Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven)

CQ Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven)

Opleiding

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van het voorbereidingsprogramma en de pagina van de master in de bedrijfscommunicatie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Profiel

Toelatingsvoorwaarden

Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (voor bachelors in de humane, empirische gedragswetenschappen) (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_55636692.htm#activetab=voorwaardenVoorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (voor bachelors in de humane, niet-empirische gedragswetenschappen) (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_55636693.htm#activetab=voorwaardenVoorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (voor bachelors in de exacte en biomedische wetenschappen) (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_51087760.htm#activetab=voorwaarden

Contact

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA_fiche_S_VP_MA_Bedrijfscommunicatie.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA SP VP_ Bedrijfscommunicatie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (voor bachelors in de humane, empirische gedragswetenschappen) (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven)

programma

SC Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (voor bachelors in de humane, niet-empirische gedragswetenschappen) (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven)

programma

SC Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (voor bachelors in de exacte en biomedische wetenschappen) (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven)

programma

printECTS33.xsl

ECTS Argumentation Theory (B-KUL-F0AB1A)

4 ECTS English 26 Second termSecond term

Aims

Familiarising the students with the main forms of argumentation and with a number of theoretical insights from contemporary argumentation theory. The aim is not only to acquire insight into what counts as a decent argumentation or explanation, but also to be able to apply that insight in the practical analysis of argumentations.

Previous knowledge

The expected background knowledge of someone who has passed the first bachelor year.

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Argumentation Theory (B-KUL-F0AB1a)

4 ECTS : Lecture 26 Second termSecond term

Content

The following key topics from argumentation theory will be dealt with:

  • The difference between arguing and explaining. This includes an overview of the most important types of explanations: causal, functional, historical and structural. The deductive-nomological model of explanantion and hidden/implicit premises.
  • The argumentation structure of a text, i.e. the ordering of the arguments and subarguments
  • The argumentation scheme, i.e. the way in which the connection between premises and conclusion is explained in an argumentation. The difference between deductive and non-deductive (i.e. inductive and abductive) argumentation schemes.
  • Deductive argumentation schemes in propositional logic.
  • The most important non-deductive argumentation schemes, including the treatment of the most important (so-called) fallacies.

The different topics are illustrated by means of examples of argumentative and explanatory texts.

Course material

syllabus: H. Smessaert, Introduction to Argumentation Theory. ACCO, 2025.

 

Format: more information

The course mainly consists of lectures. The students are expected to prepare analysis exercices from time to time. An active participation and collaboration is expected from the students.

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Argumentation Theory (B-KUL-F2AB1a)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written
Type of questions : Open questions
Learning material : None

Explanation

The written exam consists partly of the analysis of pieces of argumentation and partly of theoretical questions. Model exam questions will be provided on Toledo.

ECTS Nederlandse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s (B-KUL-F0BL7A)

4 studiepunten Nederlands 39 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

In dit vak tilt de student zijn/haar moedertaal Nederlands op tot een standaardtalig niveau. De student leert basisheuristieken om zelfstandig problemen te detecteren en op te lossen op woord-, zins- en tekstniveau. Hij/zij wordt zich bewust van eventuele tekortkomingen op het gebied van mondelinge en schriftelijk expressievaardigheden en leert die te verbeteren.

Begintermen

Het niveau van een moedertaalspreker Nederlands hebben.

Onderwijsleeractiviteiten

Nederlandse taalbeheersing: schriftelijke taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s (B-KUL-F0BL7a)

3 studiepunten : Practicum 26 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

In dit vak tilt de student zijn/haar moedertaal Nederlands op tot een standaardtalig niveau. Deze OLA focust op het geschreven taalgebruik, en behandelt de lexicale en grammaticale taalbeheersing op een receptieve en productieve manier.

Concreet wordt de student aangeleerd:

 

  • goed woordgebruik te hanteren. Hij/zij wordt geconfronteerd met lexicale probleemgevallen die hij/zij moet herkennen en corrigeren. De student wordt eveneens aangemoedigd zijn/haar gevoeligheid voor de norm aan te scherpen en die norm ook op een heuristische manier te bereiken.
  • veelgemaakte lexicale en grammaticale fouten te vermijden. Hij/zij leert de nodige terminologie aan, herkent de fouten en kan die verbeteren.
  • veelgemaakte tekstuele fouten te vermijden. Hij/zij leert de nodige terminologie aan, herkent de fouten en kan die verbeteren in correctieopdrachten.
  • de eisen van specifieke genres te leren, herkennen en toe te passen.
  • correct te schrijven. Tijdens het college zal de student een aantal schrijfopdrachten krijgen, waarin zijn/haar theoretisch inzicht in de standaardtalige norm en de genrespecifieke eisen op een productieve manier zal worden nagegaan.

Studiemateriaal

  • Syllabus
  • Bundel taalzuivering
  • Online oefeningen (via Toledo)

Toelichting werkvorm

Deze onderwijsleeractiviteit wordt ingericht volgens de principes van blended learning, waarbij live onderwijs en online leren worden gecombineerd. De precieze uitwerking ervan hangt af van verschillende factoren. Meer informatie is beschikbaar via Toledo.

Nederlandse taalbeheersing: mondelinge taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s (B-KUL-F0BL8a)

1 studiepunten : Practicum 13 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

In dit vak tilt de student de beheersing van het Nederlands op tot een standaardtalig niveau. Deze OLA focust op het gesproken taalgebruik, en behandelt de taalbeheersing op een productieve manier. Concreet wordt de student aangeleerd:

  • een effectieve presentatie te houden.
  • een neutrale uitspraak van de standaardtaal in te oefenen.
  • een literaire tekst expressief en met standaarduitspraak te brengen.

Studiemateriaal

Toelichting werkvorm

Klassikaal en blended onderwijs. Inoefenen tijdens de lessen en via blended leren van spreek- en presentatievaardigheden. Verdere toelichting via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Nederlandse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s (B-KUL-F2BL7a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Vaardigheidstoets

Toelichting

Nederlandse taalbeheersing: schriftelijke taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s: permanente evaluatie tijdens het semester (schrijfopdrachten en een vaardigheidstoets) (15 punten)

Nederlandse taalbeheersing: mondelinge taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s: mondelinge test voor de examenperiode (5 punten)

 

Toelichting bij herkansen

Type examen: Partiële of permanente evaluatie met examen in de examenperiode

  • Nederlandse taalbeheersing: schriftelijke taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s: individuele schrijfopdracht en een schriftelijk examen in augustus/september – 15 punten
  • Nederlandse taalbeheersing: mondelinge taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s: mondeling examen in augustus/september – 5 punten


In de derde examenperiode is het mogelijk om het cijfer van een van beide OLA's van de eerste examenkans over te dragen op voorwaarde dat de student geslaagd was voor die OLA in een eerdere examenperiode in hetzelfde academiejaar. Wie dus bijvoorbeeld 9/20 behaalde voor de OLA 'schriftelijk' en 10/20 behaalde voor de OLA ‘mondeling', mag het behaalde cijfer voor de OLA ‘mondeling’ overdragen naar de tweede examenkans, maar moet de OLA 'schriftelijk' opnieuw afleggen. Wie een OLA waarvoor hij/zij niet geslaagd was bij de eerste examenkans, niet opnieuw aflegt, zal voor die OLA 0/20 krijgen.

 

ECTS Statistics for Humanities (B-KUL-F0FG1A)

4 ECTS English 26 Second termSecond term

Aims

The aim is to provide basic knowledge of applied statistics for human sciences, with an attitude of attention for statistical significance and a skill with statistical software. The insight is developed with applications in various fields, among others linguistics, communication, history, archeology, education research.

 

Previous knowledge

A good calculating skill of the secondary school level and a basic knowledge of computer use  are presupposed.

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Statistics for Humanities (B-KUL-F0FG1a)

4 ECTS : Lecture 26 Second termSecond term

Content

Statistical concepts and methods are being explained on the basis of real datasets with the use of the statistical software R/RStudio.

  • Population and sample.
  • Descriptive statistics.
  • Statistical models: probability theory, normal distribution, binomial distribution.
  • Explanatory statistics. Estimates and standard error. Confidence intervals for mean and proportion. Required sample size.
  • Statistical hypothesis testing: basic concepts, p-value.
  • Tests for means and proportions for one group and two groups: z-test, t-tests, F-test, binomial test.
  • Non-parametric tests: median, Wilcoxon, Mann-Whitney.
  • Tests for cell distributions: chi-squared test for goodness of fit, independence and homogeneity; Fisher's exact test.
  • Linear regression, correlation, time series.
  • Comparison of multiple groups: analysis of variance (optional).
  • Principal component analysis (optional).

 

Course material

  • Course text and exercises are made available on Toledo.
  • The software being used (R/RStudio) is freely available from the web and runs on all major computer platforms.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Statistics for Humanities (B-KUL-F2FG1a)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written
Type of questions : Open questions
Learning material : List of formulas, Course material

ECTS Sociolinguïstiek (B-KUL-F0UK9A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

De student verwerft kennis van de belangrijkste stromingen in de sociolinguïstiek. 
De student leert een sociolinguïstisch begrippenkader te hanteren.
De student kan incidenten die vanuit sociolinguïstisch oogpunt interessant zijn, observeren en analyseren.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Sociolinguïstiek (B-KUL-F0UK9a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Het college beoogt een overzicht te geven van de voornaamste stromingen in het sociolinguïstisch onderzoek.  Vanuit levensechte cases en praktijkopdrachten bouwt de student een inzicht op in de invloed van sociale factoren en taalgebruik, en leert hij "sociolinguïstische feiten" interpreteren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sociolinguïstiek (B-KUL-F2UK9a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk

ECTS Duitse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s (B-KUL-F0YR5A)

5 studiepunten Duits 65 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract
Brône Geert |  Segers Jeroen (plaatsvervanger)

Doelstellingen

Dit vak is bedoeld voor wie al (beperkt) heeft kennis gemaakt met Duits. Het biedt een ideale voorbereiding voor wie in de master Bedrijfscommunicatie Duits wil opnemen. Daarnaast verwerf je met dit vak - dankzij zijn brede focus op de grammatica, woordenschat en vaardigheden - een stevige taalbasis voor een langer studie- of stageverblijf in een Duitstalige omgeving.

Om onze leerresultaten te bereiken, zetten we sterk in op een brede en tegelijk grondige herhaling van de grammatica waarbij we zo veel mogelijk authentiek oefenmateriaal gebruiken (krantenartikels, radio- of tv-bijdragen, blogs e.d.). Op het einde van deze cursus ben je in staat het Duits zowel mondeling als schriftelijk met een gevarieerde woordenschat en in een correcte uitspraak te gebruiken en daarbij grote grammaticale fouten te vermijden.              

In technische termen worden deze doelstellingen als volgt geformuleerd.

Dit vak beoogt de studenten tot taalbeheersingsniveau B1+/B2 (‘Onafhankelijk gebruiker’ volgens de Raad van Europa) te brengen voor Duits, op het gebied van grammatica, woordenschat, schrijf- en spreekvaardigheid:

  • Op het vlak van grammatica beheersen de studenten de belangrijkste aspecten van de Duitse grammatica (bv. flexie en morfosyntaxis van werkwoord, adjectief, (voor)naamwoord), modaliteit, correct voorzetselgebruik, fundamentele zinsconstructies (actief-passief; complexe zin), connectoren, conjunctief (indirekte Rede, Irrealis). Zij kunnen deze kennis toepassen op zowel de receptieve verwerking als de eigen productie van gesproken en geschreven taal. Bovendien kunnen ze interferentiefouten vanuit de moedertaal grotendeels vermijden.
  • Op het vlak van woordenschat verbreden de studenten hun kennis aan de hand van Thematische woordenschat Duits (Intertaal) alsook authentieke teksten (bv. kranten) die gebruikt worden in de les. Ze gebruiken deze woordenschat actief in hun schrijf- en spreekopdrachten.
  • Op het vlak van schrijfvaardigheid kunnen de studenten correcte zinnen, korte paragrafen resp. teksten (bv. ook ppt.-presentatie) schrijven. Ze maken hierbij geen grote grammaticale fouten en gebruiken een gevarieerde woordenschat.
  • Op het vak van spreekvaardigheid kunnen de studenten in verschillende functionele contexten met een correcte uitspraak en vrij vlot spreken (bv. rollenspel, interview, korte presentatie, …). Ze maken hierbij geen grote grammaticale fouten en gebruiken een gevarieerde woordenschat.

Begintermen

Je hebt een uitgesproken interesse voor het gebruik van Duits in een professionele context. Je begrijpt en gebruikt al wat geschreven en gesproken Duits (niveau A2 volgens de Raad van Europa), maar wil je vaardigheden en kennis nog verder uitbouwen en daarbij je grammaticale correctheid verhogen.

Onderwijsleeractiviteiten

Duits: taal & tekst I, deel 1b (B-KUL-F0AC8a)

2 studiepunten : Practicum 26 Eerste semesterEerste semester
Brône Geert |  Segers Jeroen (plaatsvervanger)

Inhoud

Aan de hand van gevarieerde oefeningen en werkvormen verwerf je de belangrijkste aspecten van de Duitse grammatica (bv. flexie en morfosyntaxis van werkwoord, adjectief, (voor)naamwoord), modaliteit, correct voorzetselgebruik, fundamentele zinsconstructies (actief-passief; complexe zin), connectoren, conjunctief (indirekte Rede, Irrealis). Je past deze kennis ook toe in spreek- en schrijfopdrachten en leert interferentiefouten vanuit het Nederlands grotendeels vermijden.

Studiemateriaal

Verplicht studiemateriaal

Materiaal op Toledo (oefeningen, teksten)

Thematische woordenschat Duits – nieuwe editie. Uitgeverij Intertaal, 2018 (tweede druk). ISBN 9789460304170

Jan Lanneau. Als er gebellt wordt, blaffen de honden. Dwaalduiders en aanverwante woorden in het Duits, 2006, Acco, ISBN 9033462443

Facultatief studiemateriaal

- Van Dale woordenboek N-D/D-N
- G. Wahrig, Deutsches Wörterbuch (1 Band)

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

F0AC9A : Duits: taal & tekst I

Duits: taal & tekst I, deel 2 (B-KUL-F0TK4a)

3 studiepunten : Practicum 39 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Aan de hand van gevarieerde oefeningen en werkvormen verwerf je de belangrijkste aspecten van de Duitse grammatica (bv. flexie en morfosyntaxis van werkwoord, adjectief, (voor)naamwoord), modaliteit, correct voorzetselgebruik, fundamentele zinsconstructies (actief-passief; complexe zin), connectoren, conjunctief (indirekte Rede, Irrealis). Je past deze kennis ook toe in spreek- en schrijfopdrachten en leert interferentiefouten vanuit het Nederlands grotendeels vermijden.

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

F0AC9A : Duits: taal & tekst I

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Duitse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s (B-KUL-F2YR5a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

  • Januari:

Deel 1b: schriftelijk examen (14/20 punten) (examenduur: 3 uur) en permanente evaluatie (6/20 punten).

Permanente evaluatie: De permanente evaluatie (6/20 punten) bij deel 1b omvat tussentijdse taken en toetsen (4 punten) en een portfolio (2 punten).

  • Juni:

Deel 2: schriftelijk examen (14/20 punten) (examenduur: 3 uur) en permanente evaluatie (6/20 punten)

Permanente evaluatie: De permanente evaluatie (6/20 punten) bij deel 2 omvat tussentijdse taken en toetsen (4 punten) en een portfolio (2 punten).

Deel 1b en deel 2 tellen elk voor 50%.

  • Augustus:

Voor de derde examenperiode valt de permanente evaluatie weg. Het resultaat wordt dan enkel door het examen bepaald.

Toelichting bij herkansen

Voor de derde examenperiode valt de permanente evaluatie weg. Het resultaat wordt dan enkel door het examen bepaald.

ECTS Engelse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma's (B-KUL-F0YR7A)

5 studiepunten Engels 52 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Dit vak bereidt de studenten voor op het mastervak ‘Engelse bedrijfscommunicatie’ (F0US7A) en vormt op die manier een brug tussen de taalbeheersingsvakken uit de vooropleiding en de master. Het heeft als doel de Engelse taalbeheersing te verstevigen op het vlak van woordenschat, grammatica, schrijf- en spreekvaardigheid.

Begintermen

De studenten moeten ten minste het taalbeheersingsniveau behaald hebben dat overeenstemt met het afstudeerniveau van algemeen secondair onderwijs in Vlaanderen. Dit wil zeggen (i) dat ze moeten kunnen functioneren in de meeste situaties die zich kunnen voordoen bij een verblijf in een land waar de vreemde taal gesproken wordt en (ii) dat ze coherente ‘tekst’ (gesproken en geschreven) van een redelijk niveau moeten kunnen produceren over vertrouwde onderwerpen.

Onderwijsleeractiviteiten

Engelse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma's (B-KUL-F0YR7a)

5 studiepunten : Practicum 52 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

Op het vlak van grammatica beheersen de studenten de belangrijkste gebieden van de Engelse grammatica (bv. tijden, modaliteit, conditionaliteit, fundamentele zinstypes, agreement, determiners…) en kunnen zij deze kennis toepassen in hun gesproken en geschreven taalgebruik. Bovendien kunnen ze interferentiefouten vanuit de moedertaal grotendeels vermijden.

Op het vlak van woordenschat verbreden de studenten hun lexicaal bereik aan de hand van Ruth Gairns' en Stuart Redmans Oxford Word Skills: Intermediate. Ze gebruiken deze woordenschat actief in hun schrijf- en spreekopdrachten.

Op het vlak van schrijfvaardigheid kunnen de studenten een goed-gestructureerde tekst schrijven. Ze maken hierbij nagenoeg geen grammaticale fouten, hebben oog voor register en gebruiken een rijke woordenschat.

Op het vak van spreekvaardigheid kunnen de studenten in verschillende functionele contexten probleemloos spreken (bv. rollenspelen, discussies …). Ze maken hierbij nagenoeg geen grammaticale fouten en gebruiken een rijke woordenschat. Ook wordt er aandacht besteed aan een correcte uitspraak van het Engels.

Studiemateriaal

  • Gairns, Ruth & Stuart Redman. 2020. Oxford Word Skills Intermediate Student's Pack. 2nd edition. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0194605700.

Toelichting werkvorm

Seminar

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Engelse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma's (B-KUL-F2YR7a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Permanente evaluatie tijdens het eerste en tweede semester (12/20)

-           Schriftelijke oefeningen: schrijfopdrachten, korte woordenschat- en/of  grammaticatests in de les

-           Mondelinge oefeningen: rollenspelen, discussies …

De studenten krijgen aan het begin van elk semester een overzicht van de verschillende opdrachten en oefeningen en de precieze puntenverdeling. De inleveringstermijnen en deadlines voor de opdrachten worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.

 

Schriftelijk examen in juni (8/20)

-           Woordenschat (open en gesloten vragen)

-           Grammatica (open en gesloten vragen)

Om te slagen voor het schriftelijk examen, dient de student minstens 2/3 van de items juist te hebben.

Indien de student niet deelneemt  aan  één (of meerdere) van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.

 

Toelichting bij herkansen

  • Schrijfopdracht (4/20)

    De schrijfopdracht zal via Toledo beschikbaar gemaakt worden en moet ingediend worden vóór het schriftelijk en mondeling examen.

    Mondeling examen (6/20)

    Schriftelijk examen (woordenschat, grammatica en schrijfvaardigheid; open en gesloten vragen; 10/20)

    Om te slagen voor de onderdelen woordenschat en grammatica dient de student minstens 2/3 van de items juist te hebben.

     

ECTS Franse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma's (B-KUL-F9XT3B)

5 studiepunten Frans 31 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Dit OPO heeft als doel de taalbeheersing van het standaard Frans bij de studenten uit te diepen, meer bepaald het schrijven van een tekst en het geven van een mondelinge uiteenzetting van het informatieve type en de beheersing van grammaticale en lexicale uitdrukkingsmiddelen.

Begintermen

De student(e) die zich voor dit vak inschrijft heeft het niveau B1 (beginniveau) van het Gemeenschappelijk Europees referentiekader voor talen:

(i) hij/zij begrijpt wat men hem/haar zegt, wanneer men een duidelijke standaardtaal gebruikt en wanneer het vertrouwde zaken uit het dagelijkse leven of de studies betreft;

(ii) hij/zij kan zich redden in gewone situaties, bijvoorbeeld tijdens een reis in een streek waar de taal wordt gesproken;

(iii) hij/zij kan een eenvoudig en coherent betoog houden over onderwerpen die aansluiten bij zijn/haar interesses;

(iv) hij/zij kan een gebeurtenis, een ervaring of een droom vertellen, een hoop of een doel beschrijven en in het kort redenen of verklaringen voor een project of een idee voorstellen.

 

Het hier beschreven niveau stemt overeen met het afstudeerniveau voor Frans van het algemeen secundair onderwijs in Vlaanderen.

Onderwijsleeractiviteiten

Franse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma's (B-KUL-F0BD4a)

5 studiepunten : Practicum 31 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

Lexicon: Ontwikkeling van de woordenschat, onder andere d.m.v. systematische oefeningen rond semantische velden, specifieke uitdrukkingsmiddelen voor bepaalde taken.

Grammatica: systematisch overlopen van specifieke moeilijkheden.

Schriftelijke taalbeheersing : schriftelijke taalcompetentie ontwikkelen door het schrijven van informatieve teksten.

Mondelinge taalbeheersing: in kleine groepjes onder leiding van een Franstalige worden er drie soorten vaardigheden ingeoefend: (i) het houden van gestructureerde mondelinge presentaties, (ii) het spontaan spreken in informele context, en (iii) het actief tussenkomen in en deelnemen aan groepsdiscussies.

Studiemateriaal

Fischer, Wolfgang et Le Plouhinec, Anne-Marie. 2014. Mots et contexte. Almere/Antwerpen: Intertaal.

de Saint Moulin, Gaétan. 2012. L’oiseau fait son nid. Dossiers pour le perfectionnement du lexique. Leuven: Acco.

Studiemateriaal op Toledo (o.a. F9XT3B Franse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s. Maîtrise de la langue écrite.)

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Franse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma's (B-KUL-F2XT3b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode

Toelichting

- Grammatica en spelling (3/20) : test in december

- Schriftelijke taalbeheersing : 6/20 (20% in december en 80% in juni-zittijd) 

- Mondelinge taalbeheersing : 6/20 (20% in februari en 80% in mei).

- Lexicon (5/20) : 40% voor de permanente evaluatie (drie tests doorheen het jaar), 60% voor het examen in juni-zittijd.

Toelichting bij herkansen

In de derde zittijd worden de onderdelen lexicon (5/20), grammatica (3/20) en schriftelijke taalbeheersing (6/20) schriftelijk geëvalueerd. Op dezelfde dag wordt een mondelinge proef (6/20) georganiseerd, waarvoor wordt verwacht dat de studenten een portfolio meebrengen waarin ze verslag uitbrengen van tien nieuwe activiteiten die ze in het Frans hebben uitgevoerd tijdens de zomermaanden.

Je mag het resultaat van een onderdeel waarbij je in juni minstens 12/20 hebt behaald, naar de derde examenperiode overdragen.

ECTS Communicatiewetenschap (B-KUL-S0A22B)

4 studiepunten Nederlands 52 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:

  • heeft de student basiskennis en inzicht in het onderzoeksdomein van de communicatiewetenschappen en kan hij/zij onderzoeksbevindingen met elkaar in verband brengen.
  • kan de student de vaak als banaal en triviaal ervaren alledaagse werkelijkheid van de media en communicatie met enig afstand kritisch en theoretisch beoordelen en interpreteren.
  • verwerft de student een eerste inzicht in theorieën die de productie, consumptie en werking van de media trachten te plaatsen en te verklaren.
  • kan de student de werking, fasen en aspecten van communicatieprocessen en –functies begrijpen en bespreken.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Begintermen

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel:

  • Wordt van de student een open houding gevraagd ten aanzien van maatschappelijke en ethische discussies die hierover bestaan.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Communicatiewetenschap (B-KUL-S0A22a)

4 studiepunten : College 52 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Eerst worden de basisbegrippen uit de communicatie aangebracht. Vervolgens wordt bekeken hoe deze basisinzichten veranderen als er een medium aan het communicatieproces wordt toegevoegd. Dan wordt nagegaan hoe de inhoud van de media tot stand komt, met als belangrijk voorbeeld de processen die verklaren hoe nieuws tot stand komt. Hieraan worden theorieën gekoppeld die nieuwseffecten verklaren.

Vervolgens wordt ontvangersgedrag bekeken. Dat wordt eerst gedaan volgens traditionele psychologische en sociologische benaderingen. Daarna wordt dezelfde problematiek benaderd vanuit het perspectief van de culturele studies. Telkens wordt stilgestaan bij de implicaties die het gebruikte perspectief heeft voor te hanteren methodologie, voor het type problematiek dat hiermee behandeld kan worden en voor de implicaties voor de wetenschapspraktijk.

Ook worden media-effecten besproken. Er wordt gestart met een typologie van de mogelijke effecten. Daarna wordt ingegaan op het verschil tussen intentionele en onbedoeld effecten. Enkele belangrijke procesbenaderingen worden samenvattend behandeld voor beide vormen van effect.

Tot slot wordt nagegaan wat de implicaties van al het voorgaande zijn voor het bestuderen van de rol die communicatie en mediëring spelen in het dagelijkse leven en in het wereldbeeld van individuen.

Studiemateriaal

Om het opleidingsonderdeel vorm te geven, wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

• Een cursustekst aan te kopen bij de cursusdienst.

• Wetenschappelijke tekstfragmenten en audiovisueel materiaal die op het studieplatform toledo worden geplaatst.

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo voor aankondigingen, aanvullende informatie en het aanbieden van studiemateriaal.

Toelichting werkvorm

Dit opleidingsonderdeel wordt ingericht volgens principes van blended learning, waarbij contactonderwijs (face-to-face) en online leren worden gecombineerd. Meer precieze informatie is beschikbaar via Toledo.
Binnen de fysieke lessen van dit opleidingsonderdeel ligt de nadruk op een actieve verwerking van de leerstof. Het is daarom aangewezen dat studenten aanwezig zijn tijdens deze lesmomenten.

Tijdens het hoorcollege en in het audiovisuele materiaal wordt het handboek aangevuld met concrete voorbeelden uit de actualiteit en met verbredende of verdiepende concepten, theorieën of onderzoeksvoorbeelden om de interactiviteit te bevorderen.

Met het oog op het succesvol realiseren van de onderwijsdoelstellingen wordt van de studenten verwacht dat zij aanwezig zijn in de hoorcolleges en notities nemen; hetzelfde geldt voor de online en audiovisuele componenten van het opleidingsonderdeel.

Ondersteuning wordt voorzien door o.a. de mogelijkheid om tijdens het college vragen te stellen aan de docent. Aanvullend zijn er studielabs waaraan de studenten kunnen deelnemen.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Communicatiewetenschap (B-KUL-S2A22b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Er zijn geen bepaalde voorwaarden om aan het examen te kunnen deelnemen. Het schriftelijke examen is van het type  ‘gesloten boek’. De studenten mogen dus op het examen geen hulpmateriaal raadplegen. Voor het beantwoorden van alle vragen beschikt de student in principe over maximaal drie uur examentijd. Het schriftelijk examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen.

De open vragen zijn van het volgende type:

  • ofwel wordt via een ‘pure theorievraag’ gepeild naar het conceptueel begrip van een theoretische notie of theoriekader;
  • ofwel verduidelijkt de student zijn begrip van een concept of theoriekader aan de hand van een zelfgekozen of opgegeven voorbeeld of thema;
  • ofwel wordt gevraagd om een punctuele vergelijking te maken tussen uiteenlopende concepten of theoriekaders.

De meerkeuzevragen worden verbeterd mét giscorrectie (dus met puntenverlies bij foutieve antwoorden). De meerkeuzevragen peilen op een gevarieerde manier naar inzicht in de leerstof: het juiste begrip aanduiden, het bij een voorbeeldsituatie meest toepasselijke concept aankruisen,  binnen een reeks van vier begrippen het niet passende begrip wegstrepen,…

Een compact vertaalwoordenboek gebruiken tijdens het examen is niet toegestaan.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

De meerkeuzevragen worden verbeterd mét giscorrectie (dus puntenverlies bij foutieve antwoorden). Na analyse van de resultaten kunnen er meerkeuzevragen worden geschrapt omwille van problemen met de vraagstelling of een bijzonder lage correlatie met het algemene resultaat, zodat wordt voldaan aan de kwaliteitseisen van het examen.

Toelichting bij herkansing

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.

 

ECTS Persuasieve communicatie (B-KUL-S0N81A)

5 studiepunten Nederlands 34 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • het concept 'attitude' in verschillende vormen omschrijven, toelichten en verklaren.
  • verschillende theorieën van overreding uitleggen.De student weet hoe attitudes beïnvloed kunnen worden via communicatie.
  • relevante theorieën vergelijken, fenomenen en feitelijk menselijk gedrag verklaren, op basis van verschillende principes van overreding.
  • een aantal interpersoonlijke overredingstechnieken omschrijven en herkennen.
  • de kern, de sterktes, de zwaktes en de implicaties van empirisch onderzoek in de discipline onderkennen. De student is zich ervan bewust dat relevante resultaten uit de cursus een bewijs zijn voor theoretische inzichten.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges en later opnieuw aan de student gecommuniceerd.

Begintermen

Geen specifieke voorkennis vereist.

Identieke opleidingsonderdelen

S0C64B: Persuasieve communicatie

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Persuasieve communicatie (B-KUL-S0N81a)

5 studiepunten : College 34 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Volgende thema's komen aan bod :

  • attitudes en opinies
  • de relatie tussen attitude en gedrag
  • het effect van keuzes en gedrag op attitudes
  • verschillende routes van argument-gebaseerde persuasieve communicatie
  • narratieve overreding
  • interpersoonlijke manipulatie
  • overreding in kleinere groepen

Studiemateriaal

  • Handboek: Brock, T.C., & Green, M.C. (2005). Persuasion: Psychological perspectives and insights. Thousand Oaks: SAGE Publications. (Zie ook Toledo)
  • Aangevuld met slides en actuele en relevante artikels die via Toledo worden verspreid.

Toelichting werkvorm

Dit opleidingsonderdeel wordt ingericht volgens principes van blended learning, waarbij contactonderwijs (face-to-face) en online leren worden gecombineerd.

Vóór elk hoofdstuk nemen studenten deel aan een online oefening die de belangrijkste concepten van het hoofdstuk scherp stelt. Daarna verwerken studenten zelf het cursusmateriaal van dat hoofdstuk aan de hand van een syllabus en het cursusmateriaal.

Binnen de fysieke lessen van dit opleidingsonderdeel ligt de nadruk op een actieve verwerking van de leerstof. Het is daarom aangewezen dat studenten aanwezig zijn tijdens deze lesmomenten.

De lessen vinden plaats in het eerste deel van het semester ('blokonderwijs').

Meer precieze informatie wordt via Toledo beschikbaar gesteld en de werkvorm wordt ook in het eerste college toegelicht.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Persuasieve communicatie (B-KUL-S2N81a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Medewerking tijdens contactmomenten

Toelichting

Het examen (gesloten boek) bestaat uit 40 meerkeuzevragen met vier antwoordopties. De vragen spitsen zich toe op elk van de doelstellingen, over het geheel van de cursus en met verschillende gradaties van moeilijkheid (voorbeelden worden doorheen het OPO gegeven en verschijnen zo als lesmateriaal op Toledo).

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Er wordt gebruik gemaakt van een giscorrectie (- 1/3 punt per fout). Na analyse van de resultaten, kunnen er meerkeuzevragen worden geschrapt omwille problemen met de vraagstelling of een bijzonder lage correlatie met het algemene resultaat, zodat wordt voldaan aan de kwaliteitseisen van het examen.

Studenten zijn ook verplicht om aangeleverde input (teksten, voorbeelden, cases,...) te verwerken vóór elk hoofdstuk tijdens het academiejaar. Studenten moeten volgens de timing zoals die gecommuniceerd wordt via Toledo deelnemen aan de voorbereidende online activiteiten. Deze participatie wordt beoordeeld als een pass/fail, waarbij enkel een 'pass' wordt toegekend als de student heeft deelgenomen aan – op maximaal twee voorbereidingen na -  alle voorbereidingen. Vanaf drie ontbrekende voorbereidingen wordt een student uitgesloten tot deelname aan het examen, resulterend in een NA (niet afgelegd) voor dit opleidingsonderdeel.

Toelichting bij herkansen

De tweede examenkans bestaat eveneens uit een schriftelijk meerkeuze-examen.

Studenten met een 'fail' op de verplichte voorbereidingen voor elk hoofdstuk, moet deze voorbereidingen maken voor de start van de derde examenperiode. Zij contacteren daartoe tijdig het didactisch team. Reeds uitgevoerde voorbereidingen moeten niet hernomen worden; studenten moeten niet-uitgevoerde voorbereidingen inhalen, opdat ze  alle voorbereidingen hebben uitgevoerd.

ECTS Communicatiemanagement (B-KUL-S0N87A)

4 studiepunten Nederlands 0 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

Doorheen de colleges verwerven de studenten volgende kennis, vaardigheden en attitudes:
•    De student kan een overzicht geven en reflecteren over de voornaamste basisprincipes en theorieën van public relations, en kan deze met elkaar in verband brengen;
•    De student kan de gebruikte strategieën op terreinen zoals crisiscommunicatie en 'strategic issues management';
•    De student heeft inzicht in de specificiteit van communicatie bij overheden en non-profitorganisaties.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
 

Begintermen

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel hebben studenten basiskennis en inzicht in het onderzoeksdomein van de communicatiewetenschappen.

De student:
•    heeft een basiskennis van sociaal-wetenschappelijke onderzoeksprocessen en –methoden;
•    kan op een kritische manier omgaan met (Engelstalige) empirische onderzoeksartikelen en conceptuele kaders.
 

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Communicatiemanagement (B-KUL-S0N87a)

4 studiepunten : College 0 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

De volgende topics komen in het opleidingsonderdeel aan bod:
•    begripsbepaling: pr, communicatiemanagement, corporate communications;
•    excellence theory, contingency theory;
•    perceptie, positie en professionalisering van communicatiemanagement in organisaties;
•    public relations, met bijzondere aandacht voor public affairs en mediarelaties;
•    imago, identiteit en reputatie;
•    crisiscommunicatie en risicocommunicatie;
•    strategic issues management en framing;
•    maatschappelijk verantwoord ondernemen;
•    overheidscommunicatie, met bijzondere aandacht voor place marketing en e-government.

Studiemateriaal

Collegenota’s, slides en illustratiemateriaal.
De slides en het illustratiemateriaal worden via Toledo ter beschikking gesteld..
 

Toelichting werkvorm

Hoorcollege

De onderwijsleeractiviteit bestaat uit hoor- en discussiecolleges, waarin, naast een kritische bespreking van theorieën en empirisch onderzoek, wordt stilgestaan bij een aantal gevalstudies. De hoorcolleges worden afgewisseld met contactonderwijs dat de actieve verwerking van de leerstof beoogt aan de hand van oefeningen en verdiepende discussies. Een aantal van deze oefeningen neemt de vorm aan van thuisopdrachten die moeten worden voorbereid. Van de studenten wordt dus een actieve participatie verwacht. De praktische oefeningen worden niet beoordeeld. Omwille van de nadruk die gelegd wordt op de interactie en de actieve verwerking van de cursus zullen er geen lesopnames worden gemaakt.

De lessen vinden plaats in het eerste deel van het semester ('blokonderwijs').

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Communicatiemanagement (B-KUL-S2N87a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. 

Het examen is een geslotenboekexamen met zowel open vragen als meerkeuzevragen. Berekening van het eindtotaal: ca. 50% meerkeuzevragen, ca. 25% inzichtsvragen, ca. 25% toepassingsvragen (bijvoorbeeld het aanduiden van strategieën in crisiscommunicatie, …)

Na een analyse van de resultaten kunnen er meerkeuzevragen worden geschrapt omwille van problemen met de vraagstelling of een bijzonder lage correlatie met het algemene resultaat, zodat wordt voldaan aan de kwaliteitseisen van het examen.

Er wordt giscorrectie toegepast op de meerkeuzevragen. 

Toelichting bij herkansing
De evaluatiekenmerken en/of de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans. Bij de tweede examenkans maken de meerkeuzevragen geen deel meer uit van de evaluatie. Het examen bestaat dan enkel uit open  begrippen-, inzichts- en toepassingsvragen. Berekening van het eindtotaal: ca. 33% begrippen, ca. 33% inzichtsvragen, ca. 33% toepassingsvragen.