld en het Westen met de nadruk op moderne periode., in de vorm van hoorcolleges met ondersteuning van verplichte en aanbevolen teksten en ruimte voor klassikale discussie

Studiemateriaal

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Toelichting werkvorm

Discussie - Literatuurstudie

.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Christendom en islam (B-KUL-A22A9a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Bijwonen en deelname aan de colleges (25%), werkstuk van 4000 woorden (75%)

ECTS Islamitische theologie: historische en hedendaagse perspectieven (B-KUL-A05F5A)

4 studiepunten Nederlands 26 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

Deze cursus heeft drie hoofddoelstellingen:

1. De student(e) overzicht verschaffen van de geschiedenis van de islamitische theologie (voortaan: ‘Ilm Al-Kalām) vanaf het ontstaan ervan tot de moderne tijd;

2. De student(e) inzicht verschaffen in de voornaamst onderwerpen van ‘Ilm Al-Kalām vanaf het ontstaan ervan tot de moderne tijd;

3. De student(e) vertrouwd maken met de debatten binnen ‘Ilm Al-Kalām.

Begintermen

De cursus is een overzicht van ‘Ilm Al-Kalām vanaf het begin in de zevende eeuw tot in de moderne tijd. Daarnaast maakt de student(e) ook kennis met de belangrijkste onderwerpen en debatten binnen ‘Ilm Al-Kalām. De cursus is bijgevolg geschikt voor elke student(e) die het Standaard-Arabisch beheerst en/of een algemene inleiding op de islam heeft gekregen.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Islamitische theologie: historische en hedendaagse perspectieven (B-KUL-A05F5a)

4 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

De geschiedenis van ‘Ilm Al-Kalām wordt ingedeeld in vijf perioden:

1. Eerste periode: ontstaan: 675 en 750;

2. Tweede periode: ontwikkeling en bloei: 750 – 1100;

3. Derde periode: filosofische fase: 1100 – 1400;

4. Vierde periode: stagnatie: 1500 – 1800;

5. Vijfde periode: moderne tijden: 1800 – heden.

De ontstaansgeschiedenis en de geschiedenis van de volgende perioden worden geschetst. Vervolgens wordt de leer van de tien meest invloedrijke strekkingen binnen ‘Ilm Al-Kalām behandeld. Hierbij staan de hoofdthema's van ‘Ilm Al-Kalām centraal, namelijk: (a) het Godsbeeld, (b) de rechtvaardigheid van God, (c) het statuut van de zonde, (d) het wezen van de Koran en (c) de inrichting van het bestuur. Ook de relatie van ‘Ilm Al-Kalām met andere disciplines, zoals o.a. het islamitisch recht (Fiqh) en het soefisme, komt in deze cursus aan bod. Tot slot worden enkele reformisten en ontwikkelingen uit de moderne tijd besproken.    

Studiemateriaal

Abied Alsulaiman (2020). Geschiedenis van de islamitische theologie (‘Ilm Al-Kalām). Cursus in ontwikkeling.

Wordt ter beschikking gesteld in Toledo.   

Toelichting werkvorm

Hoorcollege - Theoretisch practicum

  • Hoorcollege met mogelijkheid tot het stellen van vragen.
  • Lezen en bespreken van geselecteerde teksten. 

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Islamitische theologie: historische en hedendaagse perspectieven (B-KUL-A25F5a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

  • Permanente evaluatie: (aanwezigheid tijdens de colleges en respect van het tijdspad): 40% van het jaartotaal.
  • Mondeling examen (20 minuten): 60% van het jaartotaal.   

Toelichting bij herkansen

  • Permanente evaluatie: (aanwezigheid tijdens de colleges en respect van het tijdspad): 40% van het jaartotaal.
  • Mondeling examen (20 minuten): 60% van het jaartotaal.   

ECTS Koranwetenschappen (B-KUL-A05F6A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Deze cursus heeft vijf hoofddoelstellingen:

1. De student(e) overzicht verschaffen van de ontstaansgeschiedenis en de samenstelling van de Koran;

2. De student(e) overzicht verschaffen van de belangrijkste wetenschappen van de Koran zoals ze zich door de eeuwen heen hebben ontwikkeld;

3. De student(e) vertrouwd maken met de hoofdonderwerpen en genres van de Koran;

4. De student (e) inleiden in de hedendaagse debatten over de Koran;

5. De student(e) vertrouwd maken met de Nederlandse Koranvertalingen.

Begintermen

De cursus geeft een overzicht van de Koranwetenschappen zoals ze zich vanaf de zevende eeuw tot in de moderne tijd hebben ontwikkeld. Met inbegrip van: de ontstaansgeschiedenis en de samenstelling van de Koran; de hoofdonderwerpen en genres van de Koran alsook de belangrijkste hedendaagse debatten over de Koran binnen en buiten de moslimwereld. De cursus is geschikt voor elke student(e) met of zonder kennis van het Standaard-Arabisch of de islam. 

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Koranwetenschappen (B-KUL-A05F6a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Het vak wordt ingedeeld in vijf delen:

1. Ontstaansgeschiedenis (610 – 632) en samenstelling (632 – 656) van de Koran;

2. Koranwetenschappen;

3. Hoofdonderwerpen van de Koran;

4. Hedendaagse debatten over de Koran;

5. Nederlandse vertalingen van de Koran.

De ontstaansgeschiedenis van de Koran wordt geschetst. Eerst wordt het historisch kader geschetst: de belangrijkste data uit het leven van de profeet Mohammed komen kort aan bod. Vervolgens worden de eigenlijke ontstaansgeschiedenis en de samenstelling van de Koran behandeld. Hierbij wordt ook aandacht aan de linguïstische bewerking van de Korantekst besteed. De eigenlijke Koranwetenschappen, vooral de exegese en de hermeneutiek, komen vervolgens aan bod. Ook de theologisch inhoud van de Koran wordt toegelicht middels een selectie van verzen die fundamentele theologische onderwerpen weergeven en een bijzondere aandacht in de exegese van de Koran genieten. Tot slot worden de belangrijkste hedendaagse debatten over de Koran én de Nederlandse Koranvertalingen besproken en belicht.  

Vereiste teksten:   

1. Al-Fātiḥah (soera 1)

2. Al-Naba’ (soera 78)

3. Al-Fağr (soera 89)

4. Al-Burūğ (soera 85)  

5. Al-Ḍuḥā (soera 93)

6. Al Qadr (soera 97)

7. Al-Fīl (soera 105)

8. Al-’Iḫlāṣ (soera 112)    

9. Al-Falaq (soera 113)

10. Al-Nās (soera 114).

Studiemateriaal

Abied Alsulaiman (2021). Syllabus Koranwetenschappen. Syllabus in ontwikkeling (wordt ter beschikking gesteld in Toledo).   

Fred Leemhuis (2013). De Koran: een weergave van de betekenis van de Arabische tekst in het Nederlands. Amsterdam: Spectrum.

Toelichting onderwijstaal

  

Toelichting werkvorm

  • Hoorcollege met mogelijkheid tot het stellen van vragen.
  • Lezen en bespreken van geselecteerde teksten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Koranwetenschappen (B-KUL-A25F6a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

  • Permanente evaluatie: aanwezigheid in de lessen en het respecteren van het tijdspad (40%)
  • mondeling examen (20 minuten): 60%.

Toelichting bij herkansen

  • Permanente evaluatie: aanwezigheid in de lessen en het respecteren van het tijdspad (40%)

  •  

    mondeling examen (20 minuten): 60%.

ECTS Islamitische ethiek (B-KUL-A05F8A)

4 studiepunten Nederlands 26 Tweede semesterTweede semester
Ahaddour Chaïma |  Boulaouali Tijani (plaatsvervanger)

Doelstellingen

Dit vak is vereist door de Moslimexecutieve voor leerkrachten islamitische godsdienst.

Doelstellingen

  • de studenten zijn in staat om uit te leggen wat bedoeld wordt met ‘islamitische ethiek’;
  • de studenten zijn vertrouwd met de verschillende bronnen (zowel traditionistische als rationalistische) voor ‘islamitische ethiek’ en kunnen deze discipline onderscheiden van bijvoorbeeld ‘fiqh’ (islamitische jurisprudentie);
  • de studenten zijn vertrouwd met de verschillende theologische kaders van het begrip ‘islamitische ethiek’ en kunnen deze beschouwen binnen een West-Europese context;
  • de studenten weten waar en hoe zij relevante beschikbare materialen voor islamitische ethiek kunnen opsporen (heuristiek);
  • de studenten zijn vertrouwd met enkele voorbeelden van islamitische toegepaste ethiek (e.g. bio-ethiek, Islamitische financiën, seksuele ethiek);
  • de studenten zijn in staat de ethische dimensies in een vraagstuk te duiden, over ethische vraagstukken te reflecteren en over eigen ethische uitgangspunten te communiceren met een gevarieerd publiek en in een gevarieerde context (e.g. onderwijs, gezondheidszorg etc.).

Begintermen

Geen specifieke voorkennis vereist.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Islamitische ethiek (B-KUL-A05F8a)

4 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester
Ahaddour Chaïma |  Boulaouali Tijani (plaatsvervanger)

Inhoud

Deze cursus is een inleiding tot islamitische ethiek, waarbij specifieke aandacht wordt gericht op toegepaste vraagstukken (waaronder bio-ethische vraagstukken, seksualiteit, islamitische financien, oorlog etc.). Deze cursus behandelt verscheidene basisthema’s van ethiek vanuit een islamitisch perspectief. In deze cursus staan de volgende vragen centraal:

  • Wat houdt islamitische ethiek in en wat zijn haar bronnen en grondslagen?
  • Wat is het verschil tussen islamitische ethiek en islamitisch recht (fiqh)?
  • Wat is de plaats van de discipline islamitische ethiek in het islamitisch denken in het algemeen en het islamitische theologisch denken in het bijzonder?
  • Wat zijn de verschillende soorten islamitische ethiek en hoe kunnen deze toegepast worden?
  • Wat is het verschil tussen normatieve ethiek en geleefde religie?
  • Hoe verhoudt islamitische ethiek zich tot andere soorten ethiek (seculier, christelijk enzovoort)?
  • Wat zijn (majeure) islamitische ethische principes en hoe passen geleerden en moslims deze toe?
  • Kan de discipline islamitische ethiek bijdragen aan oplossingen van door moslims en hun omgeving ervaren spanningen? Op welke manier?
  • Hoe kan islamitische ethische reflectie bevorderd worden? Hoe kan deze reflectie bijdragen aan een beter verstaan van de islamitische traditie en aan een betere dialoog met de omgeving?
  •  Wat zijn de toepassingsmogelijkheden van islamitische ethiek in de verschillende facetten van het privé- en het publieke leven (gezondheidszorg, onderwijs, politiek enzovoort)?

 

Studiemateriaal

Zie materiaal op Toledo

Toelichting werkvorm

Discussie - Literatuurstudie - Paper - Presentatie

Dit vak bestaat uit werkcolleges. Elk student presenteert een topic, waarna een (groeps)discussie volgt. Studenten worden verwacht literatuur te lezen ter voorbereiding van elke les. Van studenten wordt tevens verwacht dat zij aandachtig en actief aan de colleges deelnemen: zij worden aangemoedigd via vragen en discussie kritisch mee te denken en te reflecteren over de inhoud.  Daarnaast schrijven studenten korte reflectieverslagen op basis van de presentaties. Er wordt verwacht van de studenten dat zij een examenpaper schrijven. Meer gedetailleerde richtlijnen zijn beschikbaar zijn op Toledo.

 

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Islamitische ethiek (B-KUL-A25F8a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Geen

Toelichting

De evaluatie voor dit vak bestaat uit de volgende componenten: (i) aanwezigheid en actieve participatie tijdens de colleges (10%); (ii) reflectieverslagen (10%); (iii) de kwaliteit van de presentatie (30%), (vi) de kwaliteit van het eindwerkstuk (50%). De examenpaper omvat een bespreking van het door de student gekozen thema, en een theologisch-ethische reflectie daarop. De examenpaper moet tussen de 3500 en 4000 woorden bevatten (exclusief bibliografie en bijlagen) en wordt ingediend vóór de deadline van de faculteit voor het inleveren van papers. Te late indiening leidt tot een nul voor dit deel van het cijfer

 

Voor werkstudenten gelden er andere afspraken (zie zelfstudiepakket voor meer details):

- Werkstudenten nemen tijdig contact op met de docent in verband met opdrachten en examenpaper.

- Het thema van de examenpaper wordt in overleg met de docent vastgelegd en dient geschreven te worden conform de academische richtlijnen zoals die staan aangegeven op Toledo. 

Toelichting bij herkansen

In geval van een onvoldoende op het geheel schrijft de student een nieuwe paper. Wie niet geslaagd was voor het geheel, maar wel voor presentatie, aanwezigheid en reflectieverslagen neemt die scores mee naar de derde examenperiode.

 

ECTS Islamitisch recht en fiqh (B-KUL-A05G1A)

4 studiepunten Nederlands 26 Tweede semesterTweede semester
Ahaddour Chaïma |  Kersten Carool (plaatsvervanger)

Doelstellingen

  • De studenten hebben inzicht in de bronnen, basisprincipes en doelen van het islamitisch recht (sharia) en jurisprudentie (fiqh) en kunnen dit toelichten.
  • De studenten kunnen de specifieke kenmerken van islamitische wetscholen binnen het soennisme en tussen het soennisme en sjiisme duiden en toelichten.
  • De studenten zijn in staat de fundamenten van de jurisprudentie (usul al-fiqh) en de toepassing van het recht in het verleden en (het) heden in kaart te brengen.
  • De studenten hebben kennis van enkele hedendaagse casussen met betrekking tot fiqh.
  • De studenten zijn in staat te reflecteren over de hermeneutieken van moslimrechtsgeleerden.
  • De studenten kunnen kritisch debatteren over verscheidene klassieke en hedendaagse debatten over islamitisch recht en jurisprudentie.
  • De studenten kunnen reflecteren over hedendaagse casussen met betrekking tot fiqh.

Begintermen

Een basiskennis van islam is een vereiste.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Islamitisch recht en fiqh: theologische reflectie (B-KUL-A05G1a)

4 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester
Ahaddour Chaïma |  Kersten Carool (plaatsvervanger)

Inhoud

Deze cursus is een inleiding tot het islamitisch recht en geeft een overzicht van de ontwikkeling ervan vanaf de opkomst van de islam tot vandaag. Deze cursus bespreekt enkele fundamentele aspecten van de rechterlijke macht, juridisch redeneren en gezag, maar ook de vorming en evolutie van juridische scholen. Deze cursus bestaat uit twee onderdelen. Het eerste deel zal volledig gewijd zijn aan een sterke inleiding tot het islamitisch recht en jurisprudentie. In het tweede deel worden deskundigen op het gebied van het islamitisch recht uitgenodigd. Hedendaagse kwesties met betrekking tot de islamitische jurisprudentie (e.g. islamitisch financieren, bio-ethiek, vrouwenrechten etc.) zullen door hen aan bod gebracht worden.

De volgende thema's zullen behandeld worden:

- Introductie tot het islamitisch recht en de islamitische jurisprudentie (fiqh)

  • oorsprong en geschiedenis
  • bronnen, methoden en principes
  • methodologieën (usul al-fiqh)
  • verschillende wetscholen

- Hedendaagse kwesties m.b.t. het islamitisch recht en fiqh (e.g. islamitisch financieren, bio-ethiek, vrouwenrechten)

Studiemateriaal

Zie materiaal op Toledo

Toelichting werkvorm

Casusgebaseerd college - Gastcollege

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Islamitisch recht en fiqh (B-KUL-A25G1a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Take-home
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

Toelichting

"Take home" examen bestaande uit drie (3) open vragen gebaseerd op de collegestof en de verplicht te lezen teksten.

ECTS Islam in Europa (B-KUL-A0AD6A)

4 studiepunten Nederlands 26 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
N.

Doelstellingen

Aan het einde van de module wordt van studenten verwacht dat zij kennis, inzicht en vaardigheden hebben verworven aangaande:

  • De historische ontwikkelingen m.b.t. Islam in verschillende delen van Europa van de vroege middeleeuwen tot heden.
  • De context waarin hedendaagse Moslims in Europa leven en hoe zij zichzelf situeren in Europese samenlevingen
  • Het analyseren van en kritisch reflecteren op relevant bronmateriaal

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Islam in Europa (B-KUL-A0AD6a)

4 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester
N.

Inhoud

De Islam zoals die in Europa wordt aangetroffen is zeer divers omdat de aanwezigheid van Moslims op dit continent de uitkomst is van zeer verschillende dynamieken onder de invloed van tijd en plaats. Dit komt ook tot uiting in de variaties in religieuze beleving en zingeving door Moslims in Europa. Om de manifestaties van deze diversiteit aan Moslim-identiteiten (meervoud!) te begrijpen wordt “Islam in Europa” in een historisch en geografisch perspectief geplaatst. Teneinde het onderwerp toegankelijk te maken voor een studentencohort met diverse achtergronden (afkomst) en met verschillende academische orientaties en specialisaties (toekomstige ambities) voorziet deze module in een excursie vanaf de eerste introductie van de Islam in de vroege Middeleeuwen tot heden ten dage. Aandacht zal worden besteedt aan: De politieke en sociale, culturele en intellectuele aspecten van een geschiedenis van zowel vruchtbare uitwisseling als tegenstelling, confrontatie en open conflict; het belang van de onderkenning van de perspectieven van Moslims en niet-Moslims (insider/outsider oftewel emic/etic); leven in een maatschappij die voor de meerderheid uit niet-Moslims bestaat: consequenties voor religieuze plichten en vrijheden en vragen m.b.t. solidaritei, loyaliteit en burgerschap.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Islam in Europa (B-KUL-A2AD6a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

Toelichting

1. Bijwonen en actieve deekname aan de colleges: 10%

2. Werkstuk (min 1000, max. 2500 woorden) geselecteerd uit 1 van de vraagstellingen uit de syllabus: 90%