Voorbereidingsprogramma: Master in de ingenieurswetenschappen: mobiliteit en supply chain (Leuven)

CQ Voorbereidingsprogramma: Master in de ingenieurswetenschappen: mobiliteit en supply chain (Leuven)

Opleiding

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van het schakelprogramma: master in de ingenieurswetenschappen: mobiliteit en supply chain. 

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Toelatingsvoorwaarden

Voorbereidingsprogramma: Master in de ingenieurswetenschappen: mobiliteit en supply chain (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_54114100.htm#activetab=voorwaarden

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Logistiek en verkeer.pdf
Bestand PDF document COBRA-report_MA_Logistics and Traffic.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Voorbereidingsprogramma: Master in de ingenieurswetenschappen: mobiliteit en supply chain (Leuven)

programma

Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.

printECTS33.xsl

ECTS Kansrekenen en statistiek (B-KUL-H01A6A)

3 studiepunten Nederlands 30 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Hoe nauwkeurig is het voorspelde systeemgedrag? Hoe waarschijnlijk is het dat een systeem goed zal functioneren? Zijn gemeten variaties in performantie een aanduiding van een systematische degradatie van de performantie? Het aanpakken van dergelijke vraagstukken met betrekking tot onzekerheid is essentieel voor het ontwerp en de uitbating van duurzame, veilige en kostoptimale systemen.

De studenten leren in deze cursus hoe kansrekenen en statistiek wordt toegepast om onzekerheid te begroten. Op het einde van de cursus kennen ze de wiskundige notatie die hierbij wordt gebruikt en de belangrijkste rekenmethodes en kansmodellen. Specifiek kunnen ze:

  •  een gefundeerde keuze maken van een gepast kansmodel om onzekerheid voor te stellen;
  •  onzekerheid in input variabelen doorrekenen naar onzekerheid op output variabelen;
  •  een niet-deterministische samenhang van twee variabelen probabilistisch beschrijven;
  •  de parameters van een kansmodel schatten en de nauwkeurigheid van deze schattingen begroten;
  •  testen of parameterschattingen significant afwijken van vooropgestelde waarden;
  •  de relatie tussen twee variabelen schatten en testen voor significantie;

Begintermen

Wiskunde basis uit analyse 1 en toegepaste algebra.

Onderwijsleeractiviteiten

Kansrekenen en statistiek: hoorcollege (B-KUL-H01A6a)

2.67 studiepunten : College 20 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

  • exploratieve data analyse
  • basisprincipes van kansrekenen
  • toevalsvariabelen en rekenen met kansverdelingen
  • belangrijkste kansmodellen en univariate kansverdelingen
  • kansbeschrijving van meerdere toevalsvariabelen
  • kansverdeling van samenvattende statistieken
  • schatten van parameters
  • betrouwbaarheidsintervallen
  • testen van hypotheses
  • regressie-analyse

Studiemateriaal

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

VTK cursus: Kansrekenen en Statistiek voor Ingenieurs
(cursustekst en appendices, formularium, oefeningenboek)
Op Toledo: powerpoints hoorcolleges

Kansrekenen en statistiek: oefeningen (B-KUL-H01A7a)

0.33 studiepunten : Practicum 10 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

In de oefenzittingen wordt kansrekenen en statistiek toegepast om:

  • oefenzitting 1: exploratieve data analyse resultaten te interpreteren en eenvoudige kansberekeningen uit te voeren,
  • oefenzittingen 2 en 3: onzekerheden te propageren, kansmodellen te kiezen en kansen uit te rekenen,
  • oefenzittingen 4 en 5: parameters te schatten, betrouwbaarheidsintervallen op te stellen, hypothesetesten uit te voeren en regressie-analyse resultaten te interpreteren

Studiemateriaal

VTK: oefeneningenboek Kansrekenen en Statistiek voor Ingenieurs
Toledo: hints en oplossingen

Toelichting werkvorm

Voorafgaand aan de oefenzitting, lossen de studenten reeds een aantal van de opgelegde oefeningen op. De overige oefeningen worden tijdens de oefenzitting opgelost met hulp van de assistant.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Kansrekenen en statistiek (B-KUL-H21A6a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

ECTS Methodiek van de informatica (B-KUL-H01B6B)

6 studiepunten Nederlands 64 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Holvoet Tom (coördinator) |  Holvoet Tom |  Jacobs Bart |  Vanhoef Mathy

Doelstellingen

Deze cursus tracht in eerste instantie studenten methodes aan te reiken om kleine tot middelgrote problemen op te lossen en te implementeren in een hogere programmeertaal. De nadruk wordt daarbij gelegd op de concepten van het probleemoplossend denken en het programmeren, en niet zozeer op de technische aspecten van programmeertaal zelf. Het correct ontwerpen en implementeren van algoritmes is een belangrijk aspect, maar daarnaast gaat er ook veel aandacht naar algemene ingenieursprincipes voor het beheersen van de complexiteit van software-ontwerp.

Om ontwikkelde algoritmen te kunnen evalueren, zijn begrippen zoals complexiteit van een algoritme, en correctheid van een algoritme belangrijke concepten. Studenten moeten kunnen een algoritme ontwikkelen, de correctheid aantonen, en tevens uitspraken kunnen doen over de tijdscomplexiteit van een algoritme.
De relatie tussen een software-ontwerp zoals hierboven beschreven en de uiteindelijke uitvoering op een computer moet voor de student duidelijk zijn. Deze relatie tussen software en de machine is belangrijk om in te zien hoe software in de praktijk kan ontwikkeld worden.


De belangrijkste doelstellingen van dit vak kunnen als volgt worden samengevat:

  • Studenten moeten in staat zijn om een gegeven probleemstelling te vertalen naar een ontwerp door gebruik te maken van principes als modularisatie, cohesie, en ontwerp op basis van verantwoordelijkheden;
  • Studenten moeten de basisprincipes van programmeren begrijpen en kunnen gebruiken.
  • Studenten moeten de correctheid van een algoritme kunnen aantonen, alsook een tijdscomplexiteit kunnen afleiden.
  • Studenten moeten een basisbegrip hebben van hoe een computer programma's uitvoert, en welke invloed dit kan hebben op de correcte werking van ontwikkelde programma's.

Begintermen

Basisbegrippen logica, wiskundige redeneringen opbouwen en stellingen kunnen bewijzen. Voorkennis van programmeren in een hogere programmeertaal is niet noodzakelijk.

De opleidingsonderdelen van de opleiding Bachelor in de ingenieurswetenschappen kunnen enkel gevolgd worden indien men over een deelnamebewijs aan een ijkingstoets beschikt . Klik hier voor meer info.

Identieke opleidingsonderdelen

G0N28A: Beginselen van programmeren

Onderwijsleeractiviteiten

Methodiek van de informatica: hoorcollege (B-KUL-H01B6a)

4 studiepunten : College 30 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Onderstaande lijst geeft een overzicht van de inhoud van de hoorcolleges. De onderwerpen komen niet noodzakelijk in deze volgorde aan bod.

  • Inleiding: Algoritmen en programma's; probleemanalyse, software-ontwerp en implementatie; het complexiteitsprobleem. Programma's als modellen van een probleemdomein. Architectuur van een computer.
  • Controlestructuren: selectie-opdrachten, while-lussen, for-lussen.
  • Collecties: collecties met vaste en variabele grootte, iteratoren.
  • Overerving: Enkelvoudige overerving, herdefinitie van methodes, polymorfisme en dynamische binding, abstracte klassen & interfaces.
  • Redeneren over programma's: Beredeneerde opbouw van programma's met behulp van invarianten, correctheidsbewijzen, complexiteit van algoritmen.
  • Recursie: Recursie aan de hand van eenvoudige voorbeelden: faculteits-functie, grootste gemene deler, Torens van Hanoi. Verdeel en heers strategie voor probleemoplossing.

Studiemateriaal

Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Handboek; presentatieslides; eigen teksten.

Methodiek van de informatica: oefeningen (B-KUL-H01B7a)

1.2 studiepunten : Practicum 20 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Cf hoorcolleges.

Studiemateriaal

Opgave van oefeningen worden verspreid via het elektronisch leerplatform.

Toelichting werkvorm

De studenten maken zelfstandig programmeeroefeningen in een PC-klas, onder begeleiding van een assistent.

Methodiek van de informatica: practica (B-KUL-H01B8a)

0.8 studiepunten : Opdracht 14 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Cf. hoorcolleges.

Toelichting werkvorm

Studenten werken een klein software-systeem uit. De opgave wordt in de loop van het semester verspreid. Studenten werken hieraan buiten de georganiseerde contactmomenten en tegen een bepaalde deadline.

Praktische modaliteiten i.v.m. timing verschillen uiteraard van academiejaar tot academiejaar.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Methodiek van de informatica (B-KUL-H21B6b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Leermateriaal : Formularium, Cursusmateriaal

Toelichting

Het finale schriftelijke examen is een open boek examen op computer, waarbij enkel de cursustekst en enkele vooraf-aangegeven documenten mogen gebruikt worden. De tekst mag ingekleurd zijn en er mogen kleine nota's bijstaan. De tekst mag niet aangevuld worden met oplossingen van oefeningen, extra voorbeelden, ...

Indien de evaluatie aantoont dat de student één of meerdere doelstellingen van het opleidingsonderdeel onvoldoende heeft bereikt, kan het globale resultaat afwijken van het gewogen gemiddelde van de onderdelen.

Woordenboek bij toetsen en examens

Studenten die bewijzen dat hun thuistaal niet het Nederlands is, mogen tijdens evaluatiemomenten gebruik maken van maximaal één niet-technisch vertalend woordenboek waarin geen extra aantekeningen gemaakt werden. Studenten die gebruik willen maken van het woordenboek moeten zich op voorhand bij de ombuds melden rekening houdend met de volgende deadlines:

  • eerste examenperiode: 1 december,
  • tweede examenperiode: 1 april,
  • derde examenperiode: 15 juli.

De student moet zijn toelating bij aanvang van het examen voorleggen aan de surveillant.

Toelichting bij herkansen

Gelijkaardig aan 1e examenkans.

ECTS Inleiding tot de materiaalkunde (B-KUL-H01D0B)

4 studiepunten Nederlands 36 Tweede semesterTweede semester
Vanmeensel Kim (coördinator) |  Braem Annabel |  Vanmeensel Kim

Doelstellingen

De student heeft een basisinzicht verworven in de verbanden tussen de inwendige structuur van een materiaal, de materiaaleigenschappen,  de voorgeschiedenis van een materiaal en de toepassing van dat materiaal in producten of processen.  Hij heeft dit inzicht opgebouwd voor de verschillende materialenfamilies (polymeren, metalen, keramieken en composieten) en hij kan dit toepassen voor een aantal materiaaleigenschappen (dichtheid, elasticiteit, plasticiteit, breuk, vermoeiing, elektrische geleidbaarheid en diëlektrisch en magnetisch gedrag). Daarnaast kent hij ordegroottes van de waarden van deze eigenschappen, kan hij microstructuren voorspellen aan de hand van binaire fasediagrammen en kennis van fasetransformaties en kan hij een eenvoudige materiaalselectie uitvoeren. 

Begintermen

Algemene kennis van wiskunde, chemie en fysica op niveau ASO

De opleidingsonderdelen van de opleiding Bachelor in de ingenieurswetenschappen kunnen enkel gevolgd worden indien men over een deelnamebewijs aan een ijkingstoets beschikt . Klik hier voor meer info.

Identieke opleidingsonderdelen

H01D0A: Inleiding tot de materiaalkunde

Onderwijsleeractiviteiten

Inleiding tot de materiaalkunde: hoorcollege (B-KUL-H0R14a)

3 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

In een eerste hoofdstuk verduidelijken we materiaalkunde en haar plaats als ingenieursdiscipline, bespreken we de oorsprong en beschikbaarheid van de belangrijkste materialen en schetsen we het belang van de materiaalkunde voor duurzame technologische ontwikkeling.
Daarna wordt de opbouw (kristalstructuur, microstructuur) van de diverse materiaalfamilies besproken en wordt vanuit die kennis de dichtheid en het elastisch gedrag van materialen afgeleid.
In een derde hoofdstuk komt de sterkte en de vervormbaarheid (vervormingsmechanismen) van de materialen aan bod, inclusief een overzicht van de belangrijkste roosterdefecten.
Hoofdstuk vier handelt over materiaalselectie. Hier wordt een inzicht gegeven in de selectie-methodologie van Ashby. Deze kennis wordt verder uitgediept in een oefenzitting waar het gebruik van de CES-software wordt aangeleerd.
In het volgende hoofdstuk wordt het gebruik van binaire evenwichts-fasediagrammen uiteengezet en wordt de link tussen microstructuur en fasediagram geïllustreerd. Ook dit wordt verder ingeoefend in een oefensessie.
Het globale thema van hoofdstuk zes zijn de warmtebehandelingen. Na een inleiding over diffusie, wordt de kiemvorming en groei van nieuwe fasen behandeld en komen het harden en temperen van staal, precipitatieharding, verzachtingsmechanismen (rekristallisatie) en de fabricatie van een auto wiel aan bod.
Hoofdstuk zeven handelt over breukgedrag bij statische en cyclische belasting, met o.a. een korte inleiding tot de breukmechanica en een bespreking van het breukgedrag in metalen, keramieken, polymeren en composieten. Daarna volgt een bespreking van vermoeiingsmechanismen, vermoeiingsproeven en de levensduurvoorspelling.
In een laatste hoofdstuk tenslotte, wordt aandacht besteed aan enkele functionele eigenschappen, zoals elektrische, dielektrische en magnetische eigenschappen van materialen.

Studiemateriaal

Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Cursustekst “Inleiding tot de materiaalkunde” (B. Verlinden, B. Blanpain), uitgegeven by Acco
Afdrukken van de in de les gebruikte slides zijn beschikbaar op Toledo.

Inleiding tot de materiaalkunde: oefeningen (B-KUL-H0R15a)

1 studiepunten 10 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Er zijn bij dit opleidingsonderdeel drie begeleide oefenzittingen.
Zitting 1: kristallografie, elasticiteit en plasticiteit
Zitting 2: materiaalselectie
Zitting 3: fasediagrammen en breukmechanica

Studiemateriaal

Wordt ter zitting uitgedeeld

Toelichting werkvorm

In drie sessies van telkens twee uur worden een aantal concepten die in de hoorcolleges aan bod kwamen, onder begeleiding van een assistent ingeoefend.
In een eerste zitting wordt de kennis over Miller indices, kristalstructuren, elasticiteit en plasticiteit geïllustreerd m.b.v. van rekenoefeningen.
Tijdens de tweede oefenzitting –die doorgaat in een computerlokaal- wordt het gebruik van de CES Edupack software (de Ashby methode) ingeoefend (materiaalselectie).
Tijdens de derde zitting wordt het “lezen” van fasediagrammen ingeoefend en worden een aantal concepten uit de breukmechanica en vermoeiing verduidelijkt m.b.v. enkele rekenoefeningen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Inleiding tot de materiaalkunde (B-KUL-H21D0b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium

Toelichting

Gesloten boek examen –  schriftelijk
Kennen wat werd gezien in de les (cfr. slides op Toledo)
Er wordt gepeild naar inzicht, basiskennis en synthesevermogen via open en meerkeuzevragen. Bij de meerkeuzevragen wordt geen giscorrectie toegepast.
Formularium (cfr. Toledo) wordt ter beschikking gesteld

Peilen naar basiskennis en synthese-vermogen: algemene vraag, waarvan antwoord te vinden is in de cursustekst
Peilen naar inzicht: redeneervraag, rekenoefening, fasediagram, materiaal selectie,......antwoord niet rechtsreeks te vinden in de cursustekst

Woordenboek bij toetsen en examens

Studenten die bewijzen dat hun thuistaal niet het Nederlands is, mogen tijdens evaluatiemomenten gebruik maken van maximaal één niet-technisch vertalend woordenboek waarin geen extra aantekeningen gemaakt werden. Studenten die gebruik willen maken van het woordenboek moeten zich op voorhand bij de ombuds melden rekening houdend met de volgende deadlines:

  • eerste examenperiode: 1 december,
  • tweede examenperiode: 1 april,
  • derde examenperiode: 15 juli.

De student moet zijn toelating bij aanvang van het examen voorleggen aan de surveillant.

ECTS Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3 (B-KUL-H01D4B)

4 studiepunten Nederlands 80 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

De studenten kunnen een vakoverschrijdend en vakintegrerend open ingenieursproject volgens de aangeleerde ontwerpmethode tot een goed einde brengen.
Naast de vakinhoudelijke verwerking van de leerstof verwerven studenten volgende vaardigheden:

  • functioneren in groep,
  • mondeling en schriftelijk rapporteren,
  • goed meten en experimenteren,
  • opstellen van wiskundige modellen,
  • informatievergaring-en verwerking,
  • het maken van correcte technische tekeningen
  • het gebruiken van ICT-werktuigen voor de ingenieur,
  • het plannen van een project,
  • het toepassen van de aangeleerde ontwerpmethode,
  • het maken van een demonstratie-opstelling en het toelichten van het project voor een breed publiek.

 

De studenten ontwikkelen volgende attitudes:

 

  • zorgvuldigheid,  
  • het nakomen van afspraken en deadlines,
  • zin voor veiligheid,   
  • het verwerven van een kritische houding, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidszin,
  • het omgaan met feedback en uitdagingen,
  • creatieve houding. 

Begintermen

De studenten hebben bij voorkeur al enige ervaring met groepswerk en projectwerk.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden

132



(SOEPEL(H01B9A) OF SOEPEL(X0B53A) OF SOEPEL(X0F44A)) EN (SOEPEL(H01C2A) OF SOEPEL(X0B54A))


H01B9AH01B9A : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 1a
X0B53AX0B53A : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 1
X0F44AX0F44A : Algemene natuurkunde: elektromagnetisme
H01C2AH01C2A : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 1b
X0B54AX0B54A : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 2


Identieke opleidingsonderdelen

X0B86C: Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3

Onderwijsleeractiviteiten

Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3 (B-KUL-H01D4a)

4 studiepunten : Opdracht 80 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

,Ontwerp en uitvoering van een ingenieursproject.  
Er worden twintigtal onderwerpen voorgesteld die de verschillende ingenieursrichtingen beslaan.  De studenten kiezen hieruit 6 onderwerpen en rangschikken deze naar voorkeur. Zoveel mogelijk rekening houdend met de keuze worden groepen van zes (kleine afwijking mogelijk) willekeurig samengesteld.  Begeleiding wordt verzorgd vanuit het departement waar het onderwerp gekozen wordt.
Alle onderwerpen trachten zoveel mogelijk de inhouden van de gelijklopende technische vakken te integreren. Eventuele lacunes in kennis worden per onderwerp opgevangen door het geven van specifieke seminaries of ondersteunend materiaal. Studenten krijgen via het leerplatform het nodige materiaal ter beschikking voor het leren van Matlab. 
Daarnaast zijn er een drie algemene (voor iedereen verplichte) seminaries: algemene inleiding, ontwerpmethodiek, en presentatietechnieken. Ten slotte gaan de studenten nog op bedrijfsbezoek.

Studiemateriaal

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

  • Overzichtstabel met alle contactmomenten, deadlines en evaluatiemomenten
  • Cursusteksten semester 1 - 3
  • Materiaal seminaries beschikbaar gesteld via Toledo
  • Richtlijnen van faculteit rond rapporteren: https://eng.kuleuven.be/studenten/engineering-essentials-ingenieurscompetenies/rapporteren/.
  • Toledo

Toelichting werkvorm

  • Week 1: inleidend seminarie, keuze onderwerp uit aanbod, seminarie algemene ontwerpmethodiek, online materiaal Matlab met bijhorende opdracht;
  • Week 2-5: specifieke seminaries, ontwerpfase;
  • Week 4: seminarie labview (facultatief);
  • Week 6: tussentijdse rapportering en feedback;
  • Week 7: seminaries presentatietechnieken;
  • Week 7-11: uitvoering van het ontwerp;
  • Week 8: fabrieksbezoeken;
  • Week 12: voorbereiding eindverslag, demo en presentatie, indienen van eindverslag;
  • Week 13: voorbereiding demo en presentatie, demodag, eindrapportering (presentatie) en evaluatie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3 (B-KUL-H21D4b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Procesevaluatie

Toelichting

Permanente evaluatie, demonstratie tijdens de demodag, schriftelijk rapport, mondelinge presentatie op het einde van het semester en nakomen van deadlines en afspraken.
Soort Evaluatie:

  • Proces: 20% 
  • Eindverslag: 40%
  • Mondelinge presentatie van hele project: 20%
  • Demonstratie van eindproduct: 20%.

Op het geheel is er een correctie van max. +/- 10% door middel van peer assessment. Bovendien is er nog een bestraffing mogelijk van maximaal 20% voor het niet naleven van deadlines en afspraken.

In het geval de student niet geslaagd is voor het deel "Proces" kan de student niet slagen voor het opleidingsonderdeel.
Het resultaat is dan het resultaat berekend volgens de normaal geldende scoreregels (zie hierboven), maar met als maximum een 9/20.

Indien de evaluatie aantoont dat de student één of meerdere doelstellingen van het opleidingsonderdeel onvoldoende heeft bereikt, kan het globale resultaat afwijken van het gewogen gemiddelde van de onderdelen.

Toelichting bij herkansen

Gezien de specifieke evaluatievorm wordt er geen alternatief examen over de volledige examenmaterie georganiseerd in de septemberexamenperiode.

ECTS Bedrijfskunde & entrepreneurship (B-KUL-H01F2A)

6 studiepunten Nederlands 46 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

De ingenieur zal veelvuldig moeten deelnemen aan structuurbeslissingen (investeringen, reorganisatie, nieuwe producten, ...) en aan beheersbeslissingen (beslissingen inzake aankoop, productie, onderhoud, projectopvolging, opslag en distributie, ...). Hij heeft een algemeen beeld van opportuniteiten die zich voordoen binnen het bedrijfsgebeuren.  Daarom heeft hij behoefte aan kennis inzake interne en externe bedrijfseconomische rapportering alsook bedrijfsorganisatorische structuren (weten). Daarnaast zijn een aantal bedrijfseconomische rekenmethodes en organisatietechnieken van belang (kennen + toepassen).

 

Volgende doelstellingen worden nagestreefd:

 A. Cognitief

  • basisbegrippen, samenhangen en structuren inzichtelijk kunnen reproduceren en kunnen hanteren bij de interpretatie van (nieuwe) bedrijfssituaties.
  • de werkwijzen en technieken inzichtelijk kunnen toepassen bij de oplossing van nieuwe problemen.

 

B. Attitudes

Gerichtheid op de bedrijfseconomische en bedrijfsorganisatorische interpretatie van het bedrijfsgebeuren.

  • De student kan op het vlak van bedrijfs- en productieorganisatie een bepaalde toestand of een probleem analyseren, tekortkomingen oplijsten, oplossingen met voor- en nadelen formuleren en voorstellen.  Hij is in staat om de samenhang tussen de verschillende hoofdstukken te zien.
  • De student kan de theorie aangeleerd in de OLA toepassen op verschillende bedrijfssituaties.  De student analyseert wat het probleem is en past dan zelf de juiste techniek toe om het probleem op te lossen.  De oplossing kan bereikt worden door berekeningen of door het schrijven van een voorstel tot verbetering.

Begintermen

Geen specifieke voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

Bedrijfskunde & entrepreneurship: hoorcollege (B-KUL-H01F2a)

5.6 studiepunten : College 36 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Inleiding:

  • Wat is een bedrijf (classificaties economische aspecten, activiteiten, juridisch)?
  • Ondernemingsplan (missie, doelstellingen, strategische planning)
  • Organisatiestructuren
  • Productlevenscyclus
  • Entrepreneurship

 

Bedrijfseconomische aspecten

  • Algemene boekhouding
  • Financiële analyse en financiering
  • Kostprijssystemen
  • Investeringen
  • Budgettering en kasplanning

 

Organisatorische aspecten         

  • Voorspellingstechnieken
  • Voorraadbeheer (deterministisch, stochastisch)
  • Productie- en voorraadcontrolesystemen (MRP, JIT, TOC, …)
  • Uitbreidingen: ERP, ERPII, e-ERP
  • Projectmanagement
  • Integrale kwaliteitszorg
  • UZGHB: doorlichting (Case)
  • Gastspreker: footprint optimization
  • Supply chain management

Studiemateriaal

Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

  • L. Gelders, D. Cattrysse, Bedrijfskunde en ondernemen, Lannoocampus, 2020.
  • L. Gelders, D. Cattrysse, Technische Bedrijfsvoering, Lannoocampus, 2020
  • Bijkomende teksten op TOLEDO.

Bedrijfskunde & entrepreneurship: oefeningen (B-KUL-H01F3a)

0.4 studiepunten : Practicum 10 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

De oefeningen brengen de leerstof aangebracht tijdens de lessen in praktijk.

Studiemateriaal

  • L. Gelders, Bedrijfskunde en Technische Bedrijfsvoering, Oefeningen, Lannoocampus, 2012.
  • Extra oefeningen op TOLEDO.

 

Toelichting werkvorm

Oefeningen waarbij vragen kunnen gesteld worden aan de begeleiders.
Zelfstudie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Bedrijfskunde & entrepreneurship (B-KUL-H21F2a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Rekenmachine

Toelichting

Bij het meerkeuzevragenexamen wordt een bestraffing voor foute antwoorden toegepast.

ECTS Milieutechnologie m.i.v. analytische scheikunde (B-KUL-H01K3A)

6 studiepunten Nederlands 62 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

De student wordt verwacht inzicht te hebben in de voornaamste milieuproblemen en hun samenhang. De nadruk wordt hierbij gelegd op industriële en technologische aspecten. Technieken om milieuproblemen te voorkomen of te remediëren worden eveneens behandeld.

De student leert een aantal principes, technieken en methoden van de analytische scheikunde. Tijdens de hoorcolleges, de oefenzittingen en het practicum worden toepassingen van de analytische technieken geïllustreerd en ingeoefend. De student leert om oog te hebben voor accuraatheid en precisie van experimentele data. 

Bij het einde van dit opleidingsonderdeel moeten de studenten 

  • de evolutie van het algemene beleid rond milieuproblematiek kunnen beschrjiven
  • verontreinigende stoffen, hun vorming, bronnen, eigenschappen en effecten kunnen beschrijven, dit zowel voor lucht- en waterverontreiniging en de afvalstoffenproblematiek
  • een aantal methoden voor het beheersen van milieuverontreiniging kunnen bespreken, en dit zowel preventief als curatief
  • oplossingen kunnen voorstellen voor het beheersen van milieuverontreiniging: luchtzuivering, waterverontreiniging, afvalstoffenproblematiek
  • een aantal principes en technieken van analytische scheikunde kennen, kunnen uitleggen en kunnen toepassen. 
  • oefeningen kunnen oplossen voor de aangereikte analytische scheikunde.
  • analyseresultaten kunnen rapporteren, afronden, foutentheorie kunnen toepassen.

Begintermen

De cursus vereist basiskennis van scheikunde en fysica, niveau B1.

Onderwijsleeractiviteiten

Milieuproblemen en -technieken (B-KUL-H00Q8a)

3 studiepunten : College 22 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

INLEIDING

  • "Green engineering" en Duurzaamheid

MILIEUPROBLEMEN

  • Polluenten en eenheden
  • Risico, impact en blootstelling

PREVENTIEVE BENADERING

  • Preventie van vervuiling in procestechnologie
  • Systeembenadering (stroomschema en industriële ecologie) 
  • Pinch analyse

CURATIEVE BENADERING

  • Technologieën voor de behandeling van water, lucht en afvalstoffen

Studiemateriaal

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

  • Powerpointpresentatie van de lessen, op Toledo

Toelichting werkvorm

Er wordt van de student verwacht dat hij/zij:

  • De (interactieve) lessen volgt
  • De powerpointpresentatie bestudeert  met behulp van genomen nota's, en tracht verbanden te leggen over de cursus heen

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H01E7A : Milieuproblemen en -technieken

Analytische scheikunde (B-KUL-H00Q9a)

2.3 studiepunten : College 20 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

De colleges behandelen enkele belangrijke analytische technieken voor de bepaling van chemische verbindingen en elementen. In de hoorcolleges worden de basisprincipes van de methoden en technieken evenals typische toepassingen uitgelegd. Dit vak behandelt chromatografische technieken en klassieke methoden gebaseerd op titraties. In een inleidend college komen enkele courante technieken voor monstervoorbehandeling aan bod, en wordt aandacht besteed aan verwerking en rapporteren van resultaten. In twee oefenzittingen worden numerieke problemen m.b.t. chromatografie en titratie opgelost. 

1) Inleiding (monstervoorbereiding, keuze van analytische techniek, verwerking van resultaten)

2) Chromatografie: Inleiding, Gaschromatografie, Vloeistofchromatografie, 

3) Titratie-methoden: Neerslagtitraties, Zuur-basetitraties, Redoxtitraties, Complexometrische titraties

Studiemateriaal

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

powerpointpresentatie van de lessen & ondersteunend lesmateriaal; het materiaal wordt beschikbaar gesteld op Toledo

Milieutechnologie m.i.v. analytische scheikunde: practica en seminaries (B-KUL-H01K4a)

0.7 studiepunten : Practicum 20 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Tijdens een practicum krijgen de studenten twee technieken aangeleerd die gerelateerd zijn aan de inhoud van de colleges. De student leert eveneens nauwkeurig te werken en resultaten te verwerken en te rapporteren. De student bereidt zich voor het practicum door de theorie uit de les te verwerken.  

Het practicum bestaat uit volgende analyses en demonstraties:

  • Bepaling van organische zuren met behulp van GC-FID (gaschromatografie gekoppeld met een vlamionisatiedetector)
  • Bepaling van Fe(II) gehalte door middel van redoxtitratie  
  • Illustratie van begrippen: redoxkoppels

Praktische informatie over de technieken wordt aangeboden tijdens het practicum. Er wordt in een team gewerkt en het werk wordt tussen de leden verdeeld. Op het einde van het practicum wordt het afgewerkte verslag ingediend.

Studiemateriaal

voorbereiding: theorie uit de hoorcolleges. - practicum: richtlijnen uitgedeeld tijdens practicum

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Milieutechnologie m.i.v. analytische scheikunde (B-KUL-H21K3a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

Toelichting

Milieutechnologie en Analytische Scheikunde bepalen ieder voor het helft het finale examencijfer.

Het examencijfer voor Milieutechnologie bestaat voor 100% uit het resultaat behaald op het schriftelijke examen.

Het examencijfer voor Analytische scheikunde bestaat voor 85% uit het resultaat behaald op het schriftelijke examen en voor 15% uit de beoordeling van het practicum. Wanneer de faculteit wegens overmacht beslist dat het practicum in de huidige vorm niet kan doorgaan, vervalt de verplichte aanwezigheid en telt het practicum niet langer mee in de berekening van het examencijfer. Het examenresultaat voor het deel Analytische scheikunde wordt dan volledig bepaald door het schriftelijke examen. De wijzigingen wegens overmacht worden via Toledo meegedeeld zodra ze bekend zijn.

Bij een herkansing in hetzelfde academiejaar, wordt het cijfer voor het deel Analytische Scheikunde volledig bepaald door het schriftelijke examen en vervalt de bijdrage van het practicum.

 

ECTS Elektrische energie en aandrijvingen (B-KUL-H01L8A)

6 studiepunten Nederlands 56 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Het doel van deze cursus is om elektromagnetische energiesystemen aan te brengen aan ingenieurs die dergelijke elementen later zullen moeten toepassen. Daarom wordt de nadruk gelegd op de gebruiksaspecten van de verschillende systemen. De verschillende systemen komen aan bod: elektrische machines en aandrijvingen, verlichting, voeding van informatietechnologische systemen en opwekking en verdeling van elektrische energie.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Elektrische energie en aandrijvingen: hoorcollege (B-KUL-H01L8a)

5.2 studiepunten : College 36 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

De cursus behandelt eerst de algemene aspecten van wisselstroomtechniek. De eenfasige systemen met lineaire ketenelementen worden in transiënte en stationaire toestand behandeld. Daarna komen de driefasige systemen aan bod. Het algemeen elektrisch energiesysteem van productie tot verbruiker is een volgend onderwerp. Hierbij worden niet alleen technische aspecten van centrales nader bekeken, maar worden ook de technische implicaties van de liberalisering van de elektriciteitsmarkt aangegeven Bij de elektrische machines komt als eerste de transformator aan bod: fundamenteel werkingsprincipe, stationaire karakteristieken, eenfasige transformator, driefasige transformator, constructie en speciale transformatoren. Vervolgens worden gelijkstroommotoren behandeld: basisprincipes, opbouw van het magnetisch veld met de nadruk op permanente magneten en stationair gedrag bij toerentalregeling. Bij de wisselstroommachines worden zowel de inductiemotor als de synchrone motor behandeld. Na het draaiveld, dat voor beide machinetypes essentieel is, volgt het stationair gedrag van de inductiemotor en zijn regelgedrag, waarbij de nadruk ligt op het gebruik van frequentie-omvormers. Bij synchrone machines ligt de nadruk enerzijds op grote synchrone generatoren met elektrische bekrachtiging en anderzijds op kleinere permanent-magneetmotoren. Van alle wisselstroommotoren wordt ook de constructie behandeld. Na de elektromagnetische energie-omzetters komen de systemen voor een betrouwbare voeding van gebouwen en voornamelijk informatietechnologische systemen aan bod. Vooreerst worden de beveiligingen en de elektriciteitsverdeelsystemen aan bod. Daarna volgen aspecten van ‘Power Quality’ zoals micro-onderbrekingen in de spanning en harmonischen. Tenslotte worden de systemen besproken die kunnen gebruikt worden om deze problemen op te vangen, zoals correcte aarding, UPS en dieselnoodaggregaten.

Studiemateriaal

Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Handboeken verkrijgbaar bij ACCO

Elektrische energie en aandrijvingen: oefeningen (B-KUL-H01L9a)

0.4 studiepunten : Practicum 4 Eerste semesterEerste semester

Elektrische energie en aandrijvingen: practica (B-KUL-H01M0a)

0.4 studiepunten : Practicum 16 Eerste semesterEerste semester

Studiemateriaal

Laboratoriumteksten via VTK

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Elektrische energie en aandrijvingen (B-KUL-H21L8a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag
Vraagvormen : Open vragen

Toelichting

Dit examen bestaat uit twee delen. Het eindresultaat is het gewogen gemiddelde van beide quoteringen.

  • Eerste deel: schriftelijk examen, open boek (oefeningen)
  • Tweede deel: schriftelijk examen, gesloten boek (theorie)

De labozittingen zijn verplicht en worden tijdens de zittingen geëvalueerd, en evenredig met het relatief gewicht van de studiepunten verrekend.

Indien de universiteit wegens overmacht beslist dat de labozittingen niet in hun huidige vorm door kunnen gaan tellen deze niet mee in de berekening van het examencijfer van dit onderdeel.

De wijzigingen als gevolg van de overmachtssituatie zullen op Toledo worden aangekondigd zodra ze bekend zijn.

Toelichting bij herkansen

Een herkansing omvat altijd beide onderdelen van het OPO. De examenvorm voor de derde examenperiode is identiek aan deze van de tweede examenperiode. Labozittingen kunnen niet hernomen worden.

ECTS Systeemtheorie en regeltechniek (B-KUL-H01M8A)

6 studiepunten Nederlands 56 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

  • Bestuderen van de belangrijkste (analyse)methodes uit de systeemtheorie en regeltechniek. Dit vormt de basis voor vervolgcursussen over het ontwerp van systemen in de elektrotechniek, automatisering, digitale signaalverwerking en informatieoverdracht.
  • Inoefenen van de methodes bestudeerd in de hoorcolleges, door middel van het oplossen van oefeningen en ex-examenvragen.
  • Aanleren van relevante technieken in MATLAB.

Begintermen

Lineaire algebra, lineaire differentiaalvergelijkingen, toegepaste algebra, fundamenten van de informatieoverdracht en -verwerking.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



GELIJKTIJDIG(H01D2A ) OF GELIJKTIJDIG(H01D2C ) OF GELIJKTIJDIG(H01D2D) OF GELIJKTIJDIG(X0C76A) OF GELIJKTIJDIG(X0C76B) OF GELIJKTIJDIG(X0E60A) OF GELIJKTIJDIG(X0F53A) OF GELIJKTIJDIG(X0B89B)


H01D2AH01D2A : Informatieoverdracht en -verwerking
H01D2CH01D2C : Informatieoverdracht en -verwerking
H01D2DH01D2D : Informatieoverdracht en -verwerking
X0C76AX0C76A : Informatieoverdracht en -verwerking m.i.v. elektrische netwerken
X0C76BX0C76B : Informatieoverdracht en -verwerking m.i.v. elektrische netwerken
X0E60AX0E60A : Informatieoverdracht en –verwerking
X0F53AX0F53A : Informatieoverdracht en -verwerking
X0B89BX0B89B : Informatieoverdracht en -verwerking


Identieke opleidingsonderdelen

X0B91A: Systeemtheorie en regeltechniek

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Systeemtheorie en regeltechniek: hoorcollege (B-KUL-H01M8a)

5.2 studiepunten : College 36 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

  • Discrete- en continuetijdssytemen in het tijds- en frequentiedomein
  • Discretisatie, kwantisatie en reconstructie van signalen en systemen
  • Ontwerptechnieken (e.g., wortellijnen, Bodediagrammen en Nyquistdiagrammen)
  • Regeltechnieken (e.g., proportionele regelaars, lag-lead-regelaars en PID-regelaars)

Studiemateriaal

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Een digitale cursus wordt online beschikbaar gesteld op Toledo.

Toelichting werkvorm

Er worden twee lessen per week ingepland.  Elk lesmoment duurt twee uur.

Systeemtheorie en regeltechniek: oefeningen (B-KUL-H01M9a)

0.8 studiepunten : Practicum 20 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

 Acht oefenzittingen, waarvan twee computersessies.

Studiemateriaal

Het materiaal voor de oefenzittingen wordt online beschikbaar gesteld op Toledo.

Toelichting werkvorm

Begeleide oefenzittingen, waarbij de studenten de kans krijgen om vragen te stellen over de oefeningen en de bijhorende theorie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Systeemtheorie en regeltechniek (B-KUL-H21M8a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine

Toelichting

Schriftelijk openboekexamen met een eenvoudige niet-grafische rekenmachine.

ECTS Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen (B-KUL-H0M69A)

6 studiepunten Nederlands 56 Eerste semesterEerste semester
Cools Ronald (coördinator) |  Cools Ronald |  Huybrechs Daan

Doelstellingen

Het doel van deze cursus is om toepasbare begrippen en technieken aan
te leren uit  matrixrekenen, lineaire algebra,
differentiaalvegelijkingen... op een rigoureuze manier, doch gesteund
op geometrische inzichten en gemotiveerd door concrete
ingenieurstoepassingen uit de verschillende specialiteiten (bouwkunde,
mechanica, elektrotechniek, computerwetenschappen, ...).
Immers het toenemende gebruik van computers, automatisering, ...
vereist een zeer degelijke fundering van algebraïsche methoden. Tevens
vormt deze cursus een basis voor heel wat andere cursussen en de
ingenieursopleiding zoals de studie van algoritmen, systeemtheorie,
signaalverwerking, CAD en ontwerpmethodologiën, regeltechniek,
communicatietheorie, netwerktheorie, statistiek, stochastische
processen.
Het belang van oefeningen in dit vak kan niet genoeg worden onderstreept.

Begintermen

Analyse en Algebra zoals ze in het middelbaar en de industriele hogeschool gezien werden.

Onderwijsleeractiviteiten

Lineaire algebra: hoorcollege (B-KUL-H08M5a)

2 studiepunten : College 15 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Lineaire algebra en matrixrekenen:

  • Vectorruimten en lineaire afbeeldingen
  • Matrixrekenen
  • Stelsels van lineaire vergelijkingen, rijechelonvorm, rang van een matrix
  • Determinanten
  • Eigenwaarden en eigenvectoren, diagonalisatie van symmetrische matrix
  • Kwadratische vormen, normaalvorm, positief, negatief definiet
  • Normen, afstand, scalair product, orthogonale projectie, kleinstekwadratenoplossing, Gram-Schmidt, QR ontbinding
  • orthogonalisatie, volume van een parallellepipedum, singuliere waarden ontbinding, veralg. inverse, beste rang k benadering.
     

Studiemateriaal

Handboek: Linear Algebra and its Applications, David C. Lay, Pearson Education.

Handboek wordt verdeeld via Acco i.s.m. VTK.

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H0M69B : Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen

Differentiaalvergelijkingen: hoorcollege (B-KUL-H08M6a)

2.8 studiepunten : College 21 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Differentiaalvergelijkingen en toepassingen

1. Inleiding
   Continue veranderingsprocessen: wiskundige beschrijving
   Enkele basismodellen: fysische en biologische systemen
   Richtingsvelden en integraalcurves
   Classificatie van differentiaalvergelijkingen
   Korte historiek

2. Eerste orde differentiaalvergelijkingen
    Lineaire vergelijkingen: integrerende factoren
    Niet-lineaire vergelijkingen: scheiding van veranderlijken, exacte differentiaalvergelijkingen
    Existentie- en eenduidigheidsstellingen
    Toepassingen: autonome vergelijkingen en populatiemodellen

3. Lineaire differentiaalvergelijkingen van hogere orde
    Algemene theorie: lineaire onafhankelijkheid van basisoplossingen en de Wronskiaan
    Homogene vergelijkingen met constante coëfficiënten: de karakteristieke vergelijking, reductie van de orde
    Homogene vergelijkingen met niet-constante coëfficiënten: bijzondere types, reductie van de orde
    Niet-homogene vergelijkingen: methode van de onbepaalde coëfficiënten, methode van de variatie van parameters. 
    Toepassingen: harmonische trilling (met of zonder demping), gedwongen trillingen. 

4. Stelsels lineaire differentiaalvergelijkingen van eerste orde
    Algemene theorie: vector functies, lineaire onafhankelijkheid, Wronskiaan, algemene oplossing
    Homogene systemen met constante coëfficiënten: eigenstructuur, fundamentele matrices
    Niet-homogene systemen: methode van de onbepaalde coëfficiënten, methode van de variatie van parameters. 
    Analyse van lineaire systemen: het fasevlak, het faseportret, stabiliteit
    Toepassingen: stabiliteitsdiagramma en bifurcaties

5. Stelsels niet-lineaire differentiaalvergelijkingen en stabiliteit
    Autonome systemen: kritische punten en stabiliteit
    Lokaal lineaire systemen: linearisatie van niet-lineaire systemen
    Periodieke oplossingen en limietcycli
    Chaos en vreemde aantrekkers
    Toepassingen: de gedempte slinger, competitiemodellen, roof-prooidiermodellen, de Lorenz vergelijkingen

Studiemateriaal

Handboek: 
Elementary differential equations and boundary value problems – International student version with ODE Architect – 9th edition, 
William E. Boyce and Richard C. DiPrima, John Wiley & Sons, Inc.
ISBN: 978-0-470-39873-9

Handboek wordt verdeeld via Acco i.s.m. VTK.

Toledo: 
Slides, extra voorbeelden en oefeningen, studieprojecten, modeloplossingen. 

Webtools: 
Electronische zelf-testen, Zoek- en antwoordmachines op het web. 

Didactische software:
ODE-Architect (CD-rom of webregistratiecode, zie handboek)

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H0M69B : Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen

Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen: oefeningen (B-KUL-H0M73a)

1.2 studiepunten : Practicum 20 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

zie H0M69a

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H0M69B : Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen (B-KUL-H2M69a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

Toelichting

Tijdens het examen mag men gebruik maken van de handboeken die in de lessen werd gebruikt, de bijhorende slides met daarop eigenhandig geschreven notities en de eigenhandig geschreven notities uit de oefenzittingen.

ECTS Mechanica (B-KUL-H0M70A)

5 studiepunten Nederlands 50 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

De student leert om de basiswetten van de mechanica correct toe te passen in concrete mechanische systemen en bewegingen. Correct toepassen betekent hierbij dat de student weet onder welke voorwaarden hij welke wetten kan en mag toepassen, hij deze wetten correct kan formuleren en uitwerken voor een concrete situatie.

Via de hoorcolleges wordt de theorie van de dynamica aangebracht, die de studenten zich moeten eigen maken vooraleer ze die kunnen toepassen.

De student leert de basiswetten van de mechanica toe te passen aan de hand van eenvoudige opgaven. Met 'eenvoudig' wordt bedoeld dat het telkens toepassingen zijn op welbepaalde aspecten van de theorie (in tegenstelling tot complexe, 'geïntegreerde' opgaven). De oefeningen bereiden de student rechtstreeks voor op de evaluatie, die eveneens bestaat uit oefeningen.

Begintermen

basiskennis i.v.m. vectorrekenen, statica, kinematische grootheden (positie, snelheid en versnelling) en Newtonpostulaten, toegepast op een puntmassa

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Mechanica: hoorcollege (B-KUL-H0M70a)

3.9 studiepunten : College 30 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

De basiswetten van de dynamica worden aangeleerd en toegepast. Hieronder wordt verstaan:

  • driedimensionele kinematica en dynamica (impuls, impulsmoment) van materiële systemen (inclusief onvervormbare voorwerpen)
  • niet-inertiële dynamica en relatieve beweging
  • energiemethoden (virtuele arbeid, methode van Lagrange)

De kinematica en dynamica van de vlakke beweging wordt behandeld als bijzonder geval van de algemene theorie.

De basiswetten van de mechanica worden opgebouwd en afgeleid. Daarnaast wordt er voldoende aandacht besteed aan het toepassen van deze wetten aan de hand van voorbeeld oefeningen.
 

Studiemateriaal

cursustekst

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H0N27A : Toegepaste mechanica met inbegrip van sterkteleer

Mechanica: oefeningen (B-KUL-H0M74a)

1.1 studiepunten : Practicum 20 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

De basiswetten van de dynamica worden aangeleerd en toegepast. Hieronder wordt verstaan:

  • driedimensionele kinematica en dynamica (impuls, impulsmoment) van materiële systemen (inclusief onvervormbare voorwerpen)
  • niet-inertiële dynamica en relatieve beweging
  • energiemethoden (virtuele arbeid, methode van Lagrange)

De kinematica en dynamica van de vlakke beweging wordt behandeld als bijzonder geval van de algemene theorie.

Elke oefenzitting komt overeen met en biedt oefeningen aan die een toepassing zijn op een welbepaald hoofdstuk (of deel van een hoofdstuk) van de cursus.

Studiemateriaal

oefeningenbundel

Toelichting werkvorm

De student maakt zelf oefeningen (onder begeleiding). Studenten mogen hierbij samenwerken met hun medestudenten.

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H0N27A : Toegepaste mechanica met inbegrip van sterkteleer

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Mechanica (B-KUL-H2M70a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine

Toelichting

De evaluatie bestaat uit een oefeningenexamen dat toetst of de student de basiswetten van de mechanica correct kan toepassen. Het examen is open boek (voor wat betreft de cursustekst; opgeloste oefeningen zijn niet toegelaten).

ECTS Numerieke wiskunde (B-KUL-H0M71A)

5 studiepunten Nederlands 51 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Vandewalle Stefan |  Scheerlinck Nico (plaatsvervanger)

Doelstellingen

Dit is een eerste kennismaking met de numerieke wiskunde. Na het volgen van dit opleidingsonderdeel heeft de student inzicht in een aantal basisbegrippen van de numerieke wiskunde zoals numerieke conditie van een probleem en numerieke stabiliteit van een algoritme. Hij kent enkele praktische basisrekenmethoden voor:
- het oplossen van lineaire stelsels zowel met directe als met iteratieve methodes,
- het numeriek berekenen van afgeleiden en integralen,
- het benaderen van functies met behulp van veeltermen en splines,
- het oplossen van (stelsels) niet-lineaire vergelijkingen,
- het berekenen van eigenvectoren en eigenwaarden van matrices.
De oefenzittingen hebben tot doel om de studenten de gelegenheid te geven zich te bekwamen in de technieken en inzichten te verwerven in de begrippen en methoden van de numerieke wiskunde.

Begintermen

Om dit OPO te beginnen, is het nodig dat de student inzicht heeft in de basisbegrippen van lineaire algebra (vectorruimte, rekenen met matrices en vectoren, ...), analyse (functies, verloop van functies, afgeleide, integraal, ...) en algoritmen (for-loop, if-then-else, variabelen, ...), zoals aangebracht in klassieke inleidende academische cursussen.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Numerieke wiskunde: hoorcollege (B-KUL-H0M71a)

3.9 studiepunten : College 30 Tweede semesterTweede semester
Vandewalle Stefan |  Scheerlinck Nico (plaatsvervanger)

Inhoud

1. Conditie van een probleem.
2. Algoritmen: stabiliteit van een algoritme.
3. Floating point rekenkunde, foutenvoortzetting.
4. Vector- en matrixnormen, conditiegetal van een matrix.
5. Oplossen van lineaire stelsels: Gauss eliminatie.
6. Nuttige matrixontbindingen: LU-ontbinding, Cholesky ontbinding (voor positief definiete matrices), QR-ontbinding, singulierewaardenontbinding.
7. Oplossen van niet-lineaire vergelijkingen: iteratieve methoden (regula falsi, secant methode, methode van Newton-Raphson).
8. Oplossen van veeltermvergelijkingen (methode van Bairstow).
9. Iteratieve methoden voor het oplossen van (spaarse) stelsels (Jacobi, Gauss-Seidel) en versnelling van deze methoden (SOR).
10. Berekenen van eigenwaarden en eigenvectoren: methode van de machten, inverse iteratie.
11. Basisprincipes van interpolatie met nadruk op veelterminterpolatie en interpolatie met splines.
12. Numerieke differentiatie en integratie: basisformules, gebruik voor discretisatie van differentiaalvergelijkingen.

Studiemateriaal

Handboek:

A. Bultheel, K. Meerbergen, D. Nuyens, D. Roose. Numerieke wiskunde, Acco, Leuven, 2022.
ISBN: 9789464670769.
Handboek verkrijgbaar bij Acco De Moete, Campus Arenberg, Heverlee.

Weblink: https://kuleuven.acco.be/nl-be/items/9789464670769/Numerieke-wiskunde

 

Numerieke wiskunde: oefeningen (B-KUL-H0M75a)

1.1 studiepunten : Practicum 21 Tweede semesterTweede semester
Vandewalle Stefan |  Scheerlinck Nico (plaatsvervanger)

Inhoud

1. Bewegende kommavoorstelling en foutenanalyse
2. Conditie en stabiliteit
3. Veelterminterpolatie
4. Bewegende kommavoorstelling en foutenanalyse (PC-zitting)
5. Numerieke integratie
6. Oplossen stelsels lineaire vergelijkingen (PC-zitting)
7. Oplossen niet-lineaire vergelijkingen
8. Stelsels niet-lineaire vergelijkingen
9. Iteratieve methoden voor stelsels lineaire vergelijkingen
10. Eigenwaarden berekenen (PC-zitting)

Studiemateriaal

De opgaven worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Toelichting werkvorm

Zowel in theoretische als praktische zittingen worden de concepten en numerieke methoden behandeld in de hoorcolleges verder ingeoefend.
Verschillende van de zittingen gaan door in een PC-labo en laten de studenten toe te experimenteren met een aantal van de numerieke methodes in de Matlab- rekenomgeving. Hierbij krijgen de studenten Matlab-programmaatjes die ze leren begrijpen en waarin ze eenvoudige aanpassingen aanbrengen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Numerieke wiskunde (B-KUL-H2M71a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine

Toelichting

Het examen is een open-boek examen, schriftelijk met open vragen.

ECTS Elektriciteit, magnetisme en golven (B-KUL-H0M72A)

4 studiepunten Nederlands 30 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

Na een herhaling van het formalisme voor het rekenen met scalaire- en vectorvelden wordt in deze cursus inzicht verworven in de basisfysica van elektrische, magnetische en elektromagnetische golffenomenen.  Op die manier krijgt de student de vaardigheid om elektromagnetische fenomenen en macroscopisch materiaalgedrag te kaderen vanuit de basiswetten van het elektromagnetisme, en vanuit microscopische elektrische en magnetische materiaaleigenschappen.  Ook worden de principes aangebracht van de interactie van elektromagnetische golven met materialen, die aan de basis liggen van verschillende fenomenen in optica, en van verschillende materiaalkarakterisatietechnieken in het elektromagnetische spectrum (van DC elektrische velden, over radiogolven en infraroodstraling, naar zichtbaar licht, UV en X-stralen).  De student verwerft de vaardigheid om op basis van eenvoudige elektromagnetische principes en verbanden afschattingen te maken van grootheden en materiaaleigenschappen die hun verklaring vinden in elektromagnetische fenomenen.  Daarnaast wordt er een inleiding gegeven over Fourieranalyse, met betrekking tot het beschrijven en analyseren van lineaire systemen.

Begintermen

Voor het beschrijven en begrijpen van elektromagnetisch materiaalgedrag worden een aantal basiswetten vertaald in een wiskundig formalisme.  Typische leidt de combinatie van een aantal wetten tot een nieuwe vergelijking die een bepaald fenomeen beschrijft.  Dit vereist een aantal wiskundige manipulaties, en het vlot kunnen rekenen met (partiële) afgeleiden, integralen, exponentiële en logaritmische funkties, complexe getallen, goniometrie, veeltermen en Taylorexpansies.
Met betrekking tot de beschrijving van een aantal elektromagnetische fenomenen wordt beperkte voorkennis verwacht op het vlak van mechanica, met name de wet van Newton, de mechanica van een massa-veersysteem, en de kinematica van rechtlijnige en cirkelvormige beweging. 

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Elektriciteit, magnetisme en golven (B-KUL-H0M72a)

4 studiepunten : College 30 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Scalaire velden en vectorvelden

  • Scalair en vectoreel product, gradiënt en divergentie, rotor
  • Divergentiestelling – stelling van Stokes
  • Conservatieve kracht en potentiaal

Elektrische veld en elektrische potentiaal

  • Wet van Coulomb, wet van Gauss
  • Polariseerbaarheid, polarisatie, elektrische susceptibiliteit, diëlektrische permittiviteit, diëlektrische verplaatsing
  • Toepassingen van elektrostatica: punteffect en van der Graaff generator
  • Boltzmannstatistiek
  • Temperatuursafhankelijkheid van de polarisatie van een verdund gas elektrische dipolen
  • Grootteorde van elektrisch dipoolmoment, elektromagnetische energie van geladen deeltjes
  • Condensator
  • Piëzo-, ferro-, pyro- elektrische materialen
  • Anisotroop en niet-lineair diëlektrisch gedrag

Elektrische stroom

  • Driftsnelheid, stroomdichtheid, stroom, wet van Ohm
  • Thermische energie en thermische snelheid
  • Golffunkties, toestandsdichtheid, energiebandstructuur, Brillouinzone
  • Pauliverbod, Fermi-energie en Fermi-statistiek
  • Temperatuursafhankelijkheid van de resistiviteit van halfgeleiders en metalen
  • Optisch gedrag van (gedopeerde) halfgeleiders en isolatoren

Magnetisme

  • Magnetische inductie, magnetisch veld, magnetisch moment, magnetisatie, magnetische susceptibiliteit, magnetische permeabiliteit
  • Toepassingen van magnetisme: solenoïde, inductantie, transformator, Hall effect, massaspectrometrie, magnetische fles, magnetisch veld en kracht tussen stroomgeleiders
  • Wet van Ampère, wet van Faraday-Lenz
  • Magnetisch veld en magnetisch moment van elektronische orbitaal en van elementen uit de tabel van Mendeljev 

Elektromagnetische golven en spectroscopische technieken

  • Wetten van Maxwell
  • Elektromagnetische golfvergelijking en (golf)oplossingen
  • Golfvector en polarisatie van een elektromagnetische golf
  • Dispersie van elektromagnetische golven in diëlektrica en geleiders en elektromagnetisch skin-effect
  • Interactie van elektromagnetische golven met elektrische dipolen verbonen met elektronen, atoomkernen en moleculen in een vloeistof en verband met optische, UV, IR en diëlektrische spectroscopie
  • Basiswerking van IR-spectroscopie, Raman- en Brillouinverstrooiing
  • Reflectie en transmissie van elektromagnetische golven aan grenslagen: wetten van Snell vanuit de wetten van Maxwell en de continuïteitswetten voor elektrische en magnetische velden aan materiaalovergangen
  • Toepassingen: werking van een prisma, polarisatie door reflectie, Brewsterhoek, totale interne reflectie

Fourieranalyse van signalen en systemen

  • Beschrijving van signalen en systemen met behulp van Fourieranalyse
  • Spectrum van periodische, niet-periodische en amplitudegemoduleerde signalen
  • Modulatie en convolutie

 

Studiemateriaal

Aangeboden via Toledo:

  • Cursustekst + slides hoorcollege’s 
  • Lijst met typische examenvragen
  • Voorbeelden van opgeloste vragen signaal- en systeemanalyse
  • Videolessen

Toelichting werkvorm

Tijdens het hoorcollege vertrekken we van een aantal fenomenologische wetten betreffende elektrische en magnetische velden, en betreffende de microscopische respons van materialen op elektrische en magnetische velden.  Via inzichtelijke logische redeneringen, gekaderd in wiskundige afleidingen, wordt daaruit de link gelegd met elektromagnetische fenomenen en met materiaalgedrag.  Nadruk wordt gelegd op het afschatten van grootteordes van fundamentele en observeerbare grootheden, en op het feit dat naast een groot aantal toepassingen een zeer grote fractie van het observeerbaar materiaalgedrag in verschillende disciplines van de wetenschap en technologie verklaard kan worden met behulp van eenvoudige elektromagnetische fenomenen op microscopisch niveau.  De uitleg in het hoorcollege wordt ondersteund door een compacte maar volledige cursustekst.  In het hoorcollege worden ook voorbeelden behandeld van verschillende types oefeningen en toepassingen.

De hoorcolleges zijn beschikbaar als videolessen.  Om de paar weken is er een interactiesessie waarbij de studenten antwoorden krijgen op vragen over de leerstof.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Elektriciteit, magnetisme en golven (B-KUL-H2M72a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

Toelichting

Het examen is gesloten boek met beperkt formularium (cfr Toledo)

Onderdelen van het examen:

  • Denk-, inzichts- en afschattingsvragen (schriftelijk)
  • Bereken-  bespreek- en toepassingsvragen (schriftelijk)
  • Oefening Fourieranalyse van signalen en systemen (schriftelijk)