Schakelprogramma: Master in de seksuologie (Leuven)

CQ Schakelprogramma: Master in de seksuologie (Leuven)

Opleiding

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van het schakelprogramma en de pagina van de master in de seksuologie

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Profiel

Toelatingsvoorwaarden

Schakelprogramma: Master in de seksuologie (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_51016976.htm#activetab=voorwaarden

Doelstellingen

Het schakelprogramma heeft als doel de brug te slaan tussen de professionele bachelors die tot het programma worden toegelaten (zie toelatingsvoorwaarden) en de Master in de seksuologie.

Het algemene doel van het schakelprogramma is de 'academisering van de professionele bachelor'. Daarmee wordt bedoeld dat de student drie academische kernvaardigheden - m.n. redeneren, oordeelsvorming en communiceren - verwerft wat hen in staat stelt om de wereld anders te zien dan hoe deze zich op het eerste zicht toont.
Het specifieke doel van het schakelprogramma is ’academische kernvaardigheden' verwerven die de aanleverende basisdisciplines van de seksuologie kenmerken inclusief een intensieve kennismaking met methoden van onderzoek die de basis vormen van (de vooruitgang in) elke wetenschappelijke discipline.


Na het behalen van het diploma beschikt de afgestudeerde over volgende algemene competenties:
- denk- en redeneervaardigheid,
- het verwerven en verwerken van informatie,
- het vermogen tot kritische reflectie en
- het vermogen tot het communiceren van ideeën, informatie, problemen en oplossingen.

en over volgende algemene wetenschappelijke competenties:
- een onderzoekende houding,
- kennis van onderzoeksmethoden en -technieken,
- het vermogen om relevante data te verzamelen en
- de vaardigheid tot probleemgestuurd initiëren van onderzoek.

Contact

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Blauwdruk_MA_Seksuologie.pdf

COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_MA_VP_SP_Seksuologie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

SC Schakelprogramma: Master in de seksuologie (Leuven)

programma

55 studiepunten verplicht uit Humane wetenschappen (25 sp.), Biomedische wetenschappen (16 sp.) en Onderzoeksmethodologie (14 sp.)

printECTS33.xsl

ECTS Antropologische thema's uit de hedendaagse filosofie (B-KUL-E01A3A)

4 studiepunten Nederlands 30 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Als algemene inleiding wil deze cursus de studenten wegwijs maken in de wijsbegeerte. Tegelijk is het de bedoeling aansluiting te vinden bij de biomedische wetenschappen. Aangezien hierin de beoefening van de exacte wetenschap verbonden wordt met de zorg voor de mens, vormt de onderlinge verhouding van deze beide domeinen het hoofdthema van de cursus.

Aan het einde van het opleidingsonderdeel moeten studenten in staat zijn om filosofische inzichten correct te verwoorden en kritisch te verantwoorden; daarbij moeten ze concepten accuraat kunnen definiëren en filosofisch-kritisch commentaar kunnen leveren bij ideeën en redeneringen over wetenschap, in het bijzonder biomedische wetenschap, en maatschappij.

Begintermen

Er is geen filosofische voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

Antropologische thema's uit de hedendaagse filosofie (B-KUL-E01A3a)

4 studiepunten : College 30 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Deze cursus bekijkt antropologische thema's uit de hedendaagse wijsbegeerte relevant voor de biomedische wetenschapper. Na een inleiding op de eigenheid van de filosofische methode, zal ieder college een wijsgerig thema aansnijden. Deze thema's zijn onder meer: lichaam en geest, pijn en lijden, de wetenschappelijke methode, het onderscheid tussen wetenschap en pseudowetenschap, ziekte en gezondheid, medicalisering, verbetering, en handicap.

Studiemateriaal

Het handboek is: P. Adriaens & A. De Block, Denken over lichamen: wijsbegeerte voor biomedische wetenschappers, herwerkte versie (Uitgeverij Pelckmans, 2018).

Slides en bijkomend studiemateriaal zullen op Toledo worden geplaatst. 

Toelichting werkvorm

Hoorcolleges, waarin de student verwacht wordt zelfstandig te noteren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Antropologische thema's uit de hedendaagse filosofie (B-KUL-E21A3a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Het schriftelijke examen bestaat uit open vragen.

ECTS Grondslagen van de biologie (B-KUL-E05E8A)

7 studiepunten Nederlands 69 Beide semestersBeide semesters Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Deze cursus laat de studenten kennismaken met de fundamenten van de moderne biologie, met bijzondere aandacht voor de mens. In een eerste deel leren de studenten dat alle levende wezens een gelijke moleculaire en cellulaire basis hebben. De student verwerft inzicht in de biodiversiteit, gaande van de meest eenvoudige biologische organisatie tot en met de mens. Vertrekkend van de cel als eenheid leren de studenten de verschillende weefsels, organen, stelsels en hun evolutie doorheen verschillende organismen met de levensboom als kapstok. De morfologische structuren en functies van cellen, organen en orgaanstelsels komen daarna uitgebreid aan bod met de mens als leidraad.

Het tweede deel van de cursus behandelt de overervingsprincipes van fenotypische kenmerken, gaande van de klassieke wetten van Mendel tot de moleculaire genetica. Bijzondere aandacht gaat naar seksuele reproductie gerelateerde topics zoals geslachstbepaling, ontwikkelinsgbiologie van de primaire en secundaire geslachstorganen en regulatie van secundaire geslachstkenmerken. Hierbij zullen bij wijze van teaser voor de latere praktijk enkele specifieke voorbeelden biologisch worden gesitueerd en geïnterpreteerd.

Belangrijke thema's die in de hoorcolleges gedoceerd worden, worden tijdens de oefenzittingen praktisch geïllustreerd en, specifiek voor erfelijkheidsvraagstukken, met oefeningen verduidelijkt.

Begintermen

Geen specifieke begintermen vereist. Voorkennis van de biologie en de chemie uit het middelbaar onderwijs zijn een pluspunt.
 

Onderwijsleeractiviteiten

Vergelijkende biologie (B-KUL-E05C2a)

4.5 studiepunten : College 30 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

In de eerste hoofdstukken wordt er een overzicht van alle organismen en hun voornaamste kenmerken gegeven, vertrekkende van virussen en ééncelligen tot hogere diersoorten. Telkens worden er typevoorbeelden gegeven van organismen die een belangrijke rol spelen in ziekteprocessen bij de mens of die gebruikt worden in medische toepassingen en/of behandelingen of bio-medisch onderzoek.

In de volgende hoofdstukken over de fysiologische stelsels wordt telkens vertrokken van de systemen bij de meer primitieve dieren om uiteindelijk te komen tot het stelsel bij de mens. Naast de gewone fysiologie worden voor alle stelsels ook enkele pathologische ziektebeelden bij de mens besproken.

Indeling cursus:

  • Hoofdstuk 1: De cel
  • Hoofdstuk 2: Reproductie van cellen
  • Hoofdstuk 3: Een globale klassificatie van organismen
  • Hoofdstuk 4: Virussen, prionen en viroiden
  • Hoofdstuk 5: Prokaryoten: bacteria en archaea
  • Hoofdstuk 6: Eukaryoten: protista, planten, dieren
  • Hoofdstuk 7: Diversiteit binnen het dierenrijk
  • Hoofdstuk 8: Dieren zonder coeloom
  • Hoofdstuk 9: Ongewervelde coelomata
  • Hoofdstuk 10: Vertebraten
  • Hoofdstuk 11: Opbouw en regulatie van het lichaam
  • Hoofdstuk 12: Het musculoskeletal systeem: steun en beweging
  • Hoofdstuk 13: Het zenuwstelsel
  • Hoofdstuk 14: De zintuigen
  • Hoofdstuk 15: Het endocrien stelsel
  • Hoofdstuk 16: Het spijsverteringsstelsel
  • Hoofdstuk 17: Het circulatiestelsel
  • Hoofdstuk 18: Het ademhalingsstelsel
  • Hoofdstuk 19: Het excretiestelsel
  • Hoofdstuk 20: De voortplanting
  • Hoofdstuk 21: De ontwikkeling

Studiemateriaal

Engelstalig online leerplatform Connect (toegang via een persoonlijke Connect code). De aanschaf van deze code is verplicht en geeft ook toegang tot het e-book (Engelstalig handboek 'Biology', van Raven, Johnson, Mason, Losos, Singer). Van het e-book kan ook een papieren versie (laatste editie) aangekocht worden, maar dit is niet verplicht. De aankoop van de Connect code en het bekijken van de mogelijkheid om een papieren versie van het handboek aan te kopen kan pas na het eerste contactmoment (geen aankoopmogelijkheid vooraf).

Beknopte Nederlandstalige cursus Porf. Arckens en powerpoint presentaties van hoorcolleges met te kennen figuren worden op Toledo ter beschikking gesteld.

 

Toelichting werkvorm

Bijwonen van de hoorcolleges waarin studenten aangemoedigd worden om mee te redeneren door vragen van de docent te beantwoorden, en om notities te maken.

Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen

E05C2A : Vergelijkende biologie

Grondslagen van de biologie: oefeningen/practicum (B-KUL-E05E9a)

2.5 studiepunten : Practicum 39 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

  • Practicum 1: Microscopie van mitose en meiose (live practicum)
  • Practicum 2: Microscopie van de vroege embryonale ontwikkeling en herkennen van (sub)cellulaire structuren (live practicum)
  • Practicum 3: vraagstukken mitose, meiose, mono- en dihybride kruisingen (zelfstandig aan de hand van hulpmateriaal op Toledo + vragen via discussieforum)
  • Practicum 4:  gekoppelde genen en geslachtsgebonden overerving (zelfstandig thuis, online)
  • Practicum 5 en 6: presentaties groepswerk genetische aandoeningen (live)

Toelichting werkvorm

Na een inleiding tot microscopie worden verschillende preparaten microscopisch bekeken,  geïnterpreteerd en getekend gedurende twee practicumsessies. Daarnaast leren de studenten hoe ze (sub)cellulaire structuren op elektronen microscopische foto’s kunnen herkennen. Tijdens deze twee live practicumsessies zijn de praktijkassistenten aanwezig voor de begeleiding van de studenten.

Aan de hand van online beschikbaar hulpmateriaal leert de student genetische vraagstukken oplossen. De praktijkassistenten ondersteunen de studenten bij vragen en problemen via het discussieforum of indien nodig via een extra vragensessie.

De studenten maken een groepsopdracht over een genetische afwijking, die ze tijdens een presentatiesessie voorstellen aan zowel hun medestudenten als de begeleidende praktijkassistenten. Voor de presentaties wordt er gewerkt met een doorschuifsysteem in de collaboratieve ruimte. Elke groep presenteert zijn werk aan vier verschillende groepen, en evalueert eveneens vier verschillende groepen. Elke groepspresentatie wordt ook steeds door een praktijkassistent beoordeeld. Voor zowel de opdracht als de presentatie wordt er geschreven feedback door de praktijkassistenten voorzien.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Grondslagen van de biologie (B-KUL-E25E8a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

De evaluatie bestaat uit 2 delen:

1) Evaluatie practicum 5/20;  2) Schriftelijk examen 15/20

1) Evaluatie practicum:

  • Verslag genetische aandoeningen + presentatie (2/20)
  • Schriftelijk practicumexamen: onderdeel van deel 2 Finaal schriftelijk examen (3/20)

 

2) Schriftelijk examen:

  • Vrijwillige tussentijdse toets (4/20)

In de loop van december wordt aan de studenten de kans geboden om deel te nemen aan een niet-verplichte tussentijdse toets over de eerste hoofdstukken van de cursus.  Deze tussentijdse toets zal bestaan uit meerkeuzevragen, waarbij er giscorrectie toegepast wordt.
Studenten zijn niet verplicht om aan deze tussentijdse toets deel te nemen. Deze tussentijdse toets wordt maar één keer ingericht; studenten die - om welke reden ook - niet aan deze toets kunnen deelnemen, hebben geen recht op een herkansing.

Studenten die slagen voor deze toets, d.i. een score van  ≥10/20 behalen, krijgen bij de eindevaluatie geen vragen meer uit deze hoofdstukken.

Studenten die niet slagen voor deze toets,d.i een score van <10/20 behaalden, of die niet deelgenomen hebben, worden (opnieuw) bevraagd tijdens het finale schriftelijke examen over de leerstof van deze tussentijdse toets.

 

  • Finaal schriftelijk examen
    • Schriftelijk practicum examen: open vragen. Deze vragen tellen mee voor 3/20 punten.
    • Theorie: open vragen en meerkeuzevragen met giscorrectie: 15/20. Indien geslaagd voor de vrijwillige tussentijdse toets, wordt deze score mee berekend voor 4 van de 15 punten.

 

Toelichting bij herkansen

Indien de student geslaagd was voor de vrijwillige tussentijdse toets en/of voor het volledige practicum (groepswerk + schriftelijk examen), dan wordt dit resultaat overgenomen naar de herkansing. De student wordt dan niet bevraagd over deze leerstof. Het herexamen wordt gelijk opgebouwd. Enkel de vrijstelling voor het volledige practicum is overdraagbaar naar volgend academiejaar.

ECTS Ziekteleer (B-KUL-E0F10A)

5 studiepunten Nederlands 33 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract
Verslype Chris (coördinator) |  Dierickx Daan |  Verslype Chris

Doelstellingen

Na het voltooien van dit OPO:

  • hebben studenten inzicht in de structurele en fysiologische basis van de verschillende interne orgaansystemen;
  • hebben studenten inzicht in de verschillende belangrijke organische ziektebeelden;
  • hebben studenten inzicht in de ontstaansmechanismen, eventuele epidemiologische gegevens, symptomen, diagnostische en therapeutische benadering van verschillende belangrijke organische ziektebeelden.

Begintermen

Geen specifieke voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

Ziekteleer (B-KUL-E0F10a)

5 studiepunten : College 33 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

  • Basisconcepten van ziekte: ontsteking, kanker
  • Ziekten van het spijsverteringsstelsel
  • Hormonale aandoeningen
  • Longziekten
  • Ziekten van bloed en immuunsysteem
  • Hartziekten
  • Nierziekten

Studiemateriaal

Leermateriaal op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ziekteleer (B-KUL-E2F10a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Het betreft een schriftelijk examen met open vragen en casusbespreking 

Meer informatie wordt gegeven tijdens de lessen en op Toledo.

ECTS Statistiek deel 1: theorie en oefeningen (B-KUL-E0G65A)

5 studiepunten Nederlands 24 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten van de opleiding:

- OLR1: Kan de gezondheidsgegevens correct gebruiken en interpreteren

- OLR 16: Kan de validiteit en betrouwbaarheid van wetenschappelijke evidentie kritisch evalueren

- OLR 21: Kan diverse methoden van dataverzameling binnen een kwalitatief en/of kwantitatief onderzoeksdesign begrijpen en toepassen, data analyseren en kritisch interpreteren

Op het einde van dit opleidingsonderdeel gelden volgende leerdoelen:

- Kent de regels voor empirisch onderzoek en het hypothetisch-deductieve model en kennen het verschil tussen exploratief en inferentieel onderzoek

- Kent technieken en toepassing van beschrijvende statistiek en kan resultaten van de beschrijvende statistiek correct interpreteren

- Kent het verschil tussen populatie en steekproef

- Kent de concepten correlatie en causaliteit en het verschil daartussen

- Kent de concepten frequentieverdeling en kansverdeling en het verschil daartussen

- Kent het algemene principe van inferentiële statistiek en kennen de concepten p-waarde en betrouwbaarheidsinterval en weet hoe deze technieken toe te passen en te interpreteren.

- Kent de methodologie van het toetsen van hypothesen en de concepten van de fout van de eerste en tweede soort en weet hoe deze technieken toe te passen en te interpreteren.

- Kent parametrische en niet--parametrische technieken om onafhankelijke of niet gepaarde steekproeven en weet hoe afhankelijke of gepaarde steekproeven te analyseren

- Kent verschillende associatiematen voor continue variabelen en de daarbij horende inferentiële procedures en weet hoe deze technieken toe te passen en te interpreteren.

- Kent enkelvoudige lineaire regressiemodellen, en de daarbij horende inferentiële procedure en weet hoe deze technieken toe te passen en te interpreteren.

Begintermen

Basiskennis wiskunde van het secundair onderwijsniveau is vereist

Voldoende kennis van de Engelse taal om wetenschappelijke artikels te kunnen lezen en te begrijpen.

Onderwijsleeractiviteiten

Statistiek: theorie (B-KUL-E0G65a)

3 studiepunten : College 16 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

1. Empirisch wetenschappelijk onderzoek:

a. Regels voor onderzoek,

b. Exploratief en inferentieel onderzoek

c. Het hypothetisch-deductieve model

2. Samenvatten en beschrijven:

a. Definitie van data, onderzoekseenheden en variabelen

b. Meetniveau van variabelen

3. Beschrijvende statistiek

a. Frequentietabel, Staafdiagram, Histogram, Klassenindeling, Tak-blad-grafiek, Frequentiepolygoon, Frequentiedichtheid

b. Centrummaten: Modus, Mediaan, Gemiddelde

c. Spreidingsmaten: Variantie/Standaarddeviatie, Range, Interkwartielafstand

d. Variantiecoefficient

e. Uitbijters

f. Transformaties van variabelen en z-scores

4. Populatie en steekproef

5. Correlatie en Causaliteit

6. Systematiek van het Toeval: Inferentiele statistiek

a. Kansverdeling: Normale verdeling, Student’s t-verdeling

b. Centrale limietstelling

c. Z test: p-waarde

d. Fout van de eerste en tweede soort

e. Eenzijdig en tweezijdig toetsen

f. De ene groep t-toets

7. Principe van Statistisch Toetsen

a. Betrouwbaarheidsinterval

b. Onafhankelijke of niet gepaarde steekproeven: ongepaarde t-toets

c. Afhankelijke of gepaarde steekproeven: gepaarde t-toets

d. Verdelingsvrije toetsen: Wilcoxon rangsom toets en Wilcoxon rangtekentoets

8. Samenhang tussen variabelen

a. Covariantie en Correlatie coefficient

b. Toets voor de Pearson’s correlatie coefficient

9. Lineaire regressie: een covariate

a. Kleinste-kwadratenmethode

b. Som van de kwadraten

c. De determinatiecoefficient

d. Toetsen voor de coefficienten

e. Interpretatie van het model

10. Keuze van analysetechniek

Case studies besproken in de cursus:

1. Cancer and Survival

2. Cancer mortality near Hanford Reactor

3. Smoking and Cancer

4. Popular kids

5. Birth weight and social economic status (SES)

6. Normal Body Temperature, Gender, and Heart Rate

7. Evaluation of a slimming product

8. Women in the labor force

9. Stress and performance

10. Height and ethnic origin

11. Kalama Study: physical development of children

12. Muscle mass study

Studiemateriaal

Hand-outs van de lessen

Educatieve videos van de belangrijkste concepten

Referenties in Toledo

Statistiek: oefeningen (B-KUL-E0G66a)

2 studiepunten : Practicum 8 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Analyse van enkele voorbeelden besproken in de hoorcolleges

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Statistiek deel 1: theorie en oefeningen (B-KUL-E2G65a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Rekenmachine

Toelichting

Het examen is een gesloten boek examen bestaande uit Multiple Choice vragen met giscorrectie. Het examen bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt de theoretische kennis getoetst, in het tweede gedeelte de praktijk. Dit laatste gedeelte wordt op PC afgelegd.  Voor dit OPO geldt een nultolerantie voor de studenten van het schakelprogramma Verpleeg- en Vroedkunde, maar niet voor de studenten van het voorbereidingsprogramma/schakelprogramma seksuologie.

 

 

 

 

Toelichting bij herkansen

Het examen is een gesloten boek examen bestaande uit Multiple Choice vragen met giscorrectie. Het examen bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt de theoretische kennis getoetst, in het tweede gedeelte de praktijk. Dit laatste gedeelte wordt op PC afgelegd.  Voor dit OPO geldt een nultolerantie voor de studenten van het schakelprogramma Verpleeg- en Vroedkunde, maar niet voor de studenten van het voorbereidingsprogramma/schakelprogramma seksuologie.

ECTS Introduction to Psychology, Medical and Health Psychology (B-KUL-E0J55A)

5 ECTS English, Dutch 41 Second termSecond term Cannot be taken as part of an examination contract
Torta Diana (coordinator) |  Torta Diana |  Vergaelen Elfi

Aims

After the completion of this course the student is able

- to define and understand basic processes of psychological functioning, such as perception, memory, attention, learning, emotion and stress, social interaction and personality;

- to understand the interplay between psychological processes, behaviour and illness

- to understand how psychological processes and behaviour, and the interaction between patient and caregiver influence the course of illness, recovery and quality of life;

- to understand how psychological processes, behaviour and interactions can be influenced and modified to promote health.

Onderwijsleeractiviteiten

Introduction to Psychology and Health Psychology (B-KUL-E0J55a)

3.5 ECTS : Lecture 27 Second termSecond term

Content

Part I: Basic processes of psychology for medicine

- What is psychology?

- Perception, attention, memory and learning

- Attitude, social interaction, emotion, motivation and personality

- Psychological development throughout life

 

Part II: Health psychology

- Motivation, lifestyle and health behaviour

- Emotion, psychophysiology, stress and health

- Pain

Course material

- presentation materials (powerpoint)

- selected papers

Medische psychologie (B-KUL-E0J56a)

1.5 ECTS : Lecture 14 Second termSecond term

Content

Part III: Medical Psychology

- "Mind and body" in medicine - biopsychosocial model

- The patient and their illness: biopsychological interactions and illness perception

- Social interaction and communication between patient and caregiver

- "Psychosomatic complaints" and functional syndromes

- Behavioral medicine and psychotherapeutic interventions

Course material

- Ayers, S. & de Visser, R. (2011). Psychology for Medicine. SAGE Publications Ltd, London. ISBN 9781412946902

- presentation materials (powerpoint)

- selected papers

Evaluatieactiviteiten

Evaluation: Introduction to Psychology, Medical and Health Psychology (B-KUL-E2J55a)

Type : Exam during the examination period
Description of evaluation : Written
Type of questions : Multiple choice

Explanation

Evaluation occurs at three levels:

- knowledge of basic facts and concepts

- comprehension and reasoning using theoretical models

- creative use of those models to structure and interpret specific case materials

The exam is a written exam including multiple choice questions (with correction for guessing).

 

ECTS Ontwikkelingspsychologie (B-KUL-P0L59A)

5 studiepunten Nederlands 33 Tweede semesterTweede semester

Doelstellingen

Leerresultaten:

Na het voltooien van dit OPO wordt verwacht dat de student :

  • basiskennis van en inzicht verworven heeft in ontwikkelingspsychologische theorieën en kernbegrippen
  • theoretische basisconcepten van de ontwikkelingspsychologische thema’s kan herkennen in concrete situaties en toepassen op wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen
  • ontwikkelingspsychologisch onderzoek en vakliteratuur van een gemiddeld niveau kan begrijpen
  • basisinzicht verworven heeft in de manier waarop ontwikkelingspsychologisch onderzoek gedaan wordt

Vormingsdoelen:

Na het voltooien van dit OPO wordt verwacht dat de student:

  • kan reflecteren op maatschappelijke discussies over de ontwikkeling van kinderen en jongeren en zinvol bijdragen aan deze discussies op basis van ontwikkelingspsychologische kennis en inzichten
  • zich bewust is van de relativiteit (context- en tijdsafhankelijkheid) van ontwikkelingspsychologische inzichten

Begintermen

Geen

Identieke opleidingsonderdelen

P0L93C: Ontwikkelingspsychologie
P0M03A: Ontwikkelingspsychologie, deel 1: kindertijd

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Ontwikkelingspsychologie (B-KUL-P0L59a)

5 studiepunten : College 33 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Tijdens de hoorcolleges wordt ingegaan op ontwikkelingspsychologische vraagstellingen en theorieën in onderzoek over de menselijke ontwikkeling gedurende de kindertijd tot de (jong)volwassenheid. Het accent zal liggen op de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

  • Theoretische perspectieven en onderzoek over de menselijke ontwikkeling 
  • Ontwikkeling in de babytijd (0-2 jaar)
  • Ontwikkeling in de peuter- en kleutertijd (2-6 jaar) 
  • Ontwikkeling in de schooltijd (6-12 jaar) 
  • Ontwikkeling in de adolescentie (12-18 jaar)

Studiemateriaal

Feldman, R.S. (2024). Ontwikkelingspsychologie (9e editie). Nederlandstalige bewerking: D. van Loon, L. Voets & G. van der Wielen. Amsterdam: Pearson Benelux.

Toelichting werkvorm

Wekelijkse interactieve hoorcolleges over geselecteerde thema’s uit het handboek. Studenten bereiden de colleges voor aan de hand van ondersteunend materiaal. Ondersteunend materiaal wordt beschikbaar gesteld via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ontwikkelingspsychologie (B-KUL-P2L59a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Schriftelijk examen met gesloten vragen. Meer informatie is beschikbaar op Toledo.

ECTS Ontwikkelingspsychologie, deel 2: adolescentie tot late volwassenheid (B-KUL-P0M04A)

4 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Na het voltooien van dit OPO:

- beschikken studenten over inzichten in de psychologische ontwikkeling van adolescenten, volwassenen en bejaarden. Hierbij staan theoretische benaderingen, die beroep doen of het kader van de levensloopperspectief (bv aspecten van multidirectionaliteit; multidimensionaliteit, contextualiteit en plasticiteit), centraal. 
- verkrijgen studenten een globaal overzicht van de lichamelijke, neurocognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling tijdens deze fases van de levensloop. 
- kennen studenten een aantal feiten en voorbeelden van empirisch onderzoek uit de verschillende ontwikkelingsfasen en hebben zij inzicht in de belangrijkste theoretische concepten en hun rol in de theorieën. 

- hebben studenten inzicht in de belangrijkste methodische problemen bij onderzoek na levensloopontwikkeling 
- begrijpen studenten Engelstalig psychologisch onderzoek en vakliteratuur van gemiddeld niveau . 
- ontwikkelen studenten een analytisch-kritische houding 
-beoordelen studenten de inhoud van onderzoek op een academisch verantwoorde manier en kunnen studenten de verworven inzichten op praktische situaties toepassen 

 

Begintermen

De begintermen zijn de gerealiseerde doelstellingen uit het opleidingsonderdeel P0M03A Ontwikkelingspsychologie, deel 1 OF P0L59A Ontwikkelingspsychologie

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Ontwikkelingspsychologie, deel 2 adolescentie tot late volwassenheid (B-KUL-P0M04a)

4 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

De volgende thema's zullen worden behandeld:

1. Het kader van de levensloopperspectief 

2. Neurocognitieve ontwikkeling: Intelligentie, cognitieve controle en vaardigheden 

3. Emotionele en sociale ontwikkeling: Psychosociale stadia, persoonlijkheid en relaties 

4. Lichamelijke en neurocognitieve ontwikkeling in de adolescentie (11-18 jaar) 

5. Emotionele en sociale ontwikkeling in de adolescentie (11-18 jaar) 

6. Lichamelijke en neurocognitieve ontwikkeling in de vroege volwassenheid (18-40 jaar) 

7. Emotionele en sociale ontwikkeling in de vroege volwassenheid (18-40 jaar) 

8. Methodische aspecten bij onderzoek na levensloopontwikkeling 

9. Lichamelijke en neurocognitieve ontwikkeling in de middelbare leeftijd (40-65 jaar) 

10. Emotionele en sociale ontwikkeling in de middelbare leeftijd (40-65 jaar) 

11. Lichamelijke en neurocognitieve ontwikkeling in de late volwassenheid (65 jaar en ouder) 

12. Emotionele en sociale ontwikkeling in de late volwassenheid (65 jaar en ouder) 

 

Studiemateriaal

Bijkomende teksten worden als pdf bestaanden ter beschikking gesteld op TOLEDO. 

Toelichting werkvorm

hoorcollege

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ontwikkelingspsychologie, deel 2: adolescentie tot late volwassenheid (B-KUL-P2M04a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Examen met 40 meerkeuzevragen met correctie voor raden. 

ECTS Neurofysiologie (B-KUL-P0M65A)

4 studiepunten Nederlands 26 Tweede semesterTweede semester Uitgesloten voor examencontract

Onderwijsleeractiviteiten

Neurofysiologie (B-KUL-P0M65a)

4 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Dze cursus bespreekt de belangrijke neurofysiologische mechanismen en geeft ook een overzicht van de belangrijke neurofysiologische onderzoekstechnieken. De nadruk ligt op de sensoriele systemen en controle van motoriek.

Studiemateriaal

Powerpoint presentaties

Toelichting onderwijstaal

Nederlands

Toelichting werkvorm

Hoorcollege

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Neurofysiologie (B-KUL-P2M65a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

De evaluatie van Neurofysiologie betreft een schriftelijk examen met open vragen. Het examen peilt naar inzichtelijke kennis van structuur en functie van de besproken systemen, het beheersen van neurofysiologische denkwijzen en concepten en het toepassen ervan op feitenmateriaal gezien tijdens de lessen of eraan verwant. 

ECTS Methoden van het wetenschappelijk onderzoek, Deel 1 (B-KUL-P0V78B)

5 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester

Doelstellingen

Na het voltooien van dit OPO kan de student

  • de basisconcepten in de logica beheersen
  • de empirische cyclus begrijpen en de fasen beheersen
  • het concept variabiliteit kritisch vatten en inschatten
  • associaties tussen variabelen kritisch evalueren, met kennis van begrippen zoals causaliteit en counterfactuals
  • onderzoeksmetingen systematisch evalueren op vlak van validiteit en betrouwbaarheid
  • kritisch reflecteren over verschillende onderzoeksstrategieën en -designs en hun beperkingen aangeven
  • verschillende onderzoeksstrategieën en -designs herkennen en vergelijken
  • resultaten van verschillende onderzoeksdesigns correct interpreteren (e.g., causale versus correlationele verbanden)
  • aangeven wat responsible research practices zijn en waarom deze van belang zijn

Begintermen

Geen specifieke begintermen

Identieke opleidingsonderdelen

P0V78A: Methoden van het wetenschappelijk onderzoek, Deel 1

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Methoden van het wetenschappelijk onderzoek, Deel 1 (B-KUL-P0M24a)

5 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Tijdens de hoorcolleges worden volgende thema’s behandeld:
- Logica: redeneren en argumenteren, logische geldigheid
- De empirische cyclus
- Variabelen en meetniveaus
- Associaties tussen variabelen, causaliteit en counterfactuals
- Steekproeftrekking
- Betrouwbaarheid en validiteit
- Onderzoeksstrategieën en -designs in de psychologie (survey onderzoek, correlationeel onderzoek, experimenteel onderzoek, quasi- en non-experimenteel onderzoek, single-subject onderzoek, etc.)
- Responsible research practices (repliceerbaarheid, open science, preregistratie, etc.)

Studiemateriaal

Slides hoorcolleges

Handboek: Gravetter, F.J. & Forzano, L.-A.B. (2021). Research Methods for the behavioral sciences (Custom Ed.). Cengage: Boston (USA). ISBN: 9781473779273

 

Toelichting werkvorm

Hoorcolleges.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Methoden van het wetenschappelijk onderzoek, Deel 1 (B-KUL-P2V78b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

40 meerkeuzenvragen met correctie voor raden.

ECTS Psychologische basisvaardigheden voor gesprek en begeleiding (B-KUL-P0V87A)

3 studiepunten Nederlands 26 Eerste semesterEerste semester Uitgesloten voor examencontract

Doelstellingen

Na het voltooien van dit OPO:
- Kan de student de aangeboden kennis van psychologische basisvaardigheden reproduceren (KENNIS)
- Kan de student de aangeboden kennis van psychologische basisvaardigheden in eigen woorden weergeven (INZICHT)
- Kan de student de toepassing van de aangeboden kennis van psychologische basisvaardigheden herkennen (bijvoorbeeld in een casus) (INZICHT)
- Kan de student kritisch reflecteren over de toepassing van de aangeboden kennis van psychologische basisvaardigheden (bijvoorbeeld in een casus) (EVALUATIE)
- Kan de student de aangeboden kennis van de psychologische basisvaardigheden zelf toepassen in een eenvoudige context (bijvoorbeeld op een casus) (TOEPASSEN)

 

Vormingsdoelen:

 

Na het voltooien van dit OPO:
- Kan de student reflecteren over eigen thema’s die mogelijks het aangaan van helpende relaties en gespreksvaardigheden in de weg staan of net faciliteren.

 

 

Begintermen

Geen specifieke begintermen.

Identieke opleidingsonderdelen

P0M44A: Basisvaardigheden voor psychologische gespreksvoering

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Psychologische basisvaardigheden voor gesprek en begeleiding (B-KUL-P0V84a)

3 studiepunten : College 26 Eerste semesterEerste semester

Inhoud

Dit OPO bestaat uit de volgende onderdelen:
I. Basishouding in de psychologische gespreksvoering
II. Basisvaardigheden in de psychologische gespreksvoering

III. Verdieping in specifieke methoden, gesprekssituaties en de rol van de persoon van de luisteraar

Studiemateriaal

Slides van colleges + eventuele teksten

Toelichting werkvorm

College waar gebruik gemaakt wordt van videomateriaal en/of interactieve opdrachten.
Geen zelfstudietraject mogelijk (examencontracten zijn niet mogelijk in dit OPO)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Psychologische basisvaardigheden voor gesprek en begeleiding (B-KUL-P2V87a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Het examen bestaat uit open vragen (bijvoorbeeld aan de hand van een casus) met eventueel multiple choice (zonder giscorrectie) en/of gesloten vragen.

ECTS Methoden van het wetenschappelijk onderzoek deel 2 (B-KUL-P0W03A)

4 studiepunten Nederlands 26 Tweede semesterTweede semester
Phalet Karen (coördinator) |  De Leersnyder Jozefien |  Phalet Karen |  Dekeyser Graziela (plaatsvervanger)

Doelstellingen

Na het voltooien van dit OPO kan de student:

  • de fasen in een wetenschappelijke onderzoekscyclus definiëren en herkennen - en daarin bijzondere aandachtspunten in kwalitatief en ‘mixed’ onderzoek onderscheiden en toepassen op voorbeelden
  • de algemene methodologische vereisten van wetenschappelijk psychologisch onderzoek definiëren en herkennen - en daarbij specifieke vereisten van kwalitatief en ‘mixed’ psychologisch onderzoek onderscheiden en toepassen op voorbeelden
  • de algemene kwaliteitscriteria voor het beoordelen van wetenschappelijk psychologisch onderzoek definiëren en herkennen - en meer specifieke criteria voor het beoordelen van kwalitatief en ‘mixed’ psychologisch onderzoek onderscheiden en toepassen op voorbeelden
  • de meest gebruikte niet-experimentele kwantitatieve, kwalitatieve en 'mixed' methoden van dataverzameling in de psychologie definiëren, herkennen en toepassen op voorbeelden (i.e., vragenlijsten, dagboeken, interviews, studies van narratieven, observatiestudies en focusgroepen)
  • de meest gebruikte kwalitatieve en ‘mixed’ methoden van data-analyse en –interpretatie definiëren, herkennen en toepassen op voorbeelden (i.e., inhoudsanalyse, observatieanalyse en vertooganalyse)
  • de meest gebruikte kwalitatieve en ‘mixed’ onderzoeksdesigns definiëren, herkennen en toepassen op voorbeelden (i.e., enkelvoudige en meervoudige gevalsstudies, kleine-N en grote-N onderzoek)
  • de verschillende filosofische benaderingen achter methoden van psychologisch onderzoek (bijv. sociaal constructivisme, realisme) en de rol van de maatschappelijke en cultuurhistorische context van de onderzoeker onderscheiden en toepassen op voorbeelden
  • relevante ethische kwesties en afwegingen in psychologisch onderzoek in het algemeen, en in kwalitatief onderzoek in het bijzonder, definiëren, herkennen en toepassen op voorbeelden
  • [kritisch beoordelen van wetenschappelijke informatie]
  • aangeven hoe kwantitatieve, kwalitatieve of 'mixed' onderzoeksmethoden in functie van een concrete psychologische probleemstelling aangepast kunnen worden, en goede argumenten voor of tegen een bepaalde methode opnoemen en herkennen
  • concrete bevindingen uit eenvoudig kwantitatief, kwalitatief of ‘mixed’ psychologisch onderzoek kritisch beoordelen op wetenschappelijke kwaliteit - daarbij specifieke problemen en maten van betrouwbaarheid, geldigheid en onzekerheid onderscheiden en toepassen op voorbeelden
  • de rol van de onderzoeker, en diens maatschappelijke positie en culturele context, in psychologisch onderzoek definiëren, herkennen en toepassen op voorbeelden
  • de voor- en nadelen van veralgemenen versus contextualiseren toepassen op afwegingen tussen verschillende kwantitatieve, kwalitatieve en ‘mixed’ onderzoeksmethoden
  • [wetenschappelijke communicatie]
  • de leerstof in het Engelstalige handboek begrijpen middels zelfstudie met ondersteuning van extra uitleg en voorbeelden in de hoorcolleges

Begintermen

Geen specifieke begintermen

Identieke opleidingsonderdelen

P0V79A: Methoden van het wetenschappelijk onderzoek deel 2, met inbegrip van medewerking aan onderzoek

Onderwijsleeractiviteiten

Kwalitatieve en gemengde methoden (B-KUL-P0M25a)

4 studiepunten : College 26 Tweede semesterTweede semester

Inhoud

Tijdens de hoorcolleges worden de volgende thema’s behandeld:

De plaats van kwalitatieve methoden in de empirisch cyclus

Aanvullende vormen van dataverzameling (die nog niet in deel 1 aan de orde zijn gekomen); bijv. interviews, dagboekstudies, observatie, focusgroepen)

Criteria van kwaliteitsvol onderzoek in kwalitatief en gemengde methoden

Data-analyse in kwalitatieve en gemengde methoden

Aanvullende perspectieven op responsible research practices (bijv. positie van de onderzoeker, kwetsbare groepen)

 

Studiemateriaal

Slides hoorcolleges

Handboek: TBA

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Methoden van het wetenschappelijk onderzoek deel 2 (B-KUL-P2W03a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Examen tijdens examenperiode

Schriftelijk examen met meerkeuzevragen met correctie voor raden.

 

 

ECTS Sociologie (B-KUL-S0A20B)

4 studiepunten Nederlands 52 Eerste semesterEerste semester
Van Bavel Jan |  Laeremans Britt (medewerker)

Doelstellingen

Na het voltooien van dit OPO heeft de student basisinzicht in de sociologische benadering van de sociale werkelijkheid en hoe die verschilt van andere menswetenschappelijke benaderingen. Dit vertaalt zich in de volgende eindtermen:

  • De studenten hebben kennis van en inzicht in sociologische kernbegrippen.
  • De studenten kunnen de vier basisvragen van de sociologie herkennen in specifieke sociologische vraagstukken.
  • De studenten kunnen de erfenis van de grondleggers van de sociologie herkennen in verschillende theoretische stromingen binnen de sociologie, inbegrepen de manieren waarop in die stromingen de verhouding tussen agency en structuur wordt opgevat.
  • De studenten kunnen de theoretische basisconcepten van de sociologie toepassen op specifieke maatschappelijke vraagstukken.

De studenten hebben een basisinzicht in de manier waarop in de sociologie aan onderzoek gedaan wordt.

Begintermen

Er is voor dit opleidingsonderdeel geen specifieke voorkennis vereist, maar de volgende algemene vaardigheden en attitudes zijn een pluspunt:

- relaties kunnen leggen tussen abstracte begrippen aan de hand van hun omschrijvingen

- abstracte begrippen kunnen vergelijken aan de hand van hun omschrijvingen

- een actieve interesse voor het functioneren van sociale relaties, sociale verbanden en de samenleving als geheel

Plaats in het onderwijsaanbod

Onderwijsleeractiviteiten

Sociologie (B-KUL-S0A20a)

4 studiepunten : College 52 Eerste semesterEerste semester
Van Bavel Jan |  Laeremans Britt (medewerker)

Inhoud

Deze cursus introduceert de basisbegrippen en –theorieën uit de sociologie. Aan de hand van een reeks van thematische colleges wordt de eigenheid van het sociologische perspectief in de verf gezet. Het geeft een overzicht van de vier grote basisvragen van de sociologie: (1) hoe wordt het samenleven geordend en georganiseerd; (2) hoe geeft dat vorm aan onze individuele levens; (3) in wat voor maatschappij leven wij thans; en (4) hoe kunnen we wetenschappelijk gefundeerde kennis verwerven over al die aspecten van het samenleven?

Deze vragen vormen de rode draad doorheen de thematische colleges, die qua thematiek van jaar tot jaar kunnen wijzingen maar steeds dezelfde basisconcepten en -theorieën uit de sociologie illustreren, zoals bijvoorbeeld sociale positie en rol, cultuur, sociale stratificatie, institutionalisering, functionele differentiatie, individualisering, sociale controle en de verschillende vormen van socialisatie.

Gaandeweg krijgen de studenten ook meer duiding bij hoe de antwoorden van sociologen op deze vragen doorheen de jonge geschiedenis van de sociologie geëvolueerd zijn en hoe de verschillen tussen de oorspronkelijke benaderingen van de stamvaders van de sociologie nog steeds doorwerken in hedendaagse sociologische analyses. Sommige stromingen benadrukken vooral dat vóórgegeven sociale structuren het individuele gedrag sterk sturen; andere stromingen zetten juist in de verf hoe het sociale opgebouwd wordt in functie van hoe individuen zich in interactie met elkaar gedragen. Sommige sociologische stromingen zien een gedeelde cultuur als dé basislijm die de samenleving bij elkaar houdt; andere beschouwen juist sociale conflicten rond tegengestelde, materiële belangen als de motor van sociale dynamieken.

Een kerninzicht van de sociologie is dat de hedendaagse maatschappij functioneel gedifferentieerd is. De colleges besteden uitvoering aandacht aan wat dit betekent voor allerlei domeinen van het sociale leven, zoals bijvoorbeeld de economie, het recht, het gezinsleven, het onderwijs en de gezondheidszorg.

Studiemateriaal

Gebruikt studiemateriaal

  • Handboek: Laermans, R. (2012). De maatschappij van de sociologie. Amsterdam: Boom.
    Tijdens de lessen kondigt de docent aan welke delen uit het handboek wél en niet tot de examenstof behoren.

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo voor aankondigingen, aanvullende informatie en het aanbieden van studiemateriaal. Er is ook een discussieforum waar studenten vragen kunnen stellen.

Toelichting werkvorm

Tijdens de colleges wordt de theoretische tekst toegelicht en verduidelijkt op basis van de toepassing op concrete maatschappelijke kwesties.

Van de studenten wordt verwacht dat zij aanwezig zijn in de hoorcolleges. De studenten denken tijdens het hoorcollege actief mee en hebben de mogelijkheid om vragen om verduidelijking, kritische opmerkingen of mogelijke toepassingen te formuleren.

Het verdient warme aanbeveling om de tekst uit het handboek te lezen en te verwerken NA het volgen van het overeenkomstige hoorcollege. Studeren op basis van samenvattingen die anderen gemaakte hebben, wordt ten stelligste afgeraden. Op de powerpoint horende bij elk college zal expliciet vermeld staan op welke delen uit het handboek de les betrekking heeft.

Ondersteuning wordt voorzien door de mogelijkheid om tijdens het college vragen te stellen aan de docent of via het discussieforum op Toledo.

Dit opleidingsonderdeel wordt in blokonderwijs gegeven gedurende de eerste 9 weken van het semester.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sociologie (B-KUL-S2A20b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen

Toelichting

Het schriftelijk, gesloten boek examen bestaat uit meerkeuzevragen, met correctie voor foutieve antwoorden (- 1/3 punt per foutief antwoord).

Na analyse van de resultaten kunnen er meerkeuzevragen worden geschrapt omwille van problemen met de vraagstelling of een negatieve correlatie met het algemene resultaat, zodat wordt voldaan aan de kwaliteitseisen van het examen.

Herkansen

De evaluatiekenmerken van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. 

Toelichting bij herkansen

Zie 'toelichting' voor informatie over herkansen.