Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven)

CQ Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven)

Opleiding

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van het voorbereidingsprogramma: master in de culturele studies.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

 

Toelatingsvoorwaarden

Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_55547560.htm#activetab=voorwaarden

De webpagina over het Letterenprofiel bevat een gedetailleerd overzicht van de vormingsdoelen.

De Faculteit Letteren wil haar studenten tot zorgvuldige taalgebruikers en communicatoren vormen die nieuwsgierig en fijngevoelig in de maatschappij staan en met een open blik streven naar een grondig en genuanceerd begrip van maatschappelijke diversiteit en machtsverhoudingen; die zich bewust zijn van het belang van nuance en multiperspectiviteit in het maatschappelijke debat, zichzelf en de ander kritisch durven bevragen vanuit hun kennis van andere tijden en culturen en de weg kennen in de moderne kennis- en informatiemaatschappij.  

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven)

programma

printECTS33.xsl

ECTS Algemene literatuurwetenschap I (B-KUL-F0AA5A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester
Masschelein Anneleen |  Ghyselinck Zoë (plaatsvervanger)

Doelstellingen

1. De studenten maken kennis met literatuurwetenschap als discipline 

2. De studenten verwerven een methodologisch kader voor de analyse van literaire teksten, vooral verhalen en poëzie. 

3. De studenten krijgen inzicht in de belangrijkste concepten en theoretici binnen de narratologie en de poëzieanalyse en weten die te plaatsen in hun historische ontwikkeling. 

4. De studenten kunnen de basisconcepten toepassen in de analyse van een literaire tekst. 

Begintermen

Geen specifieke voorkennis vereist

Identieke opleidingsonderdelen

V0AA5A: Algemene literatuurwetenschap I

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Algemene literatuurwetenschap I (B-KUL-F0AA5a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester
Masschelein Anneleen |  Ghyselinck Zoë (plaatsvervanger)

Inhoud

Na een algemene inleiding in de literatuurwetenschap en haar ontwikkeling in het Westerse denken, bekijken we achtereenvolgens het begrippenapparaat dat werd ontwikkeld voor de analyse van verhalende teksten, lyriek en drama. Die begrippen wordt gecontextualiseerd en ook toegepast op fragmenten en literaire teksten, zowel in de hoorcolleges als in de begeleidende oefenmomenten. 

Studiemateriaal

Het studiemateriaal bestaat uit een cursus uitgegeven door ACCO, een novelle en literaire fragmenten die worden aangeboden via Toledo.

Toelichting onderwijstaal

Dit vak wordt aangeboden in het Nederlands

Toelichting werkvorm

Het OPO bestaat uit hoorcolleges en een verplichte bijkomende praktische oefening. Dit practicum bestaat uit twee delen: enerzijds een multiple choice test over de toepassing van de aangeleerde begrippen uit de verhaalanalyse op een door de studenten zelfstandig verwerkte novelle, anderzijds deelname aan een seminarie waarin de oefening wordt besproken. Deelname aan beide elementen is verplicht.  

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Algemene literatuurwetenschap I (B-KUL-F2AA5a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Het examen bestaat uit verschillende onderdelen: open vragen, een multiple choice gedeelte en de analyse van een kort verhaal. 

ECTS Introduction to Cultural Studies (B-KUL-F0AS1A)

4 ECTS English 26 First termFirst term

Aims

1. The students acquire insight into cultural studies as an (anti)discipline. 

2. The students get acquainted with the most important thinkers and concepts in cultural studies. 

3. The students are able to reflect and discuss contemporary issues in cultural studies. 

 

Previous knowledge

No specific prerequisites

Is included in these courses of study

Onderwijsleeractiviteiten

Introduction to Cultural Studies (B-KUL-F0AS1a)

4 ECTS : Lecture 26 First termFirst term

Content

1. The course offers an introduction to the history of cultural studies, which was developed in Great Britain by the Centre for Contemporary Cultural Studies in Birmingham and has spread internationally as a specifically interdisciplinary field. In doing so, we also look at important predecessors. 

2. We will explore the work and basic concepts of key figures in the field by means of excerpts and short texts. 

3. We introduce a number of contemporary debates and concepts in cultural studies, from the handbook 50 Key Terms in Contemporary Culture (2017 https://www.pelckmansuitgevers.be/50-key-terms-in-contemporary-cultural-theory.html#gref)

Course material

Mandatory: Course material on Toledo

50 Keywords in Contemporary Cultural Theory (S. De Cauwer, J. De Bloois & A. Masschelein, Pelckmans Pro, 2017)

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Introduction to Cultural Studies (B-KUL-F2AS1a)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written

ECTS Literatuurpakket met leesverslag (B-KUL-F0VZ3B)

4 studiepunten Nederlands 2 Eerste semesterEerste semester
Broeckmeyer Mariske (coördinator) |  N.

Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel heeft tot doel een verfijning van het voorbereidings- of schakelprogramma culturele studies toe te laten.  Gezien de zeer diverse instroom voor het programma is gekozen voor een individuele invulling van dit literatuurpakket.  In samenspraak met de docent wordt een pakket van 3 te bespreken boeken gekozen (1 Nederlands, 1 Engels, 1 Frans -behalve voor de Nederlandse studenten die eventueel nooit Frans hebben gestudeerd), dat zowel een individuele lacune aanvult als een voorbereiding is op dat wat de student tijdens zijn opleiding culturele studies als persoonlijk traject (onder meer via stage en masterproef) zou willen uitbouwen.

Begintermen

De student beantwoordt aan alle diplomavereisten om het voorbereidings- of schakelprogramma van de master culturele studies te volgen en heeft zich effectief voor een dergelijk programma ingeschreven.

Onderwijsleeractiviteiten

Literatuurpakket met leesverslag (B-KUL-F0VZ3a)

4 studiepunten : Practicum 2 Eerste semesterEerste semester
N.

Inhoud

Concreet wordt een tekst van max. 5000 woorden gemaakt over 3 wetenschappelijke boeken (1 Ned., 1 Frans, 1 Engels) over hetzelfde onderwerp, af te spreken met de docent.
Deze paper omvat 3 delen:
- korte introductie
- bespreking van elk boek apart (geen letterlijke synthese, maar weergave van de doelstellingen en argumentatie van de auteur)
- korte afsluiting met zelfevaluatie

*

De concrete inhoud wordt met de student afgesproken in functie van zijn of haar eigen vooropleiding.

Studiemateriaal

De docent verzorgt een inleidende sessie.

Toelichting werkvorm

Het literatuurpakket komt overeen met de verwerking van 3 boeken, met inleiding en synthese. De voorbereidende faze gebeurt in overleg met de docent..

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Literatuurpakket met leesverslag (B-KUL-F2VZ3b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag

Toelichting

Concreet wordt een tekst van max. 5000 woorden gemaakt over 3 wetenschappelijke boeken (1 Ned., 1 Frans, 1 Engels) over hetzelfde onderwerp, af te spreken met de docent.
Deze paper omvat 3 delen:
- korte introductie
- bespreking van elk boek apart (geen letterlijke synthese, maar weergave van de doelstellingen en argumentatie van de auteur)
- korte afsluiting met zelfevaluatie
De studenten krijgen een algemene inleiding én ook modellen van de vorige jaren als inspiratiebron.

De deadline voor het indienen van deze opdracht is 15 december.

ECTS L-Informatievaardigheden (B-KUL-F0YR4A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract
Verbeke Demmy (coördinator) |  De Wachter Lieve |  Verbeke Demmy

Doelstellingen

De student begrijpt waarom informatievaardigheden belangrijk zijn. De student begrijpt dat een veelzijdig geesteswetenschapper thuis moet zijn in zowel het fysieke als digitale informatielandschap en in staat moet zijn om informatie uit verschillende domeinen te vinden en kritisch-creatief te verwerken, niet alleen om innovatief en interdisciplinair onderzoek te kunnen voeren, maar ook om sterk te staan in de arbeidsmarkt..

De student krijgt inzicht in de structuur en wetmatigheden van de belangrijkste tekstuele documenten (document als verzamelnaam voor alle mogelijke vormen en verpakkingen van informatie).  Deze documenten zijn uiteraard traditionele genres (zoals naslagwerken en wetenschappelijke monografieën), maar ook moderne genres (zoals e-books, full-text databanken en blogs).

De student weet dat gevonden informatie (informatie als verzamelnaam voor data (feiten, gegevens), informatie, kennis en wijsheid) steeds kritisch benaderd moet worden. De student weet hoe dat kan/moet op basis van een elementaire kennis van de principes van de historische kritiek.

De student krijgt inzicht in de manieren waarop informatie doorheen de eeuwen bewaard, georganiseerd en ontsloten werd/wordt. De student krijgt inzicht in de verschillende (virtuele) bewaarplaatsen van informatie.

De student kan een doelmatige zoekstrategie ontwikkelen in (digitale) bibliotheekcatalogi en databanken.

De student begrijpt wat auteursrecht inhoudt en weet hoe hij/zij plagiaat kan vermijden.

Identieke opleidingsonderdelen

HBT10E: L-Informatievaardigheden (Brussel)
V0YR4A: L-Informatievaardigheden
YL0204: L-informatievaardigheden (Antwerpen)

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

L-Informatievaardigheden (B-KUL-F0YR4a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

De cursus zoomt eerst in op de omschrijving en het belang van informatievaardigheden.

Vervolgens wordt aandacht gewijd aan de betrouwbaarheid van informatie en de eigenschappen van verschillende documenttypes en tektsgenres. Het is om drie redenen belangrijk dat studenten inzicht hebben in de kenmerken en wetmatigheden van de meest courante teksten waarin informatie wordt geproduceerd en gecommuniceerd. Ten eerste laat dit inzicht toe in te zien dat documenten cultureel bepaald zijn. Ten tweede laat het toe om het (populair-)wetenschappelijk potentieel en dus de bruikbaarheid en waarde van de aangeboden informatie in te schatten. Een derde reden waarom studenten inzicht moeten krijgen in de verschillende types tekstuele documenten is omdat het hen in staat stelt om de juiste keuze te maken wanneer ze zelf documenten moeten produceren en erover moeten communiceren. 

Het volgende deel van de cursus is gewijd aan het zoeken en vinden van informatie, met aandacht voor de ordening van informatie en verschillende bibliotheektypes. Studenten leren een zoekstrategie te ontwikkelen die steunt op enkele van de belangrijkste navigatie-instrumenten en information retrieval systems die onderzoekers in de geesteswetenschappen kunnen gebruiken. Specifieke aandacht wordt besteed hoe studenten van KU Leuven informatie kunnen zoeken en vinden (met een introductie tot LIMO, de discovery service van KU Leuven Bibliotheken) en vervolgens de gevonden informatie kunnen beheren, met aandacht voor wetenschappelijke integriteit, bronvermeldingen (inclusief toelichting bij het KU Leuven beleid rond plagiaat en het gebruik van generatieve AI) en juridische en maatschappelijke aspecten van informatieverspreiding.

Een laatste deel stelt scherp op de geschiedenis van het informatielandschap. Er zijn drie redenen om dit historisch perspectief te hanteren. Ten eerste krijgen we zo beter inzicht in de sterke punten maar ook de beperkingen van de verschillende navigatie-instrumenten en information retrieval systems, in de manieren waarop ze in elkaar inhaken, en in de manieren waarop ze elkaar kunnen versterken. Ten tweede maakt het historisch perspectief ook duidelijk dat technologische ontwikkelingen een belangrijke rol speelden en nog steeds spelen in het informatielandschap en mede verklaren waarom de wetenschappelijke arena vandaag een bijzonder complex bedrijf is. Ten derde laat het historisch perspectief toe basiskenmerken van verschillende technologieën en aanpakken binnen het informatielandschap voor te stellen. 

Studiemateriaal

  • Cursus in co-auteurschap
  • Powerpoints bij de hoorcolleges
  • Opnames van de hoorcolleges
  • Digitaal leerpad met bijkomend lesmateriaal en oefeningen

Toelichting werkvorm

Verplicht aanbod met twee stromen:

  • Theorie, a.d.h.v. hoorcolleges.
  • Praktijk, a.d.h.v. oefeningen en opdrachten die aangeboden worden in de vorm van een digitaal leerpad

Aanvullend aanbod:

  • Tutorials informatievaardigheden KU Leuven Bibliotheken
  • Didactisch spel "Vloek op de bib"

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: L-Informatievaardigheden (B-KUL-F2YR4a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen

Toelichting

Vaardighedencomponent via leerpaden (Toledo) die de student moet doorlopen in de loop van het semester. De online modules moeten ten laatste op 15 december (voor de januarizittijd) of 15 augustus (voor de septemberzittijd) voltooid zijn. Het volledig en tijdig doorlopen van alle leerpaden is een voorwaarde om deel te mogen nemen aan het schriftelijke examen (= pass/fail principe, in het bijzonder: pass = sleutel tot deelname aan het examen). De kennis verworven in de online component wordt getoetst in het schriftelijke examen en maakt op die manier ook deel uit van de het eindcijfer dat de student behaalt voor dit vak.

Schriftelijk examen waaraan de student alleen kan deelnemen als zij/hij de leerpaden tijdig doorlopen heeft. Studenten die de leerpaden niet tijdig doorlopen, kunnen niet deelnemen aan het schriftelijk examen en krijgen een NA voor het volledige opleidingsonderdeel. In het schriftelijke examen worden multiple choice-vragen met open vragen gecombineerd en wordt  getoetst of de student de leerstof beheerst. Er wordt geen giscorrectie toegepast bij de verbetering van de meerkeuzevragen.

 

Toelichting bij herkansen

De herkansing heeft dezelfde examenvorm als in de eerste zittijd zonder overdracht van deelpunten.

ECTS L-Interculturaliteit (B-KUL-F0ZF9A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract
Marzo Stefania (coördinator) |  Defoort Carine |  Goddeeris Idesbald |  Lie Nadia |  Marzo Stefania |  Ryad Umar |  N.  |  Minder Meer

Doelstellingen

  • Studenten zijn in staat de context en bepaaldheid van interculturele fenomenen te analyseren en daardoor ook de achtergrond en context van hun eigen discipline beter te begrijpen.
  • Studenten zijn in staat om (via aandacht voor actuele thema’s) complexe vraagstukken vanuit een intercultureel perspectief te begrijpen.
  • De studenten zijn in staat om op een academisch verantwoorde manier bij te dragen tot het politiek-maatschappelijke debat en om argumenten te analyseren in sterk geïdeologiseerde discussies.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

L-Interculturaliteit (B-KUL-F0ZF9a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

De structuur van de colleges ziet er als volgt uit:

1 + 2. Interculturaliteit in het hedendaagse westerse denken: een historisch-conceptueel kader [N. Lie]

GRENZEN

3. De grenzen van ons onderwijs [C. Defoort]

4. Migratie: Grenzen, nieuwkomers en ruimte [I. Goddeeris]

5. Grenzen en identiteit [I. Goddeeris]

BEELDEN

6. Beelden van de Islam: een historisch en hedendaags perspectief [A. Ryad]

7. Beelden en het Belgische koloniale verleden [I. Goddeeris]

8. Literaire verbeelding [N. Lie]

TAAL

9. Zegeningen en schaduwzijden van taaldiversiteit [F. Van de Velde]

10. Taal in ruimte en grenzen [S. Marzo]

11. De indexicaliteit van taal [S. Marzo, L. Rosseel en F. Van de Velde]

Elk academiejaar worden naast deze colleges een of meerdere debatten, lezingen of andere events georganiseerd waarvan elke student er minstens één bijwoont. Op die events worden verschillende aspecten van het OPO worden gekaderd binnen een actueel vraagstuk. Het event vormt een essentieel onderdeel van het vak en kan op het examen worden bevraagd.

 

Studiemateriaal

Verplichte literatuur: handboek gepubliceerd bij Leuven University Press  (verplichte lectuur, 25 euro)

Bijkomend materiaal (via Toledo ter beschikking gesteld)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: L-Interculturaliteit (B-KUL-F2ZF9a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

De leerstof bestaat uit de teksten van het handboek en het materiaal dat tijdens de les ter beschikking is gesteld. Het examen bestaat uit vragen die zowel kennis als inzicht toetsen.