Postgraduaat in de psychomotorische training (Leuven)

CQ Postgraduaat in de psychomotorische training (Leuven)

De geestelijke gezondheidszorg is een specifieke, maar ook zeer complexe werksetting. Een gerichte opleiding om zich te specialiseren in de zorg voor personen met geestelijke gezondheidsproblemen, is dan ook wenselijk. 

 

Wat vind je op deze webpagina? 

Op deze pagina’s vind je als (toekomstige) student alles over het programma, de toelatingsvoorwaarden, doelstellingen en evaluatie. 

Alle andere informatie met betrekking tot de opleiding kan je vinden op Postgraduaat PMT — LifeLong Learning (kuleuven.be).

Toelatingsvoorwaarden

Postgraduaat in de psychomotorische training (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_55580283.htm#activetab=voorwaarden

Doelstellingen

De postgraduaatopleiding psychomotorische training heeft tot doel om masters in de bewegings- en sportwetenschappen inzicht en ervaring te laten verwerven in de toepassing van bewegings- en lichaamsgerichte interventies voor personen met een brede waaier aan geestelijke gezondheidsproblemen. De toepassingen worden gekaderd binnen de bestaande psychotherapeutische stromingen.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Postgraduaat in de psychomotorische training (Leuven)

programma

Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.

printECTS33.xsl

ECTS Psychomotor Training in Primary and Residential Mental Health Care (B-KUL-L02N4A)

6 ECTS English 60 Both termsBoth terms Cannot be taken as part of an examination contract

Aims

After completing this course, the student:

  •  is able to implement different therapeutic methods and critically evaluate these methods incorporating the latest scientific evidence.
  • has knowledge of the connections between quantitative and qualitative results of observation and testing.
  • developed a conceptual framework for psychomotor therapy in group and individually.
  • developed a positive attitude towards patients with mental health problems.
  • has an understanding of the therapeutic processes 
  • is familiar with specific intervention methods, therapeutic techniques in specific syndromes (mentioned in the DSM-5 and ICD-10) in children, adolescents, adults, elderly and individuals with an intellectual disability, as acquired knowledge and insight in the conceptual frameworks and the general concepts of psychomotor therapy.

Previous knowledge

Basic concepts of mental illness, psychopathology and psychomotor rehabilitation in individuals with mental health problems. The student should be motivated for body-oriented therapeutic work in people with mental and intellectual disabilities (children, adolescents, adults and elderly).

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Experiential Body Oriented Therapy in Mental Health Care: Theory (B-KUL-L04N0a)

1 ECTS : Lecture 8 First termFirst term
Van Damme Tine |  N.

Content

Main principles of experiential body oriented therapy for people with mild to severe mental health problems:

  • Depressive disorders
  • Anxiety disorders
  • Somatic symptom related disorders
  • Eating disorders
  • Posttraumatic stress and dissociative disorders
  • Psychotic disorders
  • Personality disorders
  • Disruptive, impulse-control and conduct disorders
  • Substance use disorders
  • Major neurocognitive disorders
  • Intellectual disabilities
  • Attachment disorders
  • Developmental coordination disorders
  • Autism spectrum disorders
  • Attention deficit hyperactivity disorders
  • Developmental trauma

Course material

PowerPoint presentations (Toledo)

Books:

  • De Lange J, Glas O, Emck C, van Busschbach J, Scheewe S. Psychomotor interventions for mental health. Adults. Amsterdam: Boom Uitgevers.
  • Emck C, De Lang J, Scheewe S, van Busschbach J, Van Damme T. Psychomotor interventions for mental health. Children and adolescents. Amsterdam: Boom Uitgevers.

 

 

Format: more information

Interactive colleges (active participation of the students). Students discuss topics with their peers.

Exercise, Sleep and Body-Mind Interventions in Mental Health Care (B-KUL-L07L0a)

3 ECTS : Lecture 26 Both termsBoth terms

Content

  • Brief screening for mental health and sleep in primary and secondary care to inform and evaluate exercise and body-mind interventions
  • Implementing exercise, sleep and body-mind interventions:
    • Sleep management
    • Biofeedback, relaxation, and stress management
    • Mindfulness and body awareness
    • Graded exposure
    • Behavioral activation, graded activity and pacing
  • Motivational support within exercise and mind-body interventions

Course material

PowerPoint presentations (Toledo) and journal articles

Format: more information

Interactive colleges with active participation of the students. Theoretically based courses with focus on clinical applications. Students present a cognitive behavioral intervention to their peers.

Experiential Body Oriented Therapy in Mental Health Care: Practice (B-KUL-L07L1a)

2 ECTS : Practical 26 First termFirst term
Van Damme Tine |  N.

Content

  • Active reviewing
  • Experiential body oriented therapy for children and adolescents
  • Experiential body oriented therapy for adults and elderly

Course material

PowerPoint presentations of the practicals (Toledo) and own reflections summarized in the portfolio

Format: more information

Experiential exercises and interactive visit to a clinical setting of patients with intellectual disability.

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Psychomotor Training in Primary and Residential Mental Health Care (B-KUL-L22N4a)

Type : Partial or continuous assessment with (final) exam during the examination period
Description of evaluation : Oral, Project/Product, Presentation
Type of questions : Open questions
Learning material : None

Explanation

All evaluation parts need to be completed in order to receive a final score; if not the final result is “not completed”.

 

The rules to calculate the final score are mentioned on Toledo.

 

This course will not be examined during the first examination period ('January examination period'), but in the second examination period ('June examination period').

 

The students are expected to be acquainted with the education and the examination regulations of the KU Leuven and the faculty additions.

Information about retaking exams

Paper: Students with a “fail” on the paper are obliged to submit an improved (individual) paper. Students with a “pass” on the paper can choose to submit an improved individual version. If no new version is submitted, the score of the June examination period is transferred to the retake.

 

Presentation: Due to the specific nature of the task, students with a ‘fail’ on the presentation are obliged to submit an individual paper. If students ‘passed’ the presentation, the score will be transferred to the retake.

ECTS Advanced Psychopathology in Children and Adults (B-KUL-L05D5B)

4 ECTS English 41 First termFirst term Cannot be taken as part of an examination contract
Swillen Ann (coordinator) |  Bouckaert Filip |  Swillen Ann

Aims

The overall aim of this course is to provide students with scientific knowledge on psychopathology in children and adolescents, basic insights into developmental psychopathology, and advanced knowledge of psychopathology in adults and complex cases.
- students will develop knowledge on theoretical insights, frameworks, capacities and attitudes which are necessary for a multidisciplinary diagnostic process and treatment of psychopathology in children and adolescents
- students acquire knowledge on developmental disorders in children and adolescents, and are able to integrate and apply this knowledge
- students are able to analyze cases, to formulate and discuss hypotheses on diagnoses and treatment

- Students acquire advanced knowledge of psychopathology in adults and complex cases, i.e. comorbidities of different psychiatric disorders and comorbidity of psychiatric and somatic disorders

Previous knowledge

Prerequisites for students who are not enrolled in the Bachelor/Master programme of rehabilitation sciences and physiotherapy, but who wish to include the course as an optional course in the diploma contract of their programme: These students must contact the course coordinator. On the basis of the student's previous knowledge and motivation, the coordinator will decide whether or not to admit the student to the course.

Prerequisites Credit Contract: 
Students with one of the following certificates are allowed to follow this course:
- Bachelor in de lichamelijk opvoeding en bewegingswetenschappen (Bachelor of physical education and kinesiology)
- Bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie (Bachelor of rehabilitation sciences and physiotherapy)
- Bachelor in de pedagogische wetenschappen (Bachelor of pedagogical sciences)
- Bachelor in de psychologie (Bachelor of psychology)
- Bachelor in de geneeskunde (Bachelor of medicine)        
 
Previous knowledge (highly recommended)
Students have knowledge of typical development in children and adolescents.

Students have basic knowledge of psychopathology in adults.

Order of Enrolment



( ( FLEXIBLE(L00A0A) OR FLEXIBLE(B3105O) OR FLEXIBLE(L09A7A) ) AND (FLEXIBLE(L03A5C) OR FLEXIBLE(B3090O) ) ) OR
FLEXIBLE(L03G4C)


L00A0AL00A0A : Psychologie
B3105OB3105O : Psychologie
L09A7AL09A7A : Psychologie
L03A5CL03A5C : Introductie in de revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg
B3090OB3090O : Introductie in de revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg
L03G4CL03G4C : Rehabilitation in Mental Health Care


Identical courses

L05D5A: Psychopathology in Children and Adolescents

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Psychopathology in Children and Adolescents (B-KUL-L05D5a)

2 ECTS : Lecture 21 First termFirst term

Content

A general introduction will be given on most important etiological, risk and protective factors which play a role in the development of psychopathology in children and adolescents. Different diagnostic classification systems (categorial: DSM-5; ICD-10; dimensional: ASEBA) will be discussed.
During the course, the following developmental disorders and psychiatric disorders in children and adolescents will be discussed:

  • Disruptive behaviours: ADHD, ODD and CD
  • Specific learning disorders (dyslexia, dyscalculia, NVLD)
  • tic disorders
  • pervasive developmental disorders/ autism spectrum disorder
  • mental handicap/intellectual disability (ID) mild to severe with special focus on: (1) psychopathology in children and adolescents with ID and (2) behavioural phenotypes in genetic disorders: Down syndrome, Fragile X syndrome,    Velo-Cardio-Facial syndrome, Williams syndrome, Prader-Willi syndrome, Smith-Magenis syndrome ...
  • anxiety disorders in children and adolescents
  • mood disorders in children and adolescents.

Developmental Psychology (B-KUL-L07L2a)

1 ECTS : Lecture 10 First termFirst term

Content

After completing this course:

  • the student has knowledge concerning the most important developmental milestones, with the focus on social, affective, behavioral and cognitive development.
  • the student is able to discuss the advantages and disadvantages of the most important theories of developmental psychology
  • the student has knowledge of the central concepts of human development and their particular effects during different phases of the lifespan
  • the student understands human development as continued adaptation and learning, which comprises growth and gains in skills as well coping with declining capacities
  • the student is able to apply implications and conclusions of the lifespan perspective to their own research activities (e.g., thesis) and later in applied professional contexts

Course material

PowerPoint Presentations

Advanced Psychopathology in Adults and Complex Cases (B-KUL-L07L3a)

1 ECTS : Lecture 10 First termFirst term

Content

 

Content

After completing this course:

- the student has advanced knowledge concerning the etiology, (neurobiological) ethiopathogenesis, symptomatology and treatment of:

  • Catatonia (a severe psychomotor syndrome)
  • Melancholia (a disorder of mood and movement)
  • Compulsivity and impulsivity (in disorders such as OCD, personality disorders, Parkinson’s disease, gambling, hoarding and trichotillomania)

- the student acquired knowledge and skills about the treatment plan of patients with this complex psychopathology as well as using appropriate observation scales 

- the student has sufficient knowledge of the effects and side effects of psychotropic medication, in particular drug induced motor changes (such as parkinsonism, tremor, akathisia, dystonia and dyskinesia)

Course material

PowerPoint Presentations

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Advanced Psychopathology in Children and Adults (B-KUL-L25D5b)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written
Type of questions : Open questions

Explanation

All three learning activities (L05D5a, L07L2a, and L07L3a) will be assessed by means of a written exam. The calculation rules for determining the final score and rounding rules will be listed on Toledo.

The students are expected to be acquainted with the education and the examination regulations of the KU Leuven and the faculty additions.

ECTS Fundamentals of Rehabilitation in Mental Health Care (B-KUL-L05F7A)

3 ECTS English 26 First termFirst term Cannot be taken as part of an examination contract

Aims

After following this course, you will be able to:

  • explain the historical and current international context of mental health physiotherapy including psychomotor therapy
  • distinguish between cognitive behavioral and experiential informed physiotherapy modalities
  • identify and clarify how to assess the motor and behavioral characteristics of children adolescents, adults and elderly with mild, moderate and severe mental health problems and / or long lasting musculoskeletal conditions
  • assess the body awareness of adults with mild, moderate and severe mental health problems and / or long lasting musculoskeletal conditions
  • describe how physiotherapists can work in private practices and within residential mental health care settings for children, adolescents; adults and elderly with mental health problems and / or long lasting musculoskeletal conditions
  • demonstrate the ability to resolve ethical issues faced during common clinical scenarios within mental health care settings
  • demonstrate the ability to cope with aggression encountered during common clinical scenarios within mental health care settings
  • create a personal self-care program

 

This course contributes to your ability to:

  • reflect on the role of a mental health physiotherapist within a wide range of clinical settings
  • understand the importance of physiotherapy within the multidisciplinary care of children adolescents, adults and elderly with mild, moderate and severe mental health problems and / or long lasting musculoskeletal conditions

Previous knowledge

The number of participants is limited to 20 for students who follow this course as an optional course with a Rehab specialisation other than Mental Health Care. In order to be able to make this course available as an optional course in an administrative and organizational feasible way, the admissions will be made in the order of application.

Prerequisites for students who are not enrolled in the Bachelor/Master programme of rehabilitation sciences and physiotherapy, but who wish to include the course as an optional course in the diploma contract of their programme: These students must contact the course coordinator. On the basis of the student's previous knowledge and motivation, the coordinator will decide whether or not to admit the student to the course.

Basic concepts of mental illness and rehabilitation in individuals with mental health problems. The student should be motivated for experiential movement and body-oriented therapy for people with mental and intellectual disabilities (children, adolescents, adults and elderly).

Order of Enrolment



( ( FLEXIBLE(L00A0A) OR FLEXIBLE(B3105O) ) AND ( SIMULTANEOUS(L03A5C) OR SIMULTANEOUS(B3090O) OR SIMULTANEOUS(L07L7A) ) ) OR
FLEXIBLE(L03G4C)


L00A0AL00A0A : Psychologie
B3105OB3105O : Psychologie
L03G4CL03G4C : Rehabilitation in Mental Health Care
L03A5CL03A5C : Introductie in de revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg
B3090OB3090O : Introductie in de revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg
L07L7AL07L7A : Psychiatrie en psychopathologie

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Fundamentals of Rehabilitation in Mental Health Care (B-KUL-L07L4a)

3 ECTS : Lecture 26 First termFirst term

Content

  • Class 1: Definition and framework of mental health physiotherapy including psychomotor therapy
  • Class 2: Historical and current international context of mental health physiotherapy including psychomotor therapy
  • Class 3: Observation and assessment in mental health physiotherapy part 1
  • Class 4: Observation and assessment in mental health physiotherapy part 2
  • Class 5: Therapeutic attitude and common factors within mental health physiotherapy
  • Class 6: Mental health physiotherapy in a private practice: general principles and practical organization
  • Class 7: Working with body awareness in a private physiotherapy practice
  • Class 8: Mental health physiotherapy in a general hospital
  • Class 9: Mental health physiotherapy in residential care for children and adolescents
  • Class 10: Mental health physiotherapy in residential care for adults
  • Class 11: Mental health physiotherapy in residential care for elderly
  • Class 12: Coping with aggression within mental health care
  • Class 13: Ethics and self-care

Course material

PowerPoint presentations (Toledo) and journal articles

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Fundamentals of Rehabilitation in Mental Health Care (B-KUL-L25F7a)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written
Type of questions : Open questions
Learning material : None

Explanation

Evaluation will take place during the examination period (June).

 

The students are expected to be acquainted with the education and the examination regulations of the KU Leuven and the faculty additions.

ECTS Psychotherapeutic Methods (B-KUL-L07F9B)

5 ECTS English 41 First termFirst term Cannot be taken as part of an examination contract

Aims

After completing the course, the student:

- will have basic knowledge of the psychotherapeutic principles with emphasis on psychotherapeutic strategies that are most relevant for physiotherapists in mental health.
- will be able to make an optimal referral of the patient to a psychotherapist, if necessary.

- has received a general introduction and hands-on experience into the most important psychotherapeutic methods.

- has advanced knowledge of cognitive behavioral therapy for physiotherapists (including acceptance and commitment therapy, rational emotive therapy; mindfulness, solution focused therapy, …).

- has knowledge on systemic therapy for physiotherapists

Previous knowledge

Prerequisites for students who are not enrolled in the Bachelor/Master programme of rehabilitation sciences and physiotherapy, but who wish to include the course as an optional course in the diploma contract of their programme: These students must contact the course coordinator. On the basis of the student's previous knowledge and motivation, the coordinator will decide whether or not to admit the student to the course.

Previous knowledge (highly recommended)
Students have knowledge of the major psychopathological diseases in children and adults.

Order of Enrolment



( ( FLEXIBLE(L00A0A) OR FLEXIBLE(B3105O) ) AND ( FLEXIBLE(L03A5C) OR FLEXIBLE(B3090O) ) ) OR
FLEXIBLE(L03G4C)


L00A0AL00A0A : Psychologie
B3105OB3105O : Psychologie
L03A5CL03A5C : Introductie in de revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg
B3090OB3090O : Introductie in de revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg
L03G4CL03G4C : Rehabilitation in Mental Health Care


Identical courses

L07F9A: Psychotherapeutic Methods

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Psychotherapeutic Methods (B-KUL-L07F9a)

5 ECTS : Lecture 41 First termFirst term

Content

The basic principles of different psychotherapeutic methods:

1: Bio-psycho-social model of psychopathology

2: The therapeutic relation and Motivational Interviewing

3: Recovery-oriented work and first-person perspective

4: How to deal with non-suicidal self-injury and suicidal ideation

5: Psychodynamic therapy

6: Behavioral therapy and exposure

7: Psycho-education and lifestyle interventions 

8: Systemic therapy

9: Cognitive Behavioral therapy

10: Third Wave Cognitive Behavioral therapy (Acceptance and Commitment Therapy, Mindfulness based therapy,..)

11: New therapy developments (eHealht & mHealth; trauma therapy; virtual reality;..)

Course material

PowerPoint presentations (Toledo)

Language of instruction: more information

english

Format: more information

interactive classes with problem-based learning and skills training

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Psychotherapeutic Methods (B-KUL-L27F9b)

Type : Partial or continuous assessment with (final) exam during the examination period
Description of evaluation : Written, Presentation, Self assessment/Peer assessment
Type of questions : Open questions

Explanation

The evaluation of this course will consist of 3 parts:

  • A peer evaluation of the active participation in the problem-based learning modules and the preparation of the final presentation.
  • A group presentation in class
  • A written exam, consisting of open questions about the content of the course.

Weighting factors for partial scores will be presented to the students in the first lectures of the first semester and posted on Toledo.

The students are expected to be acquainted with the education and the examination regulations of the KU Leuven and the faculty additions, including regulations concerning plagiarism.

Information about retaking exams

Potential re-evaluation in September will consist of a written exam, consisting of open questions about the content of the course.

ECTS Psychiatrie en psychopathologie (B-KUL-L07L7A)

3 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester
Hompes Titia (coördinator) |  Hompes Titia |  N.

Doelstellingen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • de belangrijkste psychopathologische ziektebeelden (volgens de DSM-V) en hun therapeutische benadering te beschrijven en te kaderen.
  • kritisch te kunnen reflecteren over categoriale benadering in psychiatrie
  • maatschappelijke heersende vooroordelen en stigma rond psychiatrische ziektebeelden te kunnen nuanceren door middel van objectieve kennis

Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat studenten:

  • de verschillende psychiatrische ziektebeelden herkennen in hun dagelijks klinisch werk
  • op een gepaste manier omgaan met en reageren op patiënten met een psychiatrisch ziektebeeld.

Begintermen

De student heeft basiskennis over de principes van ziekte en gezondheid, waarneming, cognitie, motivatie en emotie.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Geestelijke gezondheidszorg en geestelijke gezondheidsproblemen (B-KUL-L07J2a)

2.5 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Deze cursus is opgebouwd uit 2 delen.

In het eerste deel, de uitgebreide inleiding, van de cursus leggen we een stevig fundament. We staan in deze inleiding stil bij psychiatrie en psychopathologie en de hiermee verbonden belangrijke concepten.  Daarnaast bekijken we de betekenis, het belang en de hindernissen van diagnostiek en classificatie. In dit deel staan we stil bij het belang van observatie van eerste indrukken alsook het belang van status mentalis. Zeer belangrijk bij dit fundament is, ten derde, het stress-kwetsbaarheidsmodel, dat uitgebreid aandacht zal krijgen alsook het biopsychosociale model. En tot slot staan we stil bij de neurobiologische correlaten.

In het tweede deel staan we stil bij psychopathologie. We doen dit door het opbouwen van 5 verschillende pijlers:

     I. Cognitie

     II. Realiteitstoetsing

     III. Emoties

     IV. Eten

     V. Persoonlijkheid

Het fundament en de steunpilaren/pijlers zullen uiteindelijk het dak van dit huis, zijnde uw professionele activiteiten in de toekomst als kinesitherapeut dan wel muziektherapeut dragen en ondersteunen. Het leren benaderen van je patiënt vanuit een holistische visie.

 

Leerdoelen:

1.       Goede theoretische kennis opbouwen en bezitten

2.       Verworven theoretische kennis praktisch kunnen integreren aan de hand van casi

3.       Vaardigheden verwerven om zo objectief mogelijk observeren en onafhankelijke symptomen te beschrijven.

Studiemateriaal

Hengeveld M.W., van Balkom A.J.L.M., van Heeringen C., Sabbe B.G.C., Leerboek Psychiatrie, Uitgeverij de Tijdstroom, 3de editie, 2016
Presentaties en videomateriaal op Toledo

Interview met persoon met psychiatrische aandoening (B-KUL-L07L7a)

0.5 studiepunten : Opdracht 0 Eerste semesterEerste semester
N.

Inhoud

De student interviewt een persoon die lijdt of leed aan een psychiatrische aandoening. Hierbij is er aandacht voor de ervaren klachten en het effect hierop van de ingestelde behandelvormen (waaronder bij voorkeur, maar niet noodzakelijk, ook psychomotorische training). De student analyseert de gerapporteerde klachten en kadert ze binnen de diagnose die de geïnterviewde persoon zelf hanteert.

Studiemateriaal

nvt

Toelichting werkvorm

Paper met de neerslag en kritische analyse van een interview met iemand die lijdt aan een psychiatrische aandoening.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Psychiatrie en psychopathologie (B-KUL-L27L7a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Examen prof. Hompes: De examenopbouw is parallel aan de gestelde leerdoelen:

1.     Grondige theoretische kennis: dit wordt getoetst aan de hand van een open vraag.

     40  van de 100 punten

2.     Verworven theoretische kennis praktisch kunnen integreren aan de hand van casi: Aan de hand van een praktische casus wordt de praktische omzetting van je theoretische kennis getoetst. Je krijgt een omschrijving van de casus en vervolgens volgen er meerdere vragen betreffende deze casus waaronder: beperkte kennisvragen, stellingen, definities, meerkeuzevragen (met giscorrectie), …. 

     40  van de 100 punten

3.     Kunnen grondig observeren: Dit wordt getoetst aan de hand van een observatieopdracht volgens de aangeleerde methodiek rond eerste indrukken.

     20  van de 100 punten

De paper telt mee voor 3 punten van het eindtotaal, waarbij oorspronkelijk punt op 20, naar een punt op 3 wordt herleid.

De punten op het schriftelijk examen worden herleid naar een punt op 17. Beide deelpunten worden samengeteld tot het totaalpunt dat afgerond wordt volgens rekenkundige afronding. (tie-breaking; round half up)

 

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.

Toelichting bij herkansen

Het punt van het paper wordt ongewijzigd overgenomen bij een eventueel herexamen. De student kan zelf verkiezen om een tweede of verbeterde paper in te dienen. In dat geval wordt het beste punt meegenomen.

ECTS Stage in de geestelijke gezondheidszorg (B-KUL-L09G6B)

18 studiepunten Nederlands 0 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Na het voltooien van je stage, ben je in staat om personen met geestelijke gezondheidsproblemen en/of psychiatrische aandoeningen gepast en veilig te behandelen. Meer specifiek zal je na de stage in staat zijn om:

  • Op een gevorderd niveau een kinesitherapeutisch onderzoek uit te voeren, een behandelplan op te stellen op korte en lange termijn en een behandelingsplan te conceptualiseren, voor personen met psychopathologische aandoeningen of geestelijke gezondheidsproblemen.
  • Op een gevorderd niveau, zowel mondeling als schriftelijk, te rapporteren over de kinesitherapeutische behandeling en dit zowel naar patiënt, context van de patiënt en collega’s.
  • Doorgedreven klinisch te redeneren, rekening houdend met de individuele situatie en context van de persoon met geestelijke gezondheidsproblemen/psychiatrische aandoening.
  • Symptomen op gepaste wijze kunnen herkennen en risicostrategieën kunnen toepassen
  • Gespecialiseerde behandelingsstrategieën - met een wetenschappelijke kritische ingesteldheid – toe te passen bij patiënten met psychopathologische aandoeningen en/of geestelijke gezondheidsproblemen.
  • Een adequate attitude ten opzichte van patiënten, context van de patiënt, andere zorgverleners en het beroep te demonstreren.

Begintermen

Beginvoorwaarden creditcontract
Hiervoor is een toelating noodzakelijk omwille van onderwijskundige en organisatorische aspecten. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag bij de CIAP.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



( ( STRENG(L05C5A) OF STRENG(L09J7A) ) OF ( STRENG(L09J4A) EN GELIJKTIJDIG(L09K7A) ) OF ( STRENG(L08M3A) EN ( GELIJKTIJDIG(L05L4A) OF GELIJKTIJDIG(L08M4A) ) ) OF
( STRENG(L05L1A) EN GELIJKTIJDIG(L05L5A) ) OF ( STRENG(L05L2A) EN ( GELIJKTIJDIG(L08M4A) OF GELIJKTIJDIG(L05L4A) ) ) OF
( STRENG(L05L3A) EN GELIJKTIJDIG(L09K7A) ) ) EN
GELIJKTIJDIG(L05D5B) EN GELIJKTIJDIG(L07F9B) EN GELIJKTIJDIG(L08F3C) EN GELIJKTIJDIG(L06L8A) EN ( STRENG(L03A5C) OF STRENG(B3090O) )


L05C5AL05C5A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
L09J7AL09J7A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie : 20 weken
L09J4AL09J4A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie deel 1: 15 weken
L08M3AL08M3A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 10 weken
L05L1AL05L1A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 5 weken
L05L2AL05L2A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 10 weken
L05L3AL05L3A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 15 weken
L03A5CL03A5C : Introductie in de revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg
B3090OB3090O : Introductie in de revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg
L09K7AL09K7A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie deel 2: 5 weken
L05L4AL05L4A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 2: 10 weken
L08M4AL08M4A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 2: 10 weken
L05L5AL05L5A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 2: 15 weken
L08M4AL08M4A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 2: 10 weken
L05L4AL05L4A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 2: 10 weken
L09K7AL09K7A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie deel 2: 5 weken
L05D5BL05D5B : Advanced Psychopathology in Children and Adults
L07F9BL07F9B : Psychotherapeutic Methods
L08F3CL08F3C : Evidence Based Clinical Reasoning in Mental Health Physiotherapy
L06L8AL06L8A : Advanced Methods in Rehabilitation in Mental Health Care

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Stage in de geestelijke gezondheidszorg (B-KUL-L09G6a)

18 studiepunten : Stage 0 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

De student loopt stage in specifieke voorzieningen voor personen met geestelijke gezondheidsproblemen/psychopathologische aandoeningen in centra in het binnenland, zijnde ambulante en geïnstitutionaliseerde settings. De student neemt één stageperiode op bij kinderen/jongeren en één bij volwassenen/ouderen, teneinde ervaring te verwerven aangaande verschillende aandoeningen en diverse hulpverleningssystemen. 

Toelichting werkvorm

De student wordt begeleid door een therapeut met bijzondere expertise in het domein van de revalidatie in de geestelijke gezondheidszorg/psychomotorische therapie, in het opstellen en uitvoeren van een klinisch onderzoek, het conceptualiseren van een behandelingsplan en het verwerven van specifieke vaardigheden in het behandelen. Regelmatig wordt een mondeling en/of schriftelijk rapport gemaakt van een gevalsstudie en voorgelegd aan medestudenten, stageleider, arts of in teamvergaderingen. Er wordt kans geboden deel te nemen aan teamvergaderingen, seminaries, en andere mogelijkheden op de specifieke stageplaats. De nodige aandacht wordt besteed aan het kritisch reflecteren over domein-specifieke vakliteratuur. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Stage in de geestelijke gezondheidszorg (B-KUL-L29G6b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten

Toelichting

Er is aanwezigheidsplicht tijdens de stages. Regels omtrent afwezigheid op stage, overmacht en het al dan niet inhalen van stage worden gecommuniceerd via Toledo.
Studenten die tijdens de examenperiode stage lopen worden twee halve dagen vrijgesteld van de stage per af te leggen examen.

Indien de student herhaaldelijk of op ernstige wijze de stageverplichtingen niet nakomt, zullen deze feiten en een mogelijke sanctie (bijvoorbeeld de eindbeoordeling 'niet afgelegd' en/of het ontzeggen van een 2e examenkans) besproken worden binnen een beperkte examencommissie in samenspraak met de programmadirecteur en de betrokken docenten.

Permanente evaluatie waarbij er halfwege en op het einde van elke stageperiode (de studenten lopen stage op 2 stageplaatsen), er een formele (tussen)evaluatie gebeurt door de stagebegeleider met feedback aan de student. Aan de studenten wordt gevraagd kritisch te reflecteren over hun prestaties. Op basis van de reeds opgedane ervaringen en de feedback die de student ontvangt, worden er doelstellingen geformuleerd, om verder te groeien tot een professionele therapeut.
Bij het beëindigen van de stage dient een stagerapport ingediend te worden.

Om een eindscore te krijgen, moet de student beide stageperiodes voltooien, indien niet, dan is de eindscore ‘niet afgelegd’.
De eindscore is het rekenkundig gemiddelde van beide stageperiodes, met volgende afrondingsregel: Indien het rekenkundig gemiddelde <14/20, wordt een score met 0.5 afgerond naar beneden (bv. 13,5/20 geeft eindscore 13/20). Indien het rekenkundig gemiddelde >14/20, wordt de score met 0.5 afgerond naar boven (bv. 14,5/20 geeft eindscore 15/20). Indien de student faalt op (minstens) 1 stageperiode, kan hij niet slagen voor het opleidingsonderdeel. In dit geval wordt de eindscore gelijk aan maximaal 9/20.
 
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen.

Toelichting bij herkansen

Indien studenten niet slagen voor het opleidingsonderdeel na afloop van de junizittijd, dienen zij enkel de stagemaanden waarvoor zij geen voldoende behaalden, te hernemen (= deeloverdracht binnen het academiejaar). Deze herkansing wordt ingepland in de periode juli-augustus-september en is bijgevolg niet beperkt tot de tijdsspanne van de 3e examenperiode. Omwille van de beperkte tijdsduur van de periode juli-augustus-september, kan de student niet de volledige stage herkansen.

De opleiding kan opteren om een stageperiode te laten herkansen voor de junizittijd omwille van organisatorische redenen. Na het hernemen van 1 (of meerdere) stageperiodes, vervalt het punt van de gefaalde stageperiode(s) en wordt dit vervangen door het punt van de herkansing(en). Het nieuwe totaalpunt wordt berekend op basis van de reeds geslaagde stageperiodes en de herkansing. De nieuwe eindscore wordt pas van kracht na afloop van de derde examenperiode.

Een student die afziet van de deeloverdracht moet dit melden volgens de procedure bij art 89 van het onderwijs-en examenreglement: ‘Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar – deeloverdrachten’.