Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven)
CQ Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven)
Opleiding
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen.
Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …
Ben je toekomstig student?
Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van het voorbereidingsprogramma: master in de culturele studies.
Je leest er alles over
- Inhoud van de opleiding
- Beginprofiel
- Toekomstmogelijkheden
- Infomomenten & brochures
- Je campus
- ...
Toelatingsvoorwaarden
Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_55547560.htm#activetab=voorwaardenDe webpagina over het Letterenprofiel bevat een gedetailleerd overzicht van de vormingsdoelen.
De Faculteit Letteren wil haar studenten tot zorgvuldige taalgebruikers en communicatoren vormen die nieuwsgierig en fijngevoelig in de maatschappij staan en met een open blik streven naar een grondig en genuanceerd begrip van maatschappelijke diversiteit en machtsverhoudingen; die zich bewust zijn van het belang van nuance en multiperspectiviteit in het maatschappelijke debat, zichzelf en de ander kritisch durven bevragen vanuit hun kennis van andere tijden en culturen en de weg kennen in de moderne kennis- en informatiemaatschappij.
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukOnderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
SC Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven)
programma
ECTS Algemene literatuurwetenschap I (B-KUL-F0AA5A)
Doelstellingen
1. De studenten maken kennis met literatuurwetenschap als discipline
2. De studenten verwerven een methodologisch kader voor de analyse van literaire teksten, vooral verhalen en poëzie.
3. De studenten krijgen inzicht in de belangrijkste concepten en theoretici binnen de narratologie en de poëzieanalyse en weten die te plaatsen in hun historische ontwikkeling.
4. De studenten kunnen de basisconcepten toepassen in de analyse van een literaire tekst.
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist
Identieke opleidingsonderdelen
V0AA5A: Algemene literatuurwetenschap I
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 56 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) (Cultuur-historische minor) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) 123 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de westerse literatuur (Leuven) 16 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 20 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Algemene literatuurwetenschap I (B-KUL-F0AA5a)
Inhoud
Na een algemene inleiding in de literatuurwetenschap en haar ontwikkeling in het Westerse denken, bekijken we achtereenvolgens het begrippenapparaat dat werd ontwikkeld voor de analyse van verhalende teksten, lyriek en drama. Die begrippen wordt gecontextualiseerd en ook toegepast op fragmenten en literaire teksten, zowel in de hoorcolleges als in de begeleidende oefenmomenten.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal bestaat uit een cursus uitgegeven door ACCO, een novelle en literaire fragmenten die worden aangeboden via Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Dit vak wordt aangeboden in het Nederlands
Toelichting werkvorm
Het OPO bestaat uit hoorcolleges en een verplichte bijkomende praktische oefening. Dit practicum bestaat uit twee delen: enerzijds een multiple choice test over de toepassing van de aangeleerde begrippen uit de verhaalanalyse op een door de studenten zelfstandig verwerkte novelle, anderzijds deelname aan een seminarie waarin de oefening wordt besproken. Deelname aan beide elementen is verplicht.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Algemene literatuurwetenschap I (B-KUL-F2AA5a)
Toelichting
Het examen bestaat uit verschillende onderdelen: open vragen, een multiple choice gedeelte en de analyse van een kort verhaal.
ECTS Introduction to Cultural Studies (B-KUL-F0AS1A)
Aims
1. The students acquire insight into cultural studies as an (anti)discipline.
2. The students get acquainted with the most important thinkers and concepts in cultural studies.
3. The students are able to reflect and discuss contemporary issues in cultural studies.
Previous knowledge
No specific prerequisites
Is included in these courses of study
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 ects.
- Schakelprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 56 ects.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (wijsbegeerte) (Leuven) 28 ects.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 ects.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 ects.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 ects.
- Courses for Exchange Students Faculty of Arts (Leuven)
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de kunsten, masters in de niet-humane wetenschappen en academische bachelors) (Leuven) 113 ects.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 20 ects.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 ects.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 ects.
Onderwijsleeractiviteiten
Introduction to Cultural Studies (B-KUL-F0AS1a)
Content
1. The course offers an introduction to the history of cultural studies, which was developed in Great Britain by the Centre for Contemporary Cultural Studies in Birmingham and has spread internationally as a specifically interdisciplinary field. In doing so, we also look at important predecessors.
2. We will explore the work and basic concepts of key figures in the field by means of excerpts and short texts.
3. We introduce a number of contemporary debates and concepts in cultural studies, from the handbook 50 Key Terms in Contemporary Culture (2017 https://www.pelckmansuitgevers.be/50-key-terms-in-contemporary-cultural-theory.html#gref)
Course material
Mandatory: Course material on Toledo
50 Keywords in Contemporary Cultural Theory (S. De Cauwer, J. De Bloois & A. Masschelein, Pelckmans Pro, 2017)
Is also included in other courses
F0CE1A : Introduction to Cultural Studies with Reading Assignment Narrative Analysis
Evaluatieactiviteiten
Evaluation: Introduction to Cultural Studies (B-KUL-F2AS1a)
ECTS Literatuurpakket met leesverslag (B-KUL-F0VZ3B)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel heeft tot doel een verfijning van het voorbereidings- of schakelprogramma culturele studies toe te laten. Gezien de zeer diverse instroom voor het programma is gekozen voor een individuele invulling van dit literatuurpakket. In samenspraak met de docent wordt een pakket van 3 te bespreken boeken gekozen (1 Nederlands, 1 Engels, 1 Frans -behalve voor de Nederlandse studenten die eventueel nooit Frans hebben gestudeerd), dat zowel een individuele lacune aanvult als een voorbereiding is op dat wat de student tijdens zijn opleiding culturele studies als persoonlijk traject (onder meer via stage en masterproef) zou willen uitbouwen.
Begintermen
De student beantwoordt aan alle diplomavereisten om het voorbereidings- of schakelprogramma van de master culturele studies te volgen en heeft zich effectief voor een dergelijk programma ingeschreven.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Literatuurpakket met leesverslag (B-KUL-F0VZ3a)
Inhoud
Concreet wordt een tekst van max. 5000 woorden gemaakt over 3 wetenschappelijke boeken (1 Ned., 1 Frans, 1 Engels) over hetzelfde onderwerp, af te spreken met de docent.
Deze paper omvat 3 delen:
- korte introductie
- bespreking van elk boek apart (geen letterlijke synthese, maar weergave van de doelstellingen en argumentatie van de auteur)
- korte afsluiting met zelfevaluatie
*
De concrete inhoud wordt met de student afgesproken in functie van zijn of haar eigen vooropleiding.
Studiemateriaal
De docent verzorgt een inleidende sessie.
Toelichting werkvorm
Het literatuurpakket komt overeen met de verwerking van 3 boeken, met inleiding en synthese. De voorbereidende faze gebeurt in overleg met de docent..
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Literatuurpakket met leesverslag (B-KUL-F2VZ3b)
Toelichting
Concreet wordt een tekst van max. 5000 woorden gemaakt over 3 wetenschappelijke boeken (1 Ned., 1 Frans, 1 Engels) over hetzelfde onderwerp, af te spreken met de docent.
Deze paper omvat 3 delen:
- korte introductie
- bespreking van elk boek apart (geen letterlijke synthese, maar weergave van de doelstellingen en argumentatie van de auteur)
- korte afsluiting met zelfevaluatie
De studenten krijgen een algemene inleiding én ook modellen van de vorige jaren als inspiratiebron.
De deadline voor het indienen van deze opdracht is 15 december.
ECTS L-Informatievaardigheden (B-KUL-F0YR4A)
Doelstellingen
De student begrijpt waarom informatievaardigheden belangrijk zijn. De student begrijpt dat een veelzijdig geesteswetenschapper thuis moet zijn in zowel het fysieke als digitale informatielandschap en in staat moet zijn om informatie uit verschillende domeinen te vinden en kritisch-creatief te verwerken, niet alleen om innovatief en interdisciplinair onderzoek te kunnen voeren, maar ook om sterk te staan in de arbeidsmarkt..
De student krijgt inzicht in de structuur en wetmatigheden van de belangrijkste tekstuele documenten (document als verzamelnaam voor alle mogelijke vormen en verpakkingen van informatie). Deze documenten zijn uiteraard traditionele genres (zoals naslagwerken en wetenschappelijke monografieën), maar ook moderne genres (zoals e-books, full-text databanken en blogs).
De student weet dat gevonden informatie (informatie als verzamelnaam voor data (feiten, gegevens), informatie, kennis en wijsheid) steeds kritisch benaderd moet worden. De student weet hoe dat kan/moet op basis van een elementaire kennis van de principes van de historische kritiek.
De student krijgt inzicht in de manieren waarop informatie doorheen de eeuwen bewaard, georganiseerd en ontsloten werd/wordt. De student krijgt inzicht in de verschillende (virtuele) bewaarplaatsen van informatie.
De student kan een doelmatige zoekstrategie ontwikkelen in (digitale) bibliotheekcatalogi en databanken.
De student begrijpt wat auteursrecht inhoudt en weet hoe hij/zij plagiaat kan vermijden.
Identieke opleidingsonderdelen
HBT10E: L-Informatievaardigheden (Brussel)
V0YR4A: L-Informatievaardigheden
YL0204: L-informatievaardigheden (Antwerpen)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de taal- en letterkunde (60 sp.) en Educatieve master in de talen (120 sp.) (toegepaste taalkunde) (Leuven) 32 sp.
- Schakelprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 56 sp.
- Bachelor in de archeologie (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de musicologie (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) 123 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de kunsten, masters in de niet-humane wetenschappen en academische bachelors) (Leuven) 113 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 20 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de journalistiek (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Brussel) 45 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
L-Informatievaardigheden (B-KUL-F0YR4a)
Inhoud
De cursus zoomt eerst in op de omschrijving en het belang van informatievaardigheden.
Vervolgens wordt aandacht gewijd aan de betrouwbaarheid van informatie en de eigenschappen van verschillende documenttypes en tektsgenres. Het is om drie redenen belangrijk dat studenten inzicht hebben in de kenmerken en wetmatigheden van de meest courante teksten waarin informatie wordt geproduceerd en gecommuniceerd. Ten eerste laat dit inzicht toe in te zien dat documenten cultureel bepaald zijn. Ten tweede laat het toe om het (populair-)wetenschappelijk potentieel en dus de bruikbaarheid en waarde van de aangeboden informatie in te schatten. Een derde reden waarom studenten inzicht moeten krijgen in de verschillende types tekstuele documenten is omdat het hen in staat stelt om de juiste keuze te maken wanneer ze zelf documenten moeten produceren en erover moeten communiceren.
Het volgende deel van de cursus is gewijd aan het zoeken en vinden van informatie, met aandacht voor de ordening van informatie en verschillende bibliotheektypes. Studenten leren een zoekstrategie te ontwikkelen die steunt op enkele van de belangrijkste navigatie-instrumenten en information retrieval systems die onderzoekers in de geesteswetenschappen kunnen gebruiken. Specifieke aandacht wordt besteed hoe studenten van KU Leuven informatie kunnen zoeken en vinden (met een introductie tot LIMO, de discovery service van KU Leuven Bibliotheken) en vervolgens de gevonden informatie kunnen beheren, met aandacht voor wetenschappelijke integriteit, bronvermeldingen (inclusief toelichting bij het KU Leuven beleid rond plagiaat en het gebruik van generatieve AI) en juridische en maatschappelijke aspecten van informatieverspreiding.
Een laatste deel stelt scherp op de geschiedenis van het informatielandschap. Er zijn drie redenen om dit historisch perspectief te hanteren. Ten eerste krijgen we zo beter inzicht in de sterke punten maar ook de beperkingen van de verschillende navigatie-instrumenten en information retrieval systems, in de manieren waarop ze in elkaar inhaken, en in de manieren waarop ze elkaar kunnen versterken. Ten tweede maakt het historisch perspectief ook duidelijk dat technologische ontwikkelingen een belangrijke rol speelden en nog steeds spelen in het informatielandschap en mede verklaren waarom de wetenschappelijke arena vandaag een bijzonder complex bedrijf is. Ten derde laat het historisch perspectief toe basiskenmerken van verschillende technologieën en aanpakken binnen het informatielandschap voor te stellen.
Studiemateriaal
- Cursus in co-auteurschap
- Powerpoints bij de hoorcolleges
- Opnames van de hoorcolleges
- Digitaal leerpad met bijkomend lesmateriaal en oefeningen
Toelichting werkvorm
Verplicht aanbod met twee stromen:
- Theorie, a.d.h.v. hoorcolleges.
- Praktijk, a.d.h.v. oefeningen en opdrachten die aangeboden worden in de vorm van een digitaal leerpad
Aanvullend aanbod:
- Tutorials informatievaardigheden KU Leuven Bibliotheken
- Didactisch spel "Vloek op de bib"
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: L-Informatievaardigheden (B-KUL-F2YR4a)
Toelichting
Vaardighedencomponent via leerpaden (Toledo) die de student moet doorlopen in de loop van het semester. De online modules moeten ten laatste op 15 december (voor de januarizittijd) of 15 augustus (voor de septemberzittijd) voltooid zijn. Het volledig en tijdig doorlopen van alle leerpaden is een voorwaarde om deel te mogen nemen aan het schriftelijke examen (= pass/fail principe, in het bijzonder: pass = sleutel tot deelname aan het examen). De kennis verworven in de online component wordt getoetst in het schriftelijke examen en maakt op die manier ook deel uit van de het eindcijfer dat de student behaalt voor dit vak.
Schriftelijk examen waaraan de student alleen kan deelnemen als zij/hij de leerpaden tijdig doorlopen heeft. Studenten die de leerpaden niet tijdig doorlopen, kunnen niet deelnemen aan het schriftelijk examen en krijgen een NA voor het volledige opleidingsonderdeel. In het schriftelijke examen worden multiple choice-vragen met open vragen gecombineerd en wordt getoetst of de student de leerstof beheerst. Er wordt geen giscorrectie toegepast bij de verbetering van de meerkeuzevragen.
Toelichting bij herkansen
De herkansing heeft dezelfde examenvorm als in de eerste zittijd zonder overdracht van deelpunten.
ECTS L-Interculturaliteit (B-KUL-F0ZF9A)
Doelstellingen
- Studenten zijn in staat de context en bepaaldheid van interculturele fenomenen te analyseren en daardoor ook de achtergrond en context van hun eigen discipline beter te begrijpen.
- Studenten zijn in staat om (via aandacht voor actuele thema’s) complexe vraagstukken vanuit een intercultureel perspectief te begrijpen.
- De studenten zijn in staat om op een academisch verantwoorde manier bij te dragen tot het politiek-maatschappelijke debat en om argumenten te analyseren in sterk geïdeologiseerde discussies.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 56 sp.
- Bachelor in de archeologie (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de musicologie (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) 123 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 20 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de journalistiek (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Brussel) 45 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
L-Interculturaliteit (B-KUL-F0ZF9a)
Inhoud
De structuur van de colleges ziet er als volgt uit:
1 + 2. Interculturaliteit in het hedendaagse westerse denken: een historisch-conceptueel kader [N. Lie]
GRENZEN
3. De grenzen van ons onderwijs [C. Defoort]
4. Migratie: Grenzen, nieuwkomers en ruimte [I. Goddeeris]
5. Grenzen en identiteit [I. Goddeeris]
BEELDEN
6. Beelden van de Islam: een historisch en hedendaags perspectief [A. Ryad]
7. Beelden en het Belgische koloniale verleden [I. Goddeeris]
8. Literaire verbeelding [N. Lie]
TAAL
9. Zegeningen en schaduwzijden van taaldiversiteit [F. Van de Velde]
10. Taal in ruimte en grenzen [S. Marzo]
11. De indexicaliteit van taal [S. Marzo, L. Rosseel en F. Van de Velde]
Elk academiejaar worden naast deze colleges een of meerdere debatten, lezingen of andere events georganiseerd waarvan elke student er minstens één bijwoont. Op die events worden verschillende aspecten van het OPO worden gekaderd binnen een actueel vraagstuk. Het event vormt een essentieel onderdeel van het vak en kan op het examen worden bevraagd.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: L-Interculturaliteit (B-KUL-F2ZF9a)
Toelichting
De leerstof bestaat uit de teksten van het handboek en het materiaal dat tijdens de les ter beschikking is gesteld. Het examen bestaat uit vragen die zowel kennis als inzicht toetsen.