Voorbereidingsprogramma: Master in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde (Leuven)

CQ Voorbereidingsprogramma: Master in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde (Leuven)

Opleiding

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van het voorbereidingsprogramma: master in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Toelatingsvoorwaarden

Voorbereidingsprogramma: Master in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_51016991.htm#activetab=voorwaarden

Doelstellingen

De opleiding wil ingenieurs vormen met inzicht in de complexe verbanden tussen structuur, eigenschappen, productie en toepassingen van materialen, die een grensverleggende rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van materialen en de productie, vormgeving en toepassing van materialen, klassieke zowel als geavanceerde.

Op het einde van de studie beschikt de student over:
- een grondige kennis op het vlak van natuurkunde, scheikunde en wiskunde en de vertaling ervan in bruikbare toepassingen;
- een gevorderde kennis in ontwerpmethodieken;
- vaardigheid in het voorstellen van snelle benaderende oplossingen;
- een breed analytisch, synthetisch probleemoplossend denkvermogen,
- voldoende wetenschappelijke vorming om aan het wetenschappelijk onderzoek te kunnen deelnemen;
- leidinggevende en beheerscapaciteiten tengevolge van zijn kennisoverdrachtvaardigheden, zijn sociale capaciteiten en inzicht in het ethisch, sociaal en economisch kader;
- de vaardigheid zich zelfstandig nieuwe inzichten, methodes en resultaten binnen de discipline eigen te maken, en toe te passen in het onderzoek, of in een bedrijfscontext;
- de vaardigheid de maatschappelijke rol van de ingenieur kritisch te volgen.

Voor masters industriële wetenschappen die, na toelating, deze opleiding volgen, worden bovenstaande doelstellingen en eindtermen bereikt via een aangepast programma.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Materiaalkunde.pdf
Bestand PDF document COBRA-report_MA_Materials Engineering.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Voorbereidingsprogramma: Master in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde (Leuven)

programma

Dit programma wordt samengesteld in functie van het voortraject van de student.

Daar dit programma specifieke voorbereidingsopleidingsonderdelen combineert met opleidingsonderdelen uit verschillende bachelorfasen kan geen volledig conflictloze uurroosterregeling gegarandeerd worden.

Alle subgroepen zijn verplicht.

printECTS33.xsl

ECTS Structuurgenese van materialen (B-KUL-H01I8A)

6 studiepunten Nederlands 51 Tweede semesterTweede semester
Moelans Nele (coördinator) |  Moelans Nele |  Seo Maria

Doelstellingen

Het eerste doel van deze cursus is het leren kennen en begrijpen van de inwendige opbouw van materialen. Dit houdt de wiskundige beschrijving van hun (kristal-)structuur en hun microstructuur in en vooral de wetmatigheden volgens welke deze gevormd worden en waarmee ze dus ook gemanipuleerd kunnen worden. Het tweede doel is het kunnen toepassen van deze principes a) voor de voorspelling van structuur en microstructuur vertrekkende van atoom-, materiaal- en/of procesparameters en b) voor de keuze van geschikte materiaalbehandelingen om structuren en microstructuren op maat te maken. Om dit laatste in functie van bepaalde vereiste fysische en mechanische eigenschappen te kunnen doen, is het derde doel het leren kennen en begrijpen van een aantal verbanden tussen structuur en microstructuur enerzijds en fysische en mechanische eigenschappen anderzijds. Daarenboven biedt het vak een eerste kennismaking met experimentele technieken om structuur en microstructuur te achterhalen en om hun vorming met modelleringstechnieken te voorspellen.

*

In de oefeningen ligt de klemtoon op het praktisch leren werken met kristallografische begrippen, fasediagrammen, TTT- en CCT-diagrammen, op het zelf berekenen van de microstructuurontwikkeling tijdens diffusie- en stollingsprocessen en op het kiezen van gepaste warmtebehandelingen om gewenste microstructuren te verkrijgen.

*

De labozittingen (ingepland als oefenzittingen) hebben tot doel

·       kennis te maken met het gebruik van de lichtoptische microscoop voor het bestuderen van microstructuren,

·       het begrijpen van hoe de microstructuur van materialen vorm krijgt en kan beïnvloed worden, en

·       het verder inoefenen van het gebruik van fasediagrammen, CCT en TTT diagrammen en andere concepten uit de hoorcolleges.

Begintermen

De algemeen materiaalkundige achtergrond uit het vak "Inleiding tot de materiaalkunde" en een zekere wiskundige voorkennis, bv. uit de vakken "Analyse" en "Toegepaste Algebra". Voor het luik over vastestof-fysica is het begrip van enkele basisconcepten uit de kwantummechanica nodig, bv. uit het gelijktijdige vak "Atoomtheorie". Het stuk over dislocaties is afgestemd op de uitgebreidere behandeling in het vak "Mechanisch gedrag van materialen".

Onderwijsleeractiviteiten

Structuurgenese van materialen: hoorcollege (B-KUL-H01I8a)

5.4 studiepunten : College 36 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

De opbouw van de cursus volgt de opbouw van de materialen vertrekkende van de perfecte orde van éénkristallen, over punt-, lijn- en vlakvormige roosterfouten tot slot de meerfasige materialen. Centraal staan de thermisch geactiveerde beweging van roosterfouten en fasentransformaties. Er worden voorbeelden uit alle materiaalgroepen getoond waarbij de klemtoon op halfgeleiders en metalen ligt.
 
Hoofdstuk 1: Perfecte kristallen: kristallografie in de reële en reciproke ruimte, symmetrie-elementen, diffractie

Hoofdstuk 2: Basisbegrippen van de vaste-stoffysica van perfecte kristallen en bandstructuren.

Hoofdstuk 3: Het doelmatig veranderen van eigenschappen door invoeren van defecten voor toepassingen: inleiding to punt- (0-dim.) en lijndefecten (1-dim) en vlakke (2-dim) defecten, onzuiverheden, vacatures, structuurargumenten voor legeringen, p-n verbindingen in micro-electronica, epitaxiaal groei van dunne filmen.

Hoofdstuk 4: Mengen en diffusie: statistische mechanica en thermodynamische beschrijving van vaste oplossingen en mengbaarheid, atomaire mechanismen van diffusie, macroscopische continuum beschrijving van diffusie, diffusie in binaire legeringen, Kirkendall effect.
  
Hoofdstuk 5: Vlakke defecten: stapelfouten, korrelgrenzen en fasegrenzen, anisotropie, korrelgroei, tweedefasedeeltjes aan korrelgrenzen, Gibbs-Thomson-effect

Hoofdstuk 6: Opstellen en gebruik van binaire fasediagrammen: faseregel van Gibbs, hefboomregel, invariante reacties,  Fe-C fasediagram

Hoofdstuk 7 : Stolling : homogene en heterogene kiemvorming, grensvlakstabiliteit en dendrietvorming bij zuivere metalen, 1-d modellen voor de stolling van legeringen, cellulaire en dendritische stolling van legeringen, eutektische stolling, technologische aspecten van stolling

Hoofdstuk 8 : Vast-vast fasetransformaties : spinodale ontmenging, kiemvorming en –groei, precipitatie, diffusiegecontroleerde versus grensvlakgecontroleerde groei, diffusieloze transformatie en martensiet, Ostwaldrijpening  TTT- en CCT-diagramma’s, overzicht warmtebehandelingen voor staal, versteviging door veroudering in aluminium-koperlegeringen.

 

Studiemateriaal

Acco cursus

Slides gebruikt tijdens de lessen worden beschikbaar gesteld via Toledo

Structuurgenese van materialen: oefeningen (B-KUL-H01I9a)

0.6 studiepunten : Practicum 15 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Vijf oefenzittingen over kristallografie, symmetrieën, röntgendiffractie, diffusie, fasendiagrammen, stolling, fasentransformaties en warmtebehandelingen.

Vier labozittingen met verplichte aanwezigheid waarin het gebruik van optische microscopie bij het bestuderen van microstructuren wordt ingeoefend. Daarbij komen de volgende onderwerpen aan bod : werking van de microscoop, bereiding van de monsters, eenfasige materialen, meerfasige materialen, warmtebehandelingen van staal en gietijzers, stolling en segregatie, tweelingen, …

 

Studiemateriaal

Materiaal oefenzittingen aangeboden via Toledo. 

2 begeleidende bundels bij de labozittingen verkrijgbaar bij VTK

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Structuurgenese van materialen (B-KUL-H21I8a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Type : Examen tijdens de examenperiode 

Evaluatievorm : Examen tijdens de examenperiode is schriftelijke en mondeling

Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen, theorie en oefeningen

Leermateriaal : Geen rekenmachine toegelaten, formularium wordt ter beschikking gesteld op het examen

Aanwezigheid op de labosessies microscopie is verplicht om aan het examen te kunnen deelnemen

 

 

ECTS Thermodynamica en kinetica in de toegepaste materiaalkunde (B-KUL-H01J0A)

6 studiepunten Nederlands 56 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Blanpain Bart (coördinator) |  Blanpain Bart |  Fransaer Jan

Doelstellingen

De algemene doelstelling van de cursus ‘Chemische Materiaalkunde’ is een stevige theoretische basis te leggen voor de studie van de thermodynamische en kinetische aspecten van materiaalkundige processen. Deze basis is noodzakelijk om als (materiaalkundig) ingenieur te begrijpen hoe materialen worden bereid, hoe ze onderling reageren en zich gedragen in corrosieve milieus, waarom fasetransformaties optreden en hoe een fasediagram ontstaat, hoe stabiel concurrerende fasen zijn, en hoe reactief grenslagen, welke materialen kunnen gerecycleerd worden en hoe, … Meerdere cursussen van de master burgerlijk materiaalkundig ingenieur doen beroep op concepten die hier worden gekaderd in de brede context van de ‘Physical Chemistry’.

Onderwijsleeractiviteiten

Thermodynamica en kinetica in de toegepaste materiaalkunde: hoorcollege (B-KUL-H01J0a)

5.4 studiepunten : College 40 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

De behandeling van de basisconcepten is veralgemenend en fundamenteel. In de gedeelten ‘Chemisch evenwicht’, Chemische reactiekinetiek en ‘Elektrochemie en elektrodekinetica’ wordt de echte theoretische basis gelegd. Het gedeelte ‘Toepassingen’ is een eerste illustratie van belangrijke toepassingsdomeinen.
Chemisch evenwicht
1. Fundamentele eigenschappen en vergelijkingen voor gesloten systemen 
Summiere introductie van de eerste hoofdwet (inclusief veralgemening van concept arbeid, een bespreking van de warmtecapaciteit, thermochemie)
Summiere introductie van de tweede hoofdwet (entropieveranderingen voor reversibele en irreversibele processen)
Karakteristieke functies en fundamentele vergelijkingen
Bespreking van de derde hoofdwet
Vergelijking van Clausius-Clapeyron
2. Fundamentele eigenschappen en vergelijkingen voor open systemen
De chemische potentiaal
Eigenschappen van extensieve grootheden
Partiële molaire grootheden
Het verband tussen partiële en integrale molaire grootheden
Chemisch evenwicht in heterogene systemen
3. Gassen en gasmengsels
Chemische potentiaal van perfecte gassen en van niet-perfecte gassen
4. Gecondenseerde stoffen en oplossingen
Chemische potentiaal van zuivere vloeistoffen en vaste stoffen
Vloeibare en vaste oplossingen, Raoultse activiteiten
Perfect Raoultse oplossingen
Niet-perfect Raoultse oplossingen
Integratie van de vergelijking van Gibbs-Duhem
Henryse en 1 gew% activiteiten en standaardtoestanden
Algemene discussie van het reactie-evenwicht
De wet van Sievert en de oplosbaarheid van gassen in metalen
Interactiecoëfficiënten
Eenvoudige statistische modellen voor de beschrijving van substitutionele metallische oplossingen
Chemische reactiekinetiek
5. Homogene kinetica 
Invloed van aard en concentratie van de reactanten op de snelheid van homogene chemische reacties (orde van chemische reacties, snelheidsvergelijkingen van verschillende orde, ordebepaling)
Invloed van de temperatuur op de reactiesnelheid (vergelijking van Arrhenius, de elementaire botsingstheorie en de theorie van het geactiveerd complex)
6. Katalyse 
Algemene kenmerken
Homogene katalyse
Adsorptie, fysische adsorptie en chemische adsorptie, de Langmuir-isotherm
Heterogene katalyse
Inhibitoren en promotoren
7. Heterogene kinetica 
Snelheidscontrolerende stap
Indeling naar de aard van de bij de reactie betrokken fasen
Heterogene reacties van het type vast-gas
Oxidatie van een vlak metalen plaatje (poreus reactieproduct, niet-poreus reactieproduct, de parabolische snelheidswet, de theorie van Wagner)
Reacties van het type vast (I) + gas (I) = vast (II) + gas (II) voor sferische deeltjes
Elektrochemie en elektrodekinetica 
8. Activiteit van ionen in elektrolytoplossingen 
De chemische potentiaal van ionen in elektrolytoplossingen
De theorie van Debye-Hückel voor sterke elektrolyten
9. Elektrische geleidbaarheid van elektrolytoplossingen 
Elektrolytgeleiding of ionengeleiding, molair en equivalentgeleidingsvermogen, limietwet van Kohlrausch, dissociatietheorie van Arrhenius, verdunningswet van Ostwald, wet van de onafhankelijke migratie van ionen
10. Wet van Faraday
Elektrodereacties, constante van Faraday en het elektrochemisch equivalent
11. Elektrochemisch evenwicht
De wet van Nernst voor het elektrochemisch evenwicht
Algemene beschrijving van een elektrochemische cel
Elektrodepotentialen en celpotentialen, de standaardwaterstofelektrode, de elektrochemische reeks, celpotentialen en thermodynamische grootheden
Concentratiecellen (elektrochemische sensoren)
Redoxelektroden
Referentie- en indicatie-elektroden
12. De elektrische dubbellaag 
Ontstaan van een elektrische dubbellaag
Galvanipotentiaal, chemische potentiaal en elektrochemische potentiaal
Thermodynamische analyse van elektrisch geladen oppervlakken
De Lippmannvergelijking en de capaciteit van de elektrische dubbellaag
Structuur van de elektrische dubbellaag
Elektrokinetische fenomenen
13. De vergelijking van Butler-Volmer 
Hoe verloopt een elektrodereactie?
De vergelijking van Butler-Volmer: de elektrodereactie als kinetisch geactiveerd proces, reductie en oxidatie aan een elektrode, de evenwichtsstroomdichtheid, de overpotentiaal en de niet-evenwichtsstroomdichtheid
14. Overspanningen bij elektrolyse 
De activeringsoverspanning
Transportoverspanning of concentratie-overspanning, grenslaagconcept volgens Nernst en de limietstroomdichtheid
Andere overspanningen
Globale celspanning bij elektrolyse, spanningsrendement en vermogenrendement
Toepassingen
15. Ellinghamdiagrammen 
Algemene beschrijving van Ellinghamdiagram voor oxiden: opbouw van diagram en constructie en gebruik van de randschalen (zuurstofschaal en CO/CO2- en H2/H2O-schalen)
Ellinghamdiagrammen voor sulfiden, fluoriden, nitriden …
Illustratie van de relevantie van deze diagrammen voor de productie van ruwijzer, staal en non-ferrometalen
16. Thermodynamisch berekenen van fasediagrammen
Algemene principes, thermodynamische achtergrond van hefboomregel, tangensregel en faseregel van Gibbs
Illustratie van het verband tussen de topologische kenmerken van fasediagrammen en de aard van de vrije energie curven van de fasen die in het bestudeerde systeem aanwezig zijn.
Berekening van enkele eenvoudige fasediagrammen (ideale oplossingen en reguliere oplossingen).
Illustratie van de algemene principes van de Calphadmethode
17. Meten en opzoeken van thermodynamische grootheden (geïntegreerd in de andere lessen)

Studiemateriaal

Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Thermodynamica en kinetica in de toegepaste materiaalkunde: oefeningen (B-KUL-H01J1a)

0.6 studiepunten : Practicum 16 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

De behandeling van de basisconcepten is veralgemenend en fundamenteel. In de gedeelten ‘Chemisch evenwicht’, Chemische reactiekinetiek en ‘Elektrochemie en elektrodekinetica’ wordt de echte theoretische basis gelegd. Het gedeelte ‘Toepassingen’ is een eerste illustratie van belangrijke toepassingsdomeinen.
Chemisch evenwicht
1. Fundamentele eigenschappen en vergelijkingen voor gesloten systemen 
Summiere introductie van de eerste hoofdwet (inclusief veralgemening van concept arbeid, een bespreking van de warmtecapaciteit, thermochemie)
Summiere introductie van de tweede hoofdwet (entropieveranderingen voor reversibele en irreversibele processen)
Karakteristieke functies en fundamentele vergelijkingen
Bespreking van de derde hoofdwet
Vergelijking van Clausius-Clapeyron
2. Fundamentele eigenschappen en vergelijkingen voor open systemen
De chemische potentiaal
Eigenschappen van extensieve grootheden
Partiële molaire grootheden
Het verband tussen partiële en integrale molaire grootheden
Chemisch evenwicht in heterogene systemen
3. Gassen en gasmengsels
Chemische potentiaal van perfecte gassen en van niet-perfecte gassen
4. Gecondenseerde stoffen en oplossingen
Chemische potentiaal van zuivere vloeistoffen en vaste stoffen
Vloeibare en vaste oplossingen, Raoultse activiteiten
Perfect Raoultse oplossingen
Niet-perfect Raoultse oplossingen
Integratie van de vergelijking van Gibbs-Duhem
Henryse en 1 gew% activiteiten en standaardtoestanden
Algemene discussie van het reactie-evenwicht
De wet van Sievert en de oplosbaarheid van gassen in metalen
Interactiecoëfficiënten
Eenvoudige statistische modellen voor de beschrijving van substitutionele metallische oplossingen
Chemische reactiekinetiek
5. Homogene kinetica 
Invloed van aard en concentratie van de reactanten op de snelheid van homogene chemische reacties (orde van chemische reacties, snelheidsvergelijkingen van verschillende orde, ordebepaling)
Invloed van de temperatuur op de reactiesnelheid (vergelijking van Arrhenius, de elementaire botsingstheorie en de theorie van het geactiveerd complex)
6. Katalyse 
Algemene kenmerken
Homogene katalyse
Adsorptie, fysische adsorptie en chemische adsorptie, de Langmuir-isotherm
Heterogene katalyse
Inhibitoren en promotoren
7. Heterogene kinetica 
Snelheidscontrolerende stap
Indeling naar de aard van de bij de reactie betrokken fasen
Heterogene reacties van het type vast-gas
Oxidatie van een vlak metalen plaatje (poreus reactieproduct, niet-poreus reactieproduct, de parabolische snelheidswet, de theorie van Wagner)
Reacties van het type vast (I) + gas (I) = vast (II) + gas (II) voor sferische deeltjes
Elektrochemie en elektrodekinetica 
8. Activiteit van ionen in elektrolytoplossingen 
De chemische potentiaal van ionen in elektrolytoplossingen
De theorie van Debye-Hückel voor sterke elektrolyten
9. Elektrische geleidbaarheid van elektrolytoplossingen 
Elektrolytgeleiding of ionengeleiding, molair en equivalentgeleidingsvermogen, limietwet van Kohlrausch, dissociatietheorie van Arrhenius, verdunningswet van Ostwald, wet van de onafhankelijke migratie van ionen
10. Wet van Faraday
Elektrodereacties, constante van Faraday en het elektrochemisch equivalent
11. Elektrochemisch evenwicht
De wet van Nernst voor het elektrochemisch evenwicht
Algemene beschrijving van een elektrochemische cel
Elektrodepotentialen en celpotentialen, de standaardwaterstofelektrode, de elektrochemische reeks, celpotentialen en thermodynamische grootheden
Concentratiecellen (elektrochemische sensoren)
Redoxelektroden
Referentie- en indicatie-elektroden
12. De elektrische dubbellaag 
Ontstaan van een elektrische dubbellaag
Galvanipotentiaal, chemische potentiaal en elektrochemische potentiaal
Thermodynamische analyse van elektrisch geladen oppervlakken
De Lippmannvergelijking en de capaciteit van de elektrische dubbellaag
Structuur van de elektrische dubbellaag
Elektrokinetische fenomenen
13. De vergelijking van Butler-Volmer 
Hoe verloopt een elektrodereactie?
De vergelijking van Butler-Volmer: de elektrodereactie als kinetisch geactiveerd proces, reductie en oxidatie aan een elektrode, de evenwichtsstroomdichtheid, de overpotentiaal en de niet-evenwichtsstroomdichtheid
14. Overspanningen bij elektrolyse 
De activeringsoverspanning
Transportoverspanning of concentratie-overspanning, grenslaagconcept volgens Nernst en de limietstroomdichtheid
Andere overspanningen
Globale celspanning bij elektrolyse, spanningsrendement en vermogenrendement
Toepassingen
15. Ellinghamdiagrammen 
Algemene beschrijving van Ellinghamdiagram voor oxiden: opbouw van diagram en constructie en gebruik van de randschalen (zuurstofschaal en CO/CO2- en H2/H2O-schalen)
Ellinghamdiagrammen voor sulfiden, fluoriden, nitriden …
Illustratie van de relevantie van deze diagrammen voor de productie van ruwijzer, staal en non-ferrometalen
16. Thermodynamisch berekenen van fasediagrammen
Algemene principes, thermodynamische achtergrond van hefboomregel, tangensregel en faseregel van Gibbs
Illustratie van het verband tussen de topologische kenmerken van fasediagrammen en de aard van de vrije energie curven van de fasen die in het bestudeerde systeem aanwezig zijn.
Berekening van enkele eenvoudige fasediagrammen (ideale oplossingen en reguliere oplossingen).
Illustratie van de algemene principes van de Calphadmethode
17. Meten en opzoeken van thermodynamische grootheden (geïntegreerd in de andere lessen)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Thermodynamica en kinetica in de toegepaste materiaalkunde (B-KUL-H21J0a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium

Toelichting

Het examen is gesloten boek, met een uitgebreid formularium dat op het examen mag worden meegebracht.

Voor het gedeelte 'Chemische Thermodynamica' is de examenvorm gedeeltelijk mondeling met voorbereiding en gedeeltelijk schriftelijk.

Voor het gedeelte 'Kinetica en elektrochemie' is het examen volledig schriftelijk.

Het examen bestaat uit kennisvragen (1/3) en oefeningen (2/3).

ECTS Mechanisch gedrag van materialen (B-KUL-H01J2A)

6 studiepunten Nederlands 54 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Materialen moeten uiteindelijk een of meerdere functies uitoefenen tijdens een toepassing. Heel dikwijls is die functie (of een van die functies) mechanisch van karakter: het materiaal moet een kracht kunnen overbrengen, tegen krachten, drukken, schokken enz. bestand zijn. Of het omgekeerde: het materiaal moeten voor bepaalde toepassingen juist heel soepel zijn of heel gemakkelijk vervormen.
Anderzijds worden materialen dikwijls bewust vervormd om ze een bepaald design te geven.
Hoe een materiaal dit alles ondergaat of erop reageert, noemt men het mechanisch gedrag van het materiaal. Het eerste doel van deze cursus is, de student inzicht te bezorgen in dat  mechanisch gedrag op een eerder wetenschappelijk niveau, namelijk dat van de leer van spannings-  en vervormingstensoren, de elasticiteitstheorie en de plasticiteitstheorie. Het tweede doel is, het wetenschappelijk kader aan te wenden bij het verschaffen van inzicht in diverse aspecten van de kristalplasticiteit (relevant voor metalen), namelijk dislocatiegedrag en plastische anisotropie, en het derde doel is het leren begrijpen van een aantal vormgevingsprocessen gebruik makend van het voorgaande. 

Begintermen

Een zekere wiskundige voorkennis is wenselijk op het gebied van analyse en lineaire algebra. Basiskennis van natuurkunde en materiaalkunde is ook wenselijk. Een voorafgaande praktijkgerichte cursus 'sterkteleer' en/of een cursus toepgepaste mechanica zal het voor de student veel gemakkelijker maken de leerstof van het vak te begrijpen.

Identieke opleidingsonderdelen

H01J2B: Metalen: mechanisch gedrag en vormgeving

Onderwijsleeractiviteiten

Mechanisch gedrag van materialen: hoorcollege (B-KUL-H01J2a)

5.2 studiepunten : College 34 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Spanningen en vervormingen worden op tensoriële wijze beschreven. Dit behelst o.a. coördinatentransformaties, de cirkel van Mohr, spanningsdevenwicht en de invarianttheorie.
De basis van de elasticiteitstheorie wordt gegeven: relatie tussen spanningen en vervormingen, het effect van de kristalsymmetrie erop, veldvergelijkingen en hun oplossingsmethoden, energiemethodes.
De klassieke mathematische plasticiteitsleer wordt gegeven tot en met de theorie van Hill voor anisotrope materialen.
Een inleiding tot de theorie van dislocaties in kristallijne materialen volgt, omdat zij de plastische vervorming van metalen mogelijk maken. De volgende topics aan bod: dislocaties in een elastisch lichaam, de structuur van dislocaties, de interacties tussen dislocaties onderling en tussen dislocaties en andere kristaldefecten. Een toepassing is de verklaring van de versteviging van materialen door plastische vervorming. 
De toepassing van de wetten van de plasticiteitsleer op éénkristallen wordt verklaard met behulp van de veralgemeende wet van Schmid.
De volgende testen worden besproken: trekproef (aanvullingen), torsieproef, hardheidsmetingen, ... .
Het verschil tussen ductiele en brosse breuk wordt uitgelegd. De fysische aspecten van brosse breuk komen vervolgens aan bod.
Er wordt een indeling gegeven van vormgevingstechnieken die gebruik maken van plastische vervorming. Een overzicht wordt gegeven van methodes voor de wiskundige analyse van de vormgevingsprocessen. Enkele vormgevingsprocessen worden grondiger behandeld (walsen, plaattrekken, plaatvervorming met inbegrip van de lokale en diffuse insnoering).

Studiemateriaal

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Cursustekst

Toelichting werkvorm

Hoorcollege: 17 lessen van twee uur.

Mechanisch gedrag van materialen: oefeningen (B-KUL-H01J3a)

0.8 studiepunten : Practicum 20 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

 Oefenzittingen over:
- spanningen en vervormingen
- elasticiteitstheorie
- mathematische plasticiteitstheorie
- dislocatietheorie
- kristalplasticiteit
- vormgevingsprocessen

Studiemateriaal

Bundels met voorbeelden van opgeloste oefeningen

Toelichting werkvorm

   8 oefenzittingen van 2,5 uur 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Mechanisch gedrag van materialen (B-KUL-H21J2a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Leermateriaal : Formularium

Toelichting

Examen bestaat uit twee theorievragen en een (reken)oefening. In het mondelinge gedeelte worden de uitgewerkte oplossingen samen overlopen en besproken.

Het is gesloten boek, wel met formularium wat ter plaatse ter beschikking wordt gesteld.

ECTS Materialen, gebruik en degradatie (B-KUL-H01J5A)

6 studiepunten Nederlands 50 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Het doel van deze cursus is het leren kennen en begrijpen van het falen van materialen tijdens de gebruiksfase. Het duurzaam gebruik van materialen is eveneens een vooropgesteld leerdoel.
Het is evident dat voor het goed functioneren van bijvoorbeeld voertuigen, vliegtuigen, werktuigen, gebouwen, dagdagelijkse gebruiksgoederen, elektronische apparaten, enz. de materialen waaruit ze zijn opgebouwd cruciaal zijn. Die materialen worden door hun omgeving ‘belast’. Deze ‘belastingen’ resulteren in een geleidelijk of plots falen. Deze cursus gaat over de materiaalkundige aspecten van overbelasting, vermoeiing, uitgestelde breuk, slijtage en corrosie. De student leert deze faalwijzen te herkennen en te begrijpen en leert berekeningstechnieken om de levensduur van materialen te voorspellen toe te passen. Er wordt ook geleerd hoe materialen tijdens gebruik hun omgeving belasten.
Op het einde van de cursus zal de kennis van de faalmechanisme de student toelaten de juiste maatregelen te nemen en de meest geschikte materialen te selecteren om het falen tijdens gebruik uit te sluiten of op zijn minst uit te stellen, zodat de vooropgestelde levensduur gehaald kan worden.
De student wordt ook verondersteld na deze cursus een schadegeval te kunnen analyseren.

Begintermen

Grondige basiskennis van de materiaalkunde zoals aangebracht in de cursussen "Materiaalkunde", "Structuurgenese van materialen" en "Mechanisch gedrag van materialen".

Identieke opleidingsonderdelen

H01J5B: Breuk en degradatie van materialen

Onderwijsleeractiviteiten

Materialen, gebruik en degradatie: hoorcollege (B-KUL-H01J5a)

5.8 studiepunten : College 40 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Deze cursus is een inleiding tot de fascinerende wereld waarin de materiaalexpert ageert die begaan is met het duurzaam gebruik van materialen. Materialen zijn de bouwstenen voor allerhande toepassingen  gaande van voertuigen, constructies, high-tech elektronische componenten tot dagdagelijkse gebruiksgoederen. Deze materialen ondergaan een aantal 'belastingen' wat kan resulteren in een geleidelijk of plots falen ervan. In deze cursus worden de materiaalkundige aspecten van het faalproces bestudeerd. Er wordt toegelicht welke maatregelen genomen kunnen worden om het falen uit te sluiten of tenminste uit te stellen zodat de verwachte levensduur gehaald wordt. Methoden om het faalproces te identificeren en om de levensduur van materialen te voorspellen worden behandeld en het duurzaam gebruik van materialen wordt toegelicht.

*

Module 1: Levenscyclusanalyse en duurzaam ontwerpen
Module 2: Materiaalkeuze
Module 3: Methodologie en deontologie gehanteerd bij het oplossen van een schadegeval en economische aspecten van schadegevallen
Module 4: Breukanalyse-fractografie
Module 5: Breukmechanica
- Inleiding
- Energetische benadering
- Spanningsintensiteitsbenadering
- Elasto-plastische breukmechanica
- Ontwerpen met breukmechanica
- Breukmechanische testen
- Verbanden in de lineair-elastische breukmechanica
- Breukgedrag per materiaalklasse
- Plotse breuk van een vliegtuigromp 'de Comet crash'
Module 6: Vermoeiing
Module 7: Uitgestelde belastingsbreuk
Module 8: Droge en natte degradatie
Module 9: Tribochemische degradatie
Module 10: Schadepreventie
- Niet-destructieve kwaliteitcontrole
- Materiaalselectie en ontwerp
- Bescherming door deklagen
 

Studiemateriaal

Studiekost: 11-25 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Cursustekst
Slides op Toledo
Voorbeeldmateriaal

Materialen, gebruik en degradatie: seminaries (B-KUL-H01J6a)

0.2 studiepunten : Practicum 10 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Deze cursus is een inleiding tot de fascinerende wereld waarin de materiaalexpert ageert die begaan is met het duurzaam gebruik van materialen. Materialen zijn de bouwstenen voor allerhande toepassingen  gaande van voertuigen, constructies, high-tech elektronische componenten tot dagdagelijkse gebruiksgoederen. Deze materialen ondergaan een aantal 'belastingen' wat kan resulteren in een geleidelijk of plots falen ervan. In deze cursus worden de materiaalkundige aspecten van het faalproces bestudeerd. Er wordt toegelicht welke maatregelen genomen kunnen worden om het falen uit te sluiten of tenminste uit te stellen zodat de verwachte levensduur gehaald wordt. Methoden om het faalproces te identificeren en om de levensduur van materialen te voorspellen worden behandeld en het duurzaam gebruik van materialen wordt toegelicht.

*

Oefeningen  materiaalselectie
Oefeningen breukmechanica
Demo's slijtage en niet-destructieve testen
Seminarie rond een schadegeval
 

Studiemateriaal

Powerpoint presentaties op Toledo 

Toelichting werkvorm

De studenten worden verdeeld in groepen om deel te nemen aan de begeleide oefenzittingen en de demo's gegeven in de laboratoria.
Het seminarie rond een schadegeval is georganiseerd voor de gehele groep. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Materialen, gebruik en degradatie (B-KUL-H21J5a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium

ECTS Polymeercomposieten (B-KUL-H02U6A)

6 studiepunten Nederlands 60 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Swolfs Yentl (coördinator) |  Swolfs Yentl

Doelstellingen

- Begrijpen hoe de eigenschappen van composietmaterialen gerelateerd zijn aan de eigenschappen van de samenstellende materialen, en deze eigenschappen ook kunnen berekenen aan de hand van kwantitatieve modellen.
- Kennis verwerven over de samenstellende materialen, de productieprocessen en de gebruikseigenschappen van composieten, en deze kennis ook ondersteunen door praktische ervaring met het vervaardigen en testen van composietmaterialen.

Begintermen

Begintermen
Basiskennis materiaalkunde en polymeren
Beginvoorwaarden
Cursussen Inleiding tot de materiaalkunde en Toegepaste mechanica, deel 1

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Polymeercomposieten I: deel A: hoorcollege (B-KUL-H02U7a)

2.5 studiepunten : College 19 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

1. Inleiding (2u)
- voorbeelden van composiettoepassingen
- criteria voor materiaalkeuze bij lichtgewichtconstructies
2. De samenstellende materialen (6u)
- Vezels: principes voor sterke en stijve vezels, breking van de voornaamste vezeltypes (koolstof, glas, aramide en polyethyleen, natuurlijke vezels), hun productiemethode, microstructuur en eigenschappen
- Kunststofmatrices: korte toelichting bij specificiteit van kunststoffen voor composieten, kennis cursus Kunststoffen is ondersteld; korte verwijzing naar andere matrices (metallieke, keramische)
- Het grensvlak tussen vezel en matrix
3. Micromechanica (4u)
Basisprincipes van de micromechanica voor versterkingen met vezels of deeltjes, en aanduiding toepasbaarheid op alle types composieten (polymere, metallieke, keramische)
Micromechanica voor composieten met continue vezels: stijfheid en sterkte
4. Mesomechanica (8u)
Basisprincipes van de mesomechanica, en aanduiding van de toepasbaarheid op gelaagde structuren en textiele versterkingen
De klassieke laminaattheorie: berekening van stijfheid en sterkte van gelaagde materialen

Studiemateriaal

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Handboek en slides

Polymeercomposieten I: deel B: hoorcollege (B-KUL-H02U8a)

2 studiepunten : College 15 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

1. Productiemethoden voor composieten (3u)
Basispricipes, en verschillen/gelijkenissen met kunststoffen en metalen
Productiemethoden voor thermohardende composieten en thermoplastische composieten
2. Preforms (3u)
overzicht van de verschillende composiet ‘halfproducten’ voor composieten met continue vezels: textiele preforms, geïmpregneerde) matten,…
discontinue vezels: pellets, SMC, …
3. Het karakteriseren en testen van composieten (3u)
Mechanische testen op composieten
Specificiteit van niet-destructieve testen voor composieten
Bepaling van vezelvolumefracties,…
4. Gebruikseigenschappen van composieten (5u)
Taaiheid en impact
Vermoeiing
Omgevingsinvloeden
5. Composieten in de praktijk (2u)
voorbeelden van toepassingen van composieten
vergelijking kostprijs, LCA met andere materiaaloplossingen
6. Levenscyclusimpact en recyclage (1u)
Impact van composieten op het milieu
Recyclage en hergebruik van composieten

Studiemateriaal

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Handboek en slides

Polymeercomposieten I: oefeningen (B-KUL-H02U9a)

0.5 studiepunten : Practicum 9 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Oefeningen (8u OPS)
Micromechanica
Mesomechanica: laminaattheorie

Studiemateriaal

Practicumhandleiding

Polymeercomposieten I: practica (B-KUL-H02V0a)

1 studiepunten : Practicum 17 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Laboratoriumzittingen (10u OPS)
Kennismaking met productie en –testmethodes voor composieten

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Polymeercomposieten (B-KUL-H22U6a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

Toelichting

Het examen is een gesloten boek examen, waarbij het formularium dat beschikbaar is op Toledo, mag gebruikt worden. Tijdens het examen moet ook een oefening op computer gemaakt worden, gebruik makend van de laminaattheorie-software. Deze oefening wordt mondeling geëvalueerd en staat op 30% van de punten. De andere vragen staan op 50% van de punten. Deze vragen kunnen mondeling of schriftelijk ondervraagd worden, afhankelijk van de grootte van de groep per examenmoment. De resterende 20% van de punten zijn te verdienen bij het practicum. De practicumpunten zijn gebaseerd op kleine tussentijdse taken en de finale presentatie van het werk tijdens jullie practicum. Aanwezigheid op het practicum is verplicht en afwezigheid kan daardoor leiden tot puntenaftrek en verbod tot toegang tot het examen. Meer details hierover worden gegeven in de eerste les.

Toelichting bij herkansen

Bij herkansing tellen de practicumpunten mee als die je totaal omhoog brengen. Als je totaal zou verlagen, dan tellen de practicumpunten niet mee. Indien je nog geen practicumpunt had, dan wordt op het examen een vraag gesteld rond de materie van het practicum. Deze vraag telt dan mee voor 20% van het totaal, ongeacht of dit je punten verhoogt of verlaagt.

ECTS Transportverschijnselen (B-KUL-H04J2A)

6 studiepunten Nederlands 56 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

De belangrijkste doelstellingen van deze cursus zijn het bijbrengen van fundamenteel inzicht in de fysische transportverschijnselen en dit inzicht kunnen aanwenden voor toepassingen, zoals ontwerpen van installaties voor de procesindustrie. Deze cursus beoogt een brede inleiding te bieden en wordt op masterniveau verder uitgediept en uitgebreid.

Begintermen

Basisbegrippen van mechanica en differentiaal- en integraalrekenen.

Onderwijsleeractiviteiten

Transportverschijnselen: hoorcollege (B-KUL-H01J7a)

5.3 studiepunten : College 36 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

1. Inleiding tot de fysische transportverschijnselen
1.1. Behoudswetten
- principe van dynamische behoudswetten
- balansen voor totale massa, componentmasssa, impuls en energie

1.2. Snelheidsvergelijkingen
- moleculair transport (massa, impuls, energie)
- afwijkingen van de lineaire vergelijkingen voor reële systemen
- convectief transport

1.3 Laminaire en turbulente stroming


DEEL I: PROCESSTROMING 
2. Grondbeginselen
3. Toepassingen van laminaire stroming
- 1-D stromingen: parallelle platen (druk- en meesleepstroming, hellend vlak)
- Analyse van buisstroming
- Analyse van meer complexe stromingen (tijdsafhankelijke, complexe geometrie.)
4.Turbulentie en grenslagen
- Grenslagen
- Turbulentie (kwalitatieve beschrijving)
5. Ontwerpmethodes

.-  Dimensie-analyse
- Buckinham �heorema
- Toepassingen op stroming: leidingen, rond een bol, roerkuipen
6. Macroscopische balansen
- Wrijvingsverliezen
- Wrijvingsfactoren
- Plaatselijke verliezen

 
DEEL II: WARMTEOVERDRACHT 
7. Basiselementen
- Behoudswetten
- Mechanismen (geleiding, convectie, straling)
8. Stationaire en niet-stationaire warmtegeleiding
9.Gedwongen convectieve warmteoverdracht bij stroming in objecten
10. Gedwongen convectieve warmteoverdracht bij stroming over objecten

11.Warmteoverdracht met vrije convectie
 

DEEL III: STOFOVERDRACHT
12. Stationaire stofoverdracht (diffusie in vaste en vloeibare media)
- Begrippen
- Mechanismen van stofoverdracht
- Concentratieprofielen (unimolair en equimolair)
12. Niet-stationaire stofoverdracht (diffusie in vaste en vloeibare media)
- Basisvergelijkingen
- Oplossen voor eenvoudige geometrieën
- Penetratietheorie
 

Studiemateriaal

Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H01J7A : Transportverschijnselen

Transportverschijnselen: oefeningen (B-KUL-H04J3a)

0.7 studiepunten : Practicum 20 Eerste semesterEerste semester

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Transportverschijnselen (B-KUL-H24J2a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen

Toelichting

Open boek voor wat betreft de toepassingen (oefeningen), gecombineerd met een meer conceptueel gedeelte (theorie), dat gesloten boek is.  

ECTS Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen (B-KUL-H0M69A)

6 studiepunten Nederlands 56 Eerste semesterEerste semester
Cools Ronald (coördinator) |  Cools Ronald |  Huybrechs Daan

Doelstellingen

Het doel van deze cursus is om toepasbare begrippen en technieken aan
te leren uit  matrixrekenen, lineaire algebra,
differentiaalvegelijkingen... op een rigoureuze manier, doch gesteund
op geometrische inzichten en gemotiveerd door concrete
ingenieurstoepassingen uit de verschillende specialiteiten (bouwkunde,
mechanica, elektrotechniek, computerwetenschappen, ...).
Immers het toenemende gebruik van computers, automatisering, ...
vereist een zeer degelijke fundering van algebraïsche methoden. Tevens
vormt deze cursus een basis voor heel wat andere cursussen en de
ingenieursopleiding zoals de studie van algoritmen, systeemtheorie,
signaalverwerking, CAD en ontwerpmethodologiën, regeltechniek,
communicatietheorie, netwerktheorie, statistiek, stochastische
processen.
Het belang van oefeningen in dit vak kan niet genoeg worden onderstreept.

Begintermen

Analyse en Algebra zoals ze in het middelbaar en de industriele hogeschool gezien werden.

Onderwijsleeractiviteiten

Lineaire algebra: hoorcollege (B-KUL-H08M5a)

2 studiepunten : College 15 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Lineaire algebra en matrixrekenen:

  • Vectorruimten en lineaire afbeeldingen
  • Matrixrekenen
  • Stelsels van lineaire vergelijkingen, rijechelonvorm, rang van een matrix
  • Determinanten
  • Eigenwaarden en eigenvectoren, diagonalisatie van symmetrische matrix
  • Kwadratische vormen, normaalvorm, positief, negatief definiet
  • Normen, afstand, scalair product, orthogonale projectie, kleinstekwadratenoplossing, Gram-Schmidt, QR ontbinding
  • orthogonalisatie, volume van een parallellepipedum, singuliere waarden ontbinding, veralg. inverse, beste rang k benadering.
     

Studiemateriaal

Handboek: Linear Algebra and its Applications, David C. Lay, Pearson Education.

Handboek wordt verdeeld via Acco i.s.m. VTK.

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H0M69B : Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen

Differentiaalvergelijkingen: hoorcollege (B-KUL-H08M6a)

2.8 studiepunten : College 21 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Differentiaalvergelijkingen en toepassingen

1. Inleiding
   Continue veranderingsprocessen: wiskundige beschrijving
   Enkele basismodellen: fysische en biologische systemen
   Richtingsvelden en integraalcurves
   Classificatie van differentiaalvergelijkingen
   Korte historiek

2. Eerste orde differentiaalvergelijkingen
    Lineaire vergelijkingen: integrerende factoren
    Niet-lineaire vergelijkingen: scheiding van veranderlijken, exacte differentiaalvergelijkingen
    Existentie- en eenduidigheidsstellingen
    Toepassingen: autonome vergelijkingen en populatiemodellen

3. Lineaire differentiaalvergelijkingen van hogere orde
    Algemene theorie: lineaire onafhankelijkheid van basisoplossingen en de Wronskiaan
    Homogene vergelijkingen met constante coëfficiënten: de karakteristieke vergelijking, reductie van de orde
    Homogene vergelijkingen met niet-constante coëfficiënten: bijzondere types, reductie van de orde
    Niet-homogene vergelijkingen: methode van de onbepaalde coëfficiënten, methode van de variatie van parameters. 
    Toepassingen: harmonische trilling (met of zonder demping), gedwongen trillingen. 

4. Stelsels lineaire differentiaalvergelijkingen van eerste orde
    Algemene theorie: vector functies, lineaire onafhankelijkheid, Wronskiaan, algemene oplossing
    Homogene systemen met constante coëfficiënten: eigenstructuur, fundamentele matrices
    Niet-homogene systemen: methode van de onbepaalde coëfficiënten, methode van de variatie van parameters. 
    Analyse van lineaire systemen: het fasevlak, het faseportret, stabiliteit
    Toepassingen: stabiliteitsdiagramma en bifurcaties

5. Stelsels niet-lineaire differentiaalvergelijkingen en stabiliteit
    Autonome systemen: kritische punten en stabiliteit
    Lokaal lineaire systemen: linearisatie van niet-lineaire systemen
    Periodieke oplossingen en limietcycli
    Chaos en vreemde aantrekkers
    Toepassingen: de gedempte slinger, competitiemodellen, roof-prooidiermodellen, de Lorenz vergelijkingen

Studiemateriaal

Handboek: 
Elementary differential equations and boundary value problems – International student version with ODE Architect – 9th edition, 
William E. Boyce and Richard C. DiPrima, John Wiley & Sons, Inc.
ISBN: 978-0-470-39873-9

Handboek wordt verdeeld via Acco i.s.m. VTK.

Toledo: 
Slides, extra voorbeelden en oefeningen, studieprojecten, modeloplossingen. 

Webtools: 
Electronische zelf-testen, Zoek- en antwoordmachines op het web. 

Didactische software:
ODE-Architect (CD-rom of webregistratiecode, zie handboek)

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H0M69B : Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen

Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen: oefeningen (B-KUL-H0M73a)

1.2 studiepunten : Practicum 20 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

zie H0M69a

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H0M69B : Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Toegepaste algebra en differentiaalvergelijkingen (B-KUL-H2M69a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

Toelichting

Tijdens het examen mag men gebruik maken van de handboeken die in de lessen werd gebruikt, de bijhorende slides met daarop eigenhandig geschreven notities en de eigenhandig geschreven notities uit de oefenzittingen.

ECTS Mechanica (B-KUL-H0M70A)

5 studiepunten Nederlands 50 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

De student leert om de basiswetten van de mechanica correct toe te passen in concrete mechanische systemen en bewegingen. Correct toepassen betekent hierbij dat de student weet onder welke voorwaarden hij welke wetten kan en mag toepassen, hij deze wetten correct kan formuleren en uitwerken voor een concrete situatie.

Via de hoorcolleges wordt de theorie van de dynamica aangebracht, die de studenten zich moeten eigen maken vooraleer ze die kunnen toepassen.

De student leert de basiswetten van de mechanica toe te passen aan de hand van eenvoudige opgaven. Met 'eenvoudig' wordt bedoeld dat het telkens toepassingen zijn op welbepaalde aspecten van de theorie (in tegenstelling tot complexe, 'geïntegreerde' opgaven). De oefeningen bereiden de student rechtstreeks voor op de evaluatie, die eveneens bestaat uit oefeningen.

Begintermen

basiskennis i.v.m. vectorrekenen, statica, kinematische grootheden (positie, snelheid en versnelling) en Newtonpostulaten, toegepast op een puntmassa

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Mechanica: hoorcollege (B-KUL-H0M70a)

3.9 studiepunten : College 30 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

De basiswetten van de dynamica worden aangeleerd en toegepast. Hieronder wordt verstaan:

  • driedimensionele kinematica en dynamica (impuls, impulsmoment) van materiële systemen (inclusief onvervormbare voorwerpen)
  • niet-inertiële dynamica en relatieve beweging
  • energiemethoden (virtuele arbeid, methode van Lagrange)

De kinematica en dynamica van de vlakke beweging wordt behandeld als bijzonder geval van de algemene theorie.

De basiswetten van de mechanica worden opgebouwd en afgeleid. Daarnaast wordt er voldoende aandacht besteed aan het toepassen van deze wetten aan de hand van voorbeeld oefeningen.
 

Studiemateriaal

cursustekst

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H0N27A : Toegepaste mechanica met inbegrip van sterkteleer

Mechanica: oefeningen (B-KUL-H0M74a)

1.1 studiepunten : Practicum 20 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

De basiswetten van de dynamica worden aangeleerd en toegepast. Hieronder wordt verstaan:

  • driedimensionele kinematica en dynamica (impuls, impulsmoment) van materiële systemen (inclusief onvervormbare voorwerpen)
  • niet-inertiële dynamica en relatieve beweging
  • energiemethoden (virtuele arbeid, methode van Lagrange)

De kinematica en dynamica van de vlakke beweging wordt behandeld als bijzonder geval van de algemene theorie.

Elke oefenzitting komt overeen met en biedt oefeningen aan die een toepassing zijn op een welbepaald hoofdstuk (of deel van een hoofdstuk) van de cursus.

Studiemateriaal

oefeningenbundel

Toelichting werkvorm

De student maakt zelf oefeningen (onder begeleiding). Studenten mogen hierbij samenwerken met hun medestudenten.

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

H0N27A : Toegepaste mechanica met inbegrip van sterkteleer

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Mechanica (B-KUL-H2M70a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine

Toelichting

De evaluatie bestaat uit een oefeningenexamen dat toetst of de student de basiswetten van de mechanica correct kan toepassen. Het examen is open boek (voor wat betreft de cursustekst; opgeloste oefeningen zijn niet toegelaten).

ECTS Numerieke wiskunde (B-KUL-H0M71A)

5 studiepunten Nederlands 51 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Vandewalle Stefan |  Scheerlinck Nico (plaatsvervanger)

Doelstellingen

Dit is een eerste kennismaking met de numerieke wiskunde. Na het volgen van dit opleidingsonderdeel heeft de student inzicht in een aantal basisbegrippen van de numerieke wiskunde zoals numerieke conditie van een probleem en numerieke stabiliteit van een algoritme. Hij kent enkele praktische basisrekenmethoden voor:
- het oplossen van lineaire stelsels zowel met directe als met iteratieve methodes,
- het numeriek berekenen van afgeleiden en integralen,
- het benaderen van functies met behulp van veeltermen en splines,
- het oplossen van (stelsels) niet-lineaire vergelijkingen,
- het berekenen van eigenvectoren en eigenwaarden van matrices.
De oefenzittingen hebben tot doel om de studenten de gelegenheid te geven zich te bekwamen in de technieken en inzichten te verwerven in de begrippen en methoden van de numerieke wiskunde.

Begintermen

Om dit OPO te beginnen, is het nodig dat de student inzicht heeft in de basisbegrippen van lineaire algebra (vectorruimte, rekenen met matrices en vectoren, ...), analyse (functies, verloop van functies, afgeleide, integraal, ...) en algoritmen (for-loop, if-then-else, variabelen, ...), zoals aangebracht in klassieke inleidende academische cursussen.

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Numerieke wiskunde: hoorcollege (B-KUL-H0M71a)

3.9 studiepunten : College 30 Tweede semesterTweede semester
Vandewalle Stefan |  Scheerlinck Nico (plaatsvervanger)

Inhoud

1. Conditie van een probleem.
2. Algoritmen: stabiliteit van een algoritme.
3. Floating point rekenkunde, foutenvoortzetting.
4. Vector- en matrixnormen, conditiegetal van een matrix.
5. Oplossen van lineaire stelsels: Gauss eliminatie.
6. Nuttige matrixontbindingen: LU-ontbinding, Cholesky ontbinding (voor positief definiete matrices), QR-ontbinding, singulierewaardenontbinding.
7. Oplossen van niet-lineaire vergelijkingen: iteratieve methoden (regula falsi, secant methode, methode van Newton-Raphson).
8. Oplossen van veeltermvergelijkingen (methode van Bairstow).
9. Iteratieve methoden voor het oplossen van (spaarse) stelsels (Jacobi, Gauss-Seidel) en versnelling van deze methoden (SOR).
10. Berekenen van eigenwaarden en eigenvectoren: methode van de machten, inverse iteratie.
11. Basisprincipes van interpolatie met nadruk op veelterminterpolatie en interpolatie met splines.
12. Numerieke differentiatie en integratie: basisformules, gebruik voor discretisatie van differentiaalvergelijkingen.

Studiemateriaal

Handboek:

A. Bultheel, K. Meerbergen, D. Nuyens, D. Roose. Numerieke wiskunde, Acco, Leuven, 2022.
ISBN: 9789464670769.
Handboek verkrijgbaar bij Acco De Moete, Campus Arenberg, Heverlee.

Weblink: https://kuleuven.acco.be/nl-be/items/9789464670769/Numerieke-wiskunde

 

Numerieke wiskunde: oefeningen (B-KUL-H0M75a)

1.1 studiepunten : Practicum 21 Tweede semesterTweede semester
Vandewalle Stefan |  Scheerlinck Nico (plaatsvervanger)

Inhoud

1. Bewegende kommavoorstelling en foutenanalyse
2. Conditie en stabiliteit
3. Veelterminterpolatie
4. Bewegende kommavoorstelling en foutenanalyse (PC-zitting)
5. Numerieke integratie
6. Oplossen stelsels lineaire vergelijkingen (PC-zitting)
7. Oplossen niet-lineaire vergelijkingen
8. Stelsels niet-lineaire vergelijkingen
9. Iteratieve methoden voor stelsels lineaire vergelijkingen
10. Eigenwaarden berekenen (PC-zitting)

Studiemateriaal

De opgaven worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Toelichting werkvorm

Zowel in theoretische als praktische zittingen worden de concepten en numerieke methoden behandeld in de hoorcolleges verder ingeoefend.
Verschillende van de zittingen gaan door in een PC-labo en laten de studenten toe te experimenteren met een aantal van de numerieke methodes in de Matlab- rekenomgeving. Hierbij krijgen de studenten Matlab-programmaatjes die ze leren begrijpen en waarin ze eenvoudige aanpassingen aanbrengen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Numerieke wiskunde (B-KUL-H2M71a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine

Toelichting

Het examen is een open-boek examen, schriftelijk met open vragen.

ECTS Elektriciteit, magnetisme en golven (B-KUL-H0M72A)

4 studiepunten Nederlands 30 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

Na een herhaling van het formalisme voor het rekenen met scalaire- en vectorvelden wordt in deze cursus inzicht verworven in de basisfysica van elektrische, magnetische en elektromagnetische golffenomenen.  Op die manier krijgt de student de vaardigheid om elektromagnetische fenomenen en macroscopisch materiaalgedrag te kaderen vanuit de basiswetten van het elektromagnetisme, en vanuit microscopische elektrische en magnetische materiaaleigenschappen.  Ook worden de principes aangebracht van de interactie van elektromagnetische golven met materialen, die aan de basis liggen van verschillende fenomenen in optica, en van verschillende materiaalkarakterisatietechnieken in het elektromagnetische spectrum (van DC elektrische velden, over radiogolven en infraroodstraling, naar zichtbaar licht, UV en X-stralen).  De student verwerft de vaardigheid om op basis van eenvoudige elektromagnetische principes en verbanden afschattingen te maken van grootheden en materiaaleigenschappen die hun verklaring vinden in elektromagnetische fenomenen.  Daarnaast wordt er een inleiding gegeven over Fourieranalyse, met betrekking tot het beschrijven en analyseren van lineaire systemen.

Begintermen

Voor het beschrijven en begrijpen van elektromagnetisch materiaalgedrag worden een aantal basiswetten vertaald in een wiskundig formalisme.  Typische leidt de combinatie van een aantal wetten tot een nieuwe vergelijking die een bepaald fenomeen beschrijft.  Dit vereist een aantal wiskundige manipulaties, en het vlot kunnen rekenen met (partiële) afgeleiden, integralen, exponentiële en logaritmische funkties, complexe getallen, goniometrie, veeltermen en Taylorexpansies.
Met betrekking tot de beschrijving van een aantal elektromagnetische fenomenen wordt beperkte voorkennis verwacht op het vlak van mechanica, met name de wet van Newton, de mechanica van een massa-veersysteem, en de kinematica van rechtlijnige en cirkelvormige beweging. 

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Elektriciteit, magnetisme en golven (B-KUL-H0M72a)

4 studiepunten : College 30 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Scalaire velden en vectorvelden

  • Scalair en vectoreel product, gradiënt en divergentie, rotor
  • Divergentiestelling – stelling van Stokes
  • Conservatieve kracht en potentiaal

Elektrische veld en elektrische potentiaal

  • Wet van Coulomb, wet van Gauss
  • Polariseerbaarheid, polarisatie, elektrische susceptibiliteit, diëlektrische permittiviteit, diëlektrische verplaatsing
  • Toepassingen van elektrostatica: punteffect en van der Graaff generator
  • Boltzmannstatistiek
  • Temperatuursafhankelijkheid van de polarisatie van een verdund gas elektrische dipolen
  • Grootteorde van elektrisch dipoolmoment, elektromagnetische energie van geladen deeltjes
  • Condensator
  • Piëzo-, ferro-, pyro- elektrische materialen
  • Anisotroop en niet-lineair diëlektrisch gedrag

Elektrische stroom

  • Driftsnelheid, stroomdichtheid, stroom, wet van Ohm
  • Thermische energie en thermische snelheid
  • Golffunkties, toestandsdichtheid, energiebandstructuur, Brillouinzone
  • Pauliverbod, Fermi-energie en Fermi-statistiek
  • Temperatuursafhankelijkheid van de resistiviteit van halfgeleiders en metalen
  • Optisch gedrag van (gedopeerde) halfgeleiders en isolatoren

Magnetisme

  • Magnetische inductie, magnetisch veld, magnetisch moment, magnetisatie, magnetische susceptibiliteit, magnetische permeabiliteit
  • Toepassingen van magnetisme: solenoïde, inductantie, transformator, Hall effect, massaspectrometrie, magnetische fles, magnetisch veld en kracht tussen stroomgeleiders
  • Wet van Ampère, wet van Faraday-Lenz
  • Magnetisch veld en magnetisch moment van elektronische orbitaal en van elementen uit de tabel van Mendeljev 

Elektromagnetische golven en spectroscopische technieken

  • Wetten van Maxwell
  • Elektromagnetische golfvergelijking en (golf)oplossingen
  • Golfvector en polarisatie van een elektromagnetische golf
  • Dispersie van elektromagnetische golven in diëlektrica en geleiders en elektromagnetisch skin-effect
  • Interactie van elektromagnetische golven met elektrische dipolen verbonen met elektronen, atoomkernen en moleculen in een vloeistof en verband met optische, UV, IR en diëlektrische spectroscopie
  • Basiswerking van IR-spectroscopie, Raman- en Brillouinverstrooiing
  • Reflectie en transmissie van elektromagnetische golven aan grenslagen: wetten van Snell vanuit de wetten van Maxwell en de continuïteitswetten voor elektrische en magnetische velden aan materiaalovergangen
  • Toepassingen: werking van een prisma, polarisatie door reflectie, Brewsterhoek, totale interne reflectie

Fourieranalyse van signalen en systemen

  • Beschrijving van signalen en systemen met behulp van Fourieranalyse
  • Spectrum van periodische, niet-periodische en amplitudegemoduleerde signalen
  • Modulatie en convolutie

 

Studiemateriaal

Aangeboden via Toledo:

  • Cursustekst + slides hoorcollege’s 
  • Lijst met typische examenvragen
  • Voorbeelden van opgeloste vragen signaal- en systeemanalyse
  • Videolessen

Toelichting werkvorm

Tijdens het hoorcollege vertrekken we van een aantal fenomenologische wetten betreffende elektrische en magnetische velden, en betreffende de microscopische respons van materialen op elektrische en magnetische velden.  Via inzichtelijke logische redeneringen, gekaderd in wiskundige afleidingen, wordt daaruit de link gelegd met elektromagnetische fenomenen en met materiaalgedrag.  Nadruk wordt gelegd op het afschatten van grootteordes van fundamentele en observeerbare grootheden, en op het feit dat naast een groot aantal toepassingen een zeer grote fractie van het observeerbaar materiaalgedrag in verschillende disciplines van de wetenschap en technologie verklaard kan worden met behulp van eenvoudige elektromagnetische fenomenen op microscopisch niveau.  De uitleg in het hoorcollege wordt ondersteund door een compacte maar volledige cursustekst.  In het hoorcollege worden ook voorbeelden behandeld van verschillende types oefeningen en toepassingen.

De hoorcolleges zijn beschikbaar als videolessen.  Om de paar weken is er een interactiesessie waarbij de studenten antwoorden krijgen op vragen over de leerstof.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Elektriciteit, magnetisme en golven (B-KUL-H2M72a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

Toelichting

Het examen is gesloten boek met beperkt formularium (cfr Toledo)

Onderdelen van het examen:

  • Denk-, inzichts- en afschattingsvragen (schriftelijk)
  • Bereken-  bespreek- en toepassingsvragen (schriftelijk)
  • Oefening Fourieranalyse van signalen en systemen (schriftelijk)

ECTS P&O: materiaalkunde: Reverse Engineering (B-KUL-H0T32A)

3 studiepunten Nederlands 60 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Fransaer Jan (coördinator) |  Everaerts Joris |  Fransaer Jan |  Vleugels Jef

Doelstellingen

De algemene doelstellingen zijn:
- het feitelijk verduidelijken en illustreren van concepten uit de theoretische cursussen
- het aanscherpen van communicatieve vaardigheden (mondeling zowel als schriftelijk rapporteren, gebruik van tekstverwerker, communicatie in andere talen dan de moedertaal, ...)
- het ontwikkelen van een globale 'kwaliteitsreflex'
- het verwerven van 'werkelijkheidszin': door kritische observatie de bruikbaarheid en beperkingen van theoretische concepten en experimentele technieken leren inschatten
- het opdoen van ervaring met groepswerk en werkorganisatie
- het ontwikkelen van analytisch denken en gevoel voor synthese
- het gebruiken van ingenieurstechnieken

Begintermen

- Vermogen tot analyse, synthese en interpretatie.
- Kunnen werken in groepen, deadlines respecteren en goed communiceren naar groepsleden toe.
- Mondeling en schriftelijk kunnen rapporteren.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



( SOEPEL(H01I8A ) EN (SOEPEL(H01J2A ) OF GELIJKTIJDIG(H01J2B)) EN SOEPEL(H9XA1A ) ) EN
( GELIJKTIJDIG(H02U6A ) EN GELIJKTIJDIG(H01J0A ) ) EN
( SOEPEL(H01D4B ) OF SOEPEL(X0B86B) OF SOEPEL(X0B86C)) EN (GELIJKTIJDIG(H01J5A ) OF GELIJKTIJDIG(H01J5B))


H01I8AH01I8A : Structuurgenese van materialen
H01J2AH01J2A : Mechanisch gedrag van materialen
H9XA1AH9XA1A : Structurele materialen
H01D4BH01D4B : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3
X0B86BX0B86B : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3
X0B86CX0B86C : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3
H01J2BH01J2B : Metalen: mechanisch gedrag en vormgeving
H02U6AH02U6A : Polymeercomposieten
H01J0AH01J0A : Thermodynamica en kinetica in de toegepaste materiaalkunde
H01J5AH01J5A : Materialen, gebruik en degradatie
H01J5BH01J5B : Breuk en degradatie van materialen

Onderwijsleeractiviteiten

Reverse Engineering (B-KUL-H01Q2a)

3 studiepunten : Opdracht 60 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

De reverse engineering opdracht, die voorafgegaan wordt door een introductie in de kwantitatieve chemische analyse van materialen, laat de studenten toe een aantal karakteriseringstechnieken (mechanische, fysische, chemische testen) en software voor materiaalselectie in de praktijk toe te passen om te achterhalen of een bepaald onderdeel van een (vracht)wagen uit het juiste materiaal geproduceerd is en of er betere/goedkopere alternatieven zijn. Hierbij zorgt de student(e) voor:
- een goede specificatie van zijn/haar opdracht
- het gebruik van de juiste en relevante technieken
- het juiste analyse van de resultaten
- een voorstelling van een mogelijk alternatief in materiaalkeuze

Studiemateriaal

Handleiding, Toledo, open literatuur

Toelichting werkvorm

Deze OLA bestaat uit een reeks zittingen. Na de begeleide oefeningen voor kwantitatieve chemische analyse wordt een reverse engineering opdracht aangevat. De studenten kiezen, in groepen van 4 studenten, een onderdeel van een (vracht)wagen. De opdracht bestaat erin na te gaan wat de functie van het onderdeel is, welk materiaal gebruikt werd, waarom het gebruikt werd, hoe het aangemaakt en behandeld werd en waarom bepaalde eigenschappen tot stand gekomen zijn. Goedkopere of betere alternatieven worden eveneens onderzocht.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: P&O: materiaalkunde: Reverse Engineering (B-KUL-H2T32a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

Toelichting

Mondelinge en schriftelijke rapportering; soms individuele oefeningen. 

Bij het bepalen van de finale score is de technisch-wetenschappelijke kwaliteit van het eindresultaat steeds doorslaggevend.

Meer informatie wordt via Toledo meegedeeld indien nodig.

ECTS P&O: materiaalkunde: bachelorproef (B-KUL-H0T33A)

6 studiepunten Nederlands 120 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract Uitgesloten voor creditcontract
Braem Annabel (coördinator) |  Braem Annabel |  Vleugels Jef

Doelstellingen

De algemene doelstellingen zijn:
- het feitelijk verduidelijken en illustreren van concepten uit de theoretische cursussen
- het aanscherpen van communicatieve vaardigheden (mondeling zowel als schriftelijk rapporteren, gebruik van tekstverwerker, communicatie in andere talen dan de moedertaal, ...)
- het ontwikkelen van een globale 'kwaliteitsreflex'
- het verwerven van 'werkelijkheidszin': door kritische observatie de bruikbaarheid en beperkingen van theoretische concepten en experimentele technieken leren inschatten
- het opdoen van ervaring met projectwerk en werkplanning
- het ontwikkelen van analytisch denken en gevoel voor synthese
- het lezen en verwerken van wetenschappelijke literatuur
- het ontwikkelen van een onderzoeks- en ontwikkelingshouding

Begintermen

- Vermogen tot analyse, synthese en interpretatie.
- Mondeling en schriftelijk kunnen rapporteren.

Volgtijdelijkheidsvoorwaarden



( SOEPEL(H01I8A) EN (SOEPEL(H01J2A )) OF (GELIJKTIJDIG(H01J2B) EN SOEPEL(H9XA1A)) EN ( GELIJKTIJDIG(H01J5A ) OF GELIJKTIJDIG(H01J5B)) EN GELIJKTIJDIG(H02U6A ) EN GELIJKTIJDIG(H01J0A)) EN ( SOEPEL(H01D4B) OF SOEPEL(X0B86B) OF SOEPEL(X0B86C))


H01I8AH01I8A : Structuurgenese van materialen
H01J2AH01J2A : Mechanisch gedrag van materialen
H9XA1AH9XA1A : Structurele materialen
H01D4BH01D4B : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3
X0B86BX0B86B : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3
X0B86CX0B86C : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3
H01J2BH01J2B : Metalen: mechanisch gedrag en vormgeving
H01J5AH01J5A : Materialen, gebruik en degradatie
H01J5BH01J5B : Breuk en degradatie van materialen
H02U6AH02U6A : Polymeercomposieten
H01J0AH01J0A : Thermodynamica en kinetica in de toegepaste materiaalkunde

Onderwijsleeractiviteiten

Bachelorproef (B-KUL-H04G8a)

6 studiepunten : Opdracht 120 Beide semestersBeide semesters

Inhoud

De bachelorproef is een projectwerk rond een materiaalkundig onderzoeksthema.

Studiemateriaal

Open literatuur

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: P&O: materiaalkunde: bachelorproef (B-KUL-H2T33a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten

Toelichting

Mondelinge en schriftelijke rapportering.

Bij het bepalen van de finale score is de technisch-wetenschappelijke kwaliteit van het eindresultaat steeds doorslaggevend.

Meer informatie wordt via Toledo meegedeeld indien nodig.

ECTS Structurele materialen (B-KUL-H9XA1A)

3 studiepunten Nederlands 20 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

Deze cursus geeft toekomstige ingenieurs inzicht in de opbouw van materialen en hun mechanische, fysische en chemische eigenschappen met het oog op hun inzet in de techniek.

Doelstelling is de studenten een inzicht brengen in de verschillende materiaalfamilies geïllustreerd met de meest voorkomende specifieke materialen.

Begintermen

Basiskennis uit de B1 cursussen: energie en materie.

Onderwijsleeractiviteiten

Structurele materialen (B-KUL-H01I1a)

3 studiepunten : College 20 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Polymeren
            - Basis
            - Thermoplasten
            - Thermoharders
            - Composieten
            - Hout
 
Keramische Materialen
-          natuurlijke keramieken
-          technische keramieken
-          cement en beton
-          cermets
 
Metallische Materialen
-          staalproductie
-          staal en staallegeringen
 
Corrosie
 
Roestvast staal
 
Gietijzer
 
Non-ferro materialen
-          koper
-          aluminium
-          nikkel
-          titaan
 

Studiemateriaal

•         Kopij van slides

Toelichting werkvorm

Ex-cathedra lessen en zelfstudie

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Structurele materialen (B-KUL-H2XA1a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

De powerpoint presentaties v/d lessen zijn beschikbaar op Toledo.