Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven)
CQ Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven)
Opleiding
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen.
Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …
Ben je toekomstig student?
Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van het schakelprogramma en de pagina van de master in het informatiemanagement / Master of Information Management.
Je leest er alles over
- Inhoud van de opleiding
- Beginprofiel
- Toekomstmogelijkheden
- Infomomenten & brochures
- Je campus
- ...
Profiel
Toelatingsvoorwaarden
Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_51590140.htm#activetab=voorwaardenDoelstellingen
Dit schakelprogramma beoogt de studenten met een professionele bacheloropleiding uit het studiegebied 'handelswetenschappen en bedrijfskunde' de nodige academische kennis en vaardigheden aan te bieden die hen in staat moeten stellen om met succes de studie van Master of Science in het informatiemanagement aan te vatten.Contact
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
COBRA 2019-2023COBRA-fiche_S_Informatiemanagement_Leuven.pdf
Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
SC Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven)
programma
Aangezien dit programma opleidingsonderdelen uit verschillende bachelorfasen combineert kan geen volledig conflictvrije uurroosterregeling gegarandeerd worden.
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht. Voor de opleidingsonderdelen 'Grondslagen van de beleidsinformatica' en 'Beleidsinformatiesystemen' kunnen studenten kiezen voor programmatie in het eerste of het tweede semester.
Studenten kunnen bijkomende details over hun opleiding (de keuzemogelijkheden, de overgangsmaatregelen, info m.b.t. doorstromen en heroriënteren) terugvinden op de specifieke infopagina.
Plicht
Studenten die D0T23A Kwantitatieve Beleidsmethoden hebben afgerond (credit, tolerantie, deliberatie of vrijstelling) moeten D0Q43A Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen niet opnemen in het ISP. Studenten die D0T23A Kwantitatieve Beleidsmethoden nog niet hebben afgerond, nemen D0Q43A Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen op in het ISP.Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW) (6 sp.) D0T11A Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW) (6 sp.) 52u. D0T11a Leus Markten en prijzen (6 sp.) D0E11A Markten en prijzen (4.5 sp.) 39u. D0E11a Vandenbussche, Vermeyen (plaatsvervanger) Markten en prijzen: werkcollege (1.5 sp.) 12u. D0N02a Vandenbussche, Vermeyen (plaatsvervanger), Vanhaverbeke (medewerker), Vantyghem (medewerker) Bedrijfsstatistiek (TEW) (6 sp.) D0T17A Bedrijfsstatistiek (TEW) (6 sp.) 46u. D0T17a Claeskens De globale economie (6 sp.) D0E10A De globale economie (4.5 sp.) 50u. D0E10a Konings, Bijnens (plaatsvervanger) De globale economie: werkcollege (1.5 sp.) 12u. D0N01a Konings, Bijnens (plaatsvervanger), Vanhaverbeke (medewerker), Vantyghem (medewerker) Beginselen van productie en logistiek management (TEW) (6 sp.) D0T18A Beginselen van productie en logistiek management (TEW) (6 sp.) 46u. D0T18a Boute Bank- en financiewezen (TEW) (6 sp.) D0T10A Bank- en financiewezen: werkcollege (1.5 sp.) 10u. D0N19a Smedts, Mertens (medewerker), Vanclooster (medewerker) Bank- en financiewezen (TEW) (4.5 sp.) 46u. D0T10a Smedts Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen (6 sp.) D0Q47A Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen (6 sp.) 48u. D0Q47a Croux Wiskunde voor economen (6 sp.) D0T00A W.Schoutens (coördinator) Wiskunde voor economen (deel 1) (2.25 sp.) 20u. D0T00a Schoutens Wiskunde voor economen (deel 2) (2.25 sp.) 20u. D0Q08a Van Assche Wiskunde voor economen: werkcollege (1.5 sp.) 13u. D0N14a Poedts, Schoutens, Degryse (medewerker), Vanhaecht (medewerker)
Plicht: Grondslagen van de beleidsinformatica
Studenten kiezen één van onderstaande opleidingsonderdelen. Aan studenten die starten in het eerste semester wordt aangeraden te kiezen voor D0H17A, om een goede voorbereiding voor D0T12A Beleidsinformatiesystemen te garanderen. Studenten die in het tweede semester starten kunnen kiezen voor D0T06A.Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR) (6 sp.) D0H17A W.Verbeke (coördinator) Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (3 sp.) 26u. D0H59a Van Landuyt Basis programmeren: hoorcollege (1.5 sp.) 26u. D0H60a Lemahieu, Verbeke Basis Programmeren: werkcollege (1.5 sp.) 18u. D0N11a Lemahieu, Verbeke, Baeke (medewerker), Vanhaecht (medewerker) Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW) (6 sp.) D0T06A W.Verbeke (coördinator) Inleiding tot informatie- en communicatie Technologie en systemen (3 sp.) 26u. D0B02a Van Landuyt Basis programmeren: hoorcollege (1.5 sp.) 26u. D0B03a Lemahieu, Verbeke Basis programmeren: werkcollege (1.5 sp.) 18u. D0N16a Lemahieu, Verbeke, Baeke (medewerker), Vanhaecht (medewerker)
Plicht: Beleidsinformatiesystemen
Studenten kiezen één van onderstaande opleidingsonderdelen. Aan studenten die starten in het eerste semester wordt aangeraden te kiezen voor D0T12A, om een logische inhoudelijke opbouw met D0H17A Grondslagen van de beleidsinformatica te garanderen.Business Information Systems (6 sp.) D0H27A M.Snoeck (coördinator) Business Information Systems (6 sp.) 52u. D0H27a Baesens, Snoeck Beleidsinformatiesystemen (6 sp.) D0T12A M.Snoeck (coördinator) Beleidsinformatiesystemen (6 sp.) 52u. D0T12a Baesens, Snoeck, Verbruggen (plaatsvervanger)
ECTS De globale economie (B-KUL-D0E10A)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel is een algemene inleiding tot de macro-economie. Veeleer dan feitenkennis gaat het er om, een denkkader op te bouwen dat de student moet toelaten macro-economische fenomenen en problemen in hun verschillende dimensies te kunnen vatten en analyseren.
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- de belangrijkste macroeconomische variabelen definiëren
- de onderlinge verbanden tussen macroeconomische variabelen beschrijven en verklaren
- grafische en algebraïsche modellen hanteren die deze verbanden verduidelijken, en dit voor een gesloten economie met constante prijzen
- de effecten van schokken analyseren
- verschillende macroeconomische beleidsinstrumenten kunnen beschrijven en hun effecten beargumenteren
Begintermen
Dit vak heeft geen specifieke begintermen. Er wordt wel verwacht dat studenten eenvoudige algebraïsche en grafische analyse vlot kunnen volgen of instuderen.
Identieke opleidingsonderdelen
D0W67A: De globale economie
D0H50A: De globale economie
HBN50B: De globale economie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 57 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor economie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
De globale economie (B-KUL-D0E10a)
Inhoud
Macro-economische theorie: het aanreiken van inleidende denkkaders die een verklaring kunnen bieden voor de hoogte en de evolutie van een aantal belangrijke aggregaten. In dit deel komen volgende topics aan bod :
Waarover en hoe denken economen?
De werking van de markt - het prijsmechanisme
Vraag en aanbod in werking
De consument: bepalende factoren van de individuele vraag
De macro-economische grootheden
De macro-economische problematiek
De arbeidsmarkt
De geldmarkt
De financiële markt
Wisselkoers en wisselmarkt
De vraagzijde - de reële sfeer
De reële en de monetaire sfeer
Het model van de aggregatieve vraag en het aggregatieve aanbod
Aggregatief vraag- en aanbodbeleid
Inflatie
Beginselen van de internationale economie
Het internationale handelsbeleid
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal:
Decoster A. (red.) (2010), Economie, een inleiding. Universitaire Pers leuven
Extra cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
De globale economie: werkcollege (B-KUL-D0N01a)
Inhoud
Oefeningensessies bij het opleidingsonderdeel 'De globale economie'.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
Decoster A. (red.) (2010), Economie, een inleiding. Universitaire Pers Leuven.
Extra cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
- Berlage, L., Decoster, A., e.a., Inleiding tot de Economie, Universitaire Pers Leuven, 2005
- Extra cursusmateriaal wordt ter beschikkking gesteld via Toledo
Toelichting werkvorm
Oefeningensessies bij het opleidingsonderdeel 'De globale economie'.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: De globale economie (B-KUL-D2E10a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Gesloten boek examen met meerkeuzevragen.
Bepaling eindresultaat
Het examen wordt beoordeeld door de titularis, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast
Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn gelijk aan deze van de eerste examenkans.
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn gelijk aan deze van de eerste examenkans.
ECTS Markten en prijzen (B-KUL-D0E11A)
Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met een algemeen denkkader voor de analyse van micro-economische fenomenen.
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel
- kent de student de belangrijkste concepten
- begrijpt de student de theoretische denkkaders
- kan de student de theoretische denkkaders ook (intuïtief, grafisch en algebraïsch) toepassen
Begintermen
Geen specifieke begintermen
Identieke opleidingsonderdelen
D0W68A: Markten en prijzen
D0H48A: Markten en prijzen
HBN49B: Markten en prijzen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 57 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor economie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Markten en prijzen (B-KUL-D0E11a)
Inhoud
De volgende eenvoudige micro-economische fenomenen komen aan bod in het hoorcollege "markten en prijzen":
- kernbegrippen van de economische wetenschap
- prijsvorming in het marktsysteem
- theorie van het consumenten- en producentengedrag
- positieve en normale analyse van verschillende marktvormen
- publieke goederen, externe effecten en (her)verdeling
In het hoorcollege wordt het algemene denkkader intuïtief en algebraïsch uiteengezet. De nadruk ligt op het begrip van micro-economische concepten en denkkaders.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal:
Erwin Ooghe en Tom Verbeke (red.), 2023, Economie. Een inleiding, Acco
Voor deze leeractiviteit wordt tevens gebruik gemaakt van Toledo.
Toelichting werkvorm
In het hoorcollege wordt het algemene denkkader intuïtief en algebraïsch uiteengezet. De nadruk ligt op het begrip van micro-economische concepten en denkkaders.
Markten en prijzen: werkcollege (B-KUL-D0N02a)
Inhoud
De volgende eenvoudige micro-economische fenomenen komen aan bod in het werkcollege "markten en prijzen":
- kernbegrippen van de economische wetenschap
- prijsvorming in het marktsysteem
- theorie van het consumenten- en producentengedrag
- positieve en normale analyse van verschillende marktvormen
- publieke goederen, externe effecten en (her)verdeling
In het werkcollege wordt het algemene denkkader intuïtief, grafisch en algebraïsch ingeoefend aan de hand van toepassingen. De nadruk ligt dus op het gebruik van het denkkader om fenomenen te analyseren.
Studiemateriaal
het studiemateriaal wordt via TOLEDO ter beschikking gesteld.
Toelichting werkvorm
In het werkcollege wordt het algemene denkkader intuïtief, grafisch en algebraïsch ingeoefend aan de hand van toepassingen. De nadruk ligt dus op het gebruik van het denkkader om fenomenen te analyseren.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Markten en prijzen (B-KUL-D2E11a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Meerkeuzevragen-examen. Er wordt een giscorrectie toegepast.
Bepaling examenresultaat
Het examen wordt beoordeeld door de titularis(sen), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste/tweede examenperiode, volgens het semester waarin het opleidingsonderdeel geprogrammeerd wordt, en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het examenresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste/tweede examenperiode, volgens het semester waarin het opleidingsonderdeel geprogrammeerd wordt, en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het examenresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.
ECTS Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR) (B-KUL-D0H17A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:
- Kan de student de huidige stand van Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen uitleggen en beoordelen vanuit het standpunt van de beleidsmatige omgang met deze technologie
- Kan de student de eigentijdse principes i.v.m. de opbouw van programmatuur, objecten, componenten en internettechnologie toepassen op concrete bedrijfsproblemen
- Beschikt de student over de nodige basisvaardigheden voor de toepassing van ICT in andere opleidingsonderdelen (Informatica/Wiskunde/Economie)
Voor elk individueel hoofdstuk worden gedetailleerde doelstellingen geformuleerd tijdens de hoorcolleges en gepubliceerd op Toledo.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Identieke opleidingsonderdelen
D0W14A: Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW)
HBN74B: Grondslagen van de beleidsinformatica
D0T06A: Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 57 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 37 sp.
- Master in het informatiemanagement (Leuven) 60 sp.
- Master in de accountancy en het revisoraat (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025 in de master en/of in het schakel- of voorbereidingsprogramma indien zij hiervoor kiezen) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Master in de accountancy en het revisoraat (programma voor studenten gestart in de master in 2024-2025 of later, en voor studenten gestart in de master en/of het schakel- of voorbereidingsprogramma vóór 2024-2025 indien zij hiervoor kiezen) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (B-KUL-D0H59a)
Inhoud
1. Positionering van informatica, informatiesystemen, ICT
Over gegevens, informatie en kennis
2. Gegevensrepresentatie
3. Ongestructureerde gegevens: HTML
4. Gestructureerde gegevens: XML
5. Gestructureerde gegevens: relationele databases
Werking van een computersysteem
6. De binnenkant van een computer: geheugen, CPU, "bussen" enz.
7. Randapparatuur en "pervasive computing"
8. Systeemsoftware
9. Communicatietechnologie en het Internet
Bedrijfsinformatiesystemen en de strategische rol van ICT
10. Het belang van infrastructuur en architectuur
11. Bedrijfsinformatiesystemen en nieuwe samenwerkingsvormen
Studiemateriaal
- Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (W. Lemahieu)
Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
- De studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.
Basis programmeren: hoorcollege (B-KUL-D0H60a)
Inhoud
Ontwikkeling en programmatie van algoritmen met Python:
- Algoritmen en algoritmisch denken.
- Data, variabelen en bewerkingen.
- Input en output van data.
- Controlestructuren en conditionele programmeertechnieken; Sequenties, Keuzes (if), Lussen (for en while).
- Modulair programmeren met functies, modules en packages.
- Toepassingen, bv. zoeken van informatie, bewijs van het tegendeel.
Studiemateriaal
- Softwareontwerp en programmeren met Python 3 (Ignace van de Woestyne, Jan Vanthienen), uitgeverij Acco, ISBN 978-94-6344-819-2 (sterk aangeraden)
- Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
- Studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.
- Voor het programmeergedeelte worden de studenten in kleinere groepen intensief begeleid bij het oplossen van oefeningen in Python.
- Via Toledo worden bijkomende voorbeelden, illustratiemateriaal en oefenmateriaal verstrekt.
Basis Programmeren: werkcollege (B-KUL-D0N11a)
Inhoud
Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.
Studiemateriaal
Zie studiemateriaal D0H17A Grondslagen van de beleidsinformatica.
Toelichting werkvorm
Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte van D0H17A Grondslagen van de beleidsinformatica. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR) (B-KUL-D2H17b)
Toelichting
- Examen: het examen is gesloten boek en bestaat uit een ICT-gedeelte en een programmeer-gedeelte. Het ICT-gedeelte omvat maximaal 20 meerkeuzevragen. Het programmeer-gedeelte bestaat uit open, gesloten en meerkeuzevragen die zowel peilen naar theoretische kennis als naar de vaardigheid om programmeeroefeningen op te lossen op een computer.
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docenten, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat wordt volledig bepaald door een examen tijdens de reguliere examenperiode.
Het examen bestaat uit een ICT-gedeelte op 10 punten (voor maximaal 20 meerkeuzevragen) en een programmeer-gedeelte op 10 punten (4 punten voor maximaal 8 meerkeuzevragen en 6 punten voor programmeeroefeningen).
Een onvoldoende op het programmeer-gedeelte kan niet gecompenseerd worden door het ICT-gedeelte, en reduceert het totale eindresultaat voor het opleidingsonderdeel tot een maximum van 9/20.
Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.
ECTS Business Information Systems (B-KUL-D0H27A)
Aims
Upon completion of this course, the student
- is able to understand the relationship between business strategy, information strategy and the operationalization of the two in information systems,
- is able to compare the information strategy and the business strategy and decide whether these are aligned,
- is able to explain the role of information systems for internal and external control in the context of IS governance frameworks,
- knows the most important theoretical frameworks of technology acceptance and value of IS and is able to apply them in practical examples; the student understands the different dimensions of these frameworks and how they can be measured,
- is able to explain the purpose and value of Enterprise Architecture and is able to explain EA frameworks with concrete examples,
- can read and understand BPMN process models,
- knows the key steps of the business process management cycle and is able to apply fundamental BPM principles to simple examples,
- can read and understand ER, EER, and relational information models,
- can query relational databases with SQL,
- can explain the role of information systems for decision support as well as how business intelligence systems can be designed and used,
- understands the difference between predictive and descriptive data mining and understands how basic analytics techniques work,
- understands different aspects, technologies, and business models in an e-business context.
Previous knowledge
At the beginning of this course the student should:
• be familiar with and interested in the fundamentals of computer science and its business applications such as for example taught in "Introductory management informatics (D0T06A, D0H17A, D0W14A)”.
• be familiar with the basics of Office software, computer hardware, file handling and management, and networking and internet technology.
Background knowledge of business economics is useful, but not strictly necessary.
Identical courses
D0T12A: Beleidsinformatiesystemen
D0W23A: Beleidsinformatiesystemen (TEW)
HBN63B: Business Information Systems
Is included in these courses of study
- Bachelor in de informatica (Leuven) (Minor verbreding) 180 ects.
- Bachelor in de wiskunde (Leuven) (Minor economie) 180 ects.
- Master in de accountancy en het revisoraat (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025 in de master en/of in het schakel- of voorbereidingsprogramma indien zij hiervoor kiezen) (Leuven) 60 ects.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 ects.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 ects.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 ects.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 ects.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 ects.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 ects.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 ects.
- Courses for Exchange Students Faculty of Economics and Business (Leuven)
- Master of Public Sector Innovation and eGovernance (Programme for students started in 2020-2021 or later) (Leuven et al) 120 ects.
- Erasmus Mundus Master of Science in Public Sector Innovation and eGovernance (Leuven et al) 120 ects.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur / Master of Business Engineering (Leuven) 99 ects.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur in de beleidsinformatica / Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven) 111 ects.
Onderwijsleeractiviteiten
Business Information Systems (B-KUL-D0H27a)
Content
1. Information systems, strategy and governance: What is an IS?, IS strategy, IS governance
2. Creating value with IT: theories of IT value, DeLone & McLean IS success theory, technology acceptance, data quality, Enterprise Architecture
3. Basics of Business Process Management: the BPM cycle, types of business processes, modelling business processes, BPMN, basics of business process enactment and redesign
4. Information management: UML class diagrams, principles of the relational model, information retrieval with SQL, transfer to Excel.
5. Business Intelligence and Data Analytics: Business Intelligence, predictive analytics, descriptive analytics
6. E-business: Economic impact, value chain impact, web business models, B2B technologies, online advertising, web analytics
Course material
Used Course Material
- Slides and additional readings (scientific papers) are made available through Toledo.
Toledo
- Toledo is being used for this learning activity.
.
Format: more information
The course makes use of Flipped Classroom: students study the theory on their own.Contact hours are mainly devoted to Q&A and exercises.
Evaluatieactiviteiten
Evaluation: Business Information Systems (B-KUL-D2H27a)
Explanation
Evaluation elements
- The final exam will count for 20 points.
Final exam
- The (written) exam consists of a number of multiple choice questions (typically 30).
- A correction is applied for guessing. Further details are communicated via Toledo.
- In case of an individual move of an examination, the form of the examination may differ from this form.
Determination of final grades
- The final grade is the final exam score.
Second examination opportunity
- The features of the evaluation and determination of grades are similar to those of the first examination opportunity, as described above.
Information about retaking exams
* See 'Explanation' for further information regarding the second examination opportunity.
ECTS Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen (B-KUL-D0Q47A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om
de resultaten van een econometrische analyse, in het bijzonder een regressieanalyse, te interpreteren
mogelijkheden en beperkingen van econometrische analyse te kennen
de theoretische onderbouw van het regressiemodel te begrijpen
zelf een econometrische analyse uit te voeren met behulp van een softwarepakket
Begintermen
De studenten moeten een goede kennis hebben van statistiek.
Een cursus vergelijkbaar met de cursus bedrijfsstatistiek moet gevolgd zijn. Verder moeten de studenten goed vertrouwd zijn met algebra.
Identieke opleidingsonderdelen
D0T23A: Kwantitatieve beleidsmethoden (TEW)
D0W99A: Kwantitatieve beleidsmethoden
D0X48A: Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen (B-KUL-D0Q47a)
Inhoud
Inleiding : Economische vraagstukken en data
Herhaling van kansrekenen en statistiek
Enkelvoudige Lineaire regressie: model, schatter, measures of fit en assumpties
Enkelvoudige Lineaire regressie: hypothesetoetsen en betrouwbaarheidsintervallen, dummyvariabelen, homo- en heteroscedasticiteit
Meervoudige Lineaire regressie: omitted variable bias, model, schatter, measures of fit, assumpties en multicollineariteit
Meervoudige Lineaire regressie: hypothesetoetsen en betrouwbaarheidsintervallen
Modelspecificatie: interacties, elasticiteit, niet-lineariteit, dummy variabelen, residuele analyse, ...
Toepassingen van meervoudige regressie-analyse
Toepassing: ANOVA
Regressie met een binaire afhankelijke variable (logit en probit model)
Experimenten en quasi-experimenten
Studiemateriaal
Stock, J. H., & Watson, M. W. (2015). Introduction to Econometrics : Updated Third Edition. Pearson.
Toelichting werkvorm
De leerstof wordt toegelicht en uitgelegd in de hoorcolleges. Daarnaast worden er meerdere PC-sessies in een PC-lokaal georganiseerd om de praktische vaardigheden in te oefenen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Econometrie voor bedrijfseconomen met toepassingen (B-KUL-D2Q47a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het examen bestaat uit een schriftelijk examen (12 punten) en een PC-test (8 punten). Het schriftelijk examen bestaat uit meerkeuzevragen (met giscorrectie) en is gesloten boek, maar er zal wel een formularium ter beschikking gesteld worden en de student mag een (grafisch) rekenmachine gebruiken. De PC-test vindt plaats in een computerklas en kan eventueel buiten de normale examenperiode georganiseerd worden.
Bepaling eindresultaat
Het schriftelijk examen met meerkeuzevragen wordt beoordeeld op 60% van de punten, de PC-test op 40% van de punten.
Tweede examenkans
De evaluatie bij de tweede examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de eerste examenkans.
ECTS Wiskunde voor economen (B-KUL-D0T00A)
Doelstellingen
Studenten de nodige wiskundige technieken bijbrengen om bedrijfskundige toepassingen van de wiskunde te begrijpen.
Een beknopte inleiding tot de analyse, de lineaire algebra en de Euclidische meetkunde komen aan de orde.
Begintermen
*De cursus is 'self contained' in die zin dat alle primaire bouwstenen worden aangebracht en ingeleid. Vermits een groot gedeelte van de cursus een uitdiepen is van leerstof van het secundair onderwijs, is het vanzelfsprekend dat een grotere voorkennis een grotere toegankelijkheid impliceert. Van de studenten wordt een positieve attitude verwacht ten opzichte van kwantitatief denken. Een richting in het secundair onderwijs met 4u of meer wiskunde per week wordt aangeraden.
*Indien je dit opleidingsonderdeel volgt binnen een FEB-bacheloropleiding, dan kun je de aangewezen opbouw en volgorde (volgtijdelijkheid) voor het opnemen van opleidingsonderdelen binnen je opleiding terugvinden op https://feb.kuleuven.be/leuven/student/opleiding/trajectadvies.
Volgtijdelijkheid
De student heeft volgende opleidingsonderdelen (of equivalenten)
* met succes afgerond: /
* afgerond: /
* minstens gelijktijdig opgenomen: /
Identieke opleidingsonderdelen
D0T00B: Wiskunde voor economen
D0W10A: Wiskunde voor bedrijfseconomen (TEW)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 57 sp.
- Voorbereidingsprogramma: master in de toegepaste economische wetenschappen / Master of Business Economics (Leuven) 61 sp.
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven) (Minor in economisch beleid en management) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) (Minor in economisch beleid en management) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Master in het management (Programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Traject 2: Doorstroomtraject naar master in de toegepaste economische wetenschappen/ Master of Business Economics) 60 sp.
- Master in de beleidseconomie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023)(Leuven) (Traject 2: Doorstroomtraject naar de master in de economische wetenschappen - Master of Economics) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de economische wetenschappen / Master of Economics (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Wiskunde voor economen (deel 1) (B-KUL-D0T00a)
Inhoud
In dit deel, dat gezien wordt in het eerste semester, komen de volgende topics aan bod
Module 1: Wiskundig taalgebruik en notaties
- Wiskundig taalgebruik, notaties uit de verzamelingenleer, begrippen en notaties uit de logica.
Module 2: Getallenverzamelingen
- De natuurlijke, gehele, rationale getallen en reële getallen.
- Bewijs door inductie
- n-dimensionale ruimte (de euclidische afstand, scalair product, topologische structuur)
Module 3: Functies
- Functiebegrip
- Niveaulijnen van een functie van twee variabelen
- Samenstellen van functies
- Inverteren van functies
Module 4: Rijen en Limieten van rijen
- Rekenkundige en meetkundige rijen
- Limietbegrip
- Limieten en orde
- Limieten en bewerkingen met rijen: rekenregels
Module 5: Lineaire functies, eerstegraadsfuncties
- Lineaire functies van ℝn naar ℝm
- Eerstegraadsfuncties van ℝn naar ℝm
Module 6: Lineaire stelsels
- Lineaire stelsels en matrixvoorstelling
- Gauss(-Jordan) methode
- Oplosbaarheidscriterium
- Lineaire marktevenwichtsmodellen
Module 7: Matrixalgebra
- Rekenen met matrices (optellen, vermenigvuldigen, transponeren)
- Inverteerbare matrices
- Dynamische modellen
Module 8: Determinanten
Module 9: Eigenwaarden en eigenvectoren
- Diagonaliseerbaarheid
- Toepassingen
Module 10: Elementaire meetkunde
- Meetkunde in het vlak
- Lineaire programmering
- Meetkunde in de ruimte (voorstelling van rechten, vlakken en de onderlinge stand)
In alle delen is er aandacht voor toepassingen en illustraties.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
- Cursusnota’s, aangevuld met oefeningen in de oefenzittingen
- Quaegebeur, J., Schoutens, W., Tanriöven, N., & Vandereyt, P. (2018). Wiskunde voor economen: Concepten en technieken uit lineaire algebra. Leuven: Universitaire Pers Leuven.
Toledo
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcollege met actieve inbreng van de studenten
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Wiskunde voor economen (deel 2) (B-KUL-D0Q08a)
Inhoud
In dit deel, dat gezien wordt in het tweede semester, komen de volgende topics aan bod:
Module 11: Belangrijke functies
- Exponentiële en logaritmische functies
- Goniometrische functies
Module 12: Continuïteit en limieten van functies
Module 13: Afgeleiden voor functies van 1 veranderlijke
- Definitie en betekenis van afgeleide
- Toepassingen (op de eerste orde benadering)
- Middelwaardestellingen van Rolle en Lagrange
- Tweede en hogere orde afgeleiden
- De regel van de l’Hôpital
Module 14: Afgeleiden voor functies van meerdere veranderlijken
- Partiële afgeleiden
- Eerste orde benadering
- Kettingregel
- Richtingsafgeleiden en gradiënt
- Hogere orde partiële afgeleiden
Module 15: Optimalisatie
- Extrema voor functies van één veranderlijke
- Vrije extrema voor functies van twee veranderlijken
- Gebonden extrema voor functies van twee veranderlijken (methode van Lagrange)
Module 16: Integralen
- Integraalbegrip en eigenschappen
- Berekenen van primitieven
In alle delen is er aandacht voor toepassingen en illustraties
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
- Cursustekst, nota’s, aangevuld met oefeningen in de oefenzittingen
Toledo
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
*Hoorcollege met actieve inbreng van de studenten
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Wiskunde voor economen: werkcollege (B-KUL-D0N14a)
Inhoud
Zie Inhoud: D0T00a Wiskunde voor economen (deel 1) en D0Q08a Wiskunde voor economen (deel 2)
Studiemateriaal
Zie Inhoud: OLA code D0T00a Wiskunde voor economen (deel 1) en OLA code D0Q08a Wiskunde voor economen (deel 2)
Toelichting werkvorm
*Werkcollege met actieve inbreng van studenten.
De studenten bereiden een aantal voorbereidingstaken voor en zijn bereid om oplossingen op de voorbereidingstaken of pogingen tot oplossing aan het bord te brengen en commentaar te geven op oplossingen die door je medestudenten worden voorgesteld.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Wiskunde voor economen (B-KUL-D2T00a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen (met giscorrectie).
Bepaling eindresultaat
Het examen wordt beoordeeld door de titularis(sen), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Verdere details i.v.m. beoordeling van de meerkeuzevragen worden toegelicht in de colleges en via Toledo. Het resultaat wordt berekend als een gewogen gemiddelde van de examens in de eerste en tweede examenperiode en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Afronden gebeurt met de standaard afrondingregels.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. De student legt voor elk deel een afzonderlijk examen af op eenzelfde dag. Indien een student op één van beide delen minstens een 10/20 heeft behaald in de eerste examenkans, kan hij ervoor opteren om niet deel te nemen aan het desbetreffende deelexamen in de derde examenperiode. In geval van niet-deelname zal het deelresultaat van de eerste examenkans worden overgedragen. Bij deelname telt het deelresultaat van de derde examenperiode. Deelresultaten zijn niet overdraagbaar naar een volgend academiejaar.
ECTS Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW) (B-KUL-D0T06A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:
- Kan de student de huidige stand van Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen uitleggen en beoordelen vanuit het standpunt van de beleidsmatige omgang met deze technologie.
- Kan de student de eigentijdse principes i.v.m. de opbouw van programmatuur, objecten, componenten en internettechnologie toepassen op concrete bedrijfsproblemen.
- Beschikt de student over de nodige basisvaardigheden voor de toepassing van ICT in andere opleidingsonderdelen (Informatica/Wiskunde/Economie).
Voor elk individueel hoofdstuk worden gedetailleerde doelstellingen geformuleerd tijdens de hoorcolleges en gepubliceerd op Toledo.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Identieke opleidingsonderdelen
HBN74B: Grondslagen van de beleidsinformatica
D0W14A: Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW)
D0H17A: Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 57 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 37 sp.
- Master in het informatiemanagement (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Master in de accountancy en het revisoraat (programma voor studenten gestart in de master in 2024-2025 of later, en voor studenten gestart in de master en/of het schakel- of voorbereidingsprogramma vóór 2024-2025 indien zij hiervoor kiezen) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Inleiding tot informatie- en communicatie Technologie en systemen (B-KUL-D0B02a)
Inhoud
1. Positionering van informatica, informatiesystemen, ICT
Over gegevens, informatie en kennis
2. Gegevensrepresentatie
3. Ongestructureerde gegevens: HTML
4. Gestructureerde gegevens: XML
5. Gestructureerde gegevens: relationele databases
Werking van een computersysteem
6. De binnenkant van een computer: geheugen, CPU, "bussen" enz.
7. Randapparatuur en "pervasive computing"
8. Systeemsoftware
9. Communicatietechnologie en het Internet
Bedrijfsinformatiesystemen en de strategische rol van ICT
10. Het belang van infrastructuur en architectuur
11. Bedrijfsinformatiesystemen en nieuwe samenwerkingsvormen
Studiemateriaal
- Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (W. Lemahieu)
Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
- De studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.
Basis programmeren: hoorcollege (B-KUL-D0B03a)
Inhoud
Ontwikkeling en programmatie van algoritmen met Python:
- Algoritmen en algoritmisch denken.
- Data, variabelen en bewerkingen.
- Input en output van data.
- Controlestructuren en conditionele programmeertechnieken; Sequenties, Keuzes (if), Lussen (for en while).
- Modulair programmeren met functies, modules en packages.
- Toepassingen, bv. zoeken van informatie, bewijs van het tegendeel.
Studiemateriaal
- Softwareontwerp en programmeren met Python 3 (Ignace van de Woestyne, Jan Vanthienen), uitgeverij Acco, ISBN 978-94-6344-819-2 (sterk aangeraden)
- Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
- Studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.
- Voor het programmeergedeelte worden de studenten in kleinere groepen intensief begeleid bij het oplossen van oefeningen in Python.
- Via Toledo worden bijkomende voorbeelden, illustratiemateriaal en oefenmateriaal verstrekt.
Basis programmeren: werkcollege (B-KUL-D0N16a)
Inhoud
Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.
Studiemateriaal
Zie studiemateriaal D0B03aBasis programmeren: hoorcollege.
Toelichting werkvorm
Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte van D0T06A Grondslagen van de beleidsinformatica. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW) (B-KUL-D2T06a)
Toelichting
- Examen: het examen is gesloten boek en bestaat uit een ICT-gedeelte en een programmeer-gedeelte. Het ICT-gedeelte omvat maximaal 20 meerkeuzevragen. Het programmeer-gedeelte bestaat uit open, gesloten en meerkeuzevragen die zowel peilen naar theoretische kennis als naar de vaardigheid om programmeeroefeningen op te lossen op een computer.
- Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docenten, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
- Het eindresultaat wordt volledig bepaald door een examen tijdens de reguliere examenperiode.
- Het examen bestaat uit een ICT-gedeelte op 10 punten (voor maximaal 20 meerkeuzevragen) en een programmeer-gedeelte op 10 punten (4 punten voor maximaal 8 meerkeuzevragen en 6 punten voor programmeeroefeningen).
- Een onvoldoende op het programmeer-gedeelte kan niet gecompenseerd worden door het ICT-gedeelte, en reduceert het totale eindresultaat voor het opleidingsonderdeel tot een maximum van 9/20.
- Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.
ECTS Bank- en financiewezen (TEW) (B-KUL-D0T10A)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee onderwijsleeractiviteiten: D0T10a Bank- en financiewezen en D0N19a Bank- en financiewezen: werkcollege.
Bij het voltooien van ‘D0T10a Bank- en financiewezen’ kan de student:
Deel 1:
- elk renteproduct kritisch evalueren
- zelf nieuwe renteproducten ontwerpen
- vraagstukken modelleren die met technieken van intrestrekenen opgelost kunnen worden
Deel 2:
- een eerste analyse maken van de financiële staten van een bank en hieruit conclusies trekken inzake de toestand van de instelling
- de belangrijkste klassen van bankrisico's duiden
- onderbouwd de problematiek van de afweging tussen rendement en risico in een bank beargumenteren
- eenvoudige simulaties kunnen uitvoeren van de impact van keuzes in het bankbeleid op balans en resultatenrekening en een optimale keuze formuleren
- onderbouwd de impact van schokken in het financiële systeem op de rentabiliteit van een bank becommentariëren en inschatten
- aan de hand van duration het renterisico inschatten en beheersen
- de logica van het toezicht en de wereldwijd aan banken opgelegde normen begrijpen
- in grote lijnen het Belgisch toezichtssysteem beschrijven
- een overzicht geven van de rol van de diverse typen van financiële instellingen alsook van hun voornaamste functies
Deel 3:
- een overzicht geven van de rol van de belangrijkste financiële markten en van de belangrijkste producten die erop worden verhandeld
- de specifieke rol van een financiële instelling versus een financiële markt als (eventueel concurrerende) aanbieders van financiële diensten en producten duiden
- inschatten of en hoe een bepaalde schok in het financiële systeem de relatieve positie van een financiële instelling ten aanzien van een financiële markt beïnvloedt
- artikels uit de financiële berichtgeving over onderwerpen die aan bod komen in dit opleidingsonderdeel onderbouwd becommentariëren en evalueren
Bij het voltooien van ‘D0N19a Bank- en financiewezen: werkcollege’ kan de student:
- met behulp van oefeningen en bijkomende begeleiding de algemene doelstellingen van het hoorcollege realiseren
- de theoretische concepten uit de hoorcolleges toepassen bij het oplossen van realistische cases en vraagstukken van bank- en financiewezen
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel is de student vertrouwd met een balans en een resultatenrekening uit een willekeurige boekhouding.
Identieke opleidingsonderdelen
D0E24A: Bank- en financiewezen
D0W35A: Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen (HIR)
D0H18A: Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen (HIR)
D0W18A: Bank- en financiewezen (TEW)
HBN48B: Bank- en financiewezen: inleiding tot financiële modellen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven) (Minor in economisch beleid en management) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) (Minor in economisch beleid en management) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Bank- en financiewezen: werkcollege (B-KUL-D0N19a)
Studiemateriaal
Zie studiemateriaal D0T10a Bank- en financiewezen. Tijdens de werkcolleges worden oefeningen die op Toledo worden geplaatst, opgelost.
Toelichting werkvorm
Het werkcollege wordt begeleid door praktijkassistenten/studiebegeleiders en bestaat voornamelijk uit:
• kort overlopen stof hoorcollege
• onder begeleiding oefeningen maken
Bank- en financiewezen (TEW) (B-KUL-D0T10a)
Inhoud
Een eerste deel behandelt het intrestrekenen en de wijze waarop financiële instellingen hiermee omgaan in het ontwerp van financiële producten. Dit omvat enkelvoudige en samengestelde interestrekening, , annuïteiten, leningen en beleggingsproblemen. Doorheen dit deel wordt voortdurend het gebruik van de berekeningen geïllustreerd aan de hand van praktijktoepassingen die zijn uitgewerkt in de cursus en eveneens via andere wegen aangebracht worden (website financiële instellingen, product brochures financiële instellingen, aankondigingen in tijdschriften en kranten, …).
Een tweede deel omvat een overzicht van het Belgisch financieel institutioneel kader binnen Europa alsook de aan de gang zijnde ontwikkelingen. Vervolgens worden de bankactiviteiten besproken en de interactie met het bedrijfsleven. Aan bod komen een korte bespreking van de actief- en passiefposten van een bankbalans, het analyseren van eenvoudige kredietpakketten en een bespreking van enkele begrippen en basisregels inzake het beheer van een bankbalans. Ook hier wordt illustratief materiaal aangedragen via de cursus en via websites van financiële instellingen en toezichtsorganen.
Een laatste deel behandelt basisbegrippen inzake de werking van de Belgische financiële markten (in Europees perspectief) alsook enkele belangrijke groepen van erop verhandelde financiële producten. Hier wordt illustratief materiaal aangedragen via artikels uit de financieel economische berichtgeving, websites van beurzen en simulatiemogelijkheden.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
- Handboek: Smedts, K., Van Hulle C., Bank- en Financiewezen, ACCO Uitgeverij
- Extra cursusmateriaal (artikels, oefeningen,...) wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo
- Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
In interactieve hoorcolleges wordt de leerstof uit het handboek uitgelegd en gedemonstreerd aan de hand van toepassingen en oefeningen. Deze oefeningen worden nadien verder ingeoefend in de werkcolleges.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Bank- en financiewezen (TEW) (B-KUL-D2T10a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
* De paper/werkstuk bestaat uit een groepswerk. De exacte opdracht, inleveringstermijn en deadline worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.
* Het schriftelijk examen bestaat uit meerkeuzevragen en open vragen.
* Er mag gebruik gemaakt worden van een eenvoudige, niet-programmeerbare rekenmachine
* Een formularium wordt ter beschikking gesteld als bijlage bij de examenkopij.
Bepaling eindresultaat
* Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
* Het examenresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
- Op 2 van de 20 punten: groepswerk
- Op 18 van de 20 punten: schriftelijk examen
* Bij de beoordeling van de meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.
* Indien de student niet deelneemt aan het groepswerk of het eindexamen, wordt de beoordeling van het niet afgelegde onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
* Indien de vastgelegde inleveringstermijn van het groepswerk niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het groepswerk meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.
Tweede examenkans
*De evaluatiekenmerken en de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans: Bij de tweede examenkans maakt het groepswerk geen deel meer uit van de evaluatie en bestaat de eindbeoordeling enkel uit het examen.
Toelichting bij herkansen
*Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.
ECTS Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW) (B-KUL-D0T11A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- een LP (lineair programma) formuleren, via simplex handmatig oplossen, en sensitiviteitsanalyse uitvoeren (vooral interpretatie van de output van het softwarepakket Lindo)
- een IP (geheeltallig programma) formuleren (met aandacht vooral voor logische condities), het probleem oplossen via software, eenvoudige problemen handmatig via branch-and-bound uitwerken, enkele efficiënt oplosbare IPs (stroomproblemen, kortste pad, ...) herkennen en oplossen.
- zich een beeld vormen van het belang van het modelleren en oplossen van een LP en een IP bij het zoeken naar goede oplossingen voor praktische industriële planningsproblemen.
Identieke opleidingsonderdelen
D0W22A: Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW) (B-KUL-D0T11a)
Inhoud
Deel 1: Lineaire programmering (LP)
Enkele eenvoudige formuleringsproblemen, grafische oplossingsmethode, de simplexmethode, sensitiviteitsanalyse. Gebruik van software en interpretatie van de computeroutput.
Deel 2: Netwerken en geheeltallige programmering
Transportproblemen, toewijzingsproblemen, kortste padberekeningen, stroomproblemen, CPM/PERT, formuleren van geheeltallige programma's, branch-and-bound methode, cutting planes, combinatorische optimalisatie.
Deel 3: Toepassingen en cases
Daar waar in Delen 1 en 2 de technische berekeningen het uitgangspunt vormden en illustraties als ondersteuning dienden voor begrip van de theorie, wordt hier deze redenering omgedraaid: we vertrekken van een aantal praktische problemen en bekijken hoe die met de bestudeerde technieken uit Delen 1 en 2 kunnen worden opgelost. De besproken cases kunnen van jaar tot jaar verschillen, en indien mogelijk worden hiervoor ook enkele gastsprekers uitgenodigd.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal:
- Winston, W.L. (2004). Operations Research. Applications and Algorithms. Thomson Brooks/Cole.
- extra cursusmateriaal en lesnota's wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo
Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges worden alle leerinhouden uiteengezet.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW) (B-KUL-D2T11a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het schriftelijk examen is een gesloten boek examen en bestaat uit open vragen. De student kan voor het examen gebruik maken van een rekenmachine.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt uitgedrukt als een geheel getal op 20.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Toelichting bij herkansen
Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.
ECTS Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D0T12A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:
1. is de student in staat om de relatie tussen bedrijfsstrategie, informatiestrategie, en operationalisering ervan met behulp van informatiesystemen, te begrijpen,
2. is de student in staat om de informatiestrategie en de bedrijfsstrategie te vergelijken en te evalueren of deze op elkaar gealigneerd zijn,
3. is de student in staat om de rol van informatiesystemen bij interne en externe controle toe te lichten in het kader van IS governance raamwerken,
4. kent de student de belangrijkste theoretische kaders rond technology acceptance en de waarde van informatiesystemen en kan deze toepassen op praktijkvoorbeelden; hij/zij begrijpt de verschillende dimensies en hoe deze gemeten kunnen worden.
5. kan de student het doel en nut van Enterprise Architectuur uitleggen en kan de belangrijkste raamwerken toelichten aan de hand van voorbeelden,
6. is de student in staat om BPMN procesmodellen te lezen en te begrijpen,
7. kent de student de belangrijkste stappen in de business process management cyclus en kan de basisprincipes toepassen op eenvoudige voorbeelden,
8. is de student in staat om ER, EER en relationele informatiemodellen te lezen en te begrijpen,
9. is de student in staat om relationele databanken te ondervragen met behulp van SQL,
10. is de student in staat om uit te leggen op welke manier informatiesystemen het beslissingsproces ondersteunen en hoe dergelijke business intelligence systemen ontworpen en gebruikt kunnen worden,
11. begrijpt de student wat predictieve en descriptieve data miningtechnieken zijn, hoe basistechnieken werken en op welke manier deze technieken praktisch kunnen worden ingezet,
12. is de student in staat om de diverse aspecten, technologieën en bedrijfsmodellen binnen een e-busines context te begrijpen.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel dient de student:
• de basisprincipes van de beleidsinformatica te beheersen en kennis te hebben van concrete bedrijfstoepassingen, zoals bijvoorbeeld aangeboden in "Grondslagen van de Beleidsinformatica (D0T06A, D0H17A, D0W14A)".
• een basiskennis te hebben inzake office toepassingen, computer hardware, bestandsbeheer, netwerk- en internettechnologie.
Een bedrijfskundige basiskennis is nuttig, maar niet noodzakelijk.
Identieke opleidingsonderdelen
D0W23A: Beleidsinformatiesystemen (TEW)
D0H27A: Business Information Systems
HBN63B: Business Information Systems
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 57 sp.
- Voorbereidingsprogramma: master in de toegepaste economische wetenschappen / Master of Business Economics (Leuven) 61 sp.
- Master in de accountancy en het revisoraat (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025 in de master en/of in het schakel- of voorbereidingsprogramma indien zij hiervoor kiezen) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Master in het management (Programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Traject 2: Doorstroomtraject naar master in de toegepaste economische wetenschappen/ Master of Business Economics) 60 sp.
- Master in de beleidseconomie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023)(Leuven) 60 sp.
- Master in de beleidseconomie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D0T12a)
Inhoud
1. Informatiesystemen, strategie en governance: Wat is een IS?, IS strategie, IS governance
2. Waarde creëren met IT: theorieën over de waarde van IT, DeLone & McLean IS succes theorie, technology acceptance, datakwaliteit, Enterprise Architecture
3. Basisprincipes van Business Process Management: de BPM cyclus, soorten bedrijfsprocessen, modelleren van bedrijfsprocessen, BPMN, basisprincipes van business process enactment en redesign
4. Informatiemanagement: UML class diagrams, principes van het relationeel model, informatiebevraging met SQL, transfer naar Excel.
5. Business Intelligence and Data Analytics: Business Intelligence, predictieve analytics, descriptieve analytics
6. E-business: Economische impact, impact op de waardeketen, bedrijfsmodellen voor het web, B2B technologieën, online adverteren, web analytics
Studiemateriaal
Gebruikt Cursusmateriaal:
- Slides, optionele en verplichte literatuur worden beschikbaar gesteld via Toledo.
Toledo:
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
De cursus maakt gebruik van Flipped Classroom: studenten bestuderen de theorie zelfstandig. De contacturen worden voornamelijk besteed aan vraag en antwoord en oefeningen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Beleidsinformatiesystemen (B-KUL-D2T12a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
- Het examen tijdens de examenperiode telt voor 20 punten.
Examen tijdens de examenperiode:
- Het (schriftelijke) examen bestaat uit een aantal meerkeuzevragen (meestal 30).
- Er wordt een giscorrectie toegepast. Verdere details worden gecommuniceerd via Toledo.
- In het geval van een individuele verplaatsing van een examen kan de examenvorm wijzigen.
Bepaling eindresultaat
- Het eindcijfer is de score op het examen tijdens de examenperiode.
Tweede examenkans
- De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
ECTS Bedrijfsstatistiek (TEW) (B-KUL-D0T17A)
Doelstellingen
De algemene doelstelling van dit opleidingsonderdeel is om de studenten vertrouwd te maken met de basisbeginselen van de kanstheorie, de beschrijvende statistiek en van statistiek zodat zij de methoden en technieken uit deze vakgebieden succesvol kunnen gebruiken ter ondersteuning van beleidsbeslissingen in de publieke en private sector.
De cursus "Bedrijfsstatistiek" draagt bij tot volgende competenties:
* basisinzichten verwerven in relevante wetenschappelijke methoden en technieken,
* ontwikkelen van probleemoplossend vermogen,
* kunnen analyseren, synthetiseren en integreren van verschillende inzichten,
* methoden kritisch leren toepassen en beoordelen.
Meer specifiek, bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel
* kunnen studenten de behandelde statistische technieken, methoden en kansregels verantwoorden, verklaren en toepassen op concrete onderzoeksvragen,
* hebben studenten inzicht in statistische technieken en methoden en kansregels,
* kunnen studenten in concrete situaties kiezen tussen de verschillende beschikbare technieken en methoden,
* zijn studenten in staat een correcte redenering op te bouwen (van analyse van het probleem tot oplossing en conclusie).
Identieke opleidingsonderdelen
D0W27A: Bedrijfsstatistiek
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 57 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde (voor bachelors in de rechten) (Leuven) 31 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de rechten (Leuven) (Optie economie, recht en bedrijfskunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Bedrijfsstatistiek (TEW) (B-KUL-D0T17a)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt de student grondig vertrouwd gemaakt met de beginselen van kansrekenen, de beschrijvende statistiek en de verklarende statistiek.
De cursus geeft een overzicht van de belangrijkste statistische denkwijzen en methoden voor het verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens. Hierbij is een basiskennis in kansrekenen noodzakelijk. De volgende onderdelen worden behandeld:
1. Begrip kans, verschillende definities van kans, rekenregels, teltechnieken, voorwaardelijke kans, onafhankelijke gebeurtenissen, regel van Bayes.
2. Univariate toevalsveranderlijken: specifieke discrete en continue toevalsveranderlijken, verwachte waarde, variantie, momenten en andere kengetallen.
3. Discrete en continue kansmodellen, transformaties van toevalsveranderlijken
4. Multivariate toevalsveranderlijken: gezamenlijke, marginale, voorwaardelijke kansverdeling, specifieke kansverdelingen en dichtheden. Functies van meerdere toevalsveranderlijken, covariantie en correlatie.
5. Wet van de grote aantallen en centrale limietstelling.
6. Beschrijvende statistiek: data en hun voorstelling (grafisch en via tabellen), beschrijvende kengetallen van steekproefgegevens.
7. Parameterschatters: maximum likelihood schatters, momentenschatters.
8. Betrouwbaarheidsintervallen voor gemiddelden, proporties, varianties, correlaties, verschil van twee gemiddelden.
9. Toetsen van hypothesen voor gemiddelden, proporties, varianties, correlaties, verschil van twee gemiddelden.
10. Goodness-of-fit toetsen.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal:
* Cursustekst: Kansrekenen en Beschrijvende Statistiek, ACCO, Auteurs M. Jansen en G. Claeskens.
* Cursustekst: Bedrijfsstatistiek.
* Eventueel bijkomend studiemateriaal wordt via Toledo ter beschikking gesteld.
TOLEDO:
*Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van TOLEDO
Toelichting werkvorm
Hoorcollege waarin ook oefeningen aan bod zullen komen. Studenten werken zelfstandig aan oefeningen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Bedrijfsstatistiek (TEW) (B-KUL-D2T17a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het examen is schriftelijk en gesloten boek.
Tijdens het examen mag gebruik gemaakt worden van een formularium en een rekenmachine.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een bestraffing van foutieve antwoorden (giscorrectie) toegepast. Voor verdere details betreffende de toepassing van de bestraffing van foutieve antwoorden, zie de colleges en de toledopagina.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.
ECTS Beginselen van productie en logistiek management (TEW) (B-KUL-D0T18A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- operationele processen analyseren en verbeteren
- basisprincipes van voorraadbeheer beheersen en toepassen
- planningssystemen voor planning van materiaal en capaciteit begrijpen en toepassen
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel is het noodzakelijk dat de student een grondige basiskennis heeft van
- Wiskundige analyse (zoals aangeboden in D0T00A Wiskunde voor bedrijfseconomen).
- Kansrekenen en beschrijvende statistiek (zoals aangeboden in en D0T17A Bedrijfsstatistiek).
Deze cursussen (of equivalenten) moeten afgerond zijn (of minstens gelijktijdig opgenomen worden).
Er is geen specifieke voorkennis vereist op vlak van operationeel beheer of voorraadbeheer.
Identieke opleidingsonderdelen
D0W28A: Beginselen van productie en logistiek management (TEW)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Beginselen van productie en logistiek management (TEW) (B-KUL-D0T18a)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van het beheer van operationele processen, met nadruk op voorraadbeheer en (productie)planning. De materie heeft een kwantitatieve inslag om modellen te ontwerpen die leiden tot het nemen van correcte logistieke beslissingen. Sterke nadruk wordt gelegd op de bedrijfseconomische inzichten achter deze beslissingen.
De volgende onderwerpen worden behandeld :
- Basisconcepten in productie-en logistiek management
- Voorraadbeheer
- Materiaalbehoeftenplanning
- Knelpuntplanning
- Inleiding op schatting van de doorlooptijd
- Just-in-time en Kanban
- Coordinatie van de supply chain
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
*Marc Lambrecht, 2008, Handboek Productie-en Logistiek Management, Alta Uitgeverij
Toledo
* Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
De leerinhouden worden toegelicht tijdens de colleges.
Daarnaast wordt er gewerkt met periodieke opdrachten (oefeningen), waar de studenten de gezien leerstof kunnen toepassen. De groepen worden bij aanvang van de cursus gemaakt.
Van de studenten worden volgende leeractiviteiten verwacht:
- Studenten maken zich de basisbegrippen eigen die aangereikt worden tijdens de hoorcolleges en in het studiemateriaal.
- Studenten passen de aangereikte leerstof toe op oefeningen en vraagstukken.
- Studenten analyseren kritisch bedrijfseconomische vraagstukken, die tijdens de interactiecolleges worden bediscussieerd.
- Studenten participeren actief in het hoorcollege.
- Actieve participatie is vereist voor de groepswerken.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Beginselen van productie en logistiek management (TEW) (B-KUL-D2T18a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Tijdens het jaar worden er in groepjes oefeningen gemaakt (een 6-tal reeksen). De inleveringstermijn en deadline worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.
Het (afrondend) examen is schriftelijk en gesloten boek. Het examen bestaat uit oefeningen en inzichtsvragen. Op het examen mag gebruik gemaakt worden van een eenvoudige, niet grafische rekenmachine. Het formularium wordt door de docent op het examen voorzien.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
- 10% op groepsopdracht.
- 90% op afrondend examen
Indien de student niet deelneemt aan het schriftelijk examen, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de groepsopdrachten, wordt de beoordeling van de niet afgelegde oefeningen meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
Indien de vastgelegde inleveringstermijn voor een groepsopdracht niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.
Tweede Examenkans
*Voor studenten die bij de eerste examenkans zowel de groepsopdrachten hebben afgelegd als ook het schriftelijk examen geldt dat de evaluatiekenmerken en/of de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans .Voor deze studenten maken de taken geen deel meer uit van de evaluatie en bestaat de beoordeling alleen uit het examen.
*Voor studenten die bij de eerste examenkans wel de groepsopdrachten hebben afgelegd, maar niet hebben deelgenomen aan het schriftelijk examen geldt voor de tweede examenkans dat de taken worden beoordeeld op 10% van de punten en het afrondend examen op 90% van de punten. De bepaling van het eindresultaat komt in dit geval dus overeen met die van de eerste examenkans.
Toelichting bij herkansen
Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.