Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Leuven e.a.)

CQ Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Leuven e.a.)

Opleiding

Met deze opleiding krijg je de kans om unieke werkervaring op te doen via innovatieve projecten. Daarbij kun je inspelen op je eigen interesses en de vaardigheden die je wilt trainen. Hierdoor stimuleer je je ondernemers-, management- en innovatiecompetenties en een verdere specialisatie in een specifiek domein. Zo geef je jouw opleiding een heel persoonlijke invulling en versterk jij je profiel én carrièrekansen.


Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s vind je als (toekomstige) student alles over het programma, de toelatingsvoorwaarden, doelstellingen en evaluatie.

Alle andere informatie met betrekking tot de opleiding kan je vinden op de website van het Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs – foundations.

 

Toelatingsvoorwaarden

Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Leuven e.a.)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_56870188.htm#activetab=voorwaarden

Doelstellingen

Voor het Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (en bijbehorend innovatieproject) zijn er vier categorieën leerresultaten gedefinieerd. Deze vier hoofdleerresultaten kunnen ingevuld worden door een aantal subleerresultaten, waarvan de keuze afhankelijk is van het innovatieproject. De mogelijke subleerresultaten kan je hieronder vinden.


ONDERNEMENDE VAARDIGHEDEN  
  • Kansen herkennen  
  • Motivatie en doorzettingsvermogen tonen  
  • Het initiatief nemen  
  • Ideeën valoriseren  
  • Planning en beheer opvolgen  
  • Basis financiële en economische inzichten  
  • Holistische visie van project in bedrijf  

INNOVARIE REALISEREN  
  • Ethisch en duurzaam denken  
  • Creativiteit tonen  
  • Strategisch denken (toekomstvisie)  
  • Middelen beheren  
  • Innovatief  
  • Systeemdenken  

PERSOONLIJKE ONTWIKKELING  
  • Zelfbewustzijn en zelfredzaamheid tonen  
  • Omgaan met onzekerheid, ambiguïteit en risico  
  • Door ervaring leren  
  • Levenslang leren  

COMMUNICEREN EN SAMENWERKEN  
  • Met anderen werken  
  • Anderen enthousiasmeren  
  • Adequaat communiceren  
  • Adequaat vergaderen en onderhandelen  

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Leuven e.a.)

programma

printECTS33.xsl

ECTS Professional and Cross-Cultural Skills in Engineering (B-KUL-PRCSEN)

6 ECTS English 42 First termFirst term Cannot be taken as part of an examination contract
Van Petegem Wim (coordinator) |  Van Petegem Wim

Aims

Upon completion of this course, students will be able to:

  • Demonstrate a proficiency in team-building, leadership, and service in the context of cross-cultural engineering teams.
  • Construct creative solutions to engineering issues incorporating cultural differences among team members and external stakeholders.
  • Critically analyze personal and team-member competencies and biases.
  • Formulate and apply strategies to improve engineering team dynamics.
  • Provide effective feedback, recognition, motivation, and corrective guidance for international/intercultural team members.
  • Evaluate strategies for the diffusion of ideas within international and cross-cultural markets.
  • Examine moral, ethical, and legal dilemmas in cross-cultural engineering environments.

Previous knowledge

No specific prior knowledge required.

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Professional and Cross-Cultural Skills in Engineering (B-KUL-prcsen)

6 ECTS : Practical 42 First termFirst term

Content

This course focuses on the primary knowledge areas and essential competencies required for successful engineers to live and work in today’s global marketplace. The course will examine individual and cultural differences and how they impact communication and team dynamics. These topics are central to international and multicultural engineering teams. Students that complete the course will be able to understand sources of conflict that can arise in multicultural teams and effectively use the tools and resources learned in class to manage individual and team motivation and minimize or effectively deal with conflict, while harvesting the benefits of diversity as they work on a real world virtual team project, producing effective solutions to challenging engineering problems.

Course material

  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010) Cultures and Organizations, Software of the Mind, 3rd Edition. McGraw Hill. ISBN-13: 9780071664189
  • ‘Introduction to Conflict and Teams’, booklet by Thomas and Thomas (2007). 

Language of instruction: more information

This course is taught in English, together with instructors and students from Penn State University.

Format: more information

Blended learning - Flipped classroom - Group assignment - Presentation - Project work

A mix of different formats is used. This will be explained in the first lecture, and supported by the learning environment kindly offered by Penn State University.

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Professional and Cross-Cultural Skills in Engineering (B-KUL-T71455)

Type : Continuous assessment without exam during the examination period
Type of questions : Open questions
Learning material : Course material

Explanation

The evaluation is based on different assignments students have to submit during the course, i.e. journal entries, quizzes, individual assignments, individual news presentations, individual discussion leads, individual participation in class discussions, and team project work. Details are given in the learning environment of Penn State University. 

Information about retaking exams

All (individual and team) assignments are to be reconsidered: the student has to make an appointment with the course instructor on each aspect of the evaluation.

ECTS Strategy, Leadership & Human Resources (B-KUL-STLEHU)

3 ECTS English 36 First termFirst term

Aims

Learning outcomes

  • to take responsibility in reaching targets
  • to learn to do optimal decision-making
  • to develop a vision and strategy for a product (USP)
  • to search opportunities in an active way
  • to apply change management

Explanation

  • to reflect a critical attitude towards the knowledge and the importance of strategy and leadership in solving both business and technology related problems.
  • to develop knowledge on the process of developing and tailoring strategy to various company situations.
  • to identify managerial keys for successful execution of the chosen strategy with the right leadership in different company situations.
  • to have insight in the strategic role of HRM in a company.
  • to acquire competencies in the most important HR components: job analysis, recruitment & selection, training & development, performance evaluation, compensation & benefits.     

Previous knowledge

No prerequisites are required.

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Strategy, Leadership & Human Resources: Lectures (B-KUL-hSTLEH)

2 ECTS : Lecture 18 First termFirst term

Content

The strategy part of the course gives an introduction and overview about strategy. The required concepts and analytical tools will be explained for evaluating a given company situation. Finally the methodology of designing and executing strategy will be explained.

The leadership part of the course gives an introduction and overview about leadership. Emphasis is given in developing new perspectives and strategies in bringing health, creativity and energy that suit contemporary organizations and technologies. Topics include:  Development of leaders (knowing, doing and being), leadership in a globalizing world, leading for innovation.

The HRM part of the course starts with the strategic role of Human Resource Management. On top of that, the most important components of HRM will be explained: recruitment & placement, training & development, appraising & managing performance, compensation & benefits.

Course material

Class notes.
Slides of professors will be available on Toledo.

Language of instruction: more information

Lectures are presented in English.

Format: more information

Lectures by presentations.

Strategy, Leadership & Human Resources: Workshops (B-KUL-wSTLEH)

1 ECTS : Field trip 18 First termFirst term

Content

The seminars on strategy, leadership and HRM focus on the mentioned topics by inviting company leaders to give guest lectures and through assignments on leadership role play game/researching a given strategy and leadership role of a particular organization.

A company visit and guest lecture about HRM will also be foreseen.

Course material

Slides of guest speakers will be available on Toledo.

Language of instruction: more information

Lectures are presented in English.

Format: more information

- Company visits, guest lectures.
- Exercises (cases), role plays based on the theory.

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Strategy, Leadership & Human Resources (B-KUL-T71298)

Type : Partial or continuous assessment with (final) exam during the examination period
Learning material : None

Explanation

First exam period:
- Written examination, closed book, no calculator/translator.
- 80% of the points for this course are based on the exam.
- 20% of the points are based on assignments and permanent evaluation during the semester.

Third exam period:
- Identical to the evaluation of the first exam period. Yet 20% of the points, based on assignments and permanent evaluation, will be automatically transferred.

When needed, additional information on the evaluation activities is provided during the lessons and/or made available on the Toledo pages of the course.

Information about retaking exams

Identical to the evaluation of the first exam period. Yet 20% of the points, based on assignments and permanent evaluation, will be automatically transferred.

ECTS Cases in innovatiemanagement (B-KUL-T01A0A)

3 studiepunten Nederlands 24 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Van Looy Bart (coördinator) |  Van Looy Bart |  Wauters Dirk

Doelstellingen

Leerresultaten

  • Ondernemende vaardigheden
  • Innovatie realiseren
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Communiceren en samenwerken

Leerdoelen

  • Studenten de praktische aspecten van het opzetten, managen en uitvoeren van het innovatieproces laten ontdekken
  • Studenten zicht geven op de diversiteit en complexiteit van de uitdagingen en problemen in het managen van innovatie binnen verschillende industriële sectoren
  • Het ontwikkelen van een conceptueel kader om het innovatiepotentieel van een bedrijf of afdeling te herkennen en evalueren
  • Inzicht ontwikkelen in de competenties die nodig zijn om effectief als manager of betrokken ingenieur te werken binnen het innovatieproces
  • Ervaring ontwikkelen in de definitie en oplossing van problemen in technologische innovatie en intrapreneurship

Begintermen

Geen bijzondere voorkennis vereist. Dit opleidingsonderdeel sluit goed aan op het opleidingsonderdeel ‘Ondernemerschap en Innovatie'.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Cases in innovatiemanagement (B-KUL-T01A0a)

3 studiepunten : College 24 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Tijdens 12 sessies worden de verschillende stappen binnen het innovatieproces besproken aan de hand van échte cases uit het bedrijfsleven. Elke case is geselecteerd volgens drie criteria. De case:

  • is een aangetoonde innovatie, bij voorkeur gebaseerd op lokaal ontwikkelde technologie;
  • is representatief voor verschillende industrieën;
  • focust op een of meerdere stappen uit het innovatieproces.

Elke case wordt gepresenteerd door, of in samenwerking met, topmanagers uit uiteenlopende sectoren.

Toelichting werkvorm

Groepsopdracht - Paper - Presentatie

Interactief hoorcollege met mogelijkheid tot vragen

12 sessies van 2 uur, met daarin telkens:

  • Een introductie tot het topic
  • Een bespreking van een case
  • Een presentatie van een gastspreker
  • Een discussie

Tijdens en na elke sessie wordt studenten de mogelijkheid geboden om in een informele setting vragen te stellen aan de gastsprekers en professoren.
 

Groepspaper en -presentatie
Samen met een kleine groep studenten wordt een paper en presentatie uitgewerkt rondom een van de volgende drie topics:

  • Analyseer een specifieke innovatiecase in een bedrijf
  • Analyseer het innovatieproces in een bedrijf
  • Ontwikkel een nieuw product/business idee

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Cases in innovatiemanagement (B-KUL-T21A0a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten

Toelichting

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel gebeurt via een geïntegreerde evaluatie van:

  • 30% Aanwezigheid en actieve medewerking tijdens de sessies en opdrachten
  • 55% Team Paper
  • 15% Paper Presentatie

Interdisciplinaire teams kunnen extra punten krijgen. Studenten dienen minimaal 10 sessies aanwezig te zijn. Voor sommige sessies geldt een verplichte aanwezigheid (zie Toledo).

Toelichting bij herkansen

2e examenkans via een vervangende individuele opdracht.

ECTS Innovatieproject - foundations (B-KUL-T5ZIN1)

20 studiepunten Nederlands 0 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract Uitgesloten voor creditcontract
Van Petegem Wim (coördinator) |  Van Petegem Wim

Doelstellingen

LEERRESULTATEN

  • Ondernemende vaardigheden
  • Innovatie realiseren
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Communicatie en samenwerken

Meer informatie over de leerresultaten is te vinden op de website.

Begintermen

Er is geen bijzondere voorkennis vereist.

Identieke opleidingsonderdelen

T5ZIN2: Innovation Project - Foundations

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Innovatieproject – foundations (B-KUL-T5tIN1)

20 studiepunten : Stage 0 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

Als ingenieur breng je innovatie tot stand in een technologische bedrijfscontext via een innovatieve bedrijfsstage.

De ingenieur krijgt een concrete opdracht met als doel een vernieuwing te introduceren voor het bedrijf.

De ingenieur houdt zich bezig met incrementele of radicale innovatie in de onderneming, wat onder ander kan betekenen:

  • Ontwikkelen van nieuw producten, diensten en processen (‘product design and development’)
  • Het potentieel van een voor het bedrijf nieuwe technologie onderzoeken
  • Het uitwerken van een voor het bedrijf nieuwe technologie in een ‘case studie’
  • Nieuwe toepassingen voor een bestaand product bedenken
  • Prototypen en/of testen van een voor het bedrijf nieuwe technologie 

Daarnaast is er een focus op business gerelateerde competenties zoals projectbeheer of het opstellen en valideren van een volledig business plan/case (o.a. bedrijfsvorm, markt- en haalbaarheidsstudie, risk management, kosten-baten analyse, …).

Ook wordt er gefocust op volgende persoonlijke professionele vaardigheden en attitudes zoals:

  • Ondernemerschapszin (intra- en/of entrepreneurship)
  • Ideation & creativiteit
  • Levenslang leren & zelfreflectie
  • Communiceren binnen de onderneming en met externe stakeholders
  • Externe relaties uitbouwen en beheren (bv. met leveranciers, klanten, …)
     

De innovatiestages vinden niet alleen plaats in grote bedrijven, maar ook in kmo’s en startups.

Ga naar www.innoverendondernemen.be voor meer informatie over de mogelijkheden.

Studiemateriaal

Het nodige studiemateriaal is te vinden op Toledo.

Toelichting werkvorm

Ga naar www.innoverendondernemen.be voor meer informatie over de mogelijkheden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Innovatieproject - foundations (B-KUL-T72267)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie

Toelichting

Studenten ontvangen een integraal cijfer. Alle studenten worden beoordeeld op vier categorieën leerresultaten, namelijk:

1. Ondernemende vaardigheden
2. Innovatie realiseren
3. Persoonlijke ontwikkeling
4. Communiceren en samenwerken

De beoordelingsgewichten van de categorieën zijn afhankelijk van de inhoud van het innovatieproject. Dit wordt vóór de start van het project vastgelegd in overleg met coach, mentor en student. De student is verantwoordelijk voor het vinden van een geschikte stageplaats, rekening houdend met de criteria van een innovatieproject, en het advies van de coach en de coördinator van de opleiding.

Aan het eind van het project vindt een evaluatie plaats door een jury (waarvan de coach en mentor deel uitmaken). Tijdens de eindevaluatie wordt de student geëvalueerd op basis van een portfolio van (zelf geselecteerde) doelstellingen en een presentatie.

Toelichting bij herkansen

Een herkansing van (bepaalde onderdelen binnen) het innovatieproject is alleen mogelijk na schriftelijke toestemming van coach, mentor en opleidingshoofd.

ECTS Technovation Hub Academy (B-KUL-T5ZTH2)

6 ECTS English 52 Both termsBoth terms Cannot be taken as part of an examination contract
Van Petegem Wim (coordinator) |  N. |  Biermans Sam (cooperator)

Aims

  • The student develops business & management knowledge and skills.
  • The student is able to design and implement a (bio)technological innovation.
  • The student shows an entrepreneurial spirit and is able to determine an active strategy to steer its own learning development.
  • The student is able to collaborate in a multidisciplinary team and with other stakeholders.

Previous knowledge

No specific prior knowledge is required.

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Technovation Hub Academy (B-KUL-T5pTH2)

6 ECTS : Practical 52 Both termsBoth terms
N. |  Biermans Sam (cooperator)

Content

Topics that are covered are: product design, go-to-market-strategy, intellectual property, accounting and taxation, contract law, networking and sales, project management…

See: https://technovationhub.be/students/tha/ 

Course material

Students can find the necessary study material on Toledo.

Format: more information

Workshops led by entrepreneurs and professionals from the industry.

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Technovation Hub Academy (B-KUL-T72217)

Type : Continuous assessment without exam during the examination period
Description of evaluation : Paper/Project, Presentation, Participation during contact hours
Type of questions : Multiple choice, Open questions, Closed questions

Explanation

Attendance at the selected workshops is compulsory. The workshops will be permanently evaluated on attendance, cooperation, presentations, assignments, etc. During the first lesson of each workshop series, more information about the evaluation method will be given.

Information about retaking exams