Postgraduaat in de parodontologie (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024) (Leuven)
CQ Postgraduaat in de parodontologie (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024) (Leuven)
Het postgraduaat in de parodontologie is een verdiepende klinische opleiding die zich toespitst op alle aspecten van de parodontologie, inclusief orale implantologie. Het kan enkel gevolgd worden in combinatie met de master na master in de specialistische mondzorg, afstudeerrichting parodontologie. De opleiding is erkend door de Europese Vereniging voor Parodontologie (EFP). |
Opleiding
Wat houdt het Postgraduaat in de parondontologie in?
Dit trainingsprogramma biedt een verdiepende opleiding in de parodontologie en resulteert in een postgraduaat getuigschrift.
Het postgraduaat programma wordt enkel in het Nederlands aangeboden en vereist een grondige kennis van deze taal (niveau 5 van het Instituut voor Levende Talen).
Het maakt deel uit van de master in de specialistische mondzorg, afstudeerrichting parodontologie. Deze postgraduaatsopleiding kan uitsluitend gevolgd worden in combinatie met de master na master in de specialistische mondzorg, afstudeerrichting parodontologie. Enkel deze combinatie kan leiden tot een erkenning door de Nederlandstalige Erkenningscommissie Parodontologie als Tandarts-Specialist in de Parodontologie.
Het postgraduaatprogramma omvat zowel een preklinische, specialistische klinische training als dienstverlening.
Opleiding georganiseerd door
Faculteit Geneeskunde van KU Leuven
Opbouw
Tijdens de 3-jarige opleiding zal de student gradueel meer blootgesteld worden aan meer complexe pathologie, klinisch en chirurgisch handelen. Het chirurgische opleidingsschema omvat:
1ste jaar:
- Complexe extracties en socket preservatie
- Klinische kroonverlenging
- Lap operaties
- Solitaire implantaten buiten de esthetische regio
- Biopsie
2de jaar:
- Geleide implantaatplaatsing
- Bindweefsel en gingivale greffes
- Guided Bone Regeneration
- Parodontale regeneratie
- Trans alveolaire sinus lift en lateral window sinus lift
- Esthetische pre-prothetische chirurgie
- Implantaat plaatsing in esthetische regio
- Implantaat plaatsing in partieel edentate patiënten
3de jaar:
- Recessie behandeling
- Grote botreconstructies
- Immediaat plaatsing en/of belasting van implantaten
Tijdens de klinische opleiding worden de studenten begeleid door leden van de staf en consulenten.
Troeven
De manama/postgraduaat opleiding parodontologie aan de KU Leuven is een erkende en geaccrediteerde universitaire opleiding. Na het succesvol afronden van deze opleiding kan men in België de titel van specialist in de parodontologie bekomen. Daarnaast is de opleiding reeds jaren erkend door de European Federation of Periodontology (EFP, http://www.efp.org/education/postgraduate/index.html) die de kwaliteit van de opleidingen parodontologie binnen Europa promoot en erkent. Indien men slaagt voor dit EFP examen, zal men een certificaat ontvangen dat de tewerkstelling in de meeste Europese landen vereenvoudigt.
Duur van de opleiding
3 jaar: 120 studiepunten verspreid over 3 fasen nl. 40 studiepunten in elke fase
Locatie
Leuven
Inschrijvingsgeld
Inschrijvingsgeld KU Leuven
Inschrijvingsprocedure
Om toegelaten te worden tot het manama/postgraduaat programma dienen geïnteresseerden een volledig dossier in. Kandidaat-studenten worden geselecteerd op basis van hun curriculum, een motivatiebrief en een interview. De geselecteerde kandidaten krijgen een aanvaardingsbrief waarmee zij zich kunnen inschrijven aan de KU Leuven.
Profiel
Van de kandidaten wordt verwacht dat zij een grondige en brede kennis, uitgesproken vaardigheden en de gepaste attitudes bezit om de bijzondere orale gezondheidsproblemen te benaderen en dit zowel op preventief, diagnostisch en therapeutisch vlak binnen een algemeen tandheelkundig en medisch perspectief en in een brede maatschappelijke context.
Van de kandidaten wordt verwacht dat zij een bijzondere interesse hebben in de parodontologie met al zijn deelaspecten (chirurgie, halitose, orale implantaten, regeneratie, microbiologie, ...).
Kandidaten zijn houders van een in België erkend (of ermee gelijkgesteld) diploma van master of science in de tandheelkunde. Zij hebben zich tijdens hun studie tandheelkunde onderscheiden door het behalen van graden en door hun bijzondere interesse voor het vakgebied parodontologie zowel vanuit wetenschappelijk als klinisch standpunt.
Toelatingsvoorwaarden
Postgraduaat in de parodontologie (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024) (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_50871045.htm#activetab=voorwaardenDoelstellingen
Deze opleiding kan enkel gevolgd worden door kandidaten specialist in de parodontologie, naast een Master-after-Master in Periodontology waar de theoretische competentie verworven wordt. Via een geleidelijke toename in moeilijkheidsgraad moet deze opleiding resulteren in een zelfzekere specialist die alle behandelingen in de parodontologie beheerst en zelfstandig kan uitvoeren.Het einddoel van het postgraduaat in de parodontologie is te komen tot een geavanceerde (pre)klinische opleiding, met specifieke invulling van de eigen competenties in de parodontologie met:
- een hoge graad van specialisatie,
- een op wetenschappelijke evidentie gebaseerd klinisch handelen,
- een beheersing van alle aspecten binnen de parodontologie,
- het vervullen van de criteria vereist door de European Federation of Periodontology,
- rekening houdende met de sociale, humane, filosofische en ethische aspecten van de te behandelen patiënt.
Bij het beëindigen van het 3-fasige programma zal de student zich alle relevante aspecten binnen het complexe gebeuren van de parodontologie meester hebben gemaakt, met zin voor kritische reflectie en op zelfstandige basis.
De kandidaat wordt geacht volgende aspecten te verwerven:
- een diepgaande kennis van de klinische parodontologie;
- voldoende ervaring en zelfzekerheid om alle parodontologische handelingen zelfstandig uit te kunnen voeren;
- een diepgaande kennis van de interactie tussen systeemaandoeningen en parodontale aandoeningen, zowel op vlak van manifestatie als op vlak van behandeling;
- een optimale klinische expertise in het voorkomen, diagnose en behandeling van alle aandoeningen en afwijkingen van het parodontium;
- een optimale klinische expertise in diagnose, patiëntselectie, behandelingsplanning en chirurgische aspecten van parodontitisbehandeling, weefselregeneratie/augmentatie en plaatsen van orale implantaten;
- in een multi-disciplinaire context kunnen werken met disciplines binnen de orale gezondheidszorg: algemeen tandartsen, orthodontisten en stomatologen en maxillo-faciale chirurgen alsook met huisartsen en arts-specialisten.
Loopbaan
De parodontoloog werkt later zelfstandig in een eigen paro-praktijk op doorverwijzing of in een groepspraktijk. Men kan dit combineren met het geven van permanente vorming, studyclubs, hands-on cursussen om alle aspecten van de parodontologie breder kenbaar te maken aan doorverwijzers. Het Europees certificaat zal een tewerkstelling in de meeste Europese landen vereenvoudigen.
Contact
Opleidingsverantwoordelijke:
Prof. Marc Quirynen
Contactpersoon van de opleiding:
Annelies Brinkhof
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukOnderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
SC Postgraduaat in de parodontologie (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024) (Leuven)
programma
De 120 studiepunten zijn verspreid over 3 fasen (1e fase: 40 sp., 2e fase: 40 sp., 3e fase: 40 sp.).
Preklinische training in de parodontologie
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.Preklinische training en klinische demonstraties in parodontologie, deel 1 (3 sp.) E01K0A A.Castro Sarda (coördinator) Preklinische hands-on training, deel 1 (2 sp.) 40u. E01K1a Castro Sarda Klinische demonstraties, deel 1 (1 sp.) 25u. E01K2a Castro Sarda Preklinische training en klinische demonstraties in parodontologie, deel 2 (3 sp.) E01K3A A.Castro Sarda (coördinator) Preklinische hands-on training, deel 2 (1 sp.) 20u. E01K4a Castro Sarda Klinische demonstraties, deel 2 (2 sp.) 50u. E01K5a Castro Sarda
Specialistische klinische training in de parodontologie
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.Specialistische klinische training in de parodontologie - deel I (31 sp.) E03Q0B A.Castro Sarda (coördinator) Specialistische klinische training in de parodontologie - deel I (31 sp.) 0u. E03Q0a Castro Sarda, Teughels Specialistische klinische training in de parodontologie - deel II (31 sp.) E03Q1B A.Castro Sarda (coördinator) Specialistische klinische training in de parodontologie - deel II (31 sp.) 0u. E03Q1a Castro Sarda, Teughels Specialistische klinische training in de parodontologie - deel III (32 sp.) E03Q2A A.Castro Sarda (coördinator) Specialistische klinische training in de parodontologie - deel III (32 sp.) 0u. E03Q2a Castro Sarda, Teughels
Truncus communis bijzondere beroepsbekwaamheden tandheelkunde
Het opleidingsonderdeel is verplicht.Truncus communis bijzondere beroepsbekwaamheden tandheelkunde (6 sp.) E01Q8A R.Jacobs (coördinator) Beroepsuitoefening deel 1 (0.6 sp.) 6u. E08Z9a Jacobs Beroepsuitoefening deel 2 (0.6 sp.) 6u. E09Z0a Jacobs Beroepsuitoefening deel 3 (0.6 sp.) 6u. E09Z1a Declerck Beroepsuitoefening deel 4 (0.6 sp.) 6u. E09Z2a Jacobs Beroepsuitoefening deel 5 (0.6 sp.) 6u. E09Z3a Jacobs Keuzeprogramma geaccrediteerde cursussen (3 sp.) 30u. E09Z4a Jacobs
Klinische externe stage parodontologie
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.Klinische externe stage parodontologie - deel I (6 sp.) E03Q3B Klinische externe stage parodontologie - deel I (6 sp.) 250u. E03Q3a Teughels Klinische externe stage parodontologie - deel II (8 sp.) E03Q4A W.Teughels (coördinator) Klinische externe stage parodontologie - deel II (8 sp.) 250u. E03Q4a Teughels
ECTS Preklinische training en klinische demonstraties in parodontologie, deel 1 (B-KUL-E01K0A)
Doelstellingen
De studenten ontwikkelen zowel hun intellectuele capaciteiten als hun klinische handvaardigheid. Ze raken vertrouwd met hun toekomstige klinische activiteiten in parodontologie. Ze worden voorbereid op intercollegiale samenwerking in de tandheelkunde. Hun algemene medische achtergrond wordt vergroot.
Begintermen
De student kent de theoretische achtergrond van de verschillende preklinische oefeningen, gaande van anatomie over medische beeldvorming naar microbiologie en psychologie.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Preklinische hands-on training, deel 1 (B-KUL-E01K1a)
Inhoud
De preklinische training focust op:
• Microscopische en cultuurtechnieken voor plaque beoordeling (0.5 credit).
• Arts-patiënt-gesprekken en motivatietechnieken (0.5 credit).
• Halitose analyse (0.5 stpt)
• Virtuele planning op 3D-CT-scanbeelden van orale implantaten (0.5 credit).
Studiemateriaal
Het studiemateriaal bestaat uit een syllabus die de preklinische oefeningen beschrijft.
Toelichting werkvorm
De studenten voeren preklinische oefeningen uit volgens duidelijke richtlijnen.
Klinische demonstraties, deel 1 (B-KUL-E01K2a)
Inhoud
De klinische demonstraties focussen op parodontologische onderzoeken en bijhouden van gegevens.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal bestaat uit een syllabus die de klinische oefeningen beschrijft en extra literatuur die elektronisch beschikbaar wordt gesteld.
Toelichting werkvorm
De studenten volgen klinische handelingen volgens duidelijke richtlijnen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Preklinische training en klinische demonstraties in parodontologie, deel 1 (B-KUL-E21K0a)
Toelichting
De evaluatie van het preklinische gedeelte bestaat uit het uitvoeren van een van de oefeningen die in de practica werd geoefend.Voor het gedeelte klinische demonstraties bestaat het examen vooral uit het uitleggen en begrijpen van wat er werd aangeleerd tijdens de klinische demonstraties.
ECTS Preklinische training en klinische demonstraties in parodontologie, deel 2 (B-KUL-E01K3A)
Doelstellingen
De studenten ontwikkelen zowel hun intellectuele capaciteiten als hun klinische handvaardigheid, naar het niveau van een specialist. Ze raken vertrouwd met hun toekomstige klinische activiteiten in parodontologie. Ze worden voorbereid op intercollegiale samenwerking in de tandheelkunde. Ook hun algemene medische achtergrond wordt vergroot.
Begintermen
De student kent de theoretische achtergrond van de verschillende preklinische oefeningen, gaande van anatomie over medische beeldvorming naar microbiologie en psychologie.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Preklinische hands-on training, deel 2 (B-KUL-E01K4a)
Inhoud
De preklinische training focust op dissectie en chirurgische technieken op in vitro en ex-vivo specimen.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal bestaat uit een syllabus die de preklinische oefeningen beschrijft en extra literatuur en beeldmateriaal die elektronisch beschikbaar worden gesteld.
Toelichting werkvorm
De studenten voeren preklinische oefeningen uit volgens duidelijke richtlijnen.
Klinische demonstraties, deel 2 (B-KUL-E01K5a)
Inhoud
De klinische demonstraties focussen op initiële en ondersteunende therapie voor plaque-gerelateerde parodontologische aandoeningen (1 SP) en parodontologische chirurgische principes en asepsis in het operatiekwarter (1 SP).
Studiemateriaal
Het studiemateriaal bestaat uit een syllabus die de klinische oefeningen beschrijft en extra literatuur die elektronische beschikbaar wordt gesteld.
Toelichting werkvorm
De studenten volgen klinische handelingen volgens duidelijke richtlijnen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Preklinische training en klinische demonstraties in parodontologie, deel 2 (B-KUL-E21K3a)
Toelichting
De evaluatie van het preklinische gedeelte bestaat uit het uitvoeren van een van de oefeningen die in de practica werd geoefend.Voor het gedeelte klinische demonstraties bestaat het examen vooral uit het uitleggen en begrijpen van wat er werd aangeleerd tijdens de klinische demonstraties.
ECTS Truncus communis bijzondere beroepsbekwaamheden tandheelkunde (B-KUL-E01Q8A)
Doelstellingen
Dit gedeelte van de theoretische opleiding bevat het pakket dat gemeenschappelijk is aan alle opleidingen (Algemeen Tandarts, Orthodontie en Parodontologie) met het oog op het verkrijgen van een (bijzondere) beroepstitel in de tandheelkunde.
Dit pakket bestaat uit interactieve colleges met als doel de student voor te bereiden op de autonome uitoefening van het beroep. Hierbij wordt het onderwijsconcept van begeleide zelfstudie (dat bij de Bachelor/Master opleiding reeds werd gevolgd) volledig doorgetrokken, zowel bij lesgevers van de Universiteiten als van de Beroepsvereniging.
De student stagiair moet in staat zijn de financiering van de gezondheidszorg in België te beschrijven.
De stagiair heeft inzicht in de grote financiële stromen van de staatshuishouding; van het aandeel gezondheidszorg in de sociale zekerheid; van het aandeel tandheelkunde in de gezondheidszorg.
De stagiair heeft inzicht in de "persoonlijke" financieringsbronnen vanuit 1° vrije aanvullende verzekeringen van verzekeringsinstellingen, 2° privé-verzekeringen, 3° persoonlijk vermogen. De sociale correcties hiervan (maximumfactuur) worden uitgelegd. Voor OCMW en forfaitaire tandheelkunde zijn er zeer specifieke financieringsbronnen .
De stagiair kent de procedure van het tot stand komen van het deelbudget tandheelkunde en de technieken om dit budget te sturen en te beheersen. Misbruiken aanpakken (profielen en geneeskundige controle); nomenclatuurregels zoals cumulbeperkingen, frequentiebeperkingen, speciale aanvraagprocedures, DBR; de financiële structuur van de nomenclatuur (sleutelletters en waarden), technische groei, historiek van de nomenclatuurwijzigingen.De stagiair begrijpt de accreditering en het sociaal statuut als specifieke bronnen van financiering.
(De stagiair beheerst reeds de basisprincipes van praktijkbeheer)
De stagiair kan een bewuste en overwogen keuze maken in de organisatievorm van een toekomstige tandheelkundige praktijk.
De stagiair is bewust van het bestaan van verschillende praktijkorganisaties in functie van de doelgroep en het impact dat dit heeft op de financiële planning.
De stagiair kan een financiële planning opstellen voor een gemiddelde solopraktijk (Algemene kosten, variabele kosten, rendabiliteit vanaf x aantal patiënten of x aantal prestaties, meestal vergeten (niet verdisconteerde) kosten enz.
De stagiair kent de beperkingen van deze praktijkvorm.
De stagiair heeft inzicht in de grote lijnen van de financiële planning van een groepspraktijk of associatie van tandartsen (loondienst of niet).
De stagiair kan een weloverwogen keuze maken en kent de verplichtingen voor het opstarten van een solopraktijk, de mogelijkheden van en overname van een solopraktijk of is in staat een realistisch sollicitatiegesprek te voeren om deel te nemen aan een groepspraktijk.
Naast patiëntenverzorging wordt een tandarts ook geacht zijn praktijk te managen. Dit vergt organisatie van de werktijd, organisatie van de administratie, organisatie van personeel, organisatie van inkomsten en uitgaven, omgaan met de beroepsorganisaties voor tandartsen in Vlaanderen.
De stagiair kan een weekplanning opstellen.
Hij/zij kan gericht beroep doen op een boekhouder. Daartoe heeft de stagiair inzicht in de functie en taak van een boekhouder en is hij/zij zich bewust van zijn/haar fiscale verantwoordelijkheid.
De stagiair is in staat kosten te ventileren en afschrijvingen goed te plannen.
De stagiair weet wat een sociale kas hem/haar kan bieden.
De stagiair is zich bewust van het bestaan en de werking van de tandheelkundige beroepsorganisaties.
Een algemeen tandarts moet in alle omstandigheden berekend, objectief en duidelijk kunnen communiceren.
De stagiair is zich bewust van communicatiebarrières.
Er zijn meerdere communicatievormen die men moet beheersen:
- gesproken woord in verschillende talen, toonaarden, direct en via telefonie.
- geschreven woord in verschillende talen via brief, verslag, verwijzing, e-mail.
- body language.
Hiervoor moet hij/zij zijn/haar woordkeuze, taalkeuze en expressievorm kunnen aanpassen aan de persoon waarmee wordt gecommuniceerd.
Communicatie staat centraal in het succesvol beheren van een praktijk. Dit speelt zich af tussen verschillende partijen: patiënt, personeel, collegae, tandtechnisch laboratorium, doorverwijzers.
Verschillende soorten boodschappen moeten kunnen worden gebracht.
De stagiair kan een slecht nieuws gesprek voeren.
De stagiair kan een patiënt met een onderbroken behandeling hermotiveren.
De stagiair beseft het belang van communicatie in de gezondheidspromotie.
De stagiair is bekend met de specifieke aanpak van bijzondere patiëntengroepen.
Evidence based communicatie vereist goede kennis van literatuur en wetenschappelijke evidentie (+ aan te vullen door de lesgever.
De tandarts, als onderdeel van de medische zorgverstrekkers, werkt binnen een maatschappelijk en economisch forum. Elke acte, al dan niet patiëntgebonden, heeft een kost, een rendement en een effectiviteit. Een tandarts moet steeds kostenbewust optreden binnen een maatschappij .
De stagiair heeft inzicht in de variatie van de financiële achtergrond van een behandeling in functie van profilering, risicoanalyse en medische en legale verantwoordelijkheid (garantie). Hierbij wordt rekening gehouden met behandelingen die in de algemene tandheelkundige praktijk worden uitgevoerd.
Tandarts vertrouwd maken met het vakkundig, efficiënt en geoptimaliseerd gebruik van digitale beeldvorming voor diagnostiek, therapieplanning, integratie in dossier en communicatie met collega's, motivatie patiënt.
Inzicht in het nut van optische middelen voor vergroting (loupe en behandelmicroscoop) en licht, en het ergonomisch aanwenden ervan.
Verantwoord gebruik van vergroting en licht.
Tandarts vertrouwd maken met het praktisch en geoptimaliseerd gebruik van röntgenstraling in de praktijkomgeving en het grondig uitvoeren van de diagnostiek aan de hand van diverse beeldmodaliteiten die voor de tandarts beschikbaar zijn.
Toepassen van het ALARA-principe bij digitale radiografie.
Optimalisatie van literatuur searches.
Efficiënt zoeken naar systematische reviews.
De stagiair kan relevante beroepsliteratuur opzoeken en analyseren.
Medische Evidence Based besliskunde toepassen op casussen binnen de mondzorg
De stagiair weet wat EBD is en wat het niet is. Hij/zij kan de waarde van richtlijnen inschatten.
Maatschappelijke aspecten mondgezondheidszorg: mogelijkheden en bedreigingen.
- Inzicht verwerven in globale situatie van mondgezondheid in België en daarbuiten
- Weet hebben van risicogroepen op vlak van mondgezondheid
- Kennis hebben van bestaande initiatieven in Vlaanderen (België) om ongelijkheden in mondgezondheid weg te werken.
- Inzicht verwerven in positionering van individuele versus structurele aanpak van problematiek van ongelijkheden.
Het beter kunnen definiëren van het begrip "Schade"
Op de hoogte zijn van verzekeringsvormen en hun administratieve implicaties.
De stagiair kan de beroepsrisico's en de specifieke verzekeringen aanduiden.
Inzicht verwerven in de Forensische Tandheelkunde en haar disciplines.
Inzicht verwerven in de waarde en draagkracht van een correct en up-to-date medisch en tandheelkundig dossier.
De stagiair kan een postmortem identificatiefiche analyseren.
De tandarts is een vrij beroeper ongeacht zijn tewerkstellingsstatuur. Dit veronderstelt onder meer een evenwicht tussen vrijheid en maatschappelijk verantwoord gedrag zowel bij patiëntrelaties, persoonlijke relaties, als in het ruimere kader van de beroepsverdediging.
Uit de tandartsopleiding is de stagiair reeds bekend met het specifieke van het vrije beroep inclusief deontologische code en de patiëntenrechten wet. Met voorbeelden uit de praktijk wordt er ingegaan op de ethiek van de algemene praktijk als tandarts.
De stagiair heeft inzicht in het functioneren van de beroepsverenigingen in het kader van de overlegdemocratie en het medebeheer.
De verschillende actoren in de mondzorg rond de tafel brengen zodat de onderlinge verwachtingen beter kunnen ingelost worden.
Multidisciplinaire overlappingen met andere vakgebieden: Stomatologie/Kaakchirurgie, TMJ, Endodontie, Narcodotie, Kindertandheelkunde, Prothetiek, Medisch gecompromiteerde patiënten in ziekenhuisomgeving, Parodontologie, Orthodontie.
Deze doelstellingen zijn van toepassing voor de algemeen tandarts, orthodontist en parodontoloog
De 5 modules + het aanbod uit het geaccrediteerd keuzeprogramma laat de student toe om deze doelstellingen te bereiken volgens eigen interessegebeiden.
Begintermen
Diploma Tandarts
Parate kennis van de opleidingsonderdelen uit de Bachelor/Master opleiding Tandarts
Basis in informatica
Basis in radiologie, radioprotectie en digitale beeldvorming
Basisprincipes van praktijkbeheer
Dentale ergonomie
Principes van Evidence Based Dentistry en biostatistiek
Plaats in het onderwijsaanbod
- Postgraduaat in de orthodontie (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024) (Leuven) 180 sp.
- Postgraduaat in de parodontologie (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024) (Leuven) 120 sp.
- Postgraduaat in de algemene tandheelkunde (Leuven) 60 sp.
- Master in de specialistische mondzorg (Leuven) (Afstudeerrichting Parodontologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
Beroepsuitoefening deel 1 (B-KUL-E08Z9a)
Inhoud
Sociale zekerheid en verzekeringen vanuit het oogpunt van de tandarts.
- Patiëntendoelgroepen.
- Omgevingsfactoren die een praktijk beïnvloeden (Socio-economische factoren)
- Persoonsgebonden factoren die een praktijk beïnvloeden (Specialisatie persoonlijke vaardigheden).
- Wetmatigheden bij opstart praktijk.
- Sociale wetgeving.
- Netwerk van de Sociale Zekerheid.
- Inzicht in de verschillende praktijkvormen.
- Ecologische voorschriften (Recyclage, Vlarem wetgeving).
- Wetgeving inzake bescherming van de persoonlijke levenssfeer, auteursrechterlijke beschermingen...
- Tijdsinschatting (Time management).
- Fiscaliteit.
- Sociale statuten.
- Personeelsadministratie.
- Tandheelkundige beroepsorganisaties in Vlaanderen.
- Uurtarief
- Elementen van prijsvorming
- Laboratoriumfacturatie
- Uitsturen van werkstukken naar lage loonlanden
- Kostprijs verbruiksmaterialen
- Afschrijvingen
Elektronische gegevensuitwisseling.
Vitalink
e-Health
Digitaliseren van de patiëntenadministratie.
Update in informatica en multimedia: praktische tips voor de praktijk
Informatiewinst door beeldvorming en verbeterde diagnose.
Elektronisch dossier (Procedure labeling paketten - Tadel procedure)
Verwerking van beelden en integratie van beelden in het elektronisch dossier. Bijkomende software voor specifieke doeleinden
Data transmissie en encryptie
Software voor planning van diverse therapieën
Beeldschermdiagnose
Ergonomische aspecten.
1. ERGONOMIE VAN 'HOREN' EN 'ZIEN'
1.1. Auditieve en visuele belasting in de praktijk
Oorzakelijke factoren
De gevolgen: vermoeidheid, concentratieverlies en schade
1.2. Hoe de zintuigen ontlasten?
'Auditieve' en 'visuele' ergonomie
Richtlijnen voor tandheelkundig werk en praktijkontwerp
2. WERKEN MET EEN DENTALE LOUPE
2.1. Werken met een loupebril: voordelen, nadelen en ergonomie
2.2. Loupebril of behandelmicroscoop?
2.3. Types en kenmerken van loupes
Gewicht
Optiek
Andere
2.4. Lichtbron als aanvulling op de loupe
2.5. Richtlijnen bij de selectie van een loupe
2.6. Kenmerken van het beeld
De 'vergroting'
De 'velddimensies'
Beeldkwaliteit
2.7. Richtlijnen voor een optimaal beeld
2.8. Wat gebeurt er bij de opmeting?
2.9. De kostprijs
2.10. Slotbeschouwing
3. DE BEHANDELMICROSCOOP NADER BEKEKEN
3.1. De behandelmicroscoop in de geneeskunde
3.2. Toepassing(en) in de tandheelkunde: voordelen, nadelen en ergonomie
3.3. Concept en bouw
De articuleerbare arm
De microscoopkop
De lichtbron
3.4. Indicaties en klinische cases
3.5. Richtlijnen voor een optimaal gebruik
Plaatsing en praktijkontwerp
Bediening en opname
Instrumentarium voor 'microdentistry'
3.6. Slotbeschouwing
Studiemateriaal
Handleidingen worden beschikbaar gesteld op Toledo
Aanbevolen websites
Syllabus o.v.v. hand-outs gebruikt tijdens de ppt van de lezing
Zie website beroepsverenigingen voor e-lexicon
Toelichting werkvorm
Interactiecollege
Deelnemen aan de interactieve hoorcolleges, informatie verwerken, multiple choice evaluatie elektronisch oplossen
Beroepsuitoefening deel 2 (B-KUL-E09Z0a)
Inhoud
Farmacologie (interacties) en medisch gecompromitteerde patiënten.
1. Concrete casussen met integratie van evidence based decision making (Evidence based Medicine-Dentistry).
2. Medische urgenties met bijkomende aandacht voor “welke geneesmiddelen heeft de tandarts best ter beschikking in geval van urgenties”. Inclusief de cardiale patiënt in de tandartspraktijk, diabetes patiënt, COPD-astma patiënt, ernstige allergische reacties.
3. De patiënt en zijn medicatielijst: wat is belangrijk voor de tandarts (inclusief thema’s als bisfosfonaten, anti-co met accent op nieuwe medicatievormen zoals Dabigatran, Rivaroxaban.
4. Specifieke en uitgesproken intra-orale bijwerkingen van medicatie
5. Interacties van medicatie belangrijk voor de tandarts
De lesdag wordt ingezet met enkele stellingen waarbij de stagiairs in kleinere groepen een antwoord moeten opgeven en moeten aangeven wat de graad van aanbeveling en evidence level is van hun antwoord. Ze doen dit op basis van voorbereidend werk die ze op voorhand als opdracht hebben meegekregen.
Studiemateriaal
Handleidingen worden beschikbaar gesteld op Toledo
Aanbevolen websites
Syllabus o.v.v. hand-outs gebruikt tijdens de ppt van de lezing
Zie website beroepsverenigingen voor e-lexicon
Toelichting werkvorm
Interactiecollege
Deelnemen aan de interactieve hoorcolleges, informatie verwerken, multiple choice evaluatie elektronisch oplossen
Beroepsuitoefening deel 3 (B-KUL-E09Z1a)
Inhoud
Urgenties: wettelijke achtergrond, juridische aspecten, trauma (urgentiebehandelingen), pijn en abcedaties (behandelingen, protocollen, medicatiegebruik).
Wat is een urgentie
Wetgeving rond urgenties
Verplichtingen
Behandeling van traumata
Behandeling van pijn
Behandeling van ontsteking en abces
Communicatievaardigheden. Communicatie in bijzondere situaties.
1. Mondelinge expressie
- voorbeelden van bijzondere situatiegesprekken
2. Schriftelijke communicatie
- voorbeelden van aangepaste verwijsbrief, verslagbrief
3. Communicatieadviezen
- goed nieuws, slecht nieuws, objectivering
- kostenraming en prijsvoorstel
- intakegesprek
- feedback geven
- doorverwijzing gesprek
- second opinion.
- beroepsfout en verantwoordelijkheid
- moeilijke patiënt (bv. Pijn, Agressie)
- wanbetalers
- onredelijke eis
4. Evidence based communicatie
- amalgaamfobie
- tandheelkundige controversen
- patiënt met internet informatie
(+ aan te vullen door de lesgever)
Studiemateriaal
Handleidingen worden beschikbaar gesteld op Toledo
Aanbevolen websites
Syllabus o.v.v. hand-outs gebruikt tijdens de ppt van de lezing
Zie website beroepsverenigingen voor e-lexicon
Toelichting werkvorm
Interactiecollege
Deelnemen aan de interactieve hoorcolleges, informatie verwerken, multiple choice evaluatie elektronisch oplossen
Beroepsuitoefening deel 4 (B-KUL-E09Z2a)
Inhoud
Aansprakelijkheid – Expertises in de tandheelkunde.
1. Beroepsreglementering - verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
- Schadevormen en gradaties
- Begripsbepaling schade
- Determinering schade
- Aansprakelijkheid
- Gerechtelijke procedures in dit verband & hun verloop
- Risico's beperken en rechtsgang vermijden.
2. Verzekeringsvormen i.v.m. schade
- Wettelijk verplichte verzekering
- Facultatieve verzekering
- Patiënten met eigen verzekeringsvormen
- 'no fault' regeling
3. Casuïstiek
- Bespreking van een aantal juridische casussen
- Toepassingen van bovenstaande materie (2 & 3) in de praktijk
Er wordt aangevangen met een opdeling van schadedossiers volgens het rechtsgebied waarin de handeling zich situeert, namelijk gemeen recht, strafrecht dan wel arbeidsrecht. De mogelijke consequenties hiervan worden duidelijk toegelicht. Vervolgens worden de schadedossiers besproken in functie van de gevolgde rechtsgang, gaande van medisch minnelijke expertise tot rechtbank van eerste aanleg. Hierbij staat steeds het causaliteitsprincipe voorop. Dit alles wordt uitgewerkt aan de hand van reële casussen. Tijdens de gehele les wordt systematisch de nadruk gelegd op de wijze van communicatie met de patiënt – verzekeraar – rechtbank, het belang van het respecteren van de wet op de patiëntenrechten inzake het medisch dossier en pragmatische aanbevelingen.
Voorbereidende opdracht voor studenten: De studenten, eventueel in groepjes van maximaal 3, dienen aan de hand van de beschikbare populaire literatuur en vakliteratuur een concrete vraag voor te bereiden inzake burgerlijke aansprakelijkheid en dit n.a.v. een concreet voorbeeld. Hierbij dient de vraagstelling duidelijk te worden gedefinieerd in termen van (a) betrokken partijen (b) betwiste behandeling en (c) oorzakelijk verband tussen de betwiste behandeling en de gebeurlijke schade
Financiering van de gezondheidszorg in België.
- Macro-economische positie van de gezondheidszorg.
- Sociale zekerheidsbudget versus staatshuishouding.
- Deelbudgetten binnen de gezondheidszorg.
- Huidig financieringssystemen binnen de gezondheidszorg.
- Waar gaat/moet het heen met de betaalbaarheid?
- De betaalbaarheid.
- Transparantie/rechtvaardigheid/responsabilisering/optimalisering van het aanbod.
- De patiënt, of het beleid centraal.
- Herijking van de nomenclatuur: beloning van de mondpreventie/intellectuele act.
- Kwaliteitsevaluatie kunnen of moeten.
- En hoe staat het in de Europese modelstaat (+ aan te vullen door de lesgever).
De huidige financiering van de gezondheidszorg in België wordt toegelicht vanuit een historisch en maatschappelijk perspectief. De grote financiële stromen van de staatshuishouding worden overlopen. Het aandeel van de gezondheidszorg wordt hierbij in perspectief geplaatst binnen de uitgaven van de sociale zekerheid. Wie betaalt wat ? De student verwerft inzicht in de publieke en private financieringsbronnen van de gezondheidszorg en over de mogelijke sociale correcties, zowel globaal op het niveau van de overheid als individueel op het niveau van de patiënt. Meer specifiek wordt uitgelegd hoe en door wie het deelbudget voor de tandheelkunde wordt bepaald en welke technieken er worden gebruikt om dit budget onder controle te houden en zo nodig bij te sturen. Er wordt ingegaan op de rol van de verschillende actoren in dit proces. Wat is de rol van de overheid, van de sociale partners, van de mutualiteiten, van de zorgverstrekkers, van de patiënt ? Wat zal de realiteit zijn na de zesde staatshervorming ? De les wordt interactief opgebouwd en er wordt voldoende tijd voorzien voor vragen en discussie.
Eerstelijnszorg in België.
Definities:
- Eerste, tweede, derde lijnsverwijzingen
- Horizontale (Algemeen Tandarts naar Algemeen Tandarts, huisarts, logopedist, diëtist) en verticale verwijzingen (Algemeen Tandarts naar Algemeen Tandarts met bijzondere bekwaamheid of Erkend Specialist Tandarts – Medische Specialismen o.a. Kaakchirurg, Neuroloog, Endocrinoloog, NKO, Plastisch Chirurg, …)
- Patiënt wordt verwezen naar de tandtechnicus
- Adviesverwijzing : = second opinion
- Behandelingsverwijzing
Relaties eerste lijn – tweede lijn worden best bestendigd door correcte en duidelijke afspraken:
- Bevoegdheidsafspraken (wie doet wat bij de behandelingen / correct gebruik van nomenclatuur & toegankelijkheid tot nomenclatuur)
- deontologische afspraken =
o gebruik van titels (wat is wettelijk in België & wat niet) (het Europees perspectief)
o communicatie van de specialisatie naar het publiek (naamplaat, briefhoofden, kaartjes, etc …)
o communicatie van de specialisatie naar de zorgverstrekkers (bekendmaking, briefhoofden, gebruik van titels, etc …)
o houding bij vaststelling van malpraxis
- afspraken voor verwijzing
o ethische aspecten van de verwijzing (competentie van de behandelende tandarts versus nood aan verwijzing)
o terug naar de verwijzende tand(arts) – quid wanneer de patiënt niet meer terug wil naar de verwijzende tandarts ?
- afspraken voor communicatie
o verwijsbrief (inhoud)
o bevindingen (wat is essentieel)
o communicatiemiddelen (brief, elektronisch, telefonisch, persoonlijke bespreking, …)
- financiële afspraken
o wetgeving rond dichotomie
o afspraken rond wat er in de prijs begrepen zit en wat niet (vb. implantaat + kroon)
o interpretatie van nomenclatuur (vb. verwijderen van een ligatuur bij een verwezen patiënt)
- juridische afspraken
o verwijsbrieven in het dossier
o verzekeringsgevallen (het volledige dossier samenstellen)
o wachtdienst (terug naar de originele behandelende tandarts)inter- of multidisciplinair overleg bij complexe gevallen / verslag van het geheel in het patiëntendossier
Ongelijkheden in de mondgezondheidszorg.
- Mondgezondheid in Vlaanderen: stand van zaken en omschrijving van risicogroepen
- Toegankelijkheid van mondgezondheidszorg
- OCMW werking voor kansarmen
- LOGO's, locale gezondheidsorganisaties
- Het Kys-project
- Preventie: individueel of structureel?
Nomenclatuur Tandheelkundigen en algemene organisatie.
Het kluwen van de nomenclatuur is niet eenvoudig en we zien door het bos soms de bomen niet meer. De spreker zal grasduinend de nomenclatuur trachten te overlopen maar speciaal aandacht hebben voor de meest gemaakte “fouten” inzake attestering, zich voornamelijk baserend op de processen-verbaal van de door de Dienst Geneeskundige Evaluatie en Controle en de ten laste gelegde overtredingen. Regelmatig wordt namelijk (onbewust) gezondigd tegen sommige voorwaarden om nomenclatuurnummers te mogen attesteren en tegen cumulregels en/of interpretatieregels. Ook zal worden ingegaan op de nomenclatuurwijzigingen die op stapel staan en wanneer en hoe men best kan reageren tegen terugvorderingsprocedures die door mutualiteiten worden toegepast. Indien er voldoende tijd beschikbaar is zal ook de regeling betalende derde worden toegelicht die vanaf 1 januari voor alle zorgverleners voor sommige sociale groepen verplicht zal toegepast moeten worden.
Studiemateriaal
Handleidingen worden beschikbaar gesteld op Toledo
Aanbevolen websites
Syllabus o.v.v. hand-outs gebruikt tijdens de ppt van de lezing
Zie website beroepsverenigingen voor e-lexicon
Toelichting werkvorm
Interactiecollege
Deelnemen aan de interactieve hoorcolleges, informatie verwerken, multiple choice evaluatie elektronisch oplossen
Beroepsuitoefening deel 5 (B-KUL-E09Z3a)
Inhoud
Radiologie, radioprotectie en radiologische diagnostiek in de dagelijkse praktijk.
Röntgendiagnose in de praktijk:
- Intra-orale radiografies
- Extra-orale radiografies
- Echografie in de tandheelkunde (Ref. Elisabeth Cotti)
- Cone beam CT beelden
- Radioprotectie in de praktijk
De studenten stellen zelf de inhoud van deze TC dag samen. Ieder van de studenten wordt geacht een RX beeld van een eigen klinisch geval te selecteren en daarvan een korte powerpoint te maken (3-6 dia’s) en dit naar reinhilde.jacobs@uzleuven.be te sturen. In deze powerpoint duid de student de basispatiëntengegevens aan (leeftijd, geslacht, klinische klacht al dan niet) alsook de uitkomst van de diagnostische middelen die gebruikt werden, waaronder de radiografie/radiografieën…..om dan tot een differentieel diagnose te komen. Wat kan het waargenomen letsel zijn? Wat kan het niet zijn? Een beschikbare pdf kan daarbij als handleiding dienen. Ook kan de student eens kijken op www.orad.org om de diagnose te vinden. Tijdens de lesdag zal de student zelf gevraagd worden deze case te presenteren. De evaluatie van de lesdag wordt bepaald door de uitgevoerde opdracht.
Studiemateriaal
Handleidingen worden beschikbaar gesteld op Toledo
Aanbevolen websites
Syllabus o.v.v. hand-outs gebruikt tijdens de ppt van de lezing
Zie website beroepsverenigingen voor e-lexicon
Toelichting werkvorm
Interactiecollege
Deelnemen aan de interactieve hoorcolleges, informatie verwerken, multiple choice evaluatie elektronisch oplossen
Keuzeprogramma geaccrediteerde cursussen (B-KUL-E09Z4a)
Inhoud
In het kader van de Truncus Communis van het stagejaar Algemeen Tandarts zal de stagiair 30u (200 AE) cursus volgen uit het cursusaanbod van universiteiten en beroepsverenigingen.
- hiervoor komen enkel door het RIZIV geaccrediteerde cursussen in aanmerking.
- de stagiair kan het programma vrij samenstellen maar enkel met geaccrediteerde onderdelen
- er dienen in totaal 200 accrediteringseenheden verzameld te worden, waarvan 10% (dus 20 eenheden) in deelgebied 2.
- de stagiair staaft zijn aanwezigheid via het aanleveren van een aanwezigheidsattest + een kritische reflectie op de gevolgde cursus (10 lijnen/cursus) waarbij gepeild wordt naar positieve en negatieve aspecten en klinische relevantie van de gevolgde cursus.
Studiemateriaal
Handleidingen
Aanbevolen websites
Toelichting werkvorm
Interactiecollege
Deelnemen aan de interactieve hoorcolleges, informatie verwerken, multiple choice evaluatie elektronisch oplossen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Truncus communis Bijzondere beroepsbekwaamheden tandheelkunde (B-KUL-E21Q8a)
Toelichting
Pass - Fail
Toelichting bij herkansen
Indien niet geslaagd voor de Truncus communis is een herkansing mogelijk in september. Een herkansing kan afwijken van de evaluatieprocedure die gehanteerd wordt in een 1ste zittijd. Een examen in gewijzigde vorm is mogelijk waarbij de TC als een geheel beschouwd wordt.
Indien onvoldoende uren gevolgd en/of onvoldoende uren in deelgebied 2 gevolgd en geen/onvoldoende aanbod van cursussen voor deliberatiemoment in september:. Deze herkansing wordt ingepland op 1 dag met een sessie in Gent en een sessie in Leuven, waarbij de kandidaat bevraagd wordt over de inhoud van de Truncus communis. De openboek formule laat toe dat de kandidaat online cursussen gaat raadplegen op het net van uit een voorzien PC-lokaal.
ECTS Specialistische klinische training in de parodontologie - deel I (B-KUL-E03Q0B)
Doelstellingen
Specialisatie in de parodontologie. Conform met de richtlijnen van de “European Federation of Periodontology” wordt tijdens dit jaar volgende objectieven nagestreefd:
- het beheersen van de verschillende diagnostische onderzoeken inclusief algemeen medische aspecten,
- het beheersen van de verschillende initiële behandelingen (inclusief onderhoud instrumenten),
vhet opstellen van een behandelingsplan(nen) rekening houdend met restauratieve en orthodontische aspecten/consequenties,
- herkennen van de verschillende vormen van parodontale aandoeningen om tot een juiste diagnose en behandelinsplanning te komen
- het beheersen van de eenvoudige chirurgische parodontale handelingen.
Al deze klinische aspecten (die in de parallelle Master after Master in Periodontology theoretisch (cognitief), wetenschappelijk, en deels preklinisch (praktisch) worden aangereikt), worden hier aan de klinische realiteit van patiënten getoetst. Hierbij moeten ook de nodige psychologische, sociale en communicatieve vaardigheden worden getraind. Moeilijkheidsgraad I
*
Alle inzichten en vaardigheden verwerven die nodig zijn om de in 3aD2 beschreven parodontologische behandeling (zie) op een wetenschappelijk gezien correcte wijze zelfstandig te kunnen uitvoeren en dit onder supervisie van een stagemeester.
Begintermen
Kandidaten zijn houders van een in België erkend (of ermee gelijkgesteld) diploma van Master in de Tandheelkunde en hebben zich tijdens hun studie Tandheelkunde onderscheiden door het behalen van graden en/of door hun bijzondere interesse voor het vakgebied parodontologie, zowel vanuit wetenschappelijk als klinische standpunt.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Specialistische klinische training in de parodontologie - deel I (B-KUL-E03Q0a)
Inhoud
Tijdens dit jaar worden de kandidaten vertrouwd gemaakt met:
- de verschillende diagnostische onderzoeken,
- de verschillende initiële behandelingen inclusief instrumentele aspecten,
- het opstellen van een behandelingsplan(nen) rekening houdend met restauratieve en orthodontische aspecten/consequenties,
- de verschillende vormen van parodontale aandoeningen (diagnostiek en behandelinsplanning),
- de basis principes voor steriliteit tijdens chirurgische handelingen,
- de eenvoudige chirurgische parodontale technieken (inclusief de complicaties).
Studiemateriaal
De patiënten die zich aanbieden voor parodontale behandeling aan de universitaire ziekenhuizen van de K.U.Leuven, zij het op eigen initiatief, zij het op basis van een interne verwijzing (vanuit een andere medische of THK verpleegeenheid) of op basis van een externe verwijzing (meest frequent zijn de verwijzingen door perifeer gevestigde tandartsen, huisartsen of parodontologen).
Deze parodontologische handelingen kunnen ook tijdens de begeleiding van de studenten in Bachelor Tandarts worden ingeoefend
Daarnaast kunnen artikels, videos en boeken geraadpleegd worden waarin de verschillende handelingen in detail besproken worden.
De theoretische uiteenzettingen van de Master after Master Periodontology opleiding dienen eveneens als basis.
Toelichting werkvorm
- klinische stage
- opstellen van behandelingsplannen
- verdedigen van behandelingsplan en – uitvoering
- uitvoeren van behandelingen bij patiënten
- opvolgen patiënten in een recall-schema
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Specialistische klinische training in de parodontologie - deel I (B-KUL-E23Q0b)
Toelichting
Het stageboek met klinische activiteiten wordt 2x per jaar geëvalueerd en met de kandidaat besproken.
Evaluatiemodaliteit
- Een klinische proef
Slagen voor dit opleidingsonderdeel is verplicht. Een onvoldoende wordt beschouwd als een niet-tolereerbaar onvoldoende.
ECTS Specialistische klinische training in de parodontologie - deel II (B-KUL-E03Q1B)
Doelstellingen
Bijkomende bekwaming in de parodontologie. Conform met de richtlijnen van de “European Federation of Periodontology” wordt tijdens dit jaar volgende objectieven nagestreefd:
- het beheersen van de speciale diagnostische parodontale onderzoeken (ademgeur, microbiologie, immunologie, anatomo-pathologie),
- het opstellen van een behandelingsplan(nen) voor meer uitgebreide casussen, rekening houdend met restauratieve en orthodontische aspecten/consequenties,
- het herkennen en behandelen van meer specifieke parodontale problemen zoals furcatie pathologie, paro-endo problemen, tandhypermobiliteit en occlusaal trauma
- herkennen van meer zeldzame van parodontale aandoeningen om tot een juiste diagnose en behandelinsplanning te komen
- het beheersen van de meer ingewikkelde chirurgische parodontale handelingen zoals weefselregeneratie en plaatsen van implantaten bij volledige edentaten.
Al deze klinische aspecten (die in de parallelle Master na Master in de Parodontologie theoretisch (cognitief), wetenschappelijk, en deels preklinisch (praktisch) worden aangereikt), worden hier aan de klinische realiteit van patiënten getoetst. Hierbij moeten ook de nodige psychologische, sociale en communicatieve vaardigheden worden getraind. Moeilijkheidsgraad 2.
*
Alle vaardigheden verwerven die nodig zijn om de parodontologische behandeling, beschreven in "Doelstellingen van het opleidingsonderdeel", op een wetenschappelijk gezien correcte wijze zelfstandig te kunnen uitvoeren en dit onder supervisie van een stagemeester.
Begintermen
Kandidaten moeten geslaagd zijn in het 1ste jaar postgraduaat parodontologie.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Specialistische klinische training in de parodontologie - deel II (B-KUL-E03Q1a)
Inhoud
Tijdens dit jaar worden de kandidaten vertrouwd gemaakt met:
- de meer specialistische diagnostische onderzoeken in de parodontologie,
- de initiële behandelingen bij meer zeldzame parodontale aandoeningen,
- het opstellen van een behandelingsplan(nen) voor complexe pathologieën rekening houdend met tandheelkundige en orthodontische aspecten/consequenties,
- de behandelingstechnieken voor een occlusaal trauma,
- de behandeling van furcatieproblemen,
- de behandeling van paro-endo problemen,
- het herkennen van niet plaque gerelateerde parodontale aandoeningen,
- het verwerven van de nodige informatie om medisch gecompromitteerde patiënten veilig te behandelen,
- meer ingewikkelde chirurgische parodontale technieken (weefselregeneratie, plaatsen implantaten bij edentaten met voldoende bot, recessiebehandelingen.
Daarnaast krijgt de kandidaat de tijd om ervaring op te doen in de klinische activiteiten die hij/zij in het vorige jaar kreeg aangereikt.
Studiemateriaal
De patiënten die zich aanbieden voor parodontale behandeling aan de universitaire ziekenhuizen van de K.U.Leuven, zij het op eigen initiatief, zij het op basis van een interne verwijzing (vanuit een andere medische of THK verpleegeenheid) of op basis van een externe verwijzing (meest frequent zijn de verwijzingen door perifeer gevestigde tandartsen, huisartsen of vanwege parodontologen).
Deze parodontologische diagnosestellingen en handelingen kunnen ook tijdens de begeleiding van de studenten in Bachelor Tandarts worden ingeoefend
Daarnaast kunnen artikels en boeken geraadpleegd worden waarin de verschillende handelingen in detail besproken worden.
De theoretische uiteenzettingen van de Master na Master Parodontologie opleiding dienen eveneens als basis.
Toelichting werkvorm
- klinische stage
- opstellen van behandelingsplannen
- verdedigen van behandelingsplan en – uitvoering
- uitvoeren van chirurgische en medische behandelingen bij patiënten
- opvolgen patiënten in een recall-schema
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Specialistische klinische training in de parodontologie - deel II (B-KUL-E23Q1b)
Toelichting
Het stage boek met klinische activiteiten wordt 2x per jaar geëvalueerd en met de kandidaat besproken.
Evaluatiemodaliteit:
- Een klinische proef
Slagen voor dit opleidingsonderdeel is verplicht. Een onvoldoende wordt beschouwd als een niet-tolereerbaar onvoldoende.
ECTS Specialistische klinische training in de parodontologie - deel III (B-KUL-E03Q2A)
Doelstellingen
Specialisatie in de parodontologie. Conform met de richtlijnen van de “European Federation of Periodontology” wordt tijdens dit jaar volgende objectieven nagestreefd:
- het evalueren van een uitgebreide behandelingsplan(nen) voor multi-disciplinaireproblemen, rekening houdend met tandheelkundige en orthodontische aspecten/consequenties,
- het herkennen van interacties tussen parodontologische en systeem aandoeningen om tot een juiste diagnose en behandelinsplanning te komen
- het beheersen van de meer ingewikkelde parodontale chirurrgie zoals het plaatsen van implantaten bij partieel edentaten en/of met botaugmentatietechnieken, plastische ingrepen,, kystectomie.
Al deze klinische aspecten (die in de parallelle Master na Master in de Parodontologie theoretisch (cognitief), wetenschappelijk, en deels preklinisch (praktisch) worden aangereikt), worden hier aan de klinische realiteit van patiënten getoetst. Hierbij moeten ook de nodige psychologische, sociale en communicatieve vaardigheden worden getraind.Bij beëindiging van deze opleiding moet elke student een zich een zeer brede waaier van pariodontologische diagnostiek en al dan niet chirurgische therapie eigen maken zodat hij/zij een zelfstandige parodontologiepraktijk kan opstarten. Moeilijkheidsgraad 3.
*
Alle vaardigheden verwerven die nodig zijn om de in 3aD2 beschreven parodontologische behandeling (zie) op een wetenschappelijk gezien correcte wijze zelfstandig te kunnen uitvoeren en dit onder supervisie van een stagemeester.
Begintermen
Kandidaten moet geslaagd zijn in zijn 2de jaar postgraduaat parodontologie.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Specialistische klinische training in de parodontologie - deel III (B-KUL-E03Q2a)
Inhoud
Tijdens dit jaar worden de kandidaten volledig vertrouwd gemaakt met:
- de meer specialistische diagnostische onderzoeken in de parodontologie;
- de initiële behandelingen van meer zeldzame parodontologische aandoeningen/afwijkingen;
- de behandeling van furcatie en paro-endo problemen;
- de verscheidenheid aan behandelingsplan(nen) met voor en nadelen voor meer uitgebreide casussen rekening houdend met tandheelkundige en orthodontische aspecten/consequenties;
- het herkennen en behandelen van ook zeldzame niet plaque gerelateerde parodontale aandoeningen,
- de preoperatieve onderzoeken, planning en plaatsing van orale implantaten;
- de opvang van complicaties na parodontale chirurgie (inclusief peri-implantitis en non integratie bij implantaten);
- meer ingewikkelde chirurgische parodontologische technieken (de plaatsing van implantaten in sterk geresorbeerde kaken bij middel van botaugmentatietechnieken).
Daarnaast krijgt de kandidaat de tijd om ervaring op te doen in de klinische activiteiten die hij/zij in het vorige jaar kreeg aangereikt.
Studiemateriaal
De patiënten die zich aanbieden voor parodontologische behandeling aan de universitaire ziekenhuizen van de K.U.Leuven, zij het op eigen initiatief, zij het op basis van een interne verwijzing (vanuit een andere medische of THK verpleegeenheid) of op basis van een externe verwijzing (meest frequent zijn de verwijzingen door perifeer gevestigde tandartsen, huisartsen of vanwege parodontologen).
Deze parodontologische handelingen kunnen ook tijdens de begeleiding van de studenten in Bachelor Tandarts worden ingeoefend
Daarnaast kunnen artikels en boeken geraadpleegd worden waarin de verschillende handelingen in detail besproken worden.
De theoretische uiteenzettingen van de Master na Master Parodontologie opleiding dienen eveneens als basis.
Toelichting werkvorm
- klinische stage
- opstellen van behandelingsplannen
- verdedigen van behandelingsplan en uitvoering
- uitvoeren van behandelingen bij patiënten
- opvolgen patiënten in een recall-schema
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Specialistische klinische training in de parodontologie - deel III (B-KUL-E23Q2a)
Toelichting
Het stageboek met klinische activiteiten wordt 2 x per jaar geëvalueerd en met de kandidaat besproken.
Evaluatievorm
- Presentatie van zelfbehandelde patiënten (minstens 5 uitgebreide casussen met verschillende pathologie en rijkelijk geïllustreerd en verdedigd voor een jury); (men dient ook de richtlijnen van de European Federation of Periodontology te volgen).
- Men dient ook zijn stageboekje zorgvuldig ingevuld voor te leggen.
- Men dient ook zijn notities met de practische tips die men tijdens de 3 jaren interne stage heeft genoteerd voor te leggen.
- Men dient eveneens te voldoen aan de algemene voorwaarden vereist voor het verkrijgen van de bijzondere beroepstitel van specialist in de parodontologie.
Slagen voor dit opleidingsonderdeel is verplicht. Een onvoldoende wordt beschouwd als een niet-tolereerbaar onvoldoende.
ECTS Klinische externe stage parodontologie - deel I (B-KUL-E03Q3B)
Doelstellingen
Voldoen aan de wettelijke normen voor de specialisatieopleiding parodontologie, door het voorzien van minimaal 500u externe stage in een erkend stagecentrum voor parodontologie zoals in de wet gestipuleerd staat.
Doelstelling: zich vertrouwd maken met de handelingen / activiteiten / interacties met collegae / … in een privépraktijk
*
Parodontale behandelingen in een niet academische setting.
Inzicht verwerven in de praktische /organisatorische aspecten van een privépraktijk.
Inzicht verwerven in praktijk organisatie en administratie.
Inzicht verwerven in samenwerking met collegae en sociale / verzekeringsinstellingen.
Begintermen
Kandidaten moeten geslaagd zijn in het 1ste jaar postgraduaat parodontologie.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Klinische externe stage parodontologie - deel I (B-KUL-E03Q3a)
Inhoud
Parodontale behandelingen in een niet academische setting.
Inzicht verwerven in de praktische /organisatorische aspecten van een privé praktijk.
Inzicht verwerven in praktijk organisatie en administratie.
Inzicht verwerven in samenwerking met collegae en sociale / verzekeringsinstellingen.
Studiemateriaal
De patiënten die zich aanbieden voor parodontale behandeling in het externe erkende stagecentrum en onder supervisie van de lokale stagemeester.
Toelichting werkvorm
Alle fasen van de parodontale patiëntenbehandeling zoveel mogelijk zelfstandig doorlopen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Klinische externe stage parodontologie - deel I (B-KUL-E23Q3b)
Toelichting
Evaluatievorm
Verslag vanwege de lokale stagemeester en evaluatie in onderling overleg met staf parodontologie (inclusief analyse stage boek).
Slagen voor dit opleidingsonderdeel is verplicht. Een onvoldoende wordt beschouwd als een niet-tolereerbaar onvoldoende.
ECTS Klinische externe stage parodontologie - deel II (B-KUL-E03Q4A)
Doelstellingen
Voldoen aan de wettelijke normen voor de specialisatieopleiding parodontologie, door het voorzien van minimaal 500u externe stage in een erkend stagecentrum voor parodontologie zoals in de wet gestipuleerd staat.
Doelstelling: zich vertrouwd maken met de handelingen / activiteiten / interacties met collegae / … in een privépraktijk.
*
Parodontale behandelingen in een niet academische setting.
Inzicht verwerven in de praktische /organisatorische aspecten van een privépraktijk.
Inzicht verwerven in praktijk organisatie en administratie.
Inzicht verwerven in samenwerking met collegae en sociale / verzekeringsinstellingen.
Begintermen
Kandidaten moeten geslaagd zijn in het 2de jaar postgraduaat parodontologie.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Klinische externe stage parodontologie - deel II (B-KUL-E03Q4a)
Inhoud
Parodontale behandelingen in een niet academische setting.
Inzicht verwerven in de praktische /organisatorische aspecten van een privépraktijk.
Inzicht verwerven in praktijk organisatie en administratie.
Inzicht verwerven in samenwerking met collegae en sociale / verzekeringsinstellingen.
Studiemateriaal
De patiënten die zich aanbieden voor parodontale behandeling in het externe erkende stagecentrum en onder supervisie van de lokale stagemeester.
Toelichting werkvorm
Alle fasen van de parodontale patiëntenbehandeling zo veel mogelijk zelfstandig doorlopen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Klinische externe stage parodontologie - deel II (B-KUL-E23Q4a)
Toelichting
Evaluatievorm:
Verslag vanwege de lokale stagemeester en evaluatie in onderling overleg met staf parodontologie (inclusief analyse stageboek).
Slagen voor dit opleidingsonderdeel is verplicht. Een onvoldoende wordt beschouwd als een niet-tolereerbaar onvoldoende.