Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven)

CQ Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven)

Opleiding

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van het voorbereidingsprogramma: educatieve master in de wetenschappen en technologie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

 

Toelatingsvoorwaarden

Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_54943797.htm#activetab=voorwaarden

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven)

programma

Studenten die dit voorbereidingsprogramma willen volgen, nemen contact op met de studieloopbaanbegeleider.

Voor deze opleiding wordt een overlapvrij uurrooster en/of examenrooster niet gegarandeerd.

printECTS33.xsl

ECTS Vakdidactiek aardrijkskunde (B-KUL-O0G62A)

6 studiepunten Nederlands 32 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

De student 

  • heeft kennis van en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek aardrijkskunde en kan deze doordacht inzetten in de praktijk; 
  • kan de plaats van de vakken gekoppeld aan vakdidactiek aardrijkskunde in het onderwijslandschap toelichten en verantwoorden met oog voor de eigenheid van de discipline, diversiteit onder leerlingen en maatschappelijke verwachtingen; 
  • kan leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwikkelen en begeleiden, d.w.z. eindtermen en leerplannen interpreteren, jaarplannen en leerlijnen opstellen, lesdoelstellingen formuleren, beginsituatie inschatten, leerinhouden selecteren, werkvormen en leermiddelen selecteren en inzetten, en het leerproces structureren; 
  • kan een positief leer- en leefklimaat creëren, zowel in de klas als op terrein; 
  • kan vakspecifieke misconcepties bij leerlingen identificeren en strategieën opzetten om deze bij te sturen; 
  • kan geschikte evaluatievormen voor deze vakken selecteren en op diverse manieren inzetten; 
  • kan reflecteren over de ontwikkelde leer- en onderwijsprocessen en deze bijsturen waar nodig; 
  • heeft aandacht voor diversiteit onder leerlingen en kan hier adequaat op inspelen. 
  • kan resultaten uit de vakliteratuur van het vakgebied aardrijkskunde integreren bij het vormgeven aan de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied aardrijkskunde.   

Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de studenten zelfstandig de inhouden relevant voor het vakgebied aardrijkskunde opfrissen, actief beheersen en kunnen toepassen.

Begintermen

Dit OPO kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten geografie/geologie georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven. 

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )


P0V17AP0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22AP0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek aardrijkskunde (B-KUL-O0G62a)

6 studiepunten : College 32 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

Deel 1: Plaats van aardrijkskunde in het secundair onderwijs (meso- en macroniveau)

  • Wat is aardrijkskunde?
  • Evolutie van het vak aardrijkskunde
  • Wat is vakdidactiek aardrijkskunde?
  • Misconcepties in aardrijkskunde
  • Basiscompetenties voor een leraar
  • Aardrijkskunde en toerisme en het Vlaamse curriculum: Europese sleutelcompetenties, eindtermen, curriculumdossiers, leerplannen, leerlijnen, pedagogisch project, …

 Deel 2: Een les aardrijkskunde/toerisme opbouwen (microniveau)

  • Leermiddelen
  • Werkvormen
  • Lesvoorbereiding (doelstellingen, didactische principes, didactisch model, krachtige leeromgeving, …)
  • Microteaching
  • Evaluaties
  • Geo-ICT
  • Excursies

 Deel 3: Vakdidactiek aardrijkskunde in een ruimer onderwijskader

  • Diversiteit
  • Vakoverschrijdend werken
  • Onderzoekend leren
  • Groeien als leraar

In elk deel wordt aandacht geschonken aan kennis, vaardigheden, attituden en reflectie. Bovendien worden de concepten niet alleen theoretisch aangeboden vanuit vakliteratuur, maar ook praktisch ingeoefend waar relevant.

Studiemateriaal

Handboek: Vakdidactiek aardrijkskunde: Leraar worden en zijn’ (An Steegen, Red) herwerkte versie 2023 – Uitgeverij Pelckmans Pro.
Materiaal verspreid via Toledo (praktijkstukken, papers, slides, opdrachten)

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek aardrijkskunde (B-KUL-O2G62a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van de uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% aanwezigheidsplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van deze taken voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en zal dan ook gequoteerd worden als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheden dient de student te overleggen met de titularis, en zal er naar een vervangmoment of een vervangtaak gezocht worden.

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/2 examen, 1/2 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

Dit opleidingsonderdeel kan niet getolereerd worden in de opleiding.

Toelichting bij herkansen

Taken in het kader van de permanente evaluatie kunnen niet altijd in de oorspronkelijke vorm hernomen worden tijdens de herkansing. Studenten die bij het herkansen taken opnieuw moeten maken, nemen daarom tijdens het feedbackmoment na de tweede examenperiode contact op met de docent om de nodige afspraken te maken. 

ECTS Vakdidactiek wiskunde (B-KUL-O0G68A)

6 studiepunten Nederlands 32 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract
Lavrijsen Jeroen (coördinator) |  Janssens Saskia |  Lavrijsen Jeroen |  N.

Doelstellingen

De student:

  • heeft kennis en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek wiskunde en kan deze doordacht inzetten in de eigen praktijk;
  • kan de plaats van de vakken gekoppeld aan vakdidactiek wiskunde in het Vlaamse onderwijslandschap toelichten en verantwoorden met oog voor de eigenheid van de discipline, diversiteit onder leerlingen, maatschappelijke verwachtingen en het internationale perspectief;
  • kan leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwikkelen en begeleiden, d.w.z. eindtermen en leerplannen interpreteren, jaarplannen en leerlijnen opstellen, lesdoelstellingen formuleren, beginsituatie inschatten, leerinhouden selecteren, werkvormen en leermiddelen selecteren en inzetten, en het leerproces structureren;
  • kan een positief leer- en leefklimaat creëren;
  • kan geschikte evaluatievormen voor deze vakken selecteren en op diverse manieren inzetten;
  • kan reflecteren over de ontwikkelde leer- en onderwijsprocessen en evaluatievormen en deze bijsturen waar nodig;
  • heeft aandacht voor diversiteit onder leerlingen en kan hier adequaat op inspelen.
     

Begintermen

Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten wiskunde/statistiek georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )


P0V17AP0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22AP0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek wiskunde (B-KUL-O0G68a)

6 studiepunten : Practicum 32 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

Deel 1: Het vak wiskunde en vakdidactiek wiskunde

  • Plaats van het vak wiskunde in het secundair onderwijs
  • Maatschappelijke verwachtingen t.o.v. het vak wiskunde (eindtermen en leerplannen, sleutelcompetenties van de EU, verwachtingen uit het hoger onderwijs, evolutie van het wiskundeonderwijs, model van wiskundige competentie van Kilpatrick et al, model van maatschappelijke verwachtingen van Westwell)
  • Inleiding tot vakdidactiek wiskunde als wetenschappelijke discipline (concept image, cognitief schema, verticaal en horizontaal mathematiseren, proces en object, inhoudelijke analyse van het begrip afgeleide)

 

Deel 2: Een wiskundeles opbouwen: inleiding

  • Lesdoelstellingen
  • Leermiddelen (handboek, werktekst, digitale presentatie)
  • Werkvormen (doceren/demonstreren, individuele opdrachten met klassikale feedback, onderwijsleergesprek)
  • ICT in wiskundelessen (drie didactische functies van ICT, ontwerpen en gebruiken van een applet)
  • Lesvoorbereiding
  • Evalueren
  • Microteaching

 

Deel 3: Een wiskundeles opbouwen: verdieping

  • Wiskunde voor leerlingen met een beperkt pakket wiskunde
  • Werkvormen (verdieping)
  • Evalueren (verdieping)
  • Jaarplan
  • Microteaching

 

In elk deel wordt aandacht geschonken aan kennis, vaardigheden, attituden en reflectie. Bovendien worden de concepten niet alleen theoretisch aangeboden vanuit de vakliteratuur, maar ook praktisch ingeoefend waar relevant.
 

Studiemateriaal

Drijvers, P., van Streun, A., Zwaneveld, B. (2012). Handboek Wiskundedidactiek. Utrecht: Epsilon Uitgaven, ISBN 978-90-5041-130-1.
Materiaal verspreid via Toledo (praktijkstukken, papers, slides, opdrachten)

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, …

Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn.
 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek wiskunde (B-KUL-O2G68a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten) en de uitgevoerde taken. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als alle taken in het kader van permanente evaluatie  worden uitgevoerd. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.

Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de educatieve master W&T.
 

Toelichting bij herkansen

Taken in het kader van de permanente evaluatie kunnen niet altijd in de oorspronkelijke vorm hernomen worden tijdens de herkansing. Studenten die bij het herkansen taken opnieuw moeten maken, nemen daarom tijdens het feedbackmoment na de tweede examenperiode contact op met de docent om de nodige afspraken te maken. 
 

ECTS Vakdidactiek informatica (B-KUL-O0G69A)

6 studiepunten Nederlands 32 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

De student:

  • heeft kennis van en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek informatica en kan deze doordacht inzetten in de praktijk;
  • kan het Vlaams secundair informatica-onderwijs en het beleid daarrond, op het vlak van doelstellingen, curriculum en profilering situeren en toelichten
  • kan de plaats van de vakken, en het profiel van studierichtingen gekoppeld aan vakdidactiek informatica in het Vlaams onderwijslandschap toelichten en kritisch bespreken met oog voor de eigenheid van de discipline, diversiteit onder leerlingen en maatschappelijke verwachtingen;
  • kan vanuit vakdidactische inzichten leer- en onderwijsprocessen in informatica-onderwijs (leren) ontwikkelen en begeleiden, d.w.z. eindtermen en leerplannen interpreteren, jaarplannen en leerlijnen interpreteren (en opstellen), lesdoelstellingen formuleren, de beginsituatie inschatten, leerinhouden selecteren, werkvormen en leermiddelen selecteren en inzetten, en het leerproces structureren;
  • kan in relevante leercontexten een positief leer- en leefklimaat (leren) creëren;
  • kan geschikte evaluatievormen voor informatica-onderwijs selecteren en (leren) inzetten;
  • kan reflecteren over de ontwikkelde leer- en onderwijsprocessen en deze (leren) bijsturen waar nodig;
  • heeft aandacht voor diversiteit onder leerlingen en kan hier adequaat op (leren) inspelen;
  • kan de invulling van ICT-coördinatie in het secundair onderwijs toelichten.

Begintermen

Dit OPO kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten voorkennis informatica op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )


P0V17AP0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22AP0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek informatica (B-KUL-O0G69a)

6 studiepunten : Practicum 32 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

Themagroep 1: Het vak informatica en vakdidactiek informatica

  • Eigenheid van informatica als discipline tussen wetenschap, wiskunde en engineering
  • Plaats van informatica als leervak in het secundair onderwijs, in Vlaanderen en elders
  • Maatschappelijke verwachtingen t.o.v. het vak informatica (eindtermen en leerplannen, sleutelcompetenties van de EU, verwachtingen uit het hoger onderwijs, evolutie van het informatica-onderwijs)
  • Onderwijs in informatica en/versus onderwijs in digitale geletterdheid, mediawijsheid en (i)STEM
  • Computationeel denken in informatica-onderwijs
  • Inleiding tot de wetenschappelijke literatuur rond vakdidactiek en curriculumontwikkeling van informatica-onderwijs

Themagroep 2: Een informaticales ontwerpen en uitvoeren: inleiding

  • Lesdoelstellingen
  • Leermiddelen en media
  • Werkvormen (met nadruk op de leeractiviteiten door de leerlingen)
  • Beginsituatie
  • Lesontwerp
  • Evalueren
  • Micro-teaching en reflectie

Themagroep 3: Inhoudelijke en methodologische verdieping: specificiteit van informatica-onderwijs en -didactiek

  • Didactiek van computationeel denken en programmeren
  • Didactiek van gegevensbeheer
  • Didactiek van datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur
  • Specifieke aspecten van werkvormen, evaluatie en differentiatie in informatica-onderwijs

Themagroep 4: Inhoudelijke en methodologische verbreding: informatica en informaticadidactiek in context

  • “Toegepaste” informatica en “Fluency with IT”
  • Informatica en/in geïntegreerd STEM-onderwijs
  • Informatica, ethiek en samenleving

Themagroep 5: O&O in het informatica-onderwijs

  • Werktuigen en platformen voor onderwijs(ontwikkeling) in informatica

Themagroep 6: Capita selecta buiten het profiel van leraar secundair onderwijs

  • ICT-coördinatie in het secundair onderwijs

In elke themagroep is er ruimte voor kennisverwerving, opbouw van vaardigheden en attitudevorming, ondersteund door reflectie en onderzoek door de docent én de studenten. Bovendien worden de concepten niet alleen theoretisch aangeboden, en praktisch ingeoefend waar relevant (en haalbaar), maar is er nadrukkelijk veel ruimte voor samen leren op basis van kennis, onderzoek en bevindingen van alle deelnemende studenten.

Studiemateriaal

Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

  • Verplicht studiemateriaal
    • ondersteunende leeromgeving met o.a. cursusteksten, papers en hand-outs van de presentaties door de docent en/of praktijklector, specificaties van opdrachten ter voorbereiding en/of verwerking van de contactsessies, links naar online bronnen, en bijdragen door de deelnemende studenten
    • desgevallend diverse andere materialen aangereikt door de docent, praktijklector en/of deelnemende studenten
  • Aanbevolen studiemateriaal (maar aankoop is niet verplicht)
    • Boek: Computer Science Education, Perspectives on Teaching and Learning in School,
      Sue Sentance, Erik Barendsen, Nicol R. Howard en Carsten Schulte (Eds),
      Bloomsbury Academic, 2de uitgave, 2023
      (ook verkrijgbaar als eBook).

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van zelfstandig en groepswerk met contactsessies. In het kader van het zelfstandig werk nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en/of andere leermaterialen door, zoeken ze informatie op, onderzoeken ze de onderwijspraktijk rond informatica, maken ze andere oefeningen. De resultaten van dergelijk werk worden opgeleverd in verslagen, rapporten en presentaties, maar ook in tussenkomsten in discussies tijdens de contactsessies en/of in de online leeromgeving.
Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent en/of praktijklector, die als expert en begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij voorbereid hebben en wordt ook de inbreng vanwege de docent en/of praktijklector in groepsdiscussies getoetst aan het inzicht van elke deelnemer. Studenten voeren tijdens minstens één contactsessie ook didactische oefeningen uit onder begeleiding van de docent en/of praktijklector. De in de sessies behandelde onderwerpen en didactische oefeningen kunnen zowel praktijkgericht als eerder conceptueel‑theoretisch georiënteerd zijn.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek informatica (B-KUL-O2G69a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

Toelichting

Dit OPO wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten), uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van één of meer taken of vervangtaken (zie verder) voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en daardoor volgt dan een beoordeling voor het gehele OPO als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 3/10 examen, 7/10 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de opleiding.

Toelichting bij herkansen

Een herkansing voor het examen wordt voorzien volgens dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.

Uit de aard der zaak kan echter de permanente evaluatie zoals voorzien voor de eerste examenkans voor de tweede niet herhaald worden. Om een student met een tekort voor de permanente evaluatie daarvoor toch een tweede examenkans te geven, zal in overleg met de student een bijkomend uit te voeren opdracht en inleveringsdeadline worden afgesproken die samen met het resultaat voor de permanente evaluatie in de eerste examenkans dat voor de tweede zal bepalen.

ECTS Vakdidactiek biologie (B-KUL-O0G83A)

6 studiepunten Nederlands 32 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

De student

  • kan de plaats van de vakken gekoppeld aan het vakgebied biologie in het onderwijslandschap toelichten en verantwoorden met oog voor de eigenheid van de discipline, diversiteit onder leerlingen en maatschappelijke verwachtingen;
  • kan bij het vormgeven van krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie adequate leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwikkelen, d.w.z. eindtermen en leerplannen interpreteren, jaarplannen en leerlijnen opstellen, lesdoelen formuleren, beginsituatie inschatten, leerinhouden selecteren en uitwerken, werkvormen en leermiddelen selecteren en uitwerken, en het leerproces structureren;
  • kan bij het vormgeven van krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie strategieën uitwerken en implementeren om misconcepties in dit vakgebied te identificeren en bij te sturen;
  • kan bij het vormgeven van krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie geschikte evaluatievormen voor deze vakken selecteren en uitwerken;
  • kan reflecteren over de vormgeving van de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie en kan deze bijsturen waar nodig;
  • kan kernconcepten zoals het natuurwetenschappelijk denken en redeneren als een methode voor inquiry-based learning, het zelfgereguleerd leren en de aard van de wetenschap toepassen bij het vormgeven van krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie;
  • kan resultaten uit vakdidactische onderzoeksliteratuur interpreteren en integreren bij het vormgeven aan de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie;
  • kan resultaten uit de vakliteratuur van het vakgebied biologie integreren bij het vormgeven aan de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie.  

Hierbij wordt er van uitgegaan dat de studenten zelfstandig de inhouden relevant voor het vakgebied biologie opfrissen, actief beheersen en kunnen toepassen, als ook in staat zijn om nieuwe inzichten van het vakgebied biologie vanuit de onderzoeksliteratuur te interpreteren.

Begintermen

Toelating tot vakdidactiek biologie gebeurt niet automatisch, maar wordt aangevraagd.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )


P0V17AP0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22AP0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek biologie (B-KUL-O0G83a)

6 studiepunten : Practicum 32 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

Situering

Eindtermen, leerplannen en leerinhouden van het vakgebied biologie

Lesdoelen in het vakgebied biologie

Kernconcepten in het vakgebied biologie

Onderwijsleermiddelen in het vakgebied biologie

Didactische werkvormen  in het vakgebied biologie

Evaluatie in het vakgebied biologie

Studiemateriaal

Cursus 'Vakdidactiek biologie' (Marion Crauwels) – Uitgeverij ACCO

Boek ‘De wetenschap van het leven’ (Bert De Groef en Peter Roels) – Uitgeverij ACCO
Materiaal verspreid via Toledo ((zelf)testen, artikels, slides, opdrachten, …)

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren verwerven studenten inzicht in de zelfstandig doorgenomen teksten uit o.a. de cursus/boek, in vakdidactische en vakinhoudelijke onderzoeksliteratuur, wordt informatie opgezocht, worden voorbereidende oefeningen gemaakt, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector, die als begeleider optreedt. Studenten oefenen het formuleren van lesdoelen, oefenen een vakspecifieke werkvorm, ... . Er worden ook vakspecifieke praktijksessies voorzien. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching voor het vakgebied biologie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek biologie (B-KUL-O2G83a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten), de uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle online activiteiten en taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van één of meer online activiteiten of (vervang)taken (zie verder) voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en daardoor volgt dan een beoordeling voor het gehele OPO als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/2 examen, 1/2 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de EM.

Toelichting bij herkansen

Herkansen is alleen mogelijk als de student heeft deelgenomen aan alle contactsessies, online activiteiten en taken. De student moet enkel de delen waarvoor een onvoldoende werd behaald, hernemen. Bij herkansen zullen de groepstaken als onderdeel van de permanente evaluatie individueel hernomen moeten worden.Bepaalde taken van de permanente evaluatie kunnen niet hernomen worden zoals de microteaching. 

ECTS Vakdidactiek chemie (B-KUL-O0G84A)

6 studiepunten Nederlands 32 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract
Smet Mario |  N.

Doelstellingen

De student:

  • heeft kennis en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek chemie en kan deze doordacht inzetten in de eigen lespraktijk
  • kan de plaats van de vakken gekoppeld aan vakdidactiek chemie in het onderwijslandschap toelichten en verantwoorden met oog voor de eigenheid van de discipline, diversiteit onder leerlingen (voorkennis, leerstijlen, taal, …) en maatschappelijke verwachtingen
  • kan leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwikkelen en begeleiden, d.w.z. eindtermen en leerplannen interpreteren, jaarplannen en leerlijnen opstellen, lesdoelstellingen formuleren, beginsituatie inschatten, leerinhouden selecteren, werkvormen en leermiddelen inzetten, en het leerproces structureren en dit documenteren in een goed interpreteerbare lesvoorbereiding
  • kan demonstratie experimenten praktisch opzetten en goed zichtbaar voor de leerlingen uitvoeren met aandacht voor de wetenschappelijke onderzoeksmethode
  • kan leerlingenexperimenten en practica inhoudelijk voorbereiden en praktisch organiseren
  • kan geschikte evaluatievormen voor de vakken gekoppeld aan vakdidactiek chemie in hun cognitieve, psychomotorische en affectieve doelstellingen selecteren en op diverse manieren inzetten
  • kan reflecteren over de ontwikkelde leer- en onderwijsprocessen en evaluatievormen en deze bijsturen waar nodig;
  • kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas
  • kan een vaklokaal chemie omschrijven naar minimale inrichting en veiligheidsaspecten
  • kan geselecteerde vakliteratuur interpreteren en inzetten in de chemie lespraktijk
  • kan de onderzoekscompetentie van leerlingen in het profiel doorstroom (domeinoverstijgend en domeingebonden) en ook in de dubbele finaliteit ASO wetenschappen op een verantwoorde wijze ontwikkelen
  • kan geschikte visualiseringen aanbrengen en toelichten in het kader van het modelmatig denken
  • kan via geschikte simulaties de chemie-inhouden door de leerlingen laten verwerken in het kader van de digitalisering van het secundair onderwijs
  • is in staat de eigen wetenschappelijk kennis op voldoende hoog niveau te houden

 

Begintermen

Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten chemie georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )


P0V17AP0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22AP0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Valdidactiek chemie (B-KUL-O0G84a)

6 studiepunten : Practicum 32 Beide semestersBeide semesters
Smet Mario |  N.

Inhoud

De voornaamste thema’s die in deze cursus aan bod komen zijn

  • de structuur van het onderwijs
  • het beroepsprofiel van de leraar (chemie)
  • de lesvoorbereiding opmaken en operationaliseren
  • lesdoelen bepalen en lessen uitwerken met de bepaalde oogmerken
  • vakdidactische middelen selecteren, inzetten
  • OC (het practicum)
  • Toetsvragen opstellen en evalueren
  • Onderwijs in natuurwetenschappen
  • vakdidactisch onderzoek (literatuur)
  • nanomaterialen
  • duurzaamheid.

Studiemateriaal

Syllabus vakdidactiek chemie
Vakdidactiek chemie praktijksyllabus ((verzameling experimenten voor lessen chemie)
Materiaal verspreid via Toledo (praktijkstukken, papers, slides, opdrachten, actuele leerboeken)

 

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector, die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. Voor een aantal werkvormen zijn er labosessies. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek chemie (B-KUL-O2G84a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten), de uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken. 

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van één of meer taken of vervangtaken (zie verder) voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en daardoor volgt dan een beoordeling voor het gehele OPO als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak. 
 
Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/3 examen, 2/3 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen). 
 
Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de Educatieve Master W&T. 

Toelichting bij herkansen

Taken in het kader van de permanente evaluatie kunnen niet altijd in de oorspronkelijke vorm hernomen worden tijdens de herkansing. Studenten die bij het herkansen taken opnieuw moeten maken, nemen daarom tijdens het feedbackmoment na de tweede examenperiode contact op met de docent om de nodige afspraken te maken.

 

ECTS Vakdidactiek aardrijkskunde – verdieping (B-KUL-O0H02A)

3 studiepunten Nederlands 16 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Verbreding en verdieping van volgende doelen: de student … 

  • heeft kennis van en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek aardrijkskunde en kan deze doordacht inzetten in de praktijk; 
  • kan leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwikkelen en begeleiden, d.w.z. eindtermen en leerplannen interpreteren, jaarplannen en leerlijnen opstellen, lesdoelstellingen formuleren, beginsituatie inschatten, leerinhouden selecteren, werkvormen en leermiddelen selecteren en inzetten, en het leerproces structureren; 
  • kan resultaten uit vakdidactische onderzoeksliteratuur interpreteren en integreren bij het vormgeven van leer- en onderwijsprocessen voor het vakgebied aardrijkskunde; 
  • kan geschikte evaluatievormen voor deze vakken selecteren en op diverse manieren inzetten; 
  • kan reflecteren over de ontwikkelde leer- en onderwijsprocessen en deze bijsturen waar nodig; 

Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de studenten zelfstandig de inhouden relevant voor het vakgebied aardrijkskunde opfrissen, actief beheersen en kunnen toepassen.

Begintermen

Dit OPO kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten geografie/geologie georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven. 

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( O0G62A )


O0G62AO0G62A : Vakdidactiek aardrijkskunde


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek aardrijkskunde - verdieping (B-KUL-O0H02a)

3 studiepunten : Opdracht 16 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

1. Leren en onderwijzen van deeldomeinen van aardrijkskunde.  Verdieping en verbreding: werkvormen, EDO, Toerisme, raakpunten met natuurwetenschappen, ... .

2. Evalueren van het leerproces

3. Terreintechnieken in functie van leerinhouden aardrijkskunde

 

Deze inhouden worden niet alleen theoretisch aangeboden vanuit vakliteratuur, maar ook praktisch ingeoefend. 

Studiemateriaal

Handboek: Vakdidactiek aardrijkskunde: Leraar worden en zijn’ (An Steegen, Red) herwerkte versie 2023 – Uitgeverij Pelckmans Pro.
Materiaal verspreid via Toledo (praktijkstukken, papers, slides, opdrachten)

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek aardrijkskunde – verdieping (B-KUL-O2H02a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten

Toelichting

Dit OPO wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten) en de uitgevoerde taken. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken. 

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als alle taken in het kader van permanente evaluatie worden uitgevoerd en in totaal een resultaat van minstens 10/20 wordt behaald. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak. 
 
Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de opleiding. 

Toelichting bij herkansen

Taken in het kader van de permanente evaluatie kunnen niet altijd in de oorspronkelijke vorm hernomen worden tijdens de herkansing. Studenten die bij het herkansen taken opnieuw moeten maken, nemen daarom tijdens het feedbackmoment na de tweede examenperiode contact op met de docent om de nodige afspraken te maken.

ECTS Vakdidactiek biologie – verdieping (B-KUL-O0H03A)

3 studiepunten Nederlands 16 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

De student

  • kan de eindtermen/minimumdoelen en leerplandoelen van het vakgebied biologie omvormen tot lesdoelen met het oog op het vormgeven van krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie;
  • kan vakspecifieke praktijk zoals veldbiologisch onderzoek en geleide excursies in biologisch-natuurwetenschappelijke musea onderbouwd vanuit de onderzoeksliteratuur uitwerken, begeleiden en hierover reflecteren;
  • kan bij het vormgeven van krachtige leeromgevingen waarin de focus ligt op praktijk voor het vakgebied biologie geschikte evaluatievormen selecteren, uitwerken en hierover reflecteren;
  • kan een positief leer- en leefklimaat creëren op terrein;
  • kan kritisch reflecteren over het inzetten van vakspecifieke onderwijsleermiddelen vanuit het gevoerde onderzoek;
  • kan kernconcepten zoals het natuurwetenschappelijk denken en redeneren als een methode voor inquiry-based learning, het zelfgereguleerd leren en de aard van de wetenschap toepassen bij het vormgeven van krachtige leeromgevingen waarin de focus ligt op praktijk voor het vakgebied biologie;
  • kan resultaten uit vakdidactische onderzoeksliteratuur interpreteren en integreren bij het vormgeven aan de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie;
  • kan resultaten uit de vakliteratuur van het vakgebied biologie integreren bij het vormgeven aan de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied biologie.

Hierbij wordt er van uitgegaan dat de studenten zelfstandig de inhouden relevant voor het vakgebied biologie opfrissen, actief beheersen en kunnen toepassen, als ook in staat zijn om nieuwe inzichten in het vakgebied biologie vanuit de onderzoeksliteratuur te interpreteren.

Begintermen

Toelating tot vakdidactiek biologie gebeurt niet automatisch, maar wordt aangevraagd.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( O0G83A )


O0G83AO0G83A : Vakdidactiek biologie


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek biologie - verdieping (B-KUL-O0H03a)

3 studiepunten : Practicum 16 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Inhoudelijk ligt de focus op:

- het veldbiologisch onderzoek en geleide veldexcursie (ethologie, ecologie, evolutie, biodiversiteit, systematiek, …);

- het gebruik van (multi)media waaronder multimodale representaties.

Studiemateriaal

Cursus Vakdidactiek biologie – Uitgeverij ACCO

Boek: ‘De wetenschap van het leven’ (Bert De Groef en Peter Roels) – Uitgeverij ACCO
Materiaal verspreid via Toledo (testen, artikels, slides, opdrachten, …)

Toelichting werkvorm

Blended onderwijs - Laboratoriumsessie - Museumbezoek - Veldwerk

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies.

In het kader van het afstandsleren verwerven studenten inzicht in de zelfstandig doorgenomen teksten en vakdidactische en vakinhoudelijke onderzoeksliteratuur, wordt informatie opgezocht, worden voorbereidende oefeningen gemaakt, …

Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector, die als begeleider optreedt.

De verschillende vormen van praktijk worden geoefend.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek biologie - verdieping (B-KUL-O2H03a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten) en de uitgevoerde taken.. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle online activiteiten en taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als alle online activiteiten en taken in het kader van permanente evaluatie  worden uitgevoerd. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.

Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de EM.

Toelichting bij herkansen

Herkansen is alleen mogelijk als de student heeft deelgenomen aan alle contactsessies, online activiteiten en taken. Bij herkansen zullen de groepstaken als onderdeel van de permanente evaluatie individueel hernomen moeten worden. Bepaalde taken of onderdelen van taken kunnen niet hernomen worden zoals de taken waarbij beroep gedaan moet worden op leerlingen, leraren, scholen of andere instanties. 

ECTS Vakdidactiek chemie – verdieping (B-KUL-O0H04A)

3 studiepunten Nederlands 16 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Smet Mario (coördinator) |  Smet Mario |  N.

Doelstellingen

De student

- heeft kennis van en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek chemie en kan deze doordacht inzetten in de eigen praktijk;

- kan resultaten uit vakdidactische onderzoeksliteratuur interpreteren en integreren bij het vormgeven van leer- en onderwijsprocessen voor het vakgebied chemie in het kader van een actuele klaspraktijk in maatschappijbetrokken chemie-onderwijs

- kan resultaten uit de vakliteratuur van het vakgebied chemie integreren bij het vormgeven van leer- en onderwijsprocessen voor het vakgebied chemie in het kader van een actuele klaspraktijk in maatschappijbetrokken chemie-onderwijs

- kan de ontwikkeling van probleemoplossende vaardigheden bij leerlingen stimuleren

- kan natuurwetenschappelijk denken en redeneren en inzicht in de Nature of Science bij leerlingen stimuleren

Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de studenten zelfstandig de inhouden relevant voor het vakgebied chemie opfrissen, actief beheersen en kunnen toepassen. Bovendien veronderstellen we dat de studenten in staat zijn om nieuwe inzichten van het vakgebied chemie vanuit de onderzoeksliteratuur te interpreteren.

Begintermen

Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten chemie georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( O0G84A )


O0G84AO0G84A : Vakdidactiek chemie


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek chemie - verdieping (B-KUL-O0H04a)

3 studiepunten : Practicum 16 Tweede semesterTweede semester
Smet Mario |  N.

Inhoud

1. Leren en onderwijzen van deeldomeinen van de chemie

2. Leren en onderwijzen van natuurwetenschappelijke denkactiviteiten

- Leren en onderwijzen van probleemoplossend denken

- Samenhang met aangrenzende gebieden van de natuurwetenschappen en technologie

- Nature of Science

 

In elk deel wordt aandacht geschonken aan kennis, vaardigheden, attituden en reflectie. Bovendien worden de concepten niet alleen theoretisch aangeboden vanuit vakliteratuur, maar ook praktisch ingeoefend waar relevant. . Integratie van wetenschappelijke inhouden en maatschappelijke betrokkenheid staan hierbij centraal.

Studiemateriaal

Syllabus vakdidactiek chemie
Vakdidactiek chemie praktijksyllabus ((verzameling experimenten voor lessen chemie)
Materiaal verspreid via Toledo (praktijkstukken, papers, slides, opdrachten)

De student maakt tevens in toenemende mate gebruik van materiaal dat via doordachte zoekstrategieën in de literatuur zelfstandig wordt opgezocht

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek chemie – verdieping (B-KUL-O2H04e)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten), de uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken. 

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van één of meer taken of vervangtaken (zie verder) voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en daardoor volgt dan een beoordeling voor het gehele OPO als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak. 
 
Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/3 examen, 2/3 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen). 
 
Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de Educatieve Master W&T. 

Toelichting bij herkansen

Taken in het kader van de permanente evaluatie kunnen niet altijd in de oorspronkelijke vorm hernomen worden tijdens de herkansing. Studenten die bij het herkansen taken opnieuw moeten maken, nemen daarom tijdens het feedbackmoment na de tweede examenperiode contact op met de docent om de nodige afspraken te maken.

ECTS Vakdidactiek engineering en technologie (B-KUL-O0H05A)

6 studiepunten Nederlands 32 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

De student:

-heeft kennis van en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek engineering en technologie en kan deze doordacht inzetten in de praktijk

-kan de plaats van de vakken gekoppeld aan vakdidactiek engineering en technologie in het onderwijslandschap toelichten en verantwoorden met oog voor de eigenheid van de discipline, diversiteit onder leerlingen en maatschappelijke verwachtingen

-kan leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwikkelen en begeleiden, d.w.z. eindtermen en leerplannen interpreteren, jaarplannen en leerlijnen opstellen, lesdoelstellingen formuleren, beginsituatie inschatten, leerinhouden selecteren, werkvormen en leermiddelen selecteren en inzetten, en het leerproces structureren

-kan een positief leer- en leefklimaat creëren, zowel in de klas als op terrein

-kan vakspecifieke misconcepties bij leerlingen identificeren en strategieën opzetten om deze bij te sturen

-kan geschikte evaluatievormen voor deze vakken selecteren en op diverse manieren inzetten

-kan reflecteren over de ontwikkelde leer- en onderwijsprocessen en deze bijsturen waar nodig

-heeft aandacht voor diversiteit onder leerlingen en kan hier adequaat op inspelen

Begintermen

Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten engineering georiënteerde of technologisch georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )


P0V17AP0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22AP0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek engineering en technologie (B-KUL-O0H05a)

6 studiepunten : Practicum 32 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

Deel 1: Engineering en technologie in het secundair onderwijs

-De verschillende engineering en technologievakken

-De relatie van engineering en technologievakken tot vakken natuurwetenschappen en wiskunde

-Engineering en technologie in het onderwijs in Vlaanderen en daarbuiten

-Maatschappelijke verwachtingen op macro, meso en microniveau (Europese sleutelcompetenties, eindtermen, leerplannen, pedagogische projecten, leerlijnen,…)

-Inleiding tot vakliteratuur i.v.m. onderwijs in engineering en technologie

 

Deel 2: Een les in een engineering en technologievak ontwerpen en geven

-Lesdoelstellingen

-Leermiddelen-

-Werkvormen

-Ontwerp van een les

-Evalueren

-Micro-teaching

-Reflectie

 

Deel 3: Gebruik van moderne technologie in onderwijs

-Vakliteratuur huidige en toekomstige trends i.v.m. gebruik van technologie in onderwijs

-Opvolgen van de actualiteit i.v.m. gebruik van technologie in onderwijs

-Reflectie en discussie

 

Deel 4: Practicum als werkvorm bij engineering en technologievakken

-Soorten practica, doelstellingen practica,… 

-Effectiviteit van practica als werkvorm

-Veiligheid in laboratoria, technische werkplaatsen en op een campus vanuit het standpunt van een leraar technische/technisch-wetenschappelijke vakken

 

In elk deel wordt aandacht geschonken aan kennis, vaardigheden, attituden en reflectie. De concepten worden theoretisch aangeboden vanuit vakliteratuur en, waar relevant, ook praktisch ingeoefend. 

Studiemateriaal

Beschikbaar via de elektronische leeromgeving:

-Cursusteksten en wetenschappelijke papers

-Presentaties van de docent

-Instructies bij opdrachten

-Video materiaal

-Verwijzingen naar online publiek beschikbaar materiaal

-Eventueel ander materiaal aangebracht door de docent of door de studenten

Toelichting onderwijstaal

De onderwijstaal is Nederlands.

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector, die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. Voor een aantal werkvormen zijn er labosessies of is er een excursie. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek engineering en technologie (B-KUL-O2H05a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van de uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% aanwezigheidsplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van deze taken voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en zal dan ook gequoteerd worden als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheden dient de student te overleggen met de titularis, en zal er naar een vervangmoment of een vervangtaak gezocht worden.

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/3 examen, 2/3 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

Dit opleidingsonderdeel kan niet getolereerd worden in de opleiding.

Toelichting bij herkansen

Herkansing voor dit OPO kan alleen als de student tijdens de contactmomenten niet ongewettigd afwezig was. Herkansing is alleen mogelijk voor het examen, niet voor het deel permanente evanuatie. 

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/3 examen, 2/3 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

ECTS Vakdidactiek engineering en technologie – verdieping (B-KUL-O0H06A)

3 studiepunten Nederlands 16 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

De student is vertrouwd met:

-Engineering en technologie in een multidisciplinair en interdisciplinair kader

-Vakoverschrijdend werken

-Geïntegreerd STEM-onderwijs vanuit het perspectief vakdidactiek engineering en technologie (geïntegreerd sTEm-onderwijs)

- Projectmatig werken en het geven van technologie workshops

Begintermen

Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten engineering georiënteerde of technologisch georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.

Na of tegelijkertijd met Vakdidactiek engineering en technologie

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( O0H05A )


O0H05AO0H05A : Vakdidactiek engineering en technologie


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek engineering en technologie – verdieping (B-KUL-O0H06a)

3 studiepunten : Practicum 16 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Engineering en technologie in een multidisciplinair en interdisciplinair kader

-Vakoverschrijdend werken

-Geïntegreerd STEM-onderwijs vanuit het perspectief vakdidactiek engineering en technologie (geïntegreerd sTEm-onderwijs)

-Workshops/projectwerk/micro-teaching/co-teaching

-Reflectie en discussie

 

Studiemateriaal

Beschikbaar via de elektronische leeromgeving:

Cursusteksten en wetenschappelijke papers

-Presentaties van de docent

-Instructies bij opdrachten

-Video materiaal

-Verwijzingen naar online publiek beschikbaar materiaal

-Eventueel ander materiaal aangebracht door de docent of door de studenten

Toelichting onderwijstaal

De onderwijstaal is Nederlands.

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector, die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. Voor een aantal werkvormen zijn er labosessies of is er een excursie. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek engineering en technologie – verdieping (B-KUL-O2H06a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van de uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% aanwezigheidsplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van deze taken voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en zal dan ook gequoteerd worden als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheden dient de student te overleggen met de titularis, en zal er naar een vervangmoment of een vervangtaak gezocht worden.

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/3 examen, 2/3 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

Dit opleidingsonderdeel kan niet getolereerd worden in de opleiding.

Toelichting bij herkansen

Herkansing voor dit OPO kan alleen als de student tijdens de contactmomenten niet ongewettigd afwezig was. Herkansing is alleen mogelijk voor het examen, niet voor het deel permanente evanuatie. 

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/3 examen, 2/3 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

ECTS Vakdidactiek fysica (B-KUL-O0H07A)

6 studiepunten Nederlands 32 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract
De Cock Mieke (coördinator) |  De Cock Mieke |  Kesteloot Nele |  N.

Doelstellingen

De student

  • kan de plaats van de vakken gekoppeld aan vakdidactiek fysica in het Vlaamse onderwijslandschap toelichten en verantwoorden met oog voor de eigenheid van de discipline, diversiteit onder leerlingen, maatschappelijke verwachtingen en het internationale perspectief;
  • kan leer- en onderwijsprocessen voor deze vakken ontwikkelen en begeleiden, d.w.z. eindtermen en leerplannen interpreteren, jaarplannen en leerlijnen opstellen, lesdoelstellingen formuleren, beginsituatie inschatten, leerinhouden selecteren, werkvormen en leermiddelen selecteren en inzetten, en het leerproces structureren;
  • kan een positief leer- en leefklimaat creëren;
  • kan geschikte evaluatievormen voor deze vakken selecteren of ontwerpen en op diverse manieren inzetten;
  • kan reflecteren over de ontwikkelde leer- en onderwijsprocessen en evaluatievormen en deze bijsturen waar nodig;
  • heeft aandacht voor diversiteit onder leerlingen en kan hier adequaat op inspelen;
  • heeft kennis van en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek fysica en kan deze doordacht inzetten in de eigen praktijk;
  • kan resultaten uit vakdidactische onderzoeksliteratuur interpreteren en integreren bij het vormgeven aan de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied fysica;
  • kan resultaten uit de vakliteratuur van het vakgebied fysica integreren bij het vormgeven aan de krachtige leeromgevingen voor het vakgebied fysica.  

Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de studenten zelfstandig de inhouden relevant voor het vakgebied fysica opfrissen, actief beheersen en kunnen toepassen. Bovendien veronderstellen we dat de studenten in staat zijn om nieuwe inzichten van het vakgebied fysica vanuit de onderzoeksliteratuur te interpreteren.

Begintermen

Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten fysica georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )


P0V17AP0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22AP0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek fysica (B-KUL-O0H07a)

6 studiepunten : Practicum 32 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

1. Fysica als vak – fysica als schoolvak

  • Maatschappelijke verwachtingen en plaats van fysica in het secundair onderwijs: curriculumaccenten en onderwijsdoelen, eindtermen en leerplannen, sleutelcompetenties van de EU

2. Vakdidactiek Fysica als wetenschappelijke discipline (bv. leerlingendenkbeelden en conceptual change)

3.  Fysica-onderwijs ontwerpen

  • Lesdoelstellingen
  • Leermiddelen (handboeken, applets, demonstratiemateriaal, …)
  • Werkvormen (onderwijsleergesprek, demonstratieproeven, leerlingenproeven, activerende werkvormen, …)
  • Lesvoorbereiding
  • Evalueren
  • Microteaching

 

In elk deel wordt aandacht geschonken aan kennis, vaardigheden, attituden en reflectie. Bovendien worden de concepten niet alleen theoretisch aangeboden vanuit vakliteratuur, maar ook praktisch ingeoefend waar relevant.

Studiemateriaal

  • cursusmateriaal - verspreid via Scientica
  • Handboek Natuurkundedidactiek (Kortland, K., Mooldijk, A., en Poorthuis, H. - ISBN: 9789050411639)
  • materiaal aangeboden via Toledo

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek fysica (B-KUL-O2H07a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten), de uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van één of meer taken of vervangtaken (zie verder) voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en daardoor volgt dan een beoordeling voor het gehele OPO als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, neemt de student contact op met de ombuds en dient de student deze wettiging te staven. De student neemt zelf het initiatief voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 1/2 examen, 1/2 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de Educatieve Master W&T.

Toelichting bij herkansen

Taken in het kader van de permanente evaluatie kunnen niet altijd in de oorspronkelijke vorm hernomen worden tijdens de herkansing. Studenten die bij het herkansen taken opnieuw moeten maken, nemen daarom tijdens het feedbackmoment na de tweede examenperiode contact op met de docent om de nodige afspraken te maken.

ECTS Vakdidactiek fysica - verdieping (B-KUL-O0H08A)

3 studiepunten Nederlands 16 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
De Cock Mieke (coördinator) |  De Cock Mieke |  Kesteloot Nele |  N.

Doelstellingen

De student

  • heeft kennis van en wetenschappelijk inzicht in vakdidactiek fysica en kan deze doordacht inzetten in de eigen praktijk;
  • kan resultaten uit vakdidactische onderzoeksliteratuur interpreteren en integreren bij het vormgeven van leer- en onderwijsprocessen voor het vakgebied fysica;
  • kan resultaten uit de vakliteratuur van het vakgebied fysica integreren bij het vormgeven van leer- en onderwijsprocessen voor het vakgebied fysica.  
  • kan de ontwikkeling van probleemoplossende vaardigheden bij leerlingen stimuleren
  • kan natuurwetenschappelijk denken en redeneren en inzicht in de Nature of Science bij leerlingen stimuleren

Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de studenten zelfstandig de inhouden relevant voor het vakgebied fysica opfrissen, actief beheersen en kunnen toepassen. Bovendien veronderstellen we dat de studenten in staat zijn om nieuwe inzichten van het vakgebied fysica vanuit de onderzoeksliteratuur te interpreteren.

Begintermen

Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten fysica georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( O0H07A )


O0H07AO0H07A : Vakdidactiek fysica


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek fysica – verdieping (B-KUL-O0H08a)

3 studiepunten : Practicum 16 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

1. Leren en onderwijzen van deeldomeinen van de fysica

2. Leren en onderwijzen van natuurwetenschappelijke denkactiviteiten

  • Leren en onderwijzen van probleemoplossend denken
  • Samenhang met wiskunde
  • Nature of Science

In elk deel wordt aandacht geschonken aan kennis, vaardigheden, attituden en reflectie. Bovendien worden de concepten niet alleen theoretisch aangeboden vanuit vakliteratuur, maar ook praktisch ingeoefend waar relevant.

Studiemateriaal

  • cursusmateriaal - verspreid via Scientica
  • Handboek Natuurkundedidactiek (Kortland, K., Mooldijk, A., en Poorthuis, H. - ISBN: 9789050411639)
  • materiaal aangeboden via Toledo

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, … Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek fysica – verdieping (B-KUL-O2H08a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten), de uitgevoerde taken en het examen. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van één of meer taken of vervangtaken (zie verder) voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en daardoor volgt dan een beoordeling voor het gehele OPO als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, neemt de student contact op met de ombuds en dient de student deze wettiging te staven. De student neemt zelf het initiatief voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 2/3 examen, 1/3 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de Educatieve Master W&T.

Toelichting bij herkansen

Taken in het kader van de permanente evaluatie kunnen niet altijd in de oorspronkelijke vorm hernomen worden tijdens de herkansing. Studenten die bij het herkansen taken opnieuw moeten maken, nemen daarom tijdens het feedbackmoment na de tweede examenperiode contact op met de docent om de nodige afspraken te maken.

ECTS Vakdidactiek informatica - verdieping (B-KUL-O0H09A)

3 studiepunten Nederlands 16 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

De student:

  • kan het Vlaams secundair informatica-onderwijs en het beleid daarrond, op het vlak van doelstellingen, curriculum en profilering, situeren in een Europese en ruimere internationale context;
  • kan onderkennen waar er kansen liggen voor gemotiveerde en competente leraren informatica om zélf bij te dragen aan ontwikkeling van goed informatica-onderwijs ter aanvulling en verbetering van de beleidsmatig gecreëerde context;
  • kan informaticagerichte opleidingen in het Vlaams hoger onderwijs van niveau’s 5 en 6 onderscheiden en beknopt toelichten wat de functie lector in een dergelijke context inhoudt;
  • kan gericht werken aan de eigen professionele groei door leerkansen betreffende het ontwerpen en uitvoeren van informatica-onderwijs te creëren en te benutten, feedback persoonlijk te verwerken, en professioneel te reflecteren over gemaakte keuzes, resultaten die ze opleverden en verdere stappen waartoe ze uitnodigen;
  • kan belangrijke thema’s in het vakdidactisch onderzoek in de informatica toelichten evenals het belang ervan voor secundair en/of tertiair informatica-onderwijs;
  • kan zelf een beperkt onderzoek in de context van vakdidactiek informatica en het eigen (beoogde) informatica-onderwijs ontwerpen en uitvoeren, en erover rapporteren aan collega’s en leidinggevenden

Begintermen

Om dit OPO te kunnen opnemen dient de student de competenties beoogd in het OPO Vakdidactiek Informatica al te hebben bereikt, of dient hij/zij dat OPO gelijktijdig met dit OPO op te nemen. Verder gelden ook alle begintermen die zijn geformuleerd voor het OPO Vakdidactiek Informatica.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( O0G69A )


O0G69AO0G69A : Vakdidactiek informatica


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek informatica - verdieping (B-KUL-O0H09a)

3 studiepunten : Practicum 16 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Van de themagroepen uit Vakdidactiek Informatica komen in deze verdiepende aanvulling de volgende aan bod. De nadruk ligt daarbij op het verwerven van een internationale blik, een diepgaander begrip van vakdidactisch onderzoek in de informatica, en het gericht vorm geven aan persoonlijke professionele groei. Dit alles als lid van een leergemeenschap waarvan ook de medestudenten, de praktijklector en de vakdidacticus informatica deel uitmaken.

Themagroep 1: Het vak informatica en vakdidactiek informatica: Aanvullingen

  • Plaats van informatica als leervak in het secundair onderwijs, in Vlaanderen en elders
  • Maatschappelijke verwachtingen t.o.v. het vak informatica (eindtermen en leerplannen, sleutelcompetenties van de EU, verwachtingen uit het hoger onderwijs, evolutie van het informatica-onderwijs)
  • Inleiding tot de wetenschappelijke literatuur rond vakdidactiek en curriculumontwikkeling van informatica-onderwijs

Themagroep 3: Inhoudelijke en methodologische verdieping: specificiteit van informatica-onderwijs en -didactiek: Wisselwerking met de eigen professionele groei

  • Micro-teaching en reflectie

Themagroep 5: O&O in het informatica-onderwijs

  • vakdidactische en methodologische aspecten van onderwijs- en curriculumontwikkeling in informatica
  • vakdidactisch onderzoek in de informatica

Themagroep 6: Capita selecta buiten het profiel van leraar secundair onderwijs

  • informatica doceren in het (professioneel gericht) hoger onderwijs

Studiemateriaal

  • Verplicht studiemateriaal
    • ondersteunende leeromgeving met o.a. cursusteksten, papers en hand-outs van de presentaties door de docent en/of praktijklector, specificaties van opdrachten ter voorbereiding en/of verwerking van de contactsessies, links naar online bronnen, en bijdragen door de deelnemende studenten
    • desgevallend diverse andere materialen aangereikt door de docent, praktijklector en/of deelnemende studenten
  • Aanbevolen studiemateriaal (maar aankoop is niet verplicht)
    • Boek: Computer Science Education, Perspectives on Teaching and Learning in School,
      Sue Sentance, Erik Barendsen, Nicol R. Howard en Carsten Schulte (Eds), Bloomsbury Academic, 2de uitgave, 2023
      (ook verkrijgbaar als eBook).

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van zelfstandig en groepswerk met contactsessies. In het kader van het zelfstandig werk nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en/of andere leermaterialen door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, onderzoeken ze de Vlaamse onderwijspraktijk rond informatica, maken ze andere voorbereidende oefeningen. De resultaten van dergelijk werk worden opgeleverd in verslagen, rapporten en presentaties, maar ook in tussenkomsten in discussies tijdens de contactsessies en/of in de online leeromgeving.
Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent en/of praktijklector, die als expert en begeleider optreden. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij voorbereid hebben en wordt ook de inbreng vanwege de docent en/of praktijklector in groepsdiscussies getoetst aan het inzicht van elke deelnemer. Studenten voeren tevens tijdens een van de contactsessies didactische oefeningen uit en krijgen feedback van de docent en/of praktijklector en medestudenten. De in de sessies behandelde onderwerpen en didactische oefeningen kunnen zowel praktijkgericht als eerder conceptueel‑theoretisch georiënteerd zijn.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek informatica - verdieping (B-KUL-O2H09a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van de actieve inbreng in het OPO (contactsessies en online activiteiten) en de uitgevoerde taken. Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als alle taken in het kader van permanente evaluatie  worden uitgevoerd. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.

Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de opleiding.

Toelichting bij herkansen

Uit de aard der zaak kan de permanente evaluatie zoals voorzien voor de eerste examenkans voor de tweede niet herhaald worden. Om een student met een tekort voor het OPO toch een tweede examenkans te geven, zal in overleg met de student een bijkomend uit te voeren opdracht en inleveringsdeadline worden afgesproken die samen met het resultaat voor de eerste examenkans dat voor de tweede zal bepalen.

ECTS Vakdidactiek wiskunde - verdieping (B-KUL-O0H10A)

3 studiepunten Nederlands 16 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Lavrijsen Jeroen (coördinator) |  Janssens Saskia |  Lavrijsen Jeroen |  N.

Doelstellingen

De student:

  • heeft kennis en wetenschappelijk inzicht in het onderwijzen van specifieke deeldomeinen van de wiskunde (zoals algebra, meetkunde, kansrekenen en statistiek)
  • kan leer- en onderwijsprocessen voor deze specifieke domeinen ontwikkelen en begeleiden
  • heeft inzicht in en kan leerlingen begeleiden bij het uitvoeren van wiskundige denkactiviteiten (zoals probleemoplossend denken, bewijzen, wiskundig modelleren)
  • heeft inzicht in en kan reflecteren over de rol van deze denkactiviteiten in het wiskundeonderwijs

Begintermen

Dit opo kan slechts gevolgd worden op voorwaarde dat de student voldoende studiepunten wiskunde/statistiek georiënteerde OPO’s op academisch niveau verworven heeft of gelijktijdig zal verwerven.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG( O0G68A )


O0G68AO0G68A : Vakdidactiek wiskunde


Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Vakdidactiek wiskunde - verdieping (B-KUL-O0H10a)

3 studiepunten : Practicum 16 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Deel 1: Leren en onderwijzen van deeldomeinen van de wiskunde

  • Leren en onderwijzen van algebra en analyse
  • Leren en onderwijzen van meetkunde
  • Leren en onderwijzen van statistiek en kansrekenen

 

Deel 2: Leren en onderwijzen van wiskundige denkactiviteiten

  • Leren en onderwijzen van probleemoplossend denken
  • Leren en onderwijzen van bewijzen
  • Leren en onderwijzen van wiskundig modelleren en het integreren van toepassingen in wiskundelessen

 

Deel 3: Capita selecta
In dit gedeelte komt een grote diversiteit aan onderwerpen aan bod. De keuze kan van jaar tot jaar verschillen en studenten maken een keuze uit de aangeboden onderwerpen. Hieronder wordt een niet-exhaustieve lijst van onderwerpen gegeven:

  • Economische toepassingen in wiskundelessen
  • Spreidingsdiagram en trendlijn in de 2de graad
  • Een uitgebreide toepassing: de reis van de Yatzy
  • Historisch geïnspireerde wiskundelessen
  • Vlaamse en internationale peilingsonderzoeken
  • Wiskundeonderwijs in internationaal perspectief
  • Wiskundeonderwijs in historisch perspectief
  • Taalgericht vakonderwijs in wiskundelessen
  • Leerlingen met een leerstoornis in wiskundelessen
  • Hoogbegaafde leerlingen in wiskundelessen

 

In elk deel wordt aandacht geschonken aan kennis, vaardigheden, attituden en reflectie. Bovendien worden de concepten niet alleen theoretisch aangeboden vanuit de vakliteratuur, maar ook praktisch ingeoefend waar relevant.
 

Studiemateriaal

Drijvers, P., van Streun, A., Zwaneveld, B. (2012). Handboek Wiskundedidactiek. Utrecht: Epsilon Uitgaven, ISBN 978-90-5041-130-1.
Materiaal verspreid via Toledo (praktijkstukken, papers, slides, opdrachten)

Toelichting werkvorm

Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden onder de vorm van blended leren, d.w.z. een combinatie van afstandsleren met contactsessies. In het kader van het afstandsleren nemen studenten bijvoorbeeld zelfstandig teksten en screencasts door, lezen ze vakdidactische onderzoeksliteratuur, zoeken ze informatie op, maken ze voorbereidende oefeningen, …

Tijdens de contactsessies is er steeds een hoge mate van interactie tussen de studenten en de docent of praktijklector die als begeleider optreedt. Zo bespreken we bijvoorbeeld input van studenten die zij tijdens het afstandsleren voorbereid hebben. Studenten maken oefeningen of oefenen een vakspecifieke werkvorm onder begeleiding van de docent of praktijklector. Ze nemen deel aan groepsdiscussies. Een of meer sessies zijn gewijd aan micro-teaching. De practica kunnen zowel praktijkgericht als theoretisch georiënteerd zijn.
 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek wiskunde - verdieping (B-KUL-O2H10a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen

Toelichting

Dit opo wordt aangeboden onder de formule van blended leren (afstandsleren gecombineerd met contactsessies). Het eindcijfer wordt bepaald aan de hand van actieve inbreng in het OPO  (contactsessies en online activiteiten), de uitgevoerde taken en het examen.  Voor de contactsessies geldt 100% deelnameplicht alsook deelnameplicht aan alle taken.

Een student kan pas slagen voor dit opleidingsonderdeel als ook de taken in het kader van permanente evaluatie allemaal worden uitgevoerd. Deze vormen immers een essentieel onderdeel van dit opleidingsonderdeel. Door het niet uitvoeren van één of meer taken of vervangtaken (zie verder) voldoet de student niet aan de voorwaarden om het examen af te leggen en daardoor volgt dan een beoordeling voor het gehele OPO als 'niet afgelegd'. In geval van gewettigde afwezigheid tijdens een sessie of gewettigde onmogelijkheid om een taak volgens plan uit te voeren, dient de student deze wettiging te staven en zelf het initiatief te nemen voor overleg met de titularis, met het oog op het bepalen van een vervangmoment en/of een vervangtaak.

Een student slaagt wanneer de gewogen som van beide onderdelen (permanente evaluatie en examen) minstens 10 op 20 bedraagt. De verhouding tussen beide is 2/3 examen, 1/3 permanente evaluatie. Indien op een van beide delen een score van minder dan 10/20 wordt behaald, kan de student maximaal een eindscore van 9/20 behalen (m.a.w. de student moet slagen voor beide delen).

Dit opleidingsonderdeel kan niet worden getolereerd in de educatieve master W&T.
 

Toelichting bij herkansen

Taken in het kader van de permanente evaluatie kunnen niet altijd in de oorspronkelijke vorm hernomen worden tijdens de herkansing. Studenten die bij het herkansen taken opnieuw moeten maken, nemen daarom tijdens het feedbackmoment na de tweede examenperiode contact op met de docent om de nodige afspraken te maken. 

ECTS Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1) (B-KUL-P0V17A)

6 studiepunten Nederlands 18 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Leerresultaten

De student beschikt over een algemeen referentiekader (concepten, theorieën, modellen, jargon) met betrekking tot leren en onderwijzen (micro), schoolorganisatie en –beleid (meso), en onderwijsorganisatie en pedagogische visie (macro).  Dit referentiekader zorgt ervoor dat de student kan communiceren met leraren uit andere vakgebieden en andere onderwijsprofessionals (directie, CLB, …).

De student kan de resultaten van recent onderwijsonderzoek en vakdidactisch onderzoek begrijpen en interpreteren in het licht van hogergenoemd referentiekader. De student brengt waardering op voor het nut van dergelijk onderzoek. Maar de student begrijpt ook dat het inbrengen van resultaten uit onderwijsonderzoek in de concrete onderwijspraktijk (en in specifieke schoolvakken) vraagt om een vertaalslag en het maken van verschillende afwegingen.

Vormingsdoelen

De student is in staat en bereid om op een genuanceerde en beargumenteerde wijze een eigen standpunt te ontwikkelen ten aanzien van actuele kwesties op de volgende domeinen: pedagogisch-onderwijskundig (bv. visie op leren en de ondersteuning ervan), sociaal-politiek (bv. visies op onderwijs- en schoolbeleid, relatie vrijheid-controle), sociaal-economisch (bv. onderwijsgelijkheid, visies en initiatieven hieromtrent, aspecten rond diversiteit), levensbeschouwelijk (bv. pedagogische vrijheid en diversiteit) en cultureel-wetenschappelijk (bv. rol van deskundigheid, betekenis van onderwijskwaliteit).

De student kan zijn/haar pedagogische en didactische opdracht en de algemene rol van de school/het onderwijs op een kritische wijze benaderen en evalueren in het licht van (historische) ontwikkelingen in de samenleving en de wetenschap, en is zich bewust van ontwikkelingen in (onderwijssystemen in) andere landen. De student kan op basis hiervan een genuanceerd en beargumenteerd standpunt innemen en een visie formuleren.

Identieke opleidingsonderdelen

P0V22A: Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1) (B-KUL-P0V17a)

6 studiepunten : College 18 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

In ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs 1’ (6 stp.) komen thema’s aan de orde op micro-, meso- en/of macroniveau. Afhankelijk van het specifieke thema gebeurt de invulling vanuit een onderwijskundige, -pedagogische, -filosofische, -sociologische, -historische, -juridische, -psychologische en/of -technologische invalshoek.

De modules betreffen de volgende thema’s:

  • het onderwijsbestel en de rechtspositie van de leerkracht met aandacht voor ontstaansgeschiedenis en maatschappelijke ontwikkelingen;
  • historische ontwikkelingen inzake pedagogisch en onderwijskundig denken mede als basis voor thans gehanteerde pedagogische projecten, visies en methoden;
  • de maatschappelijke betekenis van onderwijs zoals die voortdurend ter discussie staat en resulteert in diverse benaderingen van school en curriculum;
  • vrijheid en gelijkheid als terugkerende discussiepunten die het onderwijs mede vorm geven;
  • kwaliteit als een voortdurende zorg in het onderwijs waarbij aandacht wordt besteed aan verschillende invullingen van de notie ‘kwaliteit’ en hoe deze zich in het Vlaamse onderwijs manifesteren;
  • schoolcultuur, schoolorganisatie en collegialiteit;
  • communicatie (in diverse contexten en met verschillende zowel binnenschoolse als buitenschoolse partners) als essentieel basisproces in het onderwijs;
  • leertheorieën, -processen en –resultaten met inbegrip van elementen uit ontwikkelings- en adolescentiepsychologie en breinonderzoek;
  • omgaan met verschillen tussen leerlingen vanuit macro-, meso- en microperspectief;
  • bouwstenen van onderwijzen met inbegrip van evaluatie van leerlingen (doelen, inhouden/taken, werkvormen, media, onderwijsbenaderingen, evaluatie-instrumenten);
  • taalbeleid en de leraar als taalleerkracht (taal in niet-taalvakken, taal in grootstedelijke, multiculturele context, opvang van anderstalige nieuwkomers).

Studiemateriaal

Studiemateriaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld en bestaat per module uit:

  • cursustekst
  • informatie over onderzoek
  • informatie over praktijkcasus

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

O0G63A : Opleiding tot leraar geschiedenis

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1) (B-KUL-P2V17a)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Computer

Toelichting

De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.

Studenten krijgen op meerdere momenten de kans een digitale toets over 8 van de modules af te werken. Er wordt gewerkt met een aangepaste cesuur bij de toetsen voor de modules.
Meer informatie over de digitale toetsen en de beoordeling is terug te vinden op Toledo. 

Toelichting bij herkansen

beoordeling met pass/fail

ECTS Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2) (B-KUL-P0V22A)

6 studiepunten Nederlands 18 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

Leerresultaten

De student beschikt over een algemeen referentiekader (concepten, theorieën, modellen, jargon) met betrekking tot leren en onderwijzen (micro), schoolorganisatie en –beleid (meso), en onderwijsorganisatie en pedagogische visie (macro).  Dit referentiekader zorgt ervoor dat de student kan communiceren met leraren uit andere vakgebieden en andere onderwijsprofessionals (directie, CLB, …).

De student kan de resultaten van recent onderwijsonderzoek en vakdidactisch onderzoek begrijpen en interpreteren in het licht van hogergenoemd referentiekader. De student brengt waardering op voor het nut van dergelijk onderzoek. Maar de student begrijpt ook dat het inbrengen van resultaten uit onderwijsonderzoek in de concrete onderwijspraktijk (en in specifieke schoolvakken) vraagt om een vertaalslag en het maken van verschillende afwegingen.

Vormingsdoelen

De student is in staat en bereid om op een genuanceerde en beargumenteerde wijze een eigen standpunt te ontwikkelen ten aanzien van actuele kwesties op de volgende domeinen: pedagogisch-onderwijskundig (bv. visie op leren en de ondersteuning ervan), sociaal-politiek (bv. visies op onderwijs- en schoolbeleid, relatie vrijheid-controle), sociaal-economisch (bv. onderwijsgelijkheid, visies en initiatieven hieromtrent, aspecten rond diversiteit), levensbeschouwelijk (bv. pedagogische vrijheid en diversiteit) en cultureel-wetenschappelijk (bv. rol van deskundigheid, betekenis van onderwijskwaliteit).

De student kan zijn/haar pedagogische en didactische opdracht en de algemene rol van de school/het onderwijs op een kritische wijze benaderen en evalueren in het licht van (historische) ontwikkelingen in de samenleving en de wetenschap, en is zich bewust van ontwikkelingen in (onderwijssystemen in) andere landen. De student kan op basis hiervan een genuanceerd en beargumenteerd standpunt innemen en een visie formuleren.

Identieke opleidingsonderdelen

P0V17A: Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2) (B-KUL-P0V22a)

6 studiepunten : College 18 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

In ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs 1’ (6 stp.) komen thema’s aan de orde op micro-, meso- en/of macroniveau. Afhankelijk van het specifieke thema gebeurt de invulling vanuit een onderwijskundige, -pedagogische, -filosofische, -sociologische, -historische, -juridische, -psychologische en/of -technologische invalshoek.

De modules betreffen de volgende thema’s:

  • het onderwijsbestel en de rechtspositie van de leerkracht met aandacht voor ontstaansgeschiedenis en maatschappelijke ontwikkelingen;
  • historische ontwikkelingen inzake pedagogisch en onderwijskundig denken mede als basis voor thans gehanteerde pedagogische projecten, visies en methoden;
  • de maatschappelijke betekenis van onderwijs zoals die voortdurend ter discussie staat en resulteert in diverse benaderingen van school en curriculum;
  • vrijheid en gelijkheid als terugkerende discussiepunten die het onderwijs mede vorm geven;
  • kwaliteit als een voortdurende zorg in het onderwijs waarbij aandacht wordt besteed aan verschillende invullingen van de notie ‘kwaliteit’ en hoe deze zich in het Vlaamse onderwijs manifesteren;
  • schoolcultuur, schoolorganisatie en collegialiteit;
  • communicatie (in diverse contexten en met verschillende zowel binnenschoolse als buitenschoolse partners) als essentieel basisproces in het onderwijs;
  • leertheorieën, -processen en –resultaten met inbegrip van elementen uit ontwikkelings- en adolescentiepsychologie en breinonderzoek;
  • omgaan met verschillen tussen leerlingen vanuit macro-, meso- en microperspectief;
  • bouwstenen van onderwijzen met inbegrip van evaluatie van leerlingen (doelen, inhouden/taken, werkvormen, media, onderwijsbenaderingen, evaluatie-instrumenten);
  • taalbeleid en de leraar als taalleerkracht (taal in niet-taalvakken, taal in grootstedelijke, multiculturele context, opvang van anderstalige nieuwkomers).

Studiemateriaal

Studiemateriaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld en bestaat per module uit:

  • cursustekst
  • informatie over onderzoek
  • informatie over praktijkcasus

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2) (B-KUL-P2V22a)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Computer

Toelichting

Studenten krijgen op meerdere momenten de kans een digitale toets over 8 van de modules af te werken. 

Meer informatie over de digitale toetsen en de beoordeling is terug te vinden op Toledo. 

Toelichting bij herkansen

beoordeling met pass/fail