Postgraduaat in de pediatrische revalidatie bij neurologische aandoeningen (Leuven e.a.)

CQ Postgraduaat in de pediatrische revalidatie bij neurologische aandoeningen (Leuven e.a.)

Opleiding

Kinderen met centraal neurologische aandoeningen vertonen beduidende motorische problemen vanaf de geboorte tot de volwassenheid. De revalidatie van deze patiënten is bijgevolg een belangrijke activiteit binnen de pediatrische revalidatie. De voorbije jaren zijn de evaluatie en de behandeling in dit domein sterk geëvolueerd. Deze nieuwe evoluties worden heden in de klinische praktijk geïmplementeerd. Hierdoor is er een grote vraag vanuit het werkveld naar gespecialiseerde therapeuten, die inzicht hebben in deze technieken en interventies en hun therapiebeleid hierop kunnen afstemmen.

De opleiding biedt een verdieping in het domein van de pediatrische revalidatie bij centraal neurologische aandoeningen, vanuit een multidisciplinair denkkader. Ze beoogt een doorgedreven vorm van klinisch redeneren en het aanleren van klinische vaardigheden, gebaseerd op gefundeerde theoretische achtergronden, kennis van de pathologie, en nieuwe diagnostische, therapeutische en medische evoluties.

Als de student geslaagd is voor de opleiding ontvangt hij het postgraduaatgetuigschrift en een certificaat van Bobath - NDT-therapeut.

De opleiding bestaat uit 6 modules en wordt afgewerkt in één academiejaar.

 

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s vind je als (toekomstige) student alles over het programma, de toelatingsvoorwaarden, doelstellingen en evaluatie.

 

Alle andere informatie met betrekking tot de opleiding kan je vinden op PGO Pediatrische Revalidatie bij Neurologische aandoeningen – Life Long Learning (kuleuven.be).

Toelatingsvoorwaarden

Postgraduaat in de pediatrische revalidatie bij neurologische aandoeningen (Leuven e.a.)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_51267420.htm#activetab=voorwaarden

Doelstellingen

De doelstelling van de postgraduaatopleiding is een verdieping en verbreding te bieden in het domein van de pediatrische revalidatie bij neurologische aandoeningen in het kader van een verdere professionele vorming. De opleiding beoogt voornamelijk een doorgedreven vorm van klinisch redeneren en klinische vaardigheden aan te leren, gebaseerd op gefundeerde theoretische achtergronden, kennis van de pathologie en de nieuwe diagnostische en therapeutische en medische evoluties, en dit in een multidisciplinair denkkader.

Deze therapeuten moeten in staat zijn om bij kinderen met neurologische aandoeningen:
- klinisch te redeneren vanuit een multidisciplinaire benadering en met integratie van de principes van het internationaal aanvaard model van functiebeperking (International Classification of Functioning van de World Health Organisation);
- binnen dit ruim denkkader een systematisch onderzoek m.i.v. gestandaardiseerde en erkende meetschalen bij een baby, kind of adolescent doelgericht op te stellen;
- kwalitatieve meetmethoden, alsook de resultaten van bewegingsanalyse in bewegingslaboratoria (kwantitatieve meetmethoden) klinisch te interpreteren en te integreren in functie van de behandeling;
- een behandelingsplan op korte en lange termijn te kunnen opstellen voor de verschillende leeftijdsgroepen binnen een ruim denkkader, gebaseerd op de beschikbare 'evidence base' en de 'best clinical practice', en op inzichten in de longterm evolutie van het kind en de multidisciplinaire context van behandelen;
- kinesitherapeutische onderzoeken en interventies met de adequate technieken en vaardigheden te kunnen uitvoeren en kritisch te evalueren bij de verschillende leeftijdsgroepen;
- zelfstandig betekenis te verlenen aan nieuwe informatie over de patiënt en deze kennis te integreren en toe te passen op gevorderde probleemstellingen bij patiënten met neurologische aandoeningen;
- op een correcte en professioneel deskundige manier te communiceren met kinderen, ouders en andere hulpverleners in een multidisciplinair teamverband, en met het medisch team in de diverse gespecialiseerde centra.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Postgraduaat in de pediatrische revalidatie bij neurologische aandoeningen (Leuven e.a.)

programma

Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.

printECTS33.xsl

ECTS Motorische ontwikkeling, motorisch leren en neurowetenschappelijke aspecten bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K2A)

4 studiepunten Nederlands 40 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract Uitgesloten voor creditcontract
N.

Doelstellingen

Na het beëindigen van deze cursus is de student in staat om
- de motorische ontwikkelingstheorieën te begrijpen en toe te lichten
- de horizontale en verticale motorische ontwikkeling te beschrijven en te kunnen verklaren hoe specifieke motorische ontwikkelingssequenties in vorige stadia voorbereiden voor het verwerven van functionele vaardigheden in een later stadium
- de invloed van omgevings- en persoonlijke factoren op de motorische ontwikkeling te verklaren
- het verband tussen de verschillende ontwikkelingsdomeinen te maken
- de neurale basis van motorisch leren, neuromotorische concepten en het Bobath/NDT concept te begrijpen voor kinderen met centraal neurologische aandoeningen
- de neuromotorische concepten te kaderen en vergelijken
-de onderliggende neuromotorische en neurocognitieve processen van het motorisch gedrag bij neurologische aandoeningen bij kinderen te beschrijven
- de relatie tussen motoriek, neuromotorische processen en hersenfunctie te beschrijven en het impact hiervan voor de behandeling te begrijpen
 

Begintermen

De student heeft
- kennis en inzicht van het ICF-model en methodisch handelen
- kennis en inzicht van algemene evaluatie- en behandelingstechnieken
- basiskennis van normale ontwikkeling
- basiskennis van pathologie van kinderen met neurologische aandoeningen
- een wetenschappelijke kritische attitude ontwikkeld
 
 
Gelijktijdigheid voor het volgen van de volgende opleidingsonderdelen wordt gevraagd:
- Gevorderde pathofysiologie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Evaluatie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Medische en therapeutische interventies bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Klinisch redeneren bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Gespecialiseerde stage bij kinderen met neurologische aandoeningen
 

Onderwijsleeractiviteiten

Motorische ontwikkeling, motorisch leren en neurowetenschappelijke aspecten bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K2a)

4 studiepunten : College 40 Eerste semesterEerste semester
N.

Inhoud

Deel 1. Neurofysiologische en biomechanische aspecten van motorische ontwikkeling en observatie van de motoriek van zuigelingen en baby's in praktijksessies:

  • Bespreking en klinisch redeneren van de sensorimotorische ontwikkeling van de zuigeling en baby’s in de verschillende ontwikkelingsfasen, dit vanuit de horizontale en verticale ontwikkeling
  • Bespreking van ‘general movements’ en de motoriek van een prematuur geboren kind
  • Bespreking van de relatie tussen de sensorimotorische, emotionele, cognitieve, perceptuele, gedrags- en psychosociale ontwikkeling van het kind

Deel 2. Motorische controle, motorisch leren en neurowetenschappelijke aspecten

  • Ontwikkelingstheorieën: neurale maturatie theorie, dynamische systeem theorie, neurale groep selectie theorie
  • Bespreking van neuromotorische en neurocognitieve processen voor verschillende motorische functies en de relatie hiervan met het motorisch gedrag en hersenfunctie
  • Neuromotorische concepten m.i.v. het Bobath/NDT concept bij kinderen

 

Toelichting onderwijstaal

Een deel van de lessen kunnen worden georganiseerd in het Engels.

Toelichting werkvorm

De studenten memoriseren de cursus en leggen daarbij verbanden tussen de ontwikkelingstheorieën, de beschrijving van de motorische ontwikkeling en de andere ontwikkelingsdomeinen, de verworven kennis  uit motorische controle en motorisch leren en andere neurowetenschappelijke aspecten, en de neuromotorische behandelingsconcepten bij kinderen met neurologische aandoeningen, en de neuromotorische behandelingsconcepten. Ze leren deze theorie aan de hand van interactieve colleges.De studenten leren de normale ontwikkeling observeren,  analyseren.en interpreteren aan de hand van het videomateriaal dat ze te zien krijgen in de les, en het oefenen in klinische lessen met baby's en een opdracht.

Een deel van de lessen kunnen worden georganiseerd in het Engels.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Motorische ontwikkeling, motorisch leren en neurowetenschappelijke aspecten bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L23K2a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Permanente evaluatie onder de vorm van:

  • opdracht deel 1. Normale ontwikkeling: 50% van de eindscore
  • opdracht deel 2. Ontwikkelingstheorieën, neuromotorische concepten: 50% van de eindscore

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.

ECTS Gevorderde pathofysiologie bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K3A)

5 studiepunten Nederlands 44 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract Uitgesloten voor creditcontract

Doelstellingen

Na het beëindigen van deze cursus is de student in staat om:
- gevorderde aspecten en recente inzichten in de pathofysiologie bij kinderen met neurologische aandoeningen te beschrijven
- deficits in de structurele en functionele anatomie van het centrale zenuwstelsel bij kinderen met neurologische aandoeningen te beschrijven door middel van de verschillende beeldvormingstechnieken
- een relatie te leggen tussen de aangedane structuren en type hersenletsel met de verschillende types van cerebral palsy en bij andere neurologische aandoeningen

- de hersenplasticiteit e nde functionele reorganisatie in de hersenen bij kinderen met centraal neurologische aandoeningen te begrijpen en de impact hiervan op de revalidatie
- kinderen met verschillende types van cerebral palsy te classificeren

Begintermen

De student heeft kennis en inzicht in
- neuro-anatomie en neurofysiologie van het centrale en perifere zenuwstelsel
- de pathofysiologie van neurologische aandoeningen bij kinderen
- klinisch beeld van de verschillende neurologische aandoeningen bij kinderen
 
Gelijktijdigheid het volgen van de volgende opleidingsonderdelen wordt gevraagd:
- Motorische ontwikkeling, motorisch leren en neurowetenschappelijke aspecten bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Evaluatie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Medische en therapeutische interventies bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Klinisch redeneren bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Gespecialiseerde stage bij kinderen met neurologische aandoeningen

Onderwijsleeractiviteiten

Gevorderde pathofysiologie bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K3a)

5 studiepunten : College 44 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Gevorderde kennis wordt gegeven over de etiologie, medische achtergronden, neuroanatomische bevindingen en diagnostische methoden bij kinderen met neurologische aandoeningen (cerebral palsy, meervoudige handicap, kinderen met prematuriteit, zuigelingen op neonatologie, niet aangeboren hersenletsel, genetische aandoeningen, kinderen met epilepsie en hydrocephalie).
Daarnaast worden de recente inzichten vanuit de verschillende beeldvormingtechnieken die een relatie leggen tussen de aangedane structuren, type en timing van het hersenletsel met de sensorimotorische stoornissen besproken voor de diverse neurologische aandoeningen. Ook wordt de neuroplasticiteit en functionele reorganisatie bij kinderen met neurologische aandoeningen besproken. Het klinisch fenomeen van spiegelbewegingen en implicaties voor therapie worden toegelicht. Bijzondere aandacht gaat tevens naar de pathofysiologie onderliggend aan de verschillende types van cerebral palsy en de hieraan verbonden classificatie. De klinische kenmerken van de verschillende types op verschillende leeftijden worden hierbij gedetailleerd toegelicht en het onderscheid tussen de verschillende types wordt in praktijk geoefend.

Toelichting onderwijstaal

Een deel van de lessen kunnen worden georganiseerd in het Engels.

Toelichting werkvorm

Studenten memoriseren de leerinhouden van de besproken themata.
De studenten leren de kennis van de besproken themata linken aan andere leerinhouden uit andere opleidingsonderdelen van het postgraduaatprogramma (evaluatie, interventie, klinisch redeneren, en stage)Studenten leren de verschillende types van cerebral palsy classificeren in klinische toepassingen en praktische oefensessies

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Gevorderde pathofysiologie bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L23K3a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Permanente evaluatie (classificatie video): 1/3e van de eindscore

Schriftelijk examen (januari): 2/3e van de eindscore

 

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.

ECTS Evaluatie bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K4A)

6 studiepunten Nederlands 50 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract Uitgesloten voor creditcontract

Doelstellingen

Na het beëindigen van deze cursus is de student in staat om - voor kinderen met neurologische aandoeningen :
-              een systematisch onderzoek van de primaire en secundaire stoornissen en functionele vaardigheden bij een baby, kind of adolescent doelgericht op te stellen, af te nemen en klinisch te interpreteren
-              gestandaardiseerde meetschalen te selecteren en af te nemen in functie van de leeftijd, pathologie, en motorische functie
-              kinderen in te delen in de bestaande classificaties (Bobath classificatie, MACS, GMFCS …)
-              de hoodproblemen te identificeren op lichaamsfunctie en structuur, activiteiten- en participatieniveau en de onderlinge verbanden te leggen
-              de resultaten van de bewegingsanalyse te begrijpen en te interpreteren voor diverse klinische toepassingen
-              de resultaten uit de onderzoeken uit de ergotherapie en logopedie kunnen begrijpen
-              de doelstellingen voor de therapie kunnen aflijnen op basis van het klinisch onderzoek en/of de bewegingsanalyse, rekening houdend met mogelijke geassocieerde problemen, de multidisciplinaire context en omgevings- en persoonlijke factoren
-              de hierboven beschreven doelstellingen op casussen toe te passen   

Begintermen

De student heeft kennis van en inzicht in
-              de normale ontwikkeling
-              het normale gangpatroon en de basisbegrippen van de bewegingsanalyse
-              de classificatie van cerebrale parese
-              de pathofysiologie bij kinderen met neurologische aandoeningen
-              basiskennis en vaardigheden in het kinesitherapeutisch onderzoek bij kinderen met neurologische aandoeningen
-              het ICF model
 
Gelijktijdigheid het volgen van de volgende opleidingsonderdelen wordt gevraagd:
- Motorische ontwikkeling, motorisch leren en neurowetenschappelijke aspecten bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Gevorderde pathofysiologie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Evaluatie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Medische en therapeutische interventies bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Klinisch redeneren bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Gespecialiseerde stage bij kinderen met neurologische aandoeningen

Onderwijsleeractiviteiten

Evaluatie bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K4a)

6 studiepunten : College 50 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Het doelgericht opstellen van een klinisch onderzoek voor de verschillende pathologieën en op verschillende leeftijden wordt besproken en vaardigheden worden aangeleerd. Hierbij richten we ons tot de primaire en secundaire stoornissen op het niveau van lichaamsfunctie en structuur en de functionele vaardigheden op activiteitsniveau alsook op het impact op participatieniveau. Er wordt aandacht  besteed aan de interpretatie in klinische toepassingen en demonstraties.
Daarnaast wordt de theoretische achtergrond van verschillende gestandaardiseerde tests, classificaties en vragenlijsten voor de verschillende motorische functies (armfunctie, romp, mobiliteit en stappen, …) voor verschillende leeftijden en pathologieën besproken, aangeleerd en toegepast op casussen.
Tevens wordt de bewegingsanalyse (ganganalyse, bovenste lidmaat analyse) aangebracht op een gevorderd niveau en klinisch toegepast bij kinderen met neurologische aandoeningen. Hierbij wordt aandacht besteed aan het gebruik van de resultaten van de bewegingsanalyse in combinatie met het klinisch onderzoek om de specifieke hoofdproblemen te identificeren alsook om mede de klinische besluitvorming met betrekking tot therapeutische en medische opties te ondersteunen. De inzichten en interpretatie van de bewegingsanalyse worden verruimd door de effecten voor de diverse medische behandelingsopties (botuline toxine, selectieve dorsale rhizotomie, intrathecale baclofen) en therapeutische behandelingsopties (doelgerichte therapie, orthesen) op de ganganalyse toe te lichten en te illustreren door middel van casuïstiek.

Ten slotte worden de basiselementen voor onderzoek uit de ergotherapie en logopedie toegelicht.

Toelichting onderwijstaal

Een deel van de lessen kunnen worden georganiseerd in het Engels.

Toelichting werkvorm

Studenten memoriseren de voorgestelde themata.
Studenten leren een klinisch onderzoek en gestandaardiseerde meetschalen afnemen, analyseren en interpreteren in klinische toepassingen en praktische sessies
Studenten leren de resultaten van een bewegingsanalyse analyseren, samenvatten en interpreteren in relatie tot de therapie.
Studenten leren de kennis uit dit opleidingsonderdeel te relateren aan andere opleidingsonderdelen in het postgraduaatprogramma (pathofysiologie, interventies, klinisch redeneren, stage)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Evaluatie bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L23K4a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Permanente evaluatie: verslag stage assessment (1e en 2e stagerapport): 30%

Permanente evaluatie: opdracht meetschalen: 40%

Schriftelijk examen: 30%

 

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.

ECTS Medische en therapeutische interventies van kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K5A)

9 studiepunten Nederlands 93 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract Uitgesloten voor creditcontract
N.

Doelstellingen

Na het beëindigen van deze cursus is de student in staat om -voor kinderen met neurologische aandoeningen- :
-              een specifiek handelingsplan op te stellen, een handlingsstrategie uit te werken voor diverse pathologieën en op elke leeftijd, rekening houdend met de context en de persoonlijke factoren en de longterm evolutie
-              normale functionele bewegingen en posturale controle te analyseren en faciliteren en tonus te beïnvloeden
-              gebruik te maken van de gegevens van het klinisch onderzoek, bewegingsanalyse en andere evaluatiemethoden in de behandeling
-              een aangepast programma aan te bieden na de diverse medische ingrepen
-              doelstellingen op activiteiten en participatie niveau te concretiseren, met aangepast gebruik van orthesen en hulpmiddelen
-              een correcte instructie voor de patiënt, ouders en omgeving aan te bieden zodat een maximale integratie mogelijk is
-              een wetenschappelijke kritische attitude aan te nemen ten aanzien van diverse therapeutische interventies bij kinderen en jongeren.

Begintermen

De student heeft kennis van en inzicht in
-              de normale ontwikkeling
-              de neuromotorische concepten
-              de classificatie van cerebrale parese
-              de pathofysiologie van neurologische aandoeningen
-              het opstellen en uitvoeren van een kinesitherapeutisch onderzoek bij kinderen met neurologische aandoeningen
 
 
Gelijktijdigheid het volgen van de volgende opleidingsonderdelen wordt gevraagd:
- Motorische ontwikkeling, motorisch leren en neurowetenschappelijke aspecten bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Gevorderde pathofysiologie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Evaluatie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Klinisch redeneren bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Gespecialiseerde stage bij kinderen met neurologische aandoeningen

Onderwijsleeractiviteiten

Medische en therapeutische interventies van kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K5a)

9 studiepunten : College 93 Beide semestersBeide semesters
N.

Inhoud

Gevorderde kennis en recente inzichten in de specifieke benadering en aanpak van  therapeutische interventies (mobilisatie, stretching, krachttraining, fysieke activiteit, functioneel trainen, hydrotherapie,...) voor kinderen met neurologische aandoeningen worden besproken en geïnterpreteerd.
Studenten leren specifieke  behandelingsvaardigheden in het faciliteren van  bewegingen, het gebruik van keypoints te optimaliseren en sequenties van bewegingen en zijn variaties te stimuleren voor kinderen met neurologische aandoeningen voor de verschillende leeftijden. Er wordt aandacht besteed aan het gebruik van correcte handling, ouderinstructies, …
De basisprincipes van de ergotherapeutische (sensorische problemen, visuele aspecten, handfunctie …) en logopedische benadering (communicatie, eten en drinken,…) bij kinderen met cerebrale parese worden aangebracht.
Diverse medische interventies (botox infiltraties, orthopedische chirurgie, selectieve dorsale rhizotomy, intrathecale baclofen, diepe hersenstimulatie …) en het orthesenbeleid  worden toegelicht. Specificatie van indicaties en relevantie voor de verschillende doelgroepen worden besproken. Nadien wordt telkens uitgebreid ingegaan op de specifieke kinesitherapeutische behandeling na de diverse medische toepassingen. Het gebruik van orthopedische hulpmiddelen wordt besproken.

Er worden klinische demonstraties gegeven om de behandelingsopties te illustreren en het klinsch redeneren met betrekking tot de behandeling te stimuleren.

Toelichting onderwijstaal

Een deel van de lessen kunnen worden georganiseerd in het Engels.

Toelichting werkvorm

Studenten  memorisen  de voorgestelde themata.
Studenten leren de kennis uit andere opleidingsonderdelen uit het postgraduaat te gebruiken (pathofysiologie, normale ontwikkeling, motorische controle en motorisch leren, neuromotorische concepten, evaluatie) om de behandelingsopties te begrijpen en te kunnen selecteren.
Studenten leren de specifieke behandelingsvaardigheden in praktische sessies
Studenten leren de verschillende behandelingsopties aan de hand van klinische demonstraties van patiënten

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Medische en therapeutische interventies van kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L23K5a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen

Toelichting

Theorie: schriftelijk 60%

Praktijk (facilitaties) 40%

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.

ECTS Klinisch redeneren bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K6A)

3 studiepunten Nederlands 40 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract Uitgesloten voor creditcontract
N.

Doelstellingen

Na het beëindigen van deze cursus is de student in staat om -voor kinderen met neurologische aandoeningen :
-              de problemen van een kind te analyseren en te beschrijven op het niveau van lichaamsfunctie en structuur, activiteiten- en participatieniveau
-              de prioriteiten in therapie vast te leggen
-              een specifiek handelingsplan op te stellen, een handlingsstrategie uit te werken voor de verschillende types kinderen op verschillende leeftijden, rekening houdend met de context en de externe factoren
-              doelstellingen op activiteiten en participatie niveau te concretiseren, met aangepast gebruik van orthesen en hulpmiddelen

Begintermen

De student heeft
-              gevorderde kennis en inzicht van normale ontwikkeling
-              gevorderde kennis van en inzicht in de pathologie van neurologische aandoeningen
-              kennis van en inzicht in het opstellen en uitvoeren van een kinesitherapeutisch onderzoek bij een kinderen met neurologische                 aandoeningen
-              kennis van en inzicht in de handelingsconcepten waarvan de kinesitherapeut gebruik kan maken bij interventies bij kinderen,                 met inbegrip van orthesen en hulpmiddelen.
-              een pedagogische handelingsstijl ontwikkeld in de omgang met kinderen en jongeren.
-              de geschikte attitudes ontwikkeld specifiek voor kinesitherapeutische interventies bij kinderen, waarbij in het bijzonder aandacht                 gaat naar teamgericht werken en naar samenwerking met ouders.
-              een wetenschappelijke kritische attitude ontwikkeld ten aanzien van kinesitherapeutische interventies bij kinderen en jongeren.
 
Gelijktijdigheid het volgen van de volgende opleidingsonderdelen wordt gevraagd:
- Motorische ontwikkeling, motorisch leren en neurowetenschappelijke aspecten bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Gevorderde pathofysiologie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Evaluatie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Medische en therapeutische interventies bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Gespecialiseerde stage bij kinderen met neurologische aandoeningen

Onderwijsleeractiviteiten

Klinisch redeneren bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K6a)

3 studiepunten : Practicum 40 Tweede semesterTweede semester
N.

Inhoud

Klinisch redeneren aan de hand van casussen.

De casuïstiek betreft kinderen met verschillende types van cerebrale parese op verschillende leeftijden, kinderen met een niet-aangeboren hersenletsel.

Toelichting onderwijstaal

Een deel van de lessen kunnen worden georganiseerd in het Engels.

Toelichting werkvorm

Het klinisch redeneren in evaluatie en behandeling wordt gestimuleerd in interactieve sessies aan de hand van klinische casussen.
Studenten leren de verworven kennis uit andere opleidingsonderdelen uit het postgraduaat te integereren (pathofysiologie, normale ontwikkeling, motorische controle en motorisch leren, neuromotorische concepten, evaluatie, interventies) om de evaluatie en behandelingsopties te begrijpen, te kunnen selecteren en te interpreteren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Klinisch redeneren bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L23K6a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

Toelichting

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.

ECTS Gespecialiseerde stage bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K7A)

3 studiepunten Nederlands 60 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract Uitgesloten voor creditcontract

Doelstellingen

Na het beëindigen van deze cursus kan de student voor kinderen met neurologische aandoeningen:
-              een systematisch onderzoek bij een baby, kind of adolescent doelgericht afnemen en interpreteren
-              de impact van de motorische problemen op het dagelijks leven en participatieniveau inschatten, rekening houdend met andere ontwikkelingsdomeinen en de longterm evolutie van het kind,
-              een behandelingsplan op korte en lange termijn opstellen voor de verschillende leeftijdsgroepen en verschillende types van patiënten gebaseerd op de inzichten vanuit het NDT/Bobath concept, inzichten uit het motorisch leren, en de beschikbare evidence base en best clinical practice
-              adequate technieken en vaardigheden uitvoeren met deskundigheid bij de diverse doelgroepen en kritisch evalueren
-              klinisch redeneren vanuit een breder multidisciplinair perspectief met inbegrip van de medische achtergronden en interventies, ergotherapie en logopedie, en gebruik van orthopedische apparatuur en hulpmiddelen
-              op een correcte en professionele manier communiceren ten opzichte van kinderen, ouders en ander hulpverleners in een multidisciplinair teamverband.

Begintermen

De student heeft kennis van en inzicht in
-              de normale ontwikkeling
-              de classificatie van cerebrale parese
-              de pathofysiologie van neurologische aandoeningen
-              het kinesitherapeutisch onderzoek bij kinderen met neurologische aandoeningen
-              de neuromotorische concepten, aanvullende behandelingsmodaliteiten en de specifieke kinesitherapeutische vaardigheden
-              de probleemstellingen en behandelingsopties in andere disciplines
 
Gelijktijdigheid het volgen van de volgende opleidingsonderdelen wordt gevraagd:
- Motorische ontwikkeling, motorisch leren en neurowetenschappelijke aspecten bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Gevorderde pathofysiologie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Evaluatie bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Medische en therapeutische interventies bij kinderen met neurologische aandoeningen
- Klinisch redeneren bij kinderen met neurologische aandoeningen

Onderwijsleeractiviteiten

Gespecialiseerde stage bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L03K7a)

3 studiepunten : Stage 60 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

De studenten lopen een begeleide stage bij kinderen met neurologische aandoeningen in gespecialiseerde centra in Vlaanderen. De student loopt drie halve dagen stage gedurende vier weken, op vier verschillende stageplaatsen. Hierbij komen verschillende types van kinderen en adolescenten met cerebral palsy aan bod in de verschillende leeftijdscategorieën. Daarnaast worden een aantal halve dagen stage gevolgd bij baby’s, volwassen cerebral palsy, meervoudige handicap …

Studenten lopen stage in kleine groepen. Ze observeren en behandelen patiënten en leren zo de aangeleerde vaardigheden van onderzoek en behandeling toe te passen. Ze maken een onderzoeks- en behandelingsplan. Dit wordt begeleid door een therapeut/tutor met gevorderde expertise in dit domein, met aandacht voor feedback op uitgevoerde therapeutische activiteiten. Er worden opdrachten gerelateerd aan de patiënt van de stageplaats met uitwerking en discussie over onderzoeks- en behandelingsplan, rapportering ...

Toelichting werkvorm

Studenten lopen stage in kleine groepen. Ze observeren en behandelen patiënten en leren zo de aangeleerde vaardigheden van onderzoek en behandeling toe te passen. Ze maken een onderzoeks- en behandelingsplan. Dit wordt begeleid door een therapeut/tutor met gevorderde expertise in dit domein, met aandacht voor feedback op uitgevoerde therapeutische activiteiten (bijv. videodemo, behandeling met tutor). Er worden opdrachten gerelateerd aan de patiënt van de stageplaats met uitwerking en discussie over onderzoeks- en behandelingsplan, rapportering ...Studenten leren de verworven kennis uit andere opleidingsonderdelen uit het postgraduaat te integereren (pathofysiologie, normale ontwikkeling, motorische controle en motorisch leren, neuromotorische concepten, evaluatie, interventies, klinisch redeneren).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Gespecialiseerde stage bij kinderen met neurologische aandoeningen (B-KUL-L23K7a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten

Toelichting

4 stageperiodes - 1 punt per stageperiode (2/3e van de eindscore)

stageverslagen 3 en 4 (1/3e van de eindscore)

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.