Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven)

CQ Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven)

Opleiding

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van het schakelprogramma en de pagina van de master in het informatiemanagement / Master of Information Management.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Profiel

Toelatingsvoorwaarden

Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_51590140.htm#activetab=voorwaarden

Doelstellingen

Dit schakelprogramma beoogt de studenten met een professionele bacheloropleiding uit het studiegebied 'handelswetenschappen en bedrijfskunde' de nodige academische kennis en vaardigheden aan te bieden die hen in staat moeten stellen om met succes de studie van Master of Science in het informatiemanagement aan te vatten.

Contact

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_S_Informatiemanagement_Leuven.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven)

programma

Aangezien dit programma opleidingsonderdelen uit verschillende bachelorfasen combineert kan geen volledig conflictvrije uurroosterregeling gegarandeerd worden.
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht. Voor de opleidingsonderdelen 'Grondslagen van de beleidsinformatica' en 'Beleidsinformatiesystemen' kunnen studenten kiezen voor programmatie in het eerste of het tweede semester.

Studenten kunnen bijkomende details over hun opleiding (de keuzemogelijkheden, de overgangsmaatregelen, info m.b.t. doorstromen en heroriënteren) terugvinden op de specifieke infopagina.

printECTS33.xsl

ECTS De globale economie (B-KUL-D0E10A)

6 studiepunten Nederlands 62 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Konings Joep |  Bijnens Gert (plaatsvervanger) |  Vanhaverbeke Lynn (medewerker) |  Vantyghem Emma (medewerker)

Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel is een algemene inleiding tot de macro-economie. Veeleer dan feitenkennis gaat het er om, een denkkader op te bouwen dat de student moet toelaten macro-economische fenomenen en problemen in hun verschillende dimensies te kunnen vatten en analyseren.
 

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • de belangrijkste macroeconomische variabelen definiëren
  • de onderlinge verbanden tussen macroeconomische variabelen beschrijven en verklaren
  • grafische en algebraïsche modellen hanteren die deze verbanden verduidelijken, en dit voor een gesloten economie met constante prijzen
  • de effecten van schokken analyseren
  • verschillende macroeconomische beleidsinstrumenten kunnen beschrijven en hun effecten beargumenteren

Begintermen

Dit vak heeft geen specifieke begintermen. Er wordt wel verwacht dat studenten eenvoudige algebraïsche en grafische analyse vlot kunnen volgen of instuderen.

 

Identieke opleidingsonderdelen

D0W67A: De globale economie
D0H50A: De globale economie
HBN50B: De globale economie

Onderwijsleeractiviteiten

De globale economie (B-KUL-D0E10a)

4.5 studiepunten : College 50 Tweede semesterTweede semester
Konings Joep |  Bijnens Gert (plaatsvervanger)

Inhoud

Macro-economische theorie: het aanreiken van inleidende denkkaders die een verklaring kunnen bieden voor de hoogte en de evolutie van een aantal belangrijke aggregaten.  In dit deel komen volgende topics aan bod :
Waarover en hoe denken economen?
De werking van de markt - het prijsmechanisme
Vraag en aanbod in werking
De consument: bepalende factoren van de individuele vraag
De macro-economische grootheden
De macro-economische problematiek
De arbeidsmarkt
De geldmarkt
De financiële markt
Wisselkoers en wisselmarkt
De vraagzijde - de reële sfeer
De reële en de monetaire sfeer
Het model van de aggregatieve vraag en het aggregatieve aanbod
Aggregatief vraag- en aanbodbeleid
Inflatie
Beginselen van de internationale economie 
Het internationale handelsbeleid     

Studiemateriaal

Gebruikt studiemateriaal:

Decoster A. (red.) (2010), Economie, een inleiding. Universitaire Pers leuven

Extra cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

 

De globale economie: werkcollege (B-KUL-D0N01a)

1.5 studiepunten : Practicum 12 Tweede semesterTweede semester
Konings Joep |  Bijnens Gert (plaatsvervanger) |  Vanhaverbeke Lynn (medewerker) |  Vantyghem Emma (medewerker)

Inhoud

Oefeningensessies bij het opleidingsonderdeel 'De globale economie'.

Studiemateriaal

Gebruikt studiemateriaal

Decoster A. (red.) (2010), Economie, een inleiding.  Universitaire Pers Leuven.

Extra cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.











  • Berlage, L., Decoster, A., e.a., Inleiding tot de Economie, Universitaire Pers Leuven, 2005




  • Extra cursusmateriaal wordt ter beschikkking gesteld via Toledo

Toelichting werkvorm

Oefeningensessies bij het opleidingsonderdeel 'De globale economie'.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: De globale economie (B-KUL-D2E10a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

Toelichting

Evaluatiekenmerken

Gesloten boek examen met meerkeuzevragen. 

Bepaling eindresultaat

Het examen wordt beoordeeld door de titularis, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast
 
Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn gelijk aan deze van de eerste examenkans.

Toelichting bij herkansen

Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn gelijk aan deze van de eerste examenkans.

ECTS Markten en prijzen (B-KUL-D0E11A)

6 studiepunten Nederlands 51 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract
Vandenbussche Hylke |  Vermeyen Anouk (plaatsvervanger) |  Vanhaverbeke Lynn (medewerker) |  Vantyghem Emma (medewerker)

Doelstellingen

In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met een algemeen denkkader voor de analyse van micro-economische fenomenen.

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel

- kent de student de belangrijkste concepten

- begrijpt de student de theoretische denkkaders

- kan de student de theoretische denkkaders ook (intuïtief, grafisch en algebraïsch) toepassen

Begintermen

Geen specifieke begintermen

 

Identieke opleidingsonderdelen

D0W68A: Markten en prijzen
D0H48A: Markten en prijzen
HBN49B: Markten en prijzen

Onderwijsleeractiviteiten

Markten en prijzen (B-KUL-D0E11a)

4.5 studiepunten : College 39 Eerste semesterEerste semester
Vandenbussche Hylke |  Vermeyen Anouk (plaatsvervanger)

Inhoud

De volgende eenvoudige micro-economische fenomenen komen aan bod in het hoorcollege "markten en prijzen":

- kernbegrippen van de economische wetenschap

- prijsvorming in het marktsysteem

- theorie van het consumenten- en producentengedrag

- positieve en normale analyse van verschillende marktvormen

- publieke goederen, externe effecten en (her)verdeling

In het hoorcollege wordt het algemene denkkader intuïtief en algebraïsch uiteengezet.  De nadruk ligt op het begrip van micro-economische concepten en denkkaders.

 

Studiemateriaal

Gebruikt studiemateriaal:

Erwin Ooghe en Tom Verbeke (red.), 2023, Economie. Een inleiding, Acco 

Voor deze leeractiviteit wordt tevens gebruik gemaakt van Toledo.

Toelichting werkvorm

In het hoorcollege wordt het algemene denkkader intuïtief en algebraïsch uiteengezet.  De nadruk ligt op het begrip van micro-economische concepten en denkkaders.

Markten en prijzen: werkcollege (B-KUL-D0N02a)

1.5 studiepunten : Practicum 12 Eerste semesterEerste semester
Vandenbussche Hylke |  Vermeyen Anouk (plaatsvervanger) |  Vanhaverbeke Lynn (medewerker) |  Vantyghem Emma (medewerker)

Inhoud

De volgende eenvoudige micro-economische fenomenen komen aan bod in het werkcollege "markten en prijzen":

- kernbegrippen van de economische wetenschap

- prijsvorming in het marktsysteem

- theorie van het consumenten- en producentengedrag

- positieve en normale analyse van verschillende marktvormen

- publieke goederen, externe effecten en (her)verdeling

In het werkcollege wordt het algemene denkkader intuïtief, grafisch en algebraïsch ingeoefend aan de hand van toepassingen.  De nadruk ligt dus op het gebruik van het denkkader om fenomenen te analyseren.

Studiemateriaal

het studiemateriaal wordt via TOLEDO ter beschikking gesteld.

Toelichting werkvorm

In het werkcollege wordt het algemene denkkader intuïtief, grafisch en algebraïsch ingeoefend aan de hand van toepassingen.  De nadruk ligt dus op het gebruik van het denkkader om fenomenen te analyseren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Markten en prijzen (B-KUL-D2E11a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Evaluatiekenmerken

Meerkeuzevragen-examen.  Er wordt een giscorrectie toegepast.

Bepaling examenresultaat

Het examen wordt beoordeeld door de titularis(sen), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans

De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste/tweede examenperiode, volgens het semester waarin het opleidingsonderdeel geprogrammeerd wordt, en een tweede keer in de derde examenperiode.

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het examenresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.









 

Toelichting bij herkansen

Tweede examenkans

De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste/tweede examenperiode, volgens het semester waarin het opleidingsonderdeel geprogrammeerd wordt, en een tweede keer in de derde examenperiode.

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het examenresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.

ECTS Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR) (B-KUL-D0H17A)

6 studiepunten Nederlands 70 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract
Verbeke Wouter (coördinator) |  Lemahieu Wilfried |  Van Landuyt Dimitri |  Verbeke Wouter |  Baeke Hanne (medewerker) |  Vanhaecht Lies (medewerker)  |  Minder Meer

Doelstellingen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:

  • Kan de student de huidige stand van Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen uitleggen en beoordelen vanuit het standpunt van de beleidsmatige omgang met deze technologie
  • Kan de student de eigentijdse principes i.v.m. de opbouw van programmatuur, objecten, componenten en internettechnologie toepassen op concrete bedrijfsproblemen
  • Beschikt de student over de nodige basisvaardigheden voor de toepassing van ICT in andere opleidingsonderdelen (Informatica/Wiskunde/Economie)

Voor elk individueel hoofdstuk worden gedetailleerde doelstellingen geformuleerd tijdens de hoorcolleges en gepubliceerd op Toledo.

Begintermen

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel. 


 

Identieke opleidingsonderdelen

D0W14A: Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW)
HBN74B: Grondslagen van de beleidsinformatica
D0T06A: Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW)

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (B-KUL-D0H59a)

3 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

1. Positionering van informatica, informatiesystemen, ICT

Over gegevens, informatie en kennis
2. Gegevensrepresentatie
3. Ongestructureerde gegevens: HTML
4. Gestructureerde gegevens: XML
5. Gestructureerde gegevens: relationele databases

Werking van een computersysteem
6. De binnenkant van een computer: geheugen, CPU, "bussen" enz.
7. Randapparatuur en "pervasive computing"
8. Systeemsoftware
9. Communicatietechnologie en het Internet

Bedrijfsinformatiesystemen en de strategische rol van ICT
10. Het belang van infrastructuur en architectuur
11. Bedrijfsinformatiesystemen en nieuwe samenwerkingsvormen

 

 

Studiemateriaal

  • Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (W. Lemahieu)

 Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

 

Toelichting werkvorm

Hoorcollege

  • De studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.

Basis programmeren: hoorcollege (B-KUL-D0H60a)

1.5 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Ontwikkeling en programmatie van algoritmen met Python:

  • Algoritmen en algoritmisch denken.
  • Data, variabelen en bewerkingen.
  • Input en output van data.
  • Controlestructuren en conditionele programmeertechnieken; Sequenties, Keuzes (if), Lussen (for en while).
  • Modulair programmeren met functies, modules en packages.
  • Toepassingen, bv. zoeken van informatie, bewijs van het tegendeel.

Studiemateriaal

  • Softwareontwerp en programmeren met Python 3 (Ignace van de Woestyne, Jan Vanthienen), uitgeverij Acco, ISBN 978-94-6344-819-2 (sterk aangeraden)
  • Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

 

Toelichting werkvorm

  • Studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.
  • Voor het programmeergedeelte worden de studenten in kleinere groepen intensief begeleid bij het oplossen van oefeningen in Python.
  • Via Toledo worden bijkomende voorbeelden, illustratiemateriaal en oefenmateriaal verstrekt.

 

Basis Programmeren: werkcollege (B-KUL-D0N11a)

1.5 studiepunten : Practicum 18 Eerste semesterEerste semester
Lemahieu Wilfried |  Verbeke Wouter |  Baeke Hanne (medewerker) |  Vanhaecht Lies (medewerker)

Inhoud

Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.

Studiemateriaal

Zie studiemateriaal D0H17A Grondslagen van de beleidsinformatica.

Toelichting werkvorm

Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte van D0H17A Grondslagen van de beleidsinformatica. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

D0E63A : Basis programmeren

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR) (B-KUL-D2H17b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Computer

Toelichting

Evaluatiekenmerken

  • Examen: het examen is gesloten boek en bestaat uit een ICT-gedeelte en een programmeer-gedeelte.  Het ICT-gedeelte omvat maximaal 20 meerkeuzevragen. Het programmeer-gedeelte bestaat uit open, gesloten en meerkeuzevragen die zowel peilen naar theoretische kennis als naar de vaardigheid om programmeeroefeningen op te lossen op een computer.

Bepaling eindresultaat

  • Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docenten, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

  • Het eindresultaat wordt volledig bepaald door een examen tijdens de reguliere examenperiode.

  • Het examen bestaat uit een ICT-gedeelte op 10 punten (voor maximaal 20 meerkeuzevragen) en een programmeer-gedeelte op 10 punten (4 punten voor maximaal 8 meerkeuzevragen en 6 punten voor programmeeroefeningen).

  • Een onvoldoende op het programmeer-gedeelte kan niet gecompenseerd worden door het ICT-gedeelte, en reduceert het totale eindresultaat voor het opleidingsonderdeel tot een maximum van 9/20.

  • Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.

Toelichting bij herkansen

De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.

ECTS Business Information Systems (B-KUL-D0H27A)

6 ECTS English 52 First termFirst term
Snoeck Monique (coordinator) |  Baesens Bart |  Snoeck Monique

Aims

Upon completion of this course, the student

  • is able to understand the relationship between business strategy, information strategy and the operationalization of the two in information systems,
  • is able to compare the information strategy and the business strategy and decide whether these are aligned,
  • is able to explain the role of information systems for internal and external control in the context of IS governance frameworks,
  • knows the most important theoretical frameworks of technology acceptance and value of IS and is able to apply them in practical examples; the student understands the different dimensions of these frameworks and how they can be measured,
  • is able to explain the purpose and value of Enterprise Architecture and is able to explain EA frameworks with concrete examples,
  • can read and understand BPMN process models,
  • knows the key steps of the business process management cycle and is able to apply fundamental BPM principles to simple examples,
  • can read and understand ER, EER, and relational information models,
  • can query relational databases with SQL,
  • can explain the role of information systems for decision support as well as how business intelligence systems can be designed and used,
  • understands the difference between predictive and descriptive data mining and understands how basic analytics techniques work,
  • understands different aspects, technologies, and business models in an e-business context.

Previous knowledge

At the beginning of this course the student should:
•  be familiar with and interested in the fundamentals of computer science and its business applications such as for example taught in "Introductory management informatics (D0T06A, D0H17A, D0W14A)”.
•  be familiar with the basics of Office software, computer hardware, file handling and management, and networking and internet technology. 

Background knowledge of business economics is useful, but not strictly necessary.

Identical courses

D0T12A: Beleidsinformatiesystemen
D0W23A: Beleidsinformatiesystemen (TEW)
HBN63B: Business Information Systems

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Business Information Systems (B-KUL-D0H27a)

6 ECTS : Lecture 52 First termFirst term

Content

1. Information systems, strategy and governance: What is an IS?, IS strategy, IS governance
2. Creating value with IT: theories of IT value, DeLone & McLean IS success theory, technology acceptance, data quality, Enterprise Architecture
3. Basics of Business Process Management: the BPM cycle, types of business processes, modelling business processes, BPMN, basics of business process enactment and redesign
4. Information management: UML class diagrams, principles of the relational model, information retrieval with SQL, transfer to Excel.
5. Business Intelligence and Data Analytics: Business Intelligence, predictive analytics, descriptive analytics
6. E-business: Economic impact, value chain impact, web business models, B2B technologies, online advertising, web analytics
 

Course material

Used Course Material

  • Slides and additional readings (scientific papers) are made available through Toledo.

Toledo

  • Toledo is being used for this learning activity.

.

Format: more information

The course makes use of Flipped Classroom: students study the theory on their own.Contact hours are mainly devoted to Q&A and exercises.

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Business Information Systems (B-KUL-D2H27a)

Type : Exam during the examination period
Type of questions : Multiple choice
Learning material : None

Explanation

Evaluation elements

  • The final exam will count for 20 points. 

Final exam

  • The (written) exam consists of a number of multiple choice questions (typically 30). 
  • A correction is applied for guessing. Further details are communicated via Toledo.
  • In case of an individual move of an examination, the form of the examination may differ from this form.

Determination of final grades

  • The final grade is the final exam score.

Second examination opportunity

  • The features of the evaluation and determination of grades are similar to those of the first examination opportunity, as described above. 

Information about retaking exams

* See 'Explanation' for further information regarding the second examination opportunity.

ECTS Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen (B-KUL-D0Q47A)

6 studiepunten Nederlands 48 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om

de resultaten van een econometrische analyse, in het bijzonder een regressieanalyse, te interpreteren

mogelijkheden en beperkingen van econometrische analyse te kennen

de theoretische onderbouw van het regressiemodel te begrijpen

zelf een econometrische analyse uit te voeren met behulp van een softwarepakket

Begintermen

De studenten moeten een goede kennis hebben van statistiek.
Een cursus vergelijkbaar met de cursus bedrijfsstatistiek moet gevolgd zijn. Verder moeten de studenten goed vertrouwd zijn met algebra.

Identieke opleidingsonderdelen

D0T23A: Kwantitatieve beleidsmethoden (TEW)
D0W99A: Kwantitatieve beleidsmethoden
D0X48A: Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen

Onderwijsleeractiviteiten

Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen (B-KUL-D0Q47a)

6 studiepunten : College 48 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Inleiding : Economische vraagstukken en data

Herhaling van kansrekenen en statistiek

Enkelvoudige Lineaire regressie: model, schatter, measures of fit en assumpties

Enkelvoudige Lineaire regressie: hypothesetoetsen en betrouwbaarheidsintervallen, dummyvariabelen, homo- en heteroscedasticiteit

Meervoudige Lineaire regressie: omitted variable bias, model, schatter, measures of fit, assumpties en multicollineariteit

Meervoudige Lineaire regressie: hypothesetoetsen en betrouwbaarheidsintervallen

Modelspecificatie: interacties, elasticiteit, niet-lineariteit, dummy variabelen, residuele analyse,  ...

Toepassingen van meervoudige regressie-analyse

Toepassing: ANOVA

Regressie met een binaire afhankelijke variable (logit en probit model)

Experimenten en quasi-experimenten

Studiemateriaal

Stock, J. H., & Watson, M. W. (2015).  Introduction to Econometrics : Updated Third Edition. Pearson.

Toelichting werkvorm

De leerstof wordt toegelicht en uitgelegd in de hoorcolleges. Daarnaast worden er meerdere PC-sessies in een PC-lokaal georganiseerd om de praktische vaardigheden in te oefenen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen (B-KUL-D2Q47a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Formularium, Rekenmachine, Computer

Toelichting

 

Evaluatiekenmerken

Het examen bestaat uit een schriftelijk examen (12 punten) en een PC-test (8 punten). Het schriftelijk examen bestaat uit meerkeuzevragen (met giscorrectie) en is gesloten boek, maar er zal wel een formularium ter beschikking gesteld worden en de student mag een (grafisch) rekenmachine gebruiken. De PC-test vindt plaats in een computerklas en kan eventueel buiten de normale examenperiode georganiseerd worden.  

Bepaling eindresultaat

Het schriftelijk examen met meerkeuzevragen wordt beoordeeld op 60% van de punten, de PC-test op 40% van de punten.

Tweede examenkans

De evaluatie bij de tweede examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de eerste examenkans.

 

 

ECTS Wiskunde voor economen (B-KUL-D0T00A)

6 studiepunten Nederlands 53 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract
Schoutens Wim (coördinator) |  Poedts Stefaan |  Schoutens Wim |  Van Assche Walter |  Degryse Eline (medewerker) |  Vanhaecht Lies (medewerker)  |  Minder Meer

Doelstellingen

Studenten de nodige wiskundige technieken bijbrengen om bedrijfskundige toepassingen van de wiskunde te begrijpen.
Een beknopte inleiding tot de analyse, de lineaire algebra en de Euclidische meetkunde komen aan de orde.

Begintermen

*De cursus is 'self contained' in die zin dat alle primaire bouwstenen worden aangebracht en ingeleid.  Vermits een groot gedeelte van de cursus een uitdiepen is van leerstof van het secundair onderwijs, is het vanzelfsprekend dat een grotere voorkennis een grotere toegankelijkheid impliceert. Van de studenten wordt een positieve attitude verwacht ten opzichte van kwantitatief denken. Een richting in het secundair onderwijs met 4u of meer wiskunde per week wordt aangeraden.

*Indien je dit opleidingsonderdeel volgt binnen een FEB-bacheloropleiding, dan kun je de aangewezen opbouw en volgorde (volgtijdelijkheid) voor het opnemen van opleidingsonderdelen binnen je opleiding terugvinden op https://feb.kuleuven.be/leuven/student/opleiding/trajectadvies.

 

Volgtijdelijkheid

De student heeft volgende opleidingsonderdelen (of equivalenten)

* met succes afgerond: /

* afgerond: /

* minstens gelijktijdig opgenomen: /

Identieke opleidingsonderdelen

D0T00B: Wiskunde voor economen
D0W10A: Wiskunde voor bedrijfseconomen (TEW)

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Wiskunde voor economen (deel 1) (B-KUL-D0T00a)

2.25 studiepunten : College 20 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

In dit deel, dat gezien wordt in het eerste semester, komen de volgende topics aan bod

Module 1: Wiskundig taalgebruik en notaties

  • Wiskundig taalgebruik, notaties uit de verzamelingenleer, begrippen en notaties uit de logica.

Module 2: Getallenverzamelingen

  • De natuurlijke, gehele, rationale getallen en reële getallen.  
  • Bewijs door inductie
  • n-dimensionale ruimte (de euclidische afstand, scalair product, topologische structuur)

Module 3: Functies

  • Functiebegrip
  • Niveaulijnen van een functie van twee variabelen
  • Samenstellen van functies
  • Inverteren van functies

Module 4: Rijen en Limieten van rijen

  • Rekenkundige en meetkundige rijen
  • Limietbegrip
  • Limieten en orde
  • Limieten en bewerkingen met rijen: rekenregels

Module 5: Lineaire functies, eerstegraadsfuncties

  • Lineaire functies van ℝn naar ℝm
  • Eerstegraadsfuncties van ℝn naar ℝm

Module 6: Lineaire stelsels

  • Lineaire stelsels en matrixvoorstelling
  • Gauss(-Jordan) methode
  • Oplosbaarheidscriterium
  • Lineaire marktevenwichtsmodellen

Module 7: Matrixalgebra

  • Rekenen met matrices (optellen, vermenigvuldigen, transponeren)
  • Inverteerbare matrices
  • Dynamische modellen

Module 8: Determinanten

Module 9: Eigenwaarden en eigenvectoren

  • Diagonaliseerbaarheid
  • Toepassingen

Module 10: Elementaire meetkunde

  • Meetkunde in het vlak
  • Lineaire programmering
  • Meetkunde in de ruimte (voorstelling van rechten, vlakken en de onderlinge stand)

In alle delen is er aandacht voor toepassingen en illustraties.

Studiemateriaal

Gebruikt studiemateriaal

  • Cursusnota’s, aangevuld met oefeningen in de oefenzittingen
  • Quaegebeur, J., Schoutens, W., Tanriöven, N., & Vandereyt, P. (2018). Wiskunde voor economen: Concepten en technieken uit lineaire algebra. Leuven: Universitaire Pers Leuven.

Toledo

  • Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

Toelichting werkvorm

Hoorcollege met actieve inbreng van de studenten

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

D0T00B : Wiskunde voor economen

Wiskunde voor economen (deel 2) (B-KUL-D0Q08a)

2.25 studiepunten : College 20 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

In dit deel, dat gezien wordt in het tweede semester, komen de volgende topics  aan bod:

Module 11: Belangrijke functies

  • Exponentiële en logaritmische functies
  • Goniometrische functies

Module 12: Continuïteit en limieten van functies

Module 13: Afgeleiden voor functies van 1 veranderlijke

  • Definitie en betekenis van afgeleide
  • Toepassingen (op de eerste orde benadering) 
  • Middelwaardestellingen van Rolle en Lagrange
  • Tweede en hogere orde afgeleiden
  • De regel van de l’Hôpital

Module 14: Afgeleiden voor functies van meerdere veranderlijken

  • Partiële afgeleiden
  • Eerste orde benadering
  • Kettingregel
  • Richtingsafgeleiden en gradiënt
  • Hogere orde partiële afgeleiden

Module 15: Optimalisatie

  • Extrema voor functies van één veranderlijke
  • Vrije extrema voor functies van twee veranderlijken
  • Gebonden extrema voor functies van twee veranderlijken (methode van Lagrange)

Module 16: Integralen

  • Integraalbegrip en eigenschappen
  • Berekenen van primitieven

In alle delen is er aandacht voor toepassingen en illustraties

Studiemateriaal

Gebruikt studiemateriaal

  • Cursustekst, nota’s, aangevuld met oefeningen in de oefenzittingen

Toledo

  • Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

Toelichting werkvorm

*Hoorcollege met actieve inbreng van de studenten

 

 

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

D0T00B : Wiskunde voor economen

Wiskunde voor economen: werkcollege (B-KUL-D0N14a)

1.5 studiepunten : Practicum 13 Beide semestersBeide semesters
Poedts Stefaan |  Schoutens Wim |  Degryse Eline (medewerker) |  Vanhaecht Lies (medewerker)

Inhoud

Zie Inhoud: D0T00a Wiskunde voor economen (deel 1) en D0Q08a Wiskunde voor economen (deel 2)

 

Studiemateriaal

Zie Inhoud: OLA code D0T00a Wiskunde voor economen (deel 1) en OLA code D0Q08a Wiskunde voor economen (deel 2)

Toelichting werkvorm

*Werkcollege met actieve inbreng van studenten.

De studenten bereiden een aantal voorbereidingstaken voor en zijn bereid om oplossingen op de voorbereidingstaken of pogingen tot oplossing aan het bord te brengen en commentaar te geven op oplossingen die door je medestudenten worden voorgesteld.

 

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

D0T00B : Wiskunde voor economen

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wiskunde voor economen (B-KUL-D2T00a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

Toelichting

Evaluatiekenmerken

Het examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen (met giscorrectie).

Bepaling eindresultaat

Het examen wordt beoordeeld door de titularis(sen), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Verdere details i.v.m. beoordeling van de meerkeuzevragen worden toegelicht in de colleges en via Toledo. Het resultaat wordt berekend als een gewogen gemiddelde van de examens in de eerste en tweede examenperiode en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Afronden gebeurt met de standaard afrondingregels.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. De student legt voor elk deel een afzonderlijk examen af op eenzelfde dag. Indien een student op één van beide delen minstens een 10/20 heeft behaald in de eerste examenkans, kan hij ervoor opteren om niet deel te nemen aan het desbetreffende deelexamen in de derde examenperiode.  In geval van niet-deelname zal het deelresultaat van de eerste examenkans worden overgedragen. Bij deelname telt het deelresultaat van de derde examenperiode. Deelresultaten zijn niet overdraagbaar naar een volgend academiejaar.

ECTS Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW) (B-KUL-D0T06A)

6 studiepunten Nederlands 70 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Verbeke Wouter (coördinator) |  Lemahieu Wilfried |  Van Landuyt Dimitri |  Verbeke Wouter |  Baeke Hanne (medewerker) |  Vanhaecht Lies (medewerker)  |  Minder Meer

Doelstellingen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:

  • Kan de student de huidige stand van Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen uitleggen en beoordelen vanuit het standpunt van de beleidsmatige omgang met deze technologie.
  • Kan de student de eigentijdse principes i.v.m. de opbouw van programmatuur, objecten, componenten en internettechnologie toepassen op concrete bedrijfsproblemen.
  • Beschikt de student over de nodige basisvaardigheden voor de toepassing van ICT in andere opleidingsonderdelen (Informatica/Wiskunde/Economie).

Voor elk individueel hoofdstuk worden gedetailleerde doelstellingen geformuleerd tijdens de hoorcolleges en gepubliceerd op Toledo.

 

Begintermen

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

 
 

Identieke opleidingsonderdelen

HBN74B: Grondslagen van de beleidsinformatica
D0W14A: Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW)
D0H17A: Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR)

Onderwijsleeractiviteiten

Inleiding tot informatie- en communicatie Technologie en systemen (B-KUL-D0B02a)

3 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

1. Positionering van informatica, informatiesystemen, ICT

Over gegevens, informatie en kennis
2. Gegevensrepresentatie
3. Ongestructureerde gegevens: HTML
4. Gestructureerde gegevens: XML
5. Gestructureerde gegevens: relationele databases

Werking van een computersysteem
6. De binnenkant van een computer: geheugen, CPU, "bussen" enz.
7. Randapparatuur en "pervasive computing"
8. Systeemsoftware
9. Communicatietechnologie en het Internet

Bedrijfsinformatiesystemen en de strategische rol van ICT
10. Het belang van infrastructuur en architectuur
11. Bedrijfsinformatiesystemen en nieuwe samenwerkingsvormen

 

 

Studiemateriaal

  • Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (W. Lemahieu)

 Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

 

Toelichting werkvorm

Hoorcollege

  • De studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.

 

Basis programmeren: hoorcollege (B-KUL-D0B03a)

1.5 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Ontwikkeling en programmatie van algoritmen met Python:

  • Algoritmen en algoritmisch denken.
  • Data, variabelen en bewerkingen.
  • Input en output van data.
  • Controlestructuren en conditionele programmeertechnieken; Sequenties, Keuzes (if), Lussen (for en while).
  • Modulair programmeren met functies, modules en packages.
  • Toepassingen, bv. zoeken van informatie, bewijs van het tegendeel.

Studiemateriaal

  • Softwareontwerp en programmeren met Python 3 (Ignace van de Woestyne, Jan Vanthienen), uitgeverij Acco, ISBN 978-94-6344-819-2 (sterk aangeraden)
  • Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

 

Toelichting werkvorm

  • Studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.
  • Voor het programmeergedeelte worden de studenten in kleinere groepen intensief begeleid bij het oplossen van oefeningen in Python.
  • Via Toledo worden bijkomende voorbeelden, illustratiemateriaal en oefenmateriaal verstrekt.

 

Basis programmeren: werkcollege (B-KUL-D0N16a)

1.5 studiepunten : Practicum 18 Tweede semesterTweede semester
Lemahieu Wilfried |  Verbeke Wouter |  Baeke Hanne (medewerker) |  Vanhaecht Lies (medewerker)

Inhoud

Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.

Studiemateriaal

Zie studiemateriaal D0B03aBasis programmeren: hoorcollege.

Toelichting werkvorm

Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte van D0T06A Grondslagen van de beleidsinformatica. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW) (B-KUL-D2T06a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Computer

Toelichting

Evaluatiekenmerken

  • Examen: het examen is gesloten boek en bestaat uit een ICT-gedeelte en een programmeer-gedeelte.  Het ICT-gedeelte omvat maximaal 20 meerkeuzevragen. Het programmeer-gedeelte bestaat uit open, gesloten en meerkeuzevragen die zowel peilen naar theoretische kennis als naar de vaardigheid om programmeeroefeningen op te lossen op een computer.

Bepaling eindresultaat

  • Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docenten, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
  • Het eindresultaat wordt volledig bepaald door een examen tijdens de reguliere examenperiode.
  • Het examen bestaat uit een ICT-gedeelte op 10 punten (voor maximaal 20 meerkeuzevragen) en een programmeer-gedeelte op 10 punten (4 punten voor maximaal 8 meerkeuzevragen en 6 punten voor programmeeroefeningen).
  • Een onvoldoende op het programmeer-gedeelte kan niet gecompenseerd worden door het ICT-gedeelte, en reduceert het totale eindresultaat voor het opleidingsonderdeel tot een maximum van 9/20.
  • Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.

Toelichting bij herkansen

De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.

ECTS Bank- en financiewezen (TEW) (B-KUL-D0T10A)

6 studiepunten Nederlands 56 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Smedts Kristien |  Mertens Celien (medewerker) |  Vanclooster Lore (medewerker)

Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee onderwijsleeractiviteiten: D0T10a Bank- en financiewezen en D0N19a Bank- en financiewezen: werkcollege.

Bij het voltooien van ‘D0T10a Bank- en financiewezen’ kan de student:

Deel 1:
 

  • elk renteproduct kritisch evalueren
  • zelf nieuwe renteproducten ontwerpen
  • vraagstukken modelleren die met technieken van intrestrekenen opgelost kunnen worden

Deel 2:

  • een eerste analyse maken van de financiële staten van een bank en hieruit conclusies trekken inzake de toestand van de instelling
  • de belangrijkste klassen van bankrisico's duiden
  • onderbouwd de problematiek van de afweging tussen rendement en risico in een bank beargumenteren
  • eenvoudige simulaties kunnen uitvoeren van de impact van keuzes in het bankbeleid op balans en resultatenrekening en een optimale keuze formuleren
  • onderbouwd de impact van schokken in het financiële systeem op de rentabiliteit van een bank becommentariëren en inschatten
  • aan de hand van duration het renterisico inschatten en beheersen
  • de logica van het toezicht en de wereldwijd aan banken opgelegde normen begrijpen
  • in grote lijnen het Belgisch toezichtssysteem beschrijven
  • een overzicht geven van de rol van de diverse typen van financiële instellingen alsook van hun voornaamste functies

Deel 3:

  • een overzicht geven van de rol van de belangrijkste financiële markten en van de belangrijkste producten die erop worden verhandeld
  • de specifieke rol van een financiële instelling versus een financiële markt als (eventueel concurrerende) aanbieders van financiële diensten en producten duiden
  • inschatten of en hoe een bepaalde schok in het financiële systeem de relatieve positie van een financiële instelling ten aanzien van een financiële markt beïnvloedt
  • artikels uit de financiële berichtgeving over onderwerpen die aan bod komen in dit opleidingsonderdeel onderbouwd becommentariëren en evalueren

Bij het voltooien van ‘D0N19a Bank- en financiewezen: werkcollege’ kan de student:

  • met behulp van oefeningen en bijkomende begeleiding de algemene doelstellingen van het hoorcollege realiseren
  • de theoretische concepten uit de hoorcolleges toepassen bij het oplossen van realistische cases en vraagstukken van bank- en financiewezen

Begintermen

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel is de student vertrouwd met een balans en een resultatenrekening uit een willekeurige boekhouding.

 

Identieke opleidingsonderdelen

D0E24A: Bank- en financiewezen
D0W35A: Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen (HIR)
D0H18A: Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen (HIR)
D0W18A: Bank- en financiewezen (TEW)
HBN48B: Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen

Onderwijsleeractiviteiten

Bank- en financiewezen: werkcollege (B-KUL-D0N19a)

1.5 studiepunten : Practicum 10 Tweede semesterTweede semester
Smedts Kristien |  Mertens Celien (medewerker) |  Vanclooster Lore (medewerker)

Studiemateriaal

Zie studiemateriaal D0T10a Bank- en financiewezen. Tijdens de werkcolleges worden oefeningen die op Toledo worden geplaatst, opgelost.

Toelichting werkvorm

Het werkcollege wordt begeleid door praktijkassistenten/studiebegeleiders en bestaat voornamelijk uit:

• kort overlopen stof hoorcollege
• onder begeleiding oefeningen maken

Bank- en financiewezen (TEW) (B-KUL-D0T10a)

4.5 studiepunten : College 46 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Een eerste deel behandelt het intrestrekenen en de wijze waarop financiële instellingen hiermee omgaan in het ontwerp van financiële producten. Dit omvat enkelvoudige en samengestelde interestrekening, , annuïteiten, leningen en beleggingsproblemen. Doorheen dit deel wordt voortdurend het gebruik van de berekeningen geïllustreerd aan de hand van praktijktoepassingen die zijn uitgewerkt in de cursus en eveneens via andere wegen aangebracht worden (website financiële instellingen, product brochures financiële instellingen, aankondigingen in tijdschriften en kranten, …).
Een tweede deel omvat een overzicht van het Belgisch financieel institutioneel kader binnen Europa alsook de aan de gang zijnde ontwikkelingen. Vervolgens worden de bankactiviteiten besproken en de interactie met het bedrijfsleven. Aan bod komen een korte bespreking van de actief- en passiefposten van een bankbalans, het analyseren van eenvoudige kredietpakketten en een bespreking van enkele begrippen en basisregels inzake het beheer van een bankbalans. Ook hier wordt illustratief materiaal aangedragen via de cursus en via websites van financiële instellingen en toezichtsorganen.
Een laatste deel behandelt basisbegrippen inzake de werking van de Belgische financiële markten (in Europees perspectief) alsook enkele belangrijke groepen van erop verhandelde financiële producten. Hier wordt illustratief materiaal aangedragen via artikels uit de financieel economische berichtgeving, websites van beurzen en simulatiemogelijkheden.

Studiemateriaal

Gebruikt studiemateriaal

  • Handboek: Smedts, K., Van Hulle C., Bank- en Financiewezen, ACCO Uitgeverij
  • Extra cursusmateriaal (artikels, oefeningen,...) wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Toledo

  • Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

Toelichting werkvorm

In interactieve hoorcolleges wordt de leerstof uit het handboek uitgelegd en gedemonstreerd aan de hand van toepassingen en oefeningen. Deze oefeningen worden nadien verder ingeoefend in de werkcolleges.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Bank- en financiewezen (TEW) (B-KUL-D2T10a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

Toelichting

Evaluatiekenmerken

* De paper/werkstuk bestaat uit een groepswerk. De exacte opdracht, inleveringstermijn en deadline worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.
* Het schriftelijk examen bestaat uit meerkeuzevragen en open vragen.
* Er mag gebruik gemaakt worden van een eenvoudige, niet-programmeerbare rekenmachine
* Een formularium wordt ter beschikking gesteld als bijlage bij de examenkopij.

Bepaling eindresultaat

* Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
* Het examenresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
- Op 2 van de 20 punten: groepswerk
- Op 18 van de 20 punten: schriftelijk examen
* Bij de beoordeling van de meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.
* Indien de student niet deelneemt aan het groepswerk of het eindexamen, wordt de beoordeling van het niet afgelegde onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
* Indien de vastgelegde inleveringstermijn van het  groepswerk niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het groepswerk meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

Tweede examenkans

*De evaluatiekenmerken en de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans: Bij de tweede examenkans maakt het groepswerk geen deel meer uit van de evaluatie en bestaat de eindbeoordeling enkel uit het examen.

Toelichting bij herkansen

*Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.

ECTS Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW) (B-KUL-D0T11A)

6 studiepunten Nederlands 52 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • een LP (lineair programma) formuleren, via simplex handmatig oplossen, en sensitiviteitsanalyse uitvoeren (vooral interpretatie van de output van het softwarepakket Lindo)
  • een IP (geheeltallig programma) formuleren (met aandacht vooral voor logische condities), het probleem oplossen via software, eenvoudige problemen handmatig via branch-and-bound uitwerken, enkele efficiënt oplosbare IPs (stroomproblemen, kortste pad, ...) herkennen en oplossen.
  • zich een beeld vormen van het belang van het modelleren en oplossen van een LP en een IP bij het zoeken naar goede oplossingen voor praktische industriële planningsproblemen.

Identieke opleidingsonderdelen

D0W22A: Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW)

Onderwijsleeractiviteiten

Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW) (B-KUL-D0T11a)

6 studiepunten : College 52 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Deel 1: Lineaire programmering (LP)

Enkele eenvoudige formuleringsproblemen, grafische oplossingsmethode, de simplexmethode, sensitiviteitsanalyse.   Gebruik van software en interpretatie van de computeroutput.

Deel 2: Netwerken en geheeltallige programmering

Transportproblemen, toewijzingsproblemen, kortste padberekeningen, stroomproblemen, CPM/PERT, formuleren van geheeltallige programma's, branch-and-bound methode, cutting planes, combinatorische optimalisatie.

Deel 3: Toepassingen en cases

Daar waar in Delen 1 en 2 de technische berekeningen het uitgangspunt vormden en illustraties als ondersteuning dienden voor begrip van de theorie, wordt hier deze redenering omgedraaid: we vertrekken van een aantal praktische problemen en bekijken hoe die met de bestudeerde technieken uit Delen 1 en 2 kunnen worden opgelost.  De besproken cases kunnen van jaar tot jaar verschillen, en indien mogelijk worden hiervoor ook enkele gastsprekers uitgenodigd. 

Studiemateriaal

Gebruikt studiemateriaal:

  • Winston, W.L. (2004).  Operations Research.  Applications and Algorithms.  Thomson Brooks/Cole.
  • extra cursusmateriaal en lesnota's wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Toledo
 Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

Toelichting werkvorm

Tijdens de colleges worden alle leerinhouden uiteengezet.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW) (B-KUL-D2T11a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

Toelichting

Evaluatiekenmerken

Het schriftelijk examen is een gesloten boek examen en bestaat uit open vragen.  De student kan voor het examen gebruik maken van een rekenmachine.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling.  Het resultaat wordt uitgedrukt als een geheel getal op 20.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Toelichting bij herkansen

Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.

ECTS Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D0T12A)

6 studiepunten Nederlands 52 Tweede semesterTweede semester
Snoeck Monique (coördinator) |  Baesens Bart |  Snoeck Monique |  Verbruggen Charlotte (plaatsvervanger)

Doelstellingen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:
1. is de student in staat om de relatie tussen bedrijfsstrategie, informatiestrategie, en operationalisering ervan met behulp van informatiesystemen, te begrijpen,
2. is de student in staat om de informatiestrategie en de bedrijfsstrategie te vergelijken en te evalueren of deze op elkaar gealigneerd zijn,
3. is de student in staat om de rol van informatiesystemen bij interne en externe controle toe te lichten in het kader van IS governance raamwerken,
4. kent de student de belangrijkste theoretische kaders rond technology acceptance en de waarde van informatiesystemen en kan deze toepassen op praktijkvoorbeelden; hij/zij begrijpt de verschillende dimensies en hoe deze gemeten kunnen worden.
5. kan de student het doel en nut van Enterprise Architectuur uitleggen en kan de belangrijkste raamwerken toelichten aan de hand van voorbeelden,
6. is de student in staat om BPMN procesmodellen te lezen en te begrijpen,
7. kent de student de belangrijkste stappen in de business process management cyclus en kan de basisprincipes toepassen op eenvoudige voorbeelden,
8. is de student in staat om ER, EER en relationele informatiemodellen te lezen en te begrijpen,
9. is de student in staat om  relationele databanken te ondervragen met behulp van SQL,
10. is de student in staat om uit te leggen op welke manier informatiesystemen het beslissingsproces ondersteunen en hoe dergelijke business intelligence systemen ontworpen en gebruikt kunnen worden,
11. begrijpt de student wat predictieve en descriptieve data miningtechnieken zijn, hoe basistechnieken werken en op welke manier deze technieken praktisch kunnen worden ingezet,
12. is de student in staat om de diverse aspecten, technologieën en bedrijfsmodellen binnen een e-busines context te begrijpen.

Begintermen

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel dient de student:
•  de basisprincipes van de beleidsinformatica te beheersen en kennis te hebben van concrete bedrijfstoepassingen, zoals bijvoorbeeld aangeboden in "Grondslagen van de Beleidsinformatica (D0T06A, D0H17A, D0W14A)".
•  een basiskennis te hebben inzake office toepassingen, computer hardware, bestandsbeheer, netwerk- en internettechnologie.

Een bedrijfskundige basiskennis is nuttig, maar niet noodzakelijk.

Identieke opleidingsonderdelen

D0W23A: Beleidsinformatiesystemen (TEW)
D0H27A: Business Information Systems
HBN63B: Business Information Systems

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D0T12a)

6 studiepunten : College 52 Tweede semesterTweede semester
Baesens Bart |  Snoeck Monique |  Verbruggen Charlotte (plaatsvervanger)

Inhoud

1. Informatiesystemen, strategie en governance: Wat is een IS?, IS strategie, IS governance
2. Waarde creëren met IT: theorieën over de waarde van IT, DeLone & McLean IS succes theorie, technology acceptance, datakwaliteit, Enterprise Architecture
3. Basisprincipes van Business Process Management: de BPM cyclus, soorten bedrijfsprocessen, modelleren van bedrijfsprocessen, BPMN, basisprincipes van business process enactment en redesign
4. Informatiemanagement: UML class diagrams, principes van het relationeel model, informatiebevraging met SQL, transfer naar Excel.
5. Business Intelligence and Data Analytics: Business Intelligence, predictieve analytics, descriptieve analytics
6. E-business: Economische impact, impact op de waardeketen, bedrijfsmodellen voor het web, B2B technologieën, online adverteren, web analytics

Studiemateriaal

Gebruikt Cursusmateriaal:

  • Slides, optionele en verplichte literatuur worden beschikbaar gesteld via Toledo.

Toledo:

  • Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

Toelichting werkvorm

De cursus maakt gebruik van Flipped Classroom: studenten bestuderen de theorie zelfstandig. De contacturen worden voornamelijk besteed aan vraag en antwoord en oefeningen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D2T12a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Evaluatiekenmerken

  • Het examen tijdens de examenperiode telt voor 20 punten.

Examen tijdens de examenperiode:

  • Het (schriftelijke) examen bestaat uit een aantal meerkeuzevragen (meestal 30).
  • Er wordt een giscorrectie toegepast. Verdere details worden gecommuniceerd via Toledo.
  • In het geval van een individuele verplaatsing van een examen kan de examenvorm wijzigen.

Bepaling eindresultaat

  • Het eindcijfer is de score op het examen tijdens de examenperiode.

Tweede examenkans

  • De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

ECTS Bedrijfsstatistiek (TEW) (B-KUL-D0T17A)

6 studiepunten Nederlands 46 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

De algemene doelstelling van dit opleidingsonderdeel is om de studenten vertrouwd te maken met de basisbeginselen van de kanstheorie, de beschrijvende statistiek en van statistiek zodat zij de methoden en technieken uit deze vakgebieden succesvol kunnen gebruiken ter ondersteuning van beleidsbeslissingen in de publieke en private sector.

De cursus "Bedrijfsstatistiek" draagt bij tot volgende competenties:
* basisinzichten verwerven in relevante wetenschappelijke methoden en technieken,
* ontwikkelen van probleemoplossend vermogen,
* kunnen analyseren, synthetiseren en integreren van verschillende inzichten,
* methoden kritisch leren toepassen en beoordelen.

Meer specifiek, bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel
* kunnen studenten de behandelde statistische technieken, methoden en kansregels verantwoorden, verklaren en toepassen op concrete onderzoeksvragen,
* hebben studenten inzicht in statistische technieken en methoden en kansregels,
* kunnen studenten in concrete situaties kiezen tussen de verschillende beschikbare technieken en methoden,
* zijn studenten in staat een correcte redenering op te bouwen (van analyse van het probleem tot oplossing en conclusie).
 

Identieke opleidingsonderdelen

D0W27A: Bedrijfsstatistiek

Onderwijsleeractiviteiten

Bedrijfsstatistiek (TEW) (B-KUL-D0T17a)

6 studiepunten : College 46 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

In dit opleidingsonderdeel wordt de student grondig vertrouwd gemaakt met de beginselen van  kansrekenen, de beschrijvende statistiek en de verklarende statistiek.

De cursus geeft een overzicht van de belangrijkste statistische denkwijzen en methoden voor het verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens. Hierbij is een basiskennis in  kansrekenen noodzakelijk. De volgende onderdelen worden behandeld:

1. Begrip kans, verschillende definities van kans, rekenregels, teltechnieken, voorwaardelijke kans, onafhankelijke gebeurtenissen, regel van Bayes.

2. Univariate toevalsveranderlijken: specifieke discrete en continue toevalsveranderlijken, verwachte waarde, variantie, momenten en andere kengetallen.

3. Discrete en continue kansmodellen, transformaties van toevalsveranderlijken

4. Multivariate toevalsveranderlijken: gezamenlijke, marginale, voorwaardelijke kansverdeling, specifieke kansverdelingen en dichtheden. Functies van meerdere toevalsveranderlijken, covariantie en correlatie.

5. Wet van de grote aantallen en centrale limietstelling.

6. Beschrijvende statistiek: data en hun voorstelling (grafisch en via tabellen), beschrijvende kengetallen van steekproefgegevens.

7. Parameterschatters:  maximum likelihood schatters, momentenschatters.

8. Betrouwbaarheidsintervallen voor gemiddelden, proporties, varianties, correlaties, verschil van twee gemiddelden.

9. Toetsen van hypothesen voor gemiddelden, proporties, varianties, correlaties, verschil van twee gemiddelden.

10. Goodness-of-fit toetsen.
 

Studiemateriaal

Gebruikt studiemateriaal:

* Cursustekst: Kansrekenen en Beschrijvende Statistiek, ACCO, Auteurs M. Jansen en G. Claeskens.
* Cursustekst: Bedrijfsstatistiek.
* Eventueel bijkomend studiemateriaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld.

TOLEDO:

*Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van TOLEDO

Toelichting werkvorm

Hoorcollege waarin ook oefeningen aan bod zullen komen. Studenten werken zelfstandig aan oefeningen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Bedrijfsstatistiek (TEW) (B-KUL-D2T17a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Formularium

Toelichting

Evaluatiekenmerken
Het examen is schriftelijk en gesloten boek.
Tijdens het examen mag gebruik gemaakt worden van een formularium en een rekenmachine.

Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een bestraffing van foutieve antwoorden (giscorrectie) toegepast. Voor verdere details betreffende de toepassing van de bestraffing van foutieve antwoorden, zie de colleges en de toledopagina.

Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.
 

ECTS Beginselen van productie en logistiek management (TEW) (B-KUL-D0T18A)

6 studiepunten Nederlands 46 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • operationele processen analyseren en verbeteren
  • basisprincipes van voorraadbeheer beheersen en toepassen
  • planningssystemen voor planning van materiaal en capaciteit begrijpen en toepassen

Begintermen

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel is het noodzakelijk dat de student een grondige basiskennis heeft van

  • Wiskundige analyse (zoals aangeboden in D0T00A Wiskunde voor bedrijfseconomen).
  • Kansrekenen en beschrijvende statistiek (zoals aangeboden in en D0T17A Bedrijfsstatistiek).

Deze cursussen (of equivalenten) moeten afgerond zijn (of minstens gelijktijdig opgenomen worden).

Er is geen specifieke voorkennis vereist op vlak van operationeel beheer of voorraadbeheer.

 

Identieke opleidingsonderdelen

D0W28A: Beginselen van productie en logistiek management (TEW)

Onderwijsleeractiviteiten

Beginselen van productie en logistiek management (TEW) (B-KUL-D0T18a)

6 studiepunten : College 46 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van het beheer van operationele processen, met nadruk op voorraadbeheer en (productie)planning. De materie heeft een kwantitatieve inslag om modellen te ontwerpen die leiden tot het nemen van correcte logistieke beslissingen. Sterke nadruk wordt gelegd op de bedrijfseconomische inzichten achter deze beslissingen.

De volgende onderwerpen worden behandeld :

  • Basisconcepten in productie-en logistiek management
  • Voorraadbeheer
  • Materiaalbehoeftenplanning
  • Knelpuntplanning
  • Inleiding op schatting van de doorlooptijd
  • Just-in-time en Kanban
  • Coordinatie van de supply chain

Studiemateriaal

Gebruikt studiemateriaal

*Marc Lambrecht, 2008, Handboek Productie-en Logistiek Management, Alta Uitgeverij

Toledo

* Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

Toelichting werkvorm

De leerinhouden worden toegelicht tijdens de colleges.
Daarnaast wordt er gewerkt met periodieke opdrachten (oefeningen), waar de studenten de gezien leerstof kunnen toepassen. De groepen worden bij aanvang van de cursus gemaakt.

Van de studenten worden volgende leeractiviteiten verwacht:

  • Studenten maken zich de basisbegrippen eigen die aangereikt worden tijdens de hoorcolleges en in het studiemateriaal.
  • Studenten passen de aangereikte leerstof toe op oefeningen en vraagstukken.
  • Studenten analyseren kritisch bedrijfseconomische vraagstukken, die tijdens de interactiecolleges worden bediscussieerd.
  • Studenten participeren actief in het hoorcollege.
  • Actieve participatie is vereist voor de groepswerken.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Beginselen van productie en logistiek management (TEW) (B-KUL-D2T18a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Vaardigheidstoets, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

Toelichting

Evaluatiekenmerken
Tijdens het jaar worden er in groepjes oefeningen gemaakt (een 6-tal reeksen). De inleveringstermijn en deadline worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.

Het (afrondend) examen is schriftelijk en gesloten boek. Het examen bestaat uit oefeningen en inzichtsvragen. Op het examen mag gebruik gemaakt worden van een eenvoudige, niet grafische rekenmachine. Het formularium wordt door de docent op het examen voorzien.

Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:

  • 10% op groepsopdracht.
  • 90% op afrondend examen

Indien de student niet deelneemt aan het schriftelijk examen, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de groepsopdrachten, wordt de beoordeling van de niet afgelegde oefeningen meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.

Indien de vastgelegde inleveringstermijn voor een groepsopdracht niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

Tweede Examenkans
*Voor studenten die bij de eerste examenkans zowel de groepsopdrachten hebben afgelegd als ook het schriftelijk examen geldt dat de evaluatiekenmerken en/of de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans .Voor deze studenten maken de taken geen deel meer uit van de evaluatie en bestaat de beoordeling alleen uit het examen.
*Voor studenten die bij de eerste examenkans wel de groepsopdrachten hebben afgelegd, maar niet hebben deelgenomen aan het schriftelijk examen geldt voor de tweede examenkans dat de taken worden beoordeeld op 10% van de punten en het afrondend examen op 90% van de punten. De bepaling van het eindresultaat komt in dit geval dus overeen met die van de eerste examenkans.

Toelichting bij herkansen

Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.