Microcredential letterenacademie: wereldspelers van de 21e eeuw: een historisch perspectief (Leuven)

CQ Microcredential letterenacademie: wereldspelers van de 21e eeuw: een historisch perspectief (Leuven)

Toelatingsvoorwaarden

Microcredential letterenacademie: wereldspelers van de 21e eeuw: een historisch perspectief (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_54099672.htm#activetab=voorwaarden

Doelstellingen

De microcredential ‘Wereldspelers van de 21e eeuw: een historisch perspectief’ richt zich op een breed publiek met interesse voor een ruim historisch perspectief voor actuele ontwikkelingen. Noodzakelijkerwijs gaan de vakken in dit programma altijd verder terug dan de meest recente geschiedenis. Elk vak geeft inzicht in de specifieke geschiedenis van die landen of regio’s die momenteel niet weg te branden zijn uit de media waardoor studenten ook de hedendaagse sociale, economische en politieke situatie kunnen duiden.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Microcredential letterenacademie: wereldspelers van de 21e eeuw: een historisch perspectief (Leuven)

programma

Studenten kiezen zes vakken voor een totaal van 24 studiepunten.

printECTS33.xsl

ECTS History of India (B-KUL-F0BB0A)

4 ECTS English 26 Second termSecond term

Aims

Providing insight in the political, social, economic, and cultural developments in modern India (largely from the 18th century onwards) in order to obtain a better understanding of contemporary India. 

Previous knowledge

No specific prerequisites

Onderwijsleeractiviteiten

History of India (B-KUL-F0BB0a)

4 ECTS : Lecture 26 Second termSecond term

Content

  • Introduction to contemporary India: geography, religions, ...
  • A quick overview of ancient Indian history
  • A more comprehensive discussion of colonization, decolonization and of the Indian republic
  • Particular analysis of the figure of M. Gandhi

Course material

The PPTs of all classes are available on Toledo. You don’t need to buy any teaching materials.

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: History of India (B-KUL-F2BB0a)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Oral
Type of questions : Open questions

Explanation

The exam consists of two questions: a broad one and a detailed one. Illustrations are also part of the exam matter.

ECTS History of Korea (B-KUL-F0BH7A)

4 ECTS English 26 Second termSecond term
N. |  Carbonnet Adrien (substitute) |  Oh Yonghyup (substitute)

Onderwijsleeractiviteiten

History of Korea (B-KUL-F0BH7a)

4 ECTS : Lecture 26 Second termSecond term
N. |  Carbonnet Adrien (substitute) |  Oh Yonghyup (substitute)

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: History of Korea (B-KUL-F2BH7a)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written
Learning material : None

ECTS Geschiedenis van China vanaf 1600 (B-KUL-F0CE3A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

  • Verwerving van een algemene kennis van de geschiedenis van China vanaf 1600 tot aan het einde van de 20ste eeuw;
  • Het kunnen kritisch benaderen van historisch bronmateriaal;
  • Verbanden kunnen leggen tussen verschillende periodes en thematieken.

Begintermen

Geen voorkennis nodig.

Onderwijsleeractiviteiten

Geschiedenis van China vanaf 1600 (B-KUL-F0CE3a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Het basismateriaal voor dit vak is het boek van J. Spence, The Search for Modern China, New York/London, Norton, 2013 (derde uitgave). Elke week worden daaruit twee hoofdstukken behandeld. Van de studenten wordt verwacht dat zij voor elke les de betrokken passages van dit boek lezen en verstandig verwerken. Het zal hiervoor nodig zijn om telkens een schematische samenvatting van max. 4-6 pp. te maken.


De inhoud van de contacturen zal verschillen naar gelang de besproken periode: uitweidingen, samenvattende hoofdlijnen, overzichtsanalyses. Het college is opgesplitst in twee delen: eerst komen de late Ming en de Qing-dynastie aan bod, vervolgens wordt de opkomst van het communistische regime tot op heden behandeld.

 

Studiemateriaal

J. Spence, The Search for Modern China, New York/London, Norton, 2013 (derde uitgave)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van China vanaf 1600 (B-KUL-F2CE3a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag

Toelichting

Studenten dienen elke week een samenvatting van de te lezen hoofdstukken te maken. Vier maal per semester zullen deze zonder aankondiging worden opgevraagd. Dit deel van de evaluatie is goed voor 2 punten.

Voor het examen worden geen samenvattingen opgevraagd en wordt enkel een schriftelijk examen georganiseerd op basis van het boek van Spence en de inhoud van de contacturen.

ECTS History of the United States of America (B-KUL-F0LD9A)

4 ECTS English 26 Second termSecond term
N.

Aims

The course will enable students to better understand the particular history of the US and thus also the social, economic and political background of the United States today.

Previous knowledge

No specific prior knowledge required. Passive knowledge of the modern languages, specifically English.

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

History of the United States of America (B-KUL-F0LD9a)

4 ECTS : Lecture 26 Second termSecond term
N.

Content

Politics in the United States in the twentieth-first century is highly divisive. Americans are torn along ideological and regional lines and by class, race and gender. The roots of these divides are not new; they were formed as the U.S. became significantly restructured after the Civil War, economically, politically and socially. This class begins with the remaking of American society from the 1870s through World War II and then treats the fracturing that marks the history of the U.S. in the last seventy years. Topics to be addressed include: the unfinished business of the Civil War; the rise of corporate and bureaucratic institutions; the effects of continual waves of immigration and internal population movements; the outcomes of different periods of reform initiatives (the so-called Progressive, New Deal and Great Society eras); the weight of on-going engagements in overseas wars; the social and political impacts of urbanization and suburbanization; the outcomes of periodic economic crises, including the recent decline in manufacture and meltdown of financial institutions; the historic role of protest politics; and the shifting prospects of liberalism and conservatism.

 

 

 

Course material

- Slides (Toledo)

- Own notes

- Glenda Elizabeth Gilmore, Thomas J. Sugrue, These United States. A Nation in the Making: 1890 to the Present, Norton 2016. (compulsory reading)

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: History of the United States of America (B-KUL-F2LD9a)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written
Type of questions : Open questions
Learning material : None

ECTS Geschiedenis van China tot 1600 (B-KUL-F0TA2A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

De cursus beoogt de studenten vertrouwd te maken met de geschiedenis van China: chronologie en periodisering, maatschappelijke structuren, politieke en sociale instellingen, belangrijke culturele en religieuze stromingen en hun mechanismen van verandering en evolutie. Daarnaast brengt de cursus de studenten sleutelbegrippen en basisconcepten bij en ook namen van belangrijke historische figuren en data.

Begintermen

Geen specifieke begintermen.

Onderwijsleeractiviteiten

Geschiedenis van China tot 1600 (B-KUL-F0TA2a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Het college is gewijd aan een algemene geschiedenis van China en zijn rol in de politieke, economische, sociale en culturele context van het Verre Oosten.

Studiemateriaal

Valerie Hansen, The Open Empire: A History of China to 1800 (Second Edition), New York: Norton & Company, 2015.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van China tot 1600 (B-KUL-F2TA2a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk

Toelichting

gesloten boek

ECTS History of Japan before 1868 (B-KUL-F0TC9A)

4 ECTS English 26 First termFirst term

Aims

This course offers an overview of Japan’s pre-modern history against the backdrop of the history of East Asia. Insight into the division into periods, grasp of chronology and dates, and understanding of the social institutions and their evolution are all part of the objectives. The student is expected to acquire a minimum of knowledge about historical facts and data. On the basis of these he/she is expected to acquire an insight into the dynamics of Japan’s history. Political, institutional as well as socio-economic and cultural aspects are dealt with in this course. 

Previous knowledge

No specific prerequisites.

Identical courses

F0TC9B: Geschiedenis van Japan voor 1868

Onderwijsleeractiviteiten

History of Japan before 1868 (B-KUL-F0TC9a)

4 ECTS : Lecture 26 First termFirst term

Content

This course offers an overview of Japan’s pre-modern history against the backdrop of the history of East Asia. Insight into the division into periods, grasp of chronology and dates, and understanding of the social institutions and their evolution are all part of the objectives. The student is expected to acquire a minimum of knowledge about historical facts and data. On the basis of these he/she is expected to acquire an insight into the dynamics of Japan’s history. Political, institutional as well as socio-economic and cultural aspects are dealt with in this course.

 

Course material

Textbook: Een geschiedenis van Japan: van samurai tot soft power, published by Acco, Leuven.

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: History of Japan before 1868 (B-KUL-F2TC9a)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written
Learning material : None

ECTS History of modern Japan (B-KUL-F0TD0A)

4 ECTS English 26 First termFirst term

Aims

To acquire a basic knowledge and critical insight into modern social, political and cultural history of Japan. 

Identical courses

F0TD0B: Geschiedenis van het moderne Japan

Onderwijsleeractiviteiten

History of modern Japan (B-KUL-F0TD0a)

4 ECTS : Lecture 26 First termFirst term

Content

This course offers a broad overview of the process of modernisation in Japan and covers the period from mid-19th century up to the present. It pays attention to the rise of modern nationalism, the period of militarism and expansionism, the American occupation, the postwar democratisation process and the rise of Japan as an economic superpower. We will focus on the political decision-making, the institutional reforms and the accompanying radical social developments. To a lesser degree we will also discuss the cultural and scientific developments.

Course material

Textbook: Een geschiedenis van Japan: van samurai tot soft power, published by Acco, Leuven.

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: History of modern Japan (B-KUL-F2TD0a)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written
Learning material : None

ECTS Geschiedenis van het Russische Rijk en de voormalige Sovjetstaten (B-KUL-F0TV8A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Een systematische oriëntatie geven in de geschiedenis van Rusland. Dit vak geeft een inleiding op de geschiedenis van de Russische staatsvorming, sociale en institutionele structuur, etnische en culturele diversiteit in en internationale positie van Rusland van de Middeleeuwen tot de 20ste eeuw.

Begintermen

Een basiskennis van de Europese en internationale geschiedenis is vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

Geschiedenis van het Russische Rijk en de voormalige Sovjetstaten (B-KUL-F0TV8a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Een systematisch en chronologisch overzicht van de geschiedenis van Rusland en de gebieden die ooit onder het gezag van (Sovjet-)Rusland stonden. De cursus is opgebouwd rond de volgende vragen:

Hoe ontstond de Russische staat en welke volkeren speelden hier een rol vanaf de vroege middeleeuwen? Hoe consolideerde Moskovië zich en hoe breidde het Russische Rijk zich uit vanaf de zestiende eeuw? Wat waren de belangrijkste institutionele en sociale pijlers van de Russische autocratie, en hoe kwam deze in de negentiende eeuw finaal onder druk te staan? Hoe bepaalde het buitenlands beleid van het Russische Rijk en later de Sovjet-Unie de Europese en internationale politiek?

Studiemateriaal

Handboek: DETREZ, R., Rusland. Een geschiedenis, Antwerpen, 2015

De ppt-presentaties van de lessen alsook links naar online materiaal wordt op toledo aangeboden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van het Russische Rijk en de voormalige Sovjetstaten (B-KUL-F2TV8a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

Toelichting

Het schriftelijk examen bestaat uit 3 delen:

  • Inzichtsvraag: (mogelijke) verbanden leggen tussen delen van de cursus (50%)
  • Klassieke inhoudsvraag over een deel van de cursus (25%)
  • 5 begrippen situeren in tijd en ruimte (25%)

ECTS Geschiedenis van Latijns-Amerika: Precolumbiaanse en koloniale periode (B-KUL-F0UK4A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Je verwerft een overzicht van de geschiedenis van Latijns-Amerika in de precolumbiaanse en de koloniale periode, vanaf de klassieke periode tot omstreeks 1800. Je hebt inzicht in het functioneren van de grote precolumbiaanse culturen (Azteken, Maya en Inca's), in de manier waarop Spanjaarden en Portugezen hun overzeese rijken opbouwden, en in de werking van de koloniale maatschappij op politiek, administratief, religieus, sociaal en economisch vlak. 

 

Begintermen

Een goede basiskennis van de Europese geschiedenis tot 1800; noties van de geografie van Latijns-Amerika

Onderwijsleeractiviteiten

Geschiedenis van Latijns-Amerika: Precolumbiaanse en koloniale periode (B-KUL-F0UK4a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Het college biedt een overzicht van de geschiedenis van Latijns-Amerika van de precolumbiaanse periode tot het einde van de 18de eeuw. De grote culturen van Azteken, Maya en Inca's worden bekeken in hun historische context. Tegelijkertijd wordt aandacht besteed aan de Iberische maatschappij in de 15de eeuw.

De verovering door de Spaanse en Portugese kolonisatoren veranderde de situatie van het continent grondig. Na een periode van harde confrontatie ontstonden koloniale rijken, die op ingrijpende wijze nieuwe structuren en organisatievormen tot stand brachten. Achtereenvolgens komen aan bod: de ontdekking, de militaire verovering, de uitbouw van de koloniale administratie, de religieuze verovering, de economische verovering, de raciale en sociale indeling van de koloniale maatschappij, en de hervormingen van de 18de eeuw. Brazilië wordt afzonderlijk behandeld.

In een aantal capita selecta wordt vervolgens dieper ingegaan op de demografische terugval van de indiaanse bevolking na de verovering, de incorporatie van de lokale, inheemse maatschappij in de structuren van het rijk, de verschillende evangelisatietechnieken die de Spanjaarden gebruikten, het fenomeen van de pintura de castas, en de Atlantische slavenhandel.

Studiemateriaal

Cursustekst, beschikbaar in pdf via Toledo
Presentatiesoftware

Toelichting werkvorm

Het college wordt gedoceerd volgens het flipped classroom principe. Je bereidt de hoofdstukken uit de cursustekst voor en neemt notities tijdens de les. Tijdens de les worden je bepaalde vragen voorgelegd, en worden bepaalde aspecten van elk hoofdstuk verder uitgediept aan de hand van probleemstellingen. Je neemt actief deel aan de discussie over deze probleemstellingen en baseert je daarbij op je voorbereiding van het college.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van Latijns-Amerika: Precolumbiaanse en koloniale periode (B-KUL-F2UK4a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Je krijgt twee hoofdvragen en vier bijvraagjes, waaronder een fotovraag. 

De hoofdvragen zijn in regel inzichtsvragen, vergelijkingsvragen of verzoeken om een opgelegd standpunt te verdedigen dan wel te verwerpen. De bijvraagjes polsen naar kennis over begrippen, concepten, figuren en gebeurtenissen.

ECTS Geschiedenis van Latijns-Amerika: 19de en 20ste eeuw (B-KUL-F0UK5A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Je verwerft een overzicht van de geschiedenis van Latijns-Amerika van de onafhankelijkheid tot het einde van de 20ste eeuw. Je hebt inzicht in het functioneren van de onafhankelijke Latijns-Amerikaanse staten en in de grote maatschappelijke evoluties die zich op het continent voordeden. Je kan de uitdagingen en problemen waarmee Latijns-Amerikaanse landen vandaag worden geconfronteerd, historisch duiden.

 

Begintermen

Basiskennis van de Europese geschiedenis na de Franse Revolutie; noties van de geografie van Latijns-Amerika

Onderwijsleeractiviteiten

Geschiedenis van Latijns-Amerika: 19de en 20ste eeuw (B-KUL-F0UK5a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Het college biedt in een eerste luik een overzicht van de geschiedenis van Latijns-Amerika van de onafhankelijkheidsperiode tot het einde van de 20ste eeuw. Het gaat dieper in op de omstandigheden waarin de Latijns-Amerikaanse elites onafhankelijkheid van Spanje en Portugal bevochten (1800-1820), en op de manier waarop ze in de 19de eeuw vaak uiteenlopende bestuurssystemen uitbouwden (1820-1880). Daarnaast worden de problemen onder de loep genomen waarmee de verschillende regeringen op sociaal en economisch gebied geconfronteerd werden, en de al dan niet vreedzame oplossingen die eraan werden geboden (1880-1920). De opeenvolging van verschillende bestuursstijlen tijdens het Interbellum, en de invloed van beide wereldoorlogen en de beurscrash van 1929 op de politieke, sociale en economische evoluite wordt ontleed (1920-1960). De impact van de Koude Oorlog en het verdwijnen ervan op de hedendaagse Latijns-Amerikaanse maatschappij worden besprokenen (1960-2000).

Telkens wordt niet alleen een overzicht van de algemene ontwikkelingen en krachtlijnen aangeboden, maar wordt er ook bijzondere aandacht besteed aan de evoluties in Mexico, Argentinië, Brazilië, Cuba en Chili, en aan fenomenen als migratie, caudillismo, de omgang van de moderne staten met hun indiaanse bevolking, de war on drugs, de kloof tussen rijk en arm, etc.  

Studiemateriaal

Syllabus en powerpoints van de lessen zijn beschikbaar via Toledo.

Toelichting werkvorm

Dit college wordt gedoceerd volgens het flipped classroom principe. Je bereidt de hoofdstukken uit de syllabus voor en neemt notities tijdens de les. Je neemt tevens actief deel aan de probleemstellingen die door de docent worden aangebracht en je maakt daarbij gebruik van je voorbereiding.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van Latijns-Amerika: 19de en 20ste eeuw (B-KUL-F2UK5a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Je krijgt drie vragen: twee hoofdvragen en een bijvraag. Je krijgt minstens een uur voorbereidingstijd en je schrijft je antwoord dan ook zo volledig mogelijk uit. Tijdens de mondelinge discussie leest de docent de voorbereiding, stelt bijvragen of vraagt om verduidelijking. De hoofdvragen zijn voornamelijk inzichtsvragen, vergelijkingsvragen of verzoeken om een bepaald standpunt te verdedigen. Een van de hoofdvragen bestaat uit een krantenartikel over een bepaalde gebeurtenis, persoon of problematiek, dat je dan dient te duiden aan de hand van de leerstof.

ECTS Inleiding tot de islamitische geschiedenis tot WO I (B-KUL-F0WG6A)

4 studiepunten Nederlands 26 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

De student is na dit opleidingsonderdeel in staat om in eigen woorden uitleg te geven over:

  • het ontstaan van de islamitische gemeenschap en de politieke geschiedenis van de islam tot en met Wereldoorlog I
  • de belangrijkste genres bronnen voor de studie van de islamitische geschiedenis
  • de belangrijkste dynastieën uit de islamitische geschiedenis en hun instellingen

Onderwijsleeractiviteiten

Inleiding tot de islamitische geschiedenis tot WO I (B-KUL-F0WG6a)

4 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Aan de hand van de relevante hoofdstukken uit het handboek wordt op inleidende wijze ingegaan op het ontstaan van de islamitische gemeenschap (de Koran en de Profeet worden besproken in het vak Inleiding tot de Islam), de Klassieke Periode, de Middel Periode en tot slot de buskruitrijken van de Safavieden en de Ottomanen (de Mughalieden worden niet behandeld maar slechts genoemd) tot en met het uiteenvallen van het Ottomaanse Rijk tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ook wordt aandacht besteed aan het karakter van de islamitische historiografie (een van de grootste uit de wereldgeschiedenis) en de bronnen (archiefstukken niet aanwezig vóór 1400, retrojectie van het godsdienstbeeld naar een niet-bestaand verleden, kronieken, biografische woordenboeken).

Studiemateriaal

Ira M. Lapidus, A History of Islamic Societies. Third Edition. Cambridge, England: Cambridge University Press, 2014.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Inleiding tot de islamitische geschiedenis tot WO I (B-KUL-F2WG6a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Aan de hand van enkele vragen wordt getoetst of de student het handboek en de collegestof goed heeft doorgenomen en de daarmee verworven kennis in eigen woorden kan reproduceren.

ECTS Geschiedenis van het Midden-Oosten en Noord-Afrika vanaf WO I (B-KUL-F0WG8A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

De student is na dit opleidingsonderdeel in staat om in eigen woorden:

  • uitleg te geven over de relevante ontwikkelingen in de politieke geschiedenis van het gebied vanaf Wereldoorlog I
  • uitleg te geven over de belangrijkste overeenkomsten en verschillen tussen de nationale staten van het gebied
  • uitleg te geven over de belangrijkste hedendaagse politieke conflicten in het gebied
  • de verworven kennis in historische context geplaatst te kunnen weergeven.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Geschiedenis van het Midden-Oosten en Noord-Afrika vanaf WO I (B-KUL-F0WG8a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Aan de hand van de relevante hoofdstukken uit het handboek wordt op inleidende wijze ingegaan op de geschiedenis van de regio vanaf de Eerste Wereldoorlog. De nadruk ligt hierbij op het begrijpen van het huidige conflict in het Midden Oosten als het gevolg van mislukte dan wel gelukte afspraken die zijn gemaakt door de koloniale machten. Ook wordt aandacht besteed aan de kenmerken van de Amerikaanse overheersing van het gebied sinds 1990 tot en met vandaag (“het Amerikaanse tijdperk na 1990”).

Studiemateriaal

Ira M. Lapidus, A History of Islamic Societies. Third Edition. Cambridge, England: Cambridge University Press, 2014.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van het Midden-Oosten en Noord-Afrika vanaf WO I (B-KUL-F2WG8a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Aan de hand van enkele vragen wordt getoetst of de student het handboek en de collegestof goed heeft doorgenomen en de daarmee verworven kennis in eigen woorden kan reproduceren.

ECTS Geschiedenis van zuidelijk Afrika (B-KUL-F0YV1A)

4 studiepunten Nederlands 26 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

Inzichten in de prekoloniale, koloniale en postkoloniale geschiedenis van zuidelijk Afrika (in het bijzonder het huidige Zuid-Afrika en Namibië).

Begintermen

Er is geen voorkennis vereist.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Geschiedenis van zuidelijk Afrika (B-KUL-F0YV1a)

4 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Een chronologische en thematische bespreking van de voornaamste ontwikkelingen in zuidelijk Afrika.

Studiemateriaal

Lectuur en presentaties

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van zuidelijk Afrika (B-KUL-F2YV1a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk

ECTS History of European Colonization: 1750-2000 (B-KUL-F0ZI7B)

6 ECTS English 39 Second termSecond term

Aims

The course provides insight in the history of European colonialization, especially in the modern period (from ca. 1750 onwards). It covers all areas, but particularly highlights the Congo and the British Empire. At the end of the course, students dispose of a basic chronological and geographical framework of European overseas expansion. They are familiar with the major arguments of (post)colonial discussions on European colonization. They have insight into the main trends of new imperial histories, such as gender, science, multiperspectivity, etc.

Previous knowledge

No previous knowledge required.

Identical courses

F0UJ5A: History of European Colonization: 1750-2000
V0UJ5A: History of European Colonization: 1750-2000
F0ZI7A: History of European Colonization: 1750-2000
V0UJ5B: Geschiedenis van de Europese kolonisatie: 1750-2000

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

History of European Colonization: 1750-2000 (B-KUL-F0ZI7a)

6 ECTS : Lecture 39 Second termSecond term

Content

Tentative table of contents

I. Introduction
1. Practical arrangements
2. Definitions
3. Causes
4. Consequences
5. Historiography

II. The major metropoles
1. Portugal
2. Spain
3. France
4. The Netherlands
5. England (1707: Britain)

III. The Second Hundred Years’ War (2nd half: 1756-1815)
1. From the Seven Years’ War (1756-1763) to Napoleon (-1815)
2. Decolonization and reaction in the New World
3. British expansion in the second half of the 18th century
4. The white settlers’ colonies: Canada, Australia, and New Zealand

IV. Asia
1. British India
2. The Dutch East Indies
3. French Indochina (tbc)
4. China

V. Africa
1. North Africa (1)
2. The Congo
3. Southern Africa
4. East Africa (tbc)
5. Sudan and the Horn
6. West Africa (tbc)
7. North Africa (2)

VI. Tools of Empire
1. Politics (systems, strategies, actors, gender)
2. Missionary work (background, structures and activities, narratives and debate)
3. Economy (general observations, agriculture, mining)
4. Development (transport, communication, cities, environment)
5. Science (mapping, census, exhibition)

VII. Consolidation and decline in the 20th century
1. The First World War and its aftermath
2. The interwar period
3. The Second World War
4. The decolonization
5. Postcolonial criticism

Course material

The PowerPoint presentations of all classes are available on Toledo. The book Colonial Congo. A History in Questions (ca. €25) is used in classes and during the open-book exam.

Format: more information

Lectures & discussions

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: History of European Colonization: 1750-2000 (B-KUL-F2ZI7b)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written
Type of questions : Multiple choice, Open questions, Closed questions
Learning material : Reference work

Explanation

The exam tests both knowledge and understanding. It consists of one open question (5pt.), five multiple choice questions on the required literature (5pt.; open-book) and twenty multiple choice questions on the course matter (10pt.).When grading the test, a rule is used that penalizes wrong answers (correction-for-guessing).