Postgraduaat in de vastgoedkunde (Leuven)
CQ Postgraduaat in de vastgoedkunde (Leuven)
Opleiding
Deze opleiding biedt je wetenschappelijk onderbouwde en praktijkgerichte inzichten. De opleiding combineert integrale vastgoedkennis met strategie en leadership en geeft je de kans een boeiend en uniek netwerk uit te bouwen met collega's uit de sector.
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s vind je als (toekomstige) student alles over het programma, de toelatingsvoorwaarden, doelstellingen en evaluatie.
Alle andere informatie met betrekking tot de opleiding kan je vinden op Postgraduaat in de Vastgoedkunde | Editie 2025 – PUC - KU Leuven Continue - KU Leuven
Toelatingsvoorwaarden
Postgraduaat in de vastgoedkunde (Leuven)onderwijsaanbod.kuleuven.be/2024/opleidingen/n/SC_51016938.htm#activetab=voorwaardenDoelstellingen
De concrete doelstelling van deze opleiding is het aanbrengen en verruimen van inzicht en kennis op het vlak van de vastgoedkunde voor professionele doeleinden met nadruk op het bijbrengen van multidisciplinaire kennis, op een confrontatie met recente onderzoeksbevindingen en op een reflectie van de verworven kennis op de maatschappelijke en professionele relevantie.Het programma beoogt daartoe een kennismaking, te realiseren, met, (meer) inzicht in de deelgebieden van de vastgoedsector, de basisconcepten en denkwijzen, het vocabularium en de werkinstrumenten (analysemethodes, dataverzameling, ...) binnen de verschillende deelgebieden van vastgoed.
Het programma beoogt de kennis, die binnen de universiteiten aanwezig is, te combineren met praktijkkennis en relaties te leggen over de afzonderlijke disciplines heen.
Via deze (interactieve) combinatie van wetenschappelijke theorievorming, praktijkgerichtheid en interdisciplinaire aanpak moeten de cursisten op basis van hun inzicht in de onderliggende processen tot een onderbouwd oordeel kunnen komen en zich beredeneerd kunnen positioneren omtrent praktijkgeoriënteerde vastgoedproblematiek evenals de verworven praktische en parate kennis kunnen toepassen.
Hiertoe zal de student zelfstandig de diverse vakspecialismen moeten samenbrengen in een algemeen, overkoepelend denkkader om er vervolgens een eigen meerwaarde aan te geven en daarmee zijn kennis voor professionele doeleinden te kunnen verruimen.
Op het einde van de opleiding wordt van de cursisten verwacht:
-een actieve en diepgaande beheersing van het algemeen denkkader, van de conceptuele en methodologische uitgangspunten van de verschillende disciplines die samenkomen in de vastgoedkunde waardoor ze in staat zijn om zelfstandig (probleem)situaties te onderkennen, analyseren en oplossingsgerichte toepassingen te formuleren in een professionele context.
-dat zij via een combinatie van wetenschappelijke theorievorming, praktijkgerichtheid en interdisciplinaire aanpak, aangereikt in de opleiding, beschikken over grondige kennis en inzicht in de verschillende deelgebieden van de vastgoedkunde: de vastgoedmarkt, de financiële, juridische en bouwtechnische aspecten van vastgoed, vastgoedbeheer, -ontwikkeling en exploitatie, de verschillende actoren.
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukOnderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
SC Postgraduaat in de vastgoedkunde (Leuven)
programma
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
ECTS De vastgoedsector in België: financiële aspecten (B-KUL-D0P78A)
Doelstellingen
Via een combinatie van wetenschappelijke theorievorming, praktijkgerichtheid en interdisciplinaire aanpak richt de opleiding zich tot wie zijn kennis op het vlak van de vastgoedkunde voor professionele doeleinden wil verruimen. In de opleiding worden vier evenwaardige opleidingsonderdelen onderscheiden.
Concreet leerdoel voor blok (opleidingsonderdeel) 1 is: verruiming van kennis en inzicht mbt. de vastgoedsector in België en daarbij in het bijzonder de financiële aspecten mbt. Vastgoed, teneinde de verworven kennis en vaardigheden(analyses, rekenmethodes) te kunnen toepassen voor professionele doeleinden.
Binnen het opleidingsonderdeel "De Vastgoedsector in België - Financiële aspecten" komen de volgende aspecten inhoudelijk aan bod:
- de evolutie en werking van de vastgoedsector in België (algemene trends, tendenzen)
- marktmechanisme
- intrestrekenen, net present value, internal rate of return
- balansanalyse (praktijkgerichte invalshoek)
- financiering
- insurance
- waardering en schattingsmethodes (België, internationaal)
Hierbij worden subdoelstellingen gehanteerd mbt. de te onderscheiden inhoudelijke thema's, zoals hierboven genoemd:
- inzicht in gehanteerde schattings- en waarderingsmethodes
- inzicht in het marktmechanisme, ontwikkelingen en trends
- confrontatie met recente onderzoeksbevindingen
- reflectie op de maatschappelijke en professionele relevantie van de verworven kennis
- verwerken van de leerstof in samenhang met de overige opleidingsonderdelen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
De vastgoedsector in België: financiële aspecten (B-KUL-D0P78a)
Inhoud
- Marktmechanisme
- Intrestrekenen
- Waardering
- Balansanalyse - praktijkgerichte invalshoek
- Financiering
- Insurance
- Waardering en schattingsmethodes
Studiemateriaal
Voor elke les wordt een afzonderlijke cursustekst uitgereikt, door de lesgever opgemaakt ten behoeve van de desbetreffende les. Er wordt daarnaast verwezen naar eventuele achtergrondliteratuur en te raadplegen bronnen.
De cursustekst kan bestaan uit artikels en literatuur, cursustekst, transparanten of presentatie. Indien beschikbaar wordt ook via Toledo de tekst ter beschikking gesteld.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: De vastgoedsector in België: financiële aspecten (B-KUL-D2P78a)
Toelichting
Voor het opleidingsonderdeel De Vastgoedsector in België - Financiële aspecten bestaat het examen uit een mondeling (presentatie paper) en een schriftelijk examen.
ECTS Bouwkundige aspecten en architectuur (B-KUL-D0P79A)
Doelstellingen
Via een combinatie van wetenschappelijke theorievorming, praktijkgerichtheid en interdisciplinaire aanpak richt de opleiding zich tot wie zijn kennis op het vlak van de vastgoedkunde voor professionele doeleinden wil verruimen. In de opleiding worden vier evenwaardige opleidingsonderdelen onderscheiden.
Concreet leerdoel voor blok (opleidingsonderdeel) 2 is: verruiming van kennis en inzicht m.b.t. de Bouwkundige aspecten en architectuur, teneinde de verworven kennis en vaardigheden (analyses, rekenmethodes) te kunnen toepassen voor professionele doeleinden.
Binnen het opleidingsonderdeel "Bouwkundige aspecten en architectuur" komen de volgende aspecten inhoudelijk aan bod:
Inleiding
Projectontwikkeling en bouwtechniek in de beginfase (bouwteams), architectuur en stedenbouw versus vastgoed, health en safety m.b.t. het bouwproces, bijzondere nieuwe bouwteam-actoren (Project-management, Quantity en quality-surveyor, Veiligheids-coördinatie, Milieu-coördinatie, Energie-coördinator)
Het bouwproces
Inleiding algemeen
Algemeenheden, het bouwproces, gebouwtypes, problematiek nieuwbouw-renovatie-monumenten, problematiek afbraak, gemene muren, planlezen, planning, afvalstromen.
Ruwbouw
Ondergrondse constructies en funderingen, riolering, structuur
Installaties en Afbouw
Prestatie-analyse, huid van het gebouw (U- waarde/warmte en vocht), HVAC-installaties, sanitaire installaties, electrische installaties, wanden en vloeren, inbraakveiligheid, brandveiligheid, akoestiek, domotica
Diversen
Evaluatie van gebouwen, waardebepaling en schattingen, technische evaluatie en expertise, duurzaam bouwen, digitale technische info via cd-rom en internet, werfbezoek (ruwbouw en afwerking): facultatief
Hierbij worden subdoelstellingen gehanteerd m.b.t. de te onderscheiden inhoudelijke thema's, zoals hierboven genoemd:
- inzicht in (bouw)technieken, architectuur, ontwikkelingen en trends
- confrontatie met recente onderzoeksbevindingen
- reflectie op de maatschappelijke en professionele relevantie van de verworven kennis
- verwerken van de leerstof in samenhang met de andere opleidingsonderdelen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Bouwkundige aspecten en architectuur (B-KUL-D0P79a)
Inhoud
Inleiding
Projectontwikkeling en bouwtechniek in de beginfase (bouwteams); architectuur en stedenbouw versus vastgoed; health en safety m.b.t. het bouwproces, bijzondere nieuwe bouwteam-actoren (Project-management, Quantity en quality-surveyor, Veiligheids-coördinatie, Milieu-coördinatie, Energie-coördinator)
Het bouwproces
Inleiding algemeen
Algemeenheden, het bouwproces, gebouwtypes, problematiek nieuwbouw-renovatie-monumenten, problematiek afbraak, gemene muren, planlezen, planning, afvalstromen.
Ruwbouw
Ondergrondse constructies en funderingen, riolering, structuur
Installaties en Afbouw
Prestatie-analyse, huid van het gebouw (U- waarde/warmte en vocht), HVAC-installaties, sanitaire installaties, electrische installaties, wanden en vloeren, inbraakveiligheid, brandveiligheid, akoestiek, domotica
Diversen
Evaluatie van gebouwen, waardebepaling en schattingen, technische evaluatie en expertise, duurzaam bouwen, digitale technische info via cd-rom en internet, werfbezoek (ruwbouw en afwerking): facultatief.
Studiemateriaal
Voor elke les wordt een afzonderlijke cursustekst uitgereikt, door de lesgever opgemaakt ten behoeve van de desbetreffende les. Er wordt daarnaast verwezen naar eventuele achtergrondliteratuur en te raadplegen bronnen.
De cursustekst kan bestaan uit artikels en literatuur, cursustekst, transparanten of presentatie. Indien beschikbaar wordt ook via Toledo de tekst ter beschikking gesteld.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Bouwkundige aspecten en architectuur (B-KUL-D2P79a)
ECTS Juridische aspecten en fiscaliteit (B-KUL-D0P80A)
Doelstellingen
Via een combinatie van wetenschappelijke theorievorming, praktijkgerichtheid en interdisciplinaire aanpak richt de opleiding zich tot wie zijn kennis op het vlak van de vastgoedkunde voor professionele doeleinden wil verruimen. In de opleiding worden vier evenwaardige opleidingsonderdelen onderscheiden.
Concreet leerdoel voor blok (opleidingsonderdeel) 3 is: verruiming van kennis en inzicht mbt. de juridische aspecten en fiscaliteit mbt. vastgoed, teneinde de verworven kennis (inzicht in en begrip van de wet- en regelgeving, toepassing daarvan, jurisprudentie, ...) te kunnen toepassen voor professionele doeleinden.
Binnen het opleidingsonderdeel "Juridische aspecten en fiscaliteit" komen de volgende aspecten inhoudelijk aan bod:
- Algemeen : inzicht in de wetgeving en evolutie daarrond
- Administratieve aspecten van vastgoed
- Contractuele aspecten van vastgoed
- Fiscale aspecten van vastgoed
- Actuele capita selecta
Hierbij worden subdoelstellingen gehanteerd m.b.t. de te onderscheiden inhoudelijke thema's, zoals hierboven genoemd:
- inzicht in vigerende wetgeving en jurisprudentie
- reflectie op de maatschappelijke en professionele relevantie van de verworven kennis
- verwerken van de leerstof in samenhang met de overige opleidingsonderdelen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Juridische aspecten en fiscaliteit (B-KUL-D0P80a)
Inhoud
Administratieve aspecten van vastgoed
Wetgeving ruimtelijke planning, ordening en stedenbouw: administratieve organisatie, structuur- en uitvoeringsplannen, bestemmingsvoorschriften, stedenbouwkundige en verkavelingsvergunningen, zonevreemde constructies, informatieverstrekking, sanctionering van stedenbouwmisdrijven Wetgeving bescherming van monumenten en landschappen, stads- en dorpsgezichten, bossen, duinen, natuurbehoud - Wetgeving Milieu: bodemsanering, de milieuvergunning (toegespitst op vergunningsplichtige activiteiten en inrichtingen in de bouw) met daaraan gekoppeld kort overzicht van milieuvergunningsvoorwaarden; koppeling tussen bouw- en milieuvergunning, milieu-effectrapportering (MER) voor (grootschalige) bouwprojecten, veiligheidscoördinatie in de bouw (wetgeving inzake tijdelijke en mobiele werkplaatsen), afvalstoffenwetgeving (bv. gebruik van bouw- en sloopafval als secundaire grondstoffen)
Contractuele aspecten van vastgoed
(Wet Breyne (verkoop op plan) en bouwpromotie, Koop, Appartementsmede-eigendom (bespreking van wet en van beheer door syndicus), Huur: toepassingsgebied, duur van de huur, opzegmogelijkheden, indexatie, overdracht van huur, onderhuur, verkoop van het verhuurde goed, verhuring van het gehypothekeerde goed, opstellen van een huurovereenkomst, Erfpacht en opstal (als alternatief voor huur) en timesharing, Aanneming (o.m. onderaanneming, oplevering en aansprakelijkheid), Erfpacht en opstal (als alternatief voor huur) en timesharing
Fiscale aspecten van vastgoed
Vlaamse Decreten inzake Leegstand, Verkoop van onroerende goederen (registratierechten en inkomstenbelastingen), Verhuur van onroerende goederen (registratierechten en inkomstenbelastingen), Hypothecair krediet, Onroerende leasing/erfpacht/opstal/vruchtgebruik, Schenkingen van onroerende goederen, Patrimoniumvennootschappen
Actuele capita selecta
Studiemateriaal
Voor elke les wordt een afzonderlijke cursustekst uitgereikt, door de lesgever opgemaakt ten behoeve van de desbetreffende les. Er wordt daarnaast verwezen naar eventuele achtergrondliteratuur en te raadplegen bronnen.
De cursustekst kan bestaan uit artikels en literatuur, cursustekst, transparanten of presentatie. Indien beschikbaar wordt ook via Toledo de tekst ter beschikking gesteld.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Juridische aspecten en fiscaliteit (B-KUL-D2P80a)
ECTS Vastgoed in de praktijk (B-KUL-D0P81A)
Doelstellingen
Via een combinatie van wetenschappelijke theorievorming, praktijkgerichtheid en interdisciplinaire aanpak richt de opleiding zich tot wie zijn kennis op het vlak van de vastgoedkunde voor professionele doeleinden wil verruimen. In de opleiding worden vier evenwaardige opleidingsonderdelen onderscheiden. Het vierde opleidingsonderdeel (Vastgoed in de praktijk) is daarbij enerzijds een praktijktoelichting op reeds eerder behandelde aspecten (opleidingsonderdelen 1, 2 en 3), doch in de chronologische volgorde bewust als laatste te doorlopen onderdeel geplaatst. Het cursusblok gaat verder dan een praktijktoelichting omdat hier de reeds verworven kennis van voorgaande opleidingsonderdelen samenkomt en concreet kan worden toegepast.
Concreet leerdoel voor blok (opleidingsonderdeel) 4 is: verruiming van kennis en inzicht mbt. beleid en beheer van vastgoed en daarbij in het bijzonder mbt. praktijkaspecten mbt. Vastgoed, teneinde de verworven kennis en vaardigheden (dataverzameling, analyses, rekenmethodes) te kunnen toepassen voor professionele doeleinden. Het opleidingsonderdeel "Vastgoed in de praktijk" geeft specifiek inzicht in aspecten met betrekking tot beheer en beleid tav. vastgoed: Situering vastgoed-deelmarkten en internationaal perspectief, Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijk beleid, Projectontwikkeling, Financiering, Vastgoedmanagement, Vastgoed als belegging, Statuut en inhoud van verschillende vastgoedberoepen, Professionele ethiek.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
Vastgoed in de praktijk (B-KUL-D0P81a)
Inhoud
- Situering vastgoed-deelmarkten en internationaal perspectief
- Stedelijke ontwikkeling en ruimtelijk beleid
- Projectontwikkeling
- Financiering
- Vastgoedmanagement
- Vastgoed als belegging
- Statuut en inhoud van verschillende vastgoedberoepen
- Professionele ethiek
- Excursie naar één of meerdere vastgoedprojecten
Studiemateriaal
Voor elke les wordt een afzonderlijke cursustekst uitgereikt, door de lesgever opgemaakt ten behoeve van de desbetreffende les. Er wordt daarnaast verwezen naar eventuele achtergrondliteratuur en te raadplegen bronnen.
De cursustekst kan bestaan uit artikels en literatuur, cursustekst, transparanten of presentatie. Indien beschikbaar wordt ook via Toledo de tekst ter beschikking gesteld.