Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) (120 sp.) Master of Science
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na schakelprogramma
Studenten met een professionele bachelor in een aanverwante discipline kunnen een aanvraag doen om toegelaten te worden tot een schakelprogramma. Zij nemen hiervoor contact op via help.faber.kuleuven.be.
Na verkort programma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (
Leuven, 97 sp. )
worden volgende diploma’s toegelaten:
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (Leuven)
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie ( Leuven, 87 sp. ) worden volgende diploma’s toegelaten:
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na schakelprogramma
Studenten met een professionele bachelor in een aanverwante discipline kunnen een aanvraag doen om toegelaten te worden tot een schakelprogramma. Zij nemen hiervoor contact op via help.faber.kuleuven.be.
Na verkort programma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (
Leuven, 97 sp. )
worden volgende diploma’s toegelaten:
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (Leuven)
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie ( Leuven, 87 sp. ) worden volgende diploma’s toegelaten:
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
Het programma verandert in het academiejaar 2024-2025. Voor studenten ingeschreven vóór het academiejaar 2024-2025 geldt het volgende:
- Met ingang van 2024-2025 schrijven studenten in in het nieuwe curriculum en werken het opgenomen studietraject af. Verworven credits worden behouden en aangevuld met opleidingsonderdelen uit het nieuwe curriculum.
- Het programma is niet zwaarder, noch uitgebreider. In een aantal gevallen zijn er overgangsmaatregelen (uitdovende opleidingsonderdelen uit het oude curriculum) mogelijk: indien zo, dan worden deze vermeld in de programmagids en gecommuniceerd via Toledo.
In geval van vragen bij het samenstellen van het individueel studieprogramma neemt de student contact op met de studieloopbaanbegeleider.
Studenten die al een creditbewijs hebben verworven voor een opleidingsonderdeel dat deel uitmaakt van het programma van een EM, kunnen hiervoor een vrijstelling aanvragen. Dat geldt ook voor keuzevakken in de EM.
Studenten kunnen opleidingsonderdelen van andere vestigingsplaatsen in hun studieprogramma opnemen. Voor een aantal keuzeopleidingsonderdelen wordt het toegelaten aantal studenten beperkt. Indien dit van toepassing is wordt dit vermeld in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.-
Algemene educatieve vorming
De student neemt 'Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1' en 'Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2' op.
-
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1
Dit opleidingsonderdeel is verplicht.
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1) P0V17A docenten- K.Aesaert (coördinator)
- O.Agirdag
- F.Depaepe
- J.Elen
- B.Henkens
- S.Nijs
- M.Simons
- S.Van Ruyskensvelde
- K.Van den Branden
- E.Vanassche
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1) (6 sp.) P0V17a docenten- K.Aesaert
- O.Agirdag
- F.Depaepe
- J.Elen
- B.Henkens
- S.Nijs
- M.Simons
- S.Van Ruyskensvelde
- K.Van den Branden
- E.Vanassche
-
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2
De student neemt de opleidingsonderdelen 'Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2' (O0G43A) en 'Bouwstenen van een krachtige leeromgeving' (O0G46A) - tweede semester - op in zijn ISP. In uitzonderlijke gevallen mogen deze dit opleidingsonderdelen vervangen worden door de equivalente opleidingsonderdelen van het eerste semester (O0G41A) en (O0G45A).
Studenten die “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (6 sp) moeten hernemen, nemen “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (3 sp) en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” niet op maar nemen het betreffende opleidingsonderdeel op uit de groep Overgangsmaatregelen.3 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) O0G43A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (2 sp.) O0G43a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (1 sp.) O0G44a docenten docenten
3 sp. Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 2) O0G46A docenten docenten
- N.Charlier (coördinator)
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 2) (3 sp.) O0G46a docenten docenten
- N.Charlier
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
3 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) O0G41A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (2 sp.) O0G41a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (1 sp.) O0G42a docenten docenten
3 sp. Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 1) O0G45A docenten docenten
- N.Charlier (coördinator)
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 1) (3 sp.) O0G45a docenten docenten
- N.Charlier
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
-
Overgangsmaatregelen
Studenten die LIMBO2 reeds opnamen, maar nog niet afwerkten, kunnen het OPO afwerken volgens de huidige afspraken.
Reeds verworven LIMBO punten blijven 2 academiejaren geldig.6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) P0V18A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (4 sp.) P0V18a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (2 sp.) P0V19a docenten docenten
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) P0V20A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (4 sp.) P0V20a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (2 sp.) P0V21a docenten docenten
-
-
Vakdidactisch luik
Dit opleidingsonderdeel is verplicht.
De OPO’s 'Vakdidactiek gezondheidswetenschappen deel I’, ‘Vakdidactiek gezondheidswetenschappen deel II’ en ‘Initiatiestage’ moeten in hetzelfde academiejaar opgenomen worden, omdat ze als één geheel worden georganiseerd.3 sp. Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen - deel I O0G79A docenten- N.
docenten
- N.
Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen - deel I (3 sp.) O0G79a docenten- N.
docenten
- N.
6 sp. Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen - deel II O0G80A docenten- N.
docenten
- N.
Vakdidactiek gezondheidswetenschappen - medische wetenschappen - deel II (6 sp.) O0G80a docenten- N.
docenten
- N.
-
Stage
-
Verplicht gedeelte
Alle studenten volgen onderstaande opleidingsonderdelen.
3 sp. Initiatiestage gezondheidswetenschappen L07N5A docenten docenten
Initiatiestage gezondheidswetenschappen (3 sp.) L07N5a docenten docenten
3 sp. Leraar in een superdiverse samenleving P0W39A docenten docenten
Leraar in een superdiverse samenleving (3 sp.) P0W39a docenten docenten
-
Keuzegedeelte
De student volgt één van onderstaande opties.
-
Optie 1: voor studenten die enkel vakdidactiek gezondheidswetenschappen opnemen
6 sp. Ingroeistage gezondheidswetenschappen L07N6A docenten docenten
Ingroeistage gezondheidswetenschappen (6 sp.) L07N6a docenten docenten
9 sp. Doorgroeistage gezondheidswetenschappen L07N7A docenten docenten
Doorgroeistage gezondheidswetenschappen (9 sp.) L07N7a docenten docenten
-
Optie 2: voor studenten die een bijkomende vakdidactiek uit het verbredend/verdiepend luik opnemen
3 sp. Ingroeistage gezondheidswetenschappen O0G81A docenten- N.
docenten
- N.
Inroeistage gezondheidswetenschappen (3 sp.) O0G81a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Doorgroeistage gezondheidswetenschappen O0G82A docenten- N.
docenten
- N.
Doorgroeistage gezondheidswetenschappen (3 sp.) O0G82a docenten- N.
docenten
- N.
-
-
-
Domeinluik
De student neemt 12 studiepunten uit de verplichte opleidingsonderdelen, 15 studiepunten uit de keuzeopleidingsonderdelen (BA RevaKi of BA BMW; afhankelijk van de vooropleiding) en 15 studiepunten uit de keuzeruimte vakdidactiek biologie, alle te spreiden over (minstens) 2 academiejaren.
Studenten kunnen in overleg met de programmadirecteur equivalente opleidingsonderdelen uit andere opleidingen of andere faculteiten volgen ter vervanging van een of meer van de onderstaande opleidingsonderdelen.-
Verplichte opleidingsonderdelen
4 sp. Volwassenenpsychiatrie P0Q24A docenten docenten
- E.Vrieze (coördinator)
- S.Claes
- D.De Wachter
- E.Vrieze
Volwassenenpsychiatrie (4 sp.) P0Q24a docenten docenten
4 sp. Inleiding tot de ziekteleer van het kind P0M64A docenten- K.Allegaert (coördinator)
- J.Toelen
docenten
- K.Allegaert (coördinator)
- J.Toelen
Inleiding tot de ziekteleer van het kind (4 sp.) P0M64a docenten docenten
-
Kinder- en jeugdpsychiatrie
De student neemt 1 opleidingsonderdeel.
Studenten met het diploma bachelor in de biomedische wetenschappen nemen P0V86A Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 1.
Studenten met het diploma bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie nemen P0W61A Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 2.4 sp. Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 1 P0V86A docenten docenten
Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 1 (4 sp.) P0V86a docenten docenten
4 sp. Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 2 P0W61A docenten docenten
Psychopathologie en psychiatrie kinderen en jongeren, deel 2 (4 sp.) P0W61a docenten docenten
-
Keuzeopleidingsonderdelen BA RevaKi
De student met een bachelordiploma Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kiest voor min. 15 studiepunten.
4 sp. Toegepaste farmacologie E0G47A docenten- M.Casteels (coördinator)
- A.Smits
docenten
- M.Casteels (coördinator)
- A.Smits
Toegepaste farmacologie (4 sp.) E0G47a docenten docenten
6 sp. Physical Activity, Physical Fitness and Mental Health L09K6A docenten docenten
- T.Troosters (coördinator)
- F.Boen
- V.Cornelissen
- J.Seghers
- T.Troosters
- J.van Uffelen
- N.
Physical Activity, Physical Fitness and Mental Health (6 sp.) L09K6a docenten 5 sp. Ziekenhuishygiëne E0D22A docenten docenten
Ziekenhuishygiëne (5 sp.) E0D22a docenten docenten
4 sp. Management van zorg L05L6A docenten- D.De Ridder (coördinator)
- S.Callens
- D.De Ridder
- K.Kesteloot
- S.Lierman
- H.Pincé
- D.Ramaekers
- F.Staes
- K.Vanhaecht
- N.
docenten
Management van zorg (3 sp.) L05L6a docenten Management in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie: casuïstiek (1 sp.) L08M5a docenten docenten
-
Keuzeopleidingsonderdelen BA BMW
De student met een bachelordiploma Biomedische wetenschappen kiest voor min. 15 studiepunten.
7 sp. Farmacologie en farmacokinetiek E03N6A docenten docenten
- H.Vankelecom (coördinator)
- M.Casteels
- C.Ulens
- H.Vankelecom
- J.de Hoon
Farmacologie en farmacokinetiek (7 sp.) E03N6a docenten 5 sp. Pharmaceutical Medicine E03N9A docenten docenten
- J.de Hoon (coördinator)
- K.Allegaert
- I.Spriet
- J.de Hoon
Pharmaceutical Medicine (5 sp.) E03N9a docenten docenten
3 sp. Pijn L07A4C docenten docenten
- S.Verschueren (coördinator)
- A.De Groef
- S.Verschueren
Pijn (3 sp.) L05J1a docenten docenten
5 sp. Ziekenhuishygiëne E0D22A docenten docenten
Ziekenhuishygiëne (5 sp.) E0D22a docenten docenten
4 sp. Management van zorg L05L6A docenten- D.De Ridder (coördinator)
- S.Callens
- D.De Ridder
- K.Kesteloot
- S.Lierman
- H.Pincé
- D.Ramaekers
- F.Staes
- K.Vanhaecht
- N.
docenten
Management van zorg (3 sp.) L05L6a docenten Management in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie: casuïstiek (1 sp.) L08M5a docenten docenten
-
Keuzeruimte vakdidactiek biologie
Alle studenten kiezen voor minimum 15 studiepunten te spreiden over (minstens) 2 academiejaren.
3 sp. Inleiding in de ecologie en evolutie G0L65A docenten- S.Declerck (coördinator)
- N.
docenten
- S.Declerck (coördinator)
- N.
Inleiding in de ecologie en evolutie (2 sp.) G0L65a docenten docenten
Inleiding in de ecologie en evolutie: werkzittingen (1 sp.) G0L70a docenten docenten
4 sp. Functionele biologie van planten G0U90B docenten docenten
Functionele biologie van planten (4 sp.) G0O63a docenten docenten
6 sp. Evolutiebiologie G0N19C docenten docenten
- R.Stoks (coördinator)
- L.De Meester
- E.Decru
- J.Mergeay
- C.Souffreau
- R.Stoks
Evolutiebiologie (4.5 sp.) G0N19a docenten Evolutiebiologie: practicum (1.5 sp.) G0S03a docenten 6 sp. Bouw en functie van dieren G0N05B docenten docenten
Bouw en functie van dieren (5 sp.) G0N05a docenten docenten
Bouw en functie van dieren: practica (1 sp.) G0N47a docenten docenten
5 sp. Functionele biologie van dieren G0Z20B docenten docenten
Bouw en functie van dieren (5 sp.) G0N05a docenten docenten
6 sp. Bouw en functie van planten G0N06B docenten docenten
- W.Van den Ende (coördinator)
- C.Van Soom
- W.Van den Ende
Bouw en functie van planten (4 sp.) G0N06a docenten docenten
Bouw en functie van planten: practica (1.5 sp.) G0N49a docenten docenten
Bouw en functie van planten: excursies (0.2 sp.) G0N50a docenten docenten
Bouw en functie van planten: oefeningen (0.3 sp.) G0Q81a docenten docenten
-
-
Masterproef
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
7 sp. Masterproef leraar gezondheidswetenschappen, deel 1 L05M3A docenten- N.Charlier (coördinator)
- M.De Cock
docenten
- N.Charlier (coördinator)
- M.De Cock
Onderzoeksprotocol (6 sp.) L05M4a docenten docenten
Methodologische ondersteuningssessies (1 sp.) P0U92a docenten docenten
17 sp. Masterproef leraar gezondheidswetenschappen, deel 2 L07M5A docenten docenten
Masterproef leraar gezondheidswetenschappen, deel 2 (17 sp.) L07M5a docenten docenten
-
Verbredend/verdiepend luik
De student volgt één van onderstaande opties.
-
Optie 1: voor studenten die enkel vakdidactiek gezondheidswetenschappen opnemen
De student kiest opleidingsonderdelen uit onderstaande lijst en/of subgroep voor minstens 12 studiepunten.
6 sp. Computer Assisted Language Learning F0VH5A docenten docenten
Computer Assisted Language Learning (6 sp.) F0VH5a docenten docenten
4 sp. Filosofie van de opvoeding en het onderwijs W0AH7A docenten docenten
Filosofie van de opvoeding en het onderwijs (4 sp.) W0AH7a docenten docenten
5 sp. Professional Training and Development in Organisations P0S38A docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
Professional Training and Development in Organisations (5 sp.) P0S38a docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
6 sp. Literatuur en onderwijs F0VN4A docenten docenten
Literatuur en onderwijs (6 sp.) F0VN4a docenten docenten
4 sp. Taalverwerving F0AR5A docenten docenten
Taalverwerving (4 sp.) F0AR5a docenten docenten
4 sp. Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid O0A55A docenten docenten
Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid (4 sp.) O0A55a docenten docenten
5 sp. Sociale en culturele pedagogiek P0S63A docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek colleges (4 sp.) P0S63a docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek: analyse van een praktijk (1 sp.) P0T53a docenten docenten
6 sp. Science Communication and Outreach G0R44A docenten docenten
Science Communication and Outreach (6 sp.) G0R44a docenten docenten
3 sp. Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren S0I35A docenten docenten
Didactiek filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.) S0I35a docenten docenten
4 sp. Leer- en gedragsmoeilijkheden op school P0X66A docenten docenten
- E.Gadeyne (coördinator)
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (4 sp.) P0X66a docenten docenten
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
6 sp. Burgerschapsvorming O0A51B docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
Burgerschapsvorming (6 sp.) O0A51a docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
6 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering G0R48A docenten docenten
- G.Ceulemans (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
- M.Smet
- N.
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (2 sp.) G0R85a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (1 sp.) G0R86a docenten Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (3 sp.) G0R87a docenten -
Opleidingsonderdelen met afstandsonderwijs of studentenmobiliteit in internationale context
Onderstaande opleidingsonderdelen worden (bijna) volledig in afstandsonderwijs (synchroon of asynchroon) aangeboden of vergen studentenmobiliteit in een internationale context. Kijk voor meer informatie over de werkvorm in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
Indien je het opleidingsonderdeel O0G40A – Approaches to Innovative Teaching wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan Thomas More campus Vorselaar. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) L09P0A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) (3 sp.) L09P0a docenten docenten
6 sp. Lesgeven binnen volwassenenvorming P0X27A docenten- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
docenten
- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
Lesgeven binnen volwassenenvorming: algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen (3 sp.) P0X27a docenten docenten
Lesgeven binnen volwassenenvorming: onderzoek naar motivatie van vormingskeuze bij volwassenen (3 sp.) P0X34a docenten docenten
3 sp. Media, innovatie en leren HEM15A docenten- K.Goeman (coördinator)
docenten
- K.Goeman (coördinator)
Media, innovatie en leren (3 sp.) HEM15a docenten docenten
3 sp. Teacher Education in an International Perspective D0A00A docenten Teacher Education in an International Perspective (3 sp.) D0A00a docenten- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
6 sp. Europees burgerschap S0O96A docenten- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
docenten
- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
EU-burgerschapseducatie: casussen over EU-rechten en -waarden (3 sp.) S0O96a docenten docenten
EU-leraar (3 sp.) S0O97a docenten docenten
3 sp. Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives O0G40A docenten- N.
docenten
- N.
Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives (3 sp.) O0G40a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) L09P1A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) (3 sp.) L09P1a docenten docenten
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
5 sp. Theologie, religie en onderwijs A01D9A docenten docenten
Theologie, Religie en Onderwijs (5 sp.) A01D9a docenten docenten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master S0I29A docenten docenten
- E.Claes (coördinator)
- O.Agirdag
- E.Claes
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- D.Sampermans (medewerker)
Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (6 sp.) S0I29a docenten docenten
-
Optie 2: voor studenten die een bijkomende vakdidactiek uit het verbredend/verdiepend luik opnemen
De student kan kiezen voor een bijkomende vakdidactiek biologie of chemie met bijhorende stage mits te voldoen aan de toelatingsvoorwaarden (min. 30 stp voorkennis):
* Alleen studenten die de Master in de biomedische wetenschappen, de Master in de farmaceutische zorg, de Master in de geneeskunde, de Master in de geneesmiddelenontwikkeling, de Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie, de Master in de tandheelkunde, de Master in de diergeneeskunde, de Master in de logopedische en audiologische wetenschappen hebben afgerond, worden rechtstreeks toegelaten tot het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek biologie’.
* Alleen studenten die de Master in de farmaceutische zorg, de Master in de geneesmiddelenontwikkeling of de Master in de biomedische wetenschappen hebben afgerond, worden rechtstreeks toegelaten tot het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek chemie’.
Meer info over toelating tot een bijkomende vakdidactiek biologie/chemie en het aanvraagformulier zijn te vinden op deze website.
Sommige vakdidactieken worden op meer dan één campus aangeboden. De student kan dan een identiek opleidingsonderdeel volgen op een andere campus naar keuze, bv. omwille van een beter geschikt uurrooster of een beter passende locatie. Een overzicht van alle mogelijkheden vind je hier.
Deze opleidingsonderdelen zijn niet tolereerbaar. De vakbekwaamheid is voor elke vakdidactiek pas verworven als ook een credit voor de bijhorende stage is verworven.
Daarnaast neemt de student opleidingsonderdelen op uit de groep Verbredend/verdiepend luik van optie 1 tot het programma 60 studiepunten bedraagt.-
Vakdidactiek biologie
Studenten die kiezen voor de vakdidactiek biologie nemen verplicht de opleidingsonderdelen ‘Vakdidactiek biologie’, ‘Ingroeistage wetenschappen en technologie’ en ‘Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 2’ op. Zij worden sterk aangeraden ook het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek biologie – verdieping' op te nemen.
Studenten die al een credit hebben behaald voor G0D32A - Vakdidactiek biologie (9 sp) nemen onderstaande stages niet op maar nemen de stage op die vermeld staat onder de overgangsmaatregelen.6 sp. Vakdidactiek biologie O0G83A docenten- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
docenten
- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
Vakdidactiek biologie (6 sp.) O0G83a docenten docenten
3 sp. Ingroeistage wetenschappen en technologie O0G64A docenten docenten
- G.Durinck (coördinator)
- M.Crauwels
- M.De Cock
- G.Durinck
- J.Lavrijsen
- B.Martens
- M.Smet
- N.
Ingroeistage wetenschappen en technologie (3 sp.) O0G64a docenten 6 sp. Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 2 O0G65A docenten docenten
- M.Crauwels (coördinator)
- M.De Cock
- G.Durinck
- J.Lavrijsen
- B.Martens
- M.Smet
- N.
Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 2 (6 sp.) O0G65a docenten 3 sp. Vakdidactiek biologie – verdieping O0H03A docenten- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
docenten
- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
Vakdidactiek biologie - verdieping (3 sp.) O0H03a docenten docenten
-
Overgangsmaatregelen
Studenten die al een credit hebben behaald voor G0D32A - Vakdidactiek biologie (9 sp) nemen onderstaand opleidingsonderdeel op.
6 sp. Stage wetenschappen en technologie G0D64A docenten- N.
docenten
- N.
Stage wetenschappen en technologie (6 sp.) G0D64a docenten- N.
docenten
- N.
-
Vakdidactiek chemie
Studenten die kiezen voor de vakdidactiek chemie nemen verplicht de opleidingsonderdelen ‘Vakdidactiek chemie, ‘Ingroeistage wetenschappen en technologie’ en ‘Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 2’ op. Zij worden sterk aangeraden ook het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek chemie – verdieping’ op te nemen.
Studenten die al een credit hebben behaald voor G0D33A - Vakdidactiek chemie (9 sp) nemen onderstaande stages niet op maar nemen de stage op die vermeld staat onder de overgangsmaatregelen.6 sp. Vakdidactiek chemie O0G84A docenten- M.Smet
- N.
docenten
- M.Smet
- N.
Valdidactiek chemie (6 sp.) O0G84a docenten- M.Smet
- N.
docenten
- M.Smet
- N.
3 sp. Ingroeistage wetenschappen en technologie O0G64A docenten docenten
- G.Durinck (coördinator)
- M.Crauwels
- M.De Cock
- G.Durinck
- J.Lavrijsen
- B.Martens
- M.Smet
- N.
Ingroeistage wetenschappen en technologie (3 sp.) O0G64a docenten 6 sp. Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 2 O0G65A docenten docenten
- M.Crauwels (coördinator)
- M.De Cock
- G.Durinck
- J.Lavrijsen
- B.Martens
- M.Smet
- N.
Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 2 (6 sp.) O0G65a docenten 3 sp. Vakdidactiek chemie – verdieping O0H04A docenten- M.Smet (coördinator)
- N.
docenten
- M.Smet (coördinator)
- N.
Vakdidactiek chemie - verdieping (3 sp.) O0H04a docenten- M.Smet
- N.
docenten
- M.Smet
- N.
-
Overgangsmaatregelen
Studenten die al een credit hebben behaald voor G0D33A - Vakdidactiek chemie (9 sp) nemen onderstaand opleidingsonderdeel op.
6 sp. Stage wetenschappen en technologie G0D64A docenten- N.
docenten
- N.
Stage wetenschappen en technologie (6 sp.) G0D64a docenten- N.
docenten
- N.
-
-
-
Extra keuze: student-onderzoeker
Studenten kunnen het statuut student-onderzoeker aangaan. Voor meer informatie over het statuut student-onderzoeker, de toelatingsvoorwaarden en concrete richtlijnen zie http://www.med.kuleuven.be/nl/geneeskunde/student-onderzoeker en via http://www.studentonderzoeker.be.
Studenten worden aangeraden om zich reeds in het voorjaar te informeren omtrent het statuut student-onderzoeker en de aanvraag in te dienen zodat de zomervakantie voorafgaand aan het academiejaar eventueel kan worden benut voor de stage.
De student dient na het doorlopen van de aanvraagprocedure het opleidingsonderdeel 'Wetenschappelijk onderzoek - A' onder creditcontract op te nemen. Elk daaropvolgend academiejaar dat de student het statuut wenst te behouden, doorloopt hij opnieuw de aanvraagprocedure en neemt hij het daaropvolgende opleidingsonderdeel op, met andere woorden 'Wetenschappelijk onderzoek - B'. De opeenvolging van opname van opleidingsonderdelen gebeurt dus volgens de letters van het alfabet, A, B, C,... Ongeacht in welk academiejaar de student wenst te starten met het statuut, start hij met het eerste opleidingsonderdeel van de reeks, namelijk 'Wetenschappelijk onderzoek - A'. De verschillende opleidingsonderdelen zijn raadpleegbaar op: https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/SC_53602854.htm.
Als de student slaagt voor dit OPO, kan hij een creditbewijs aanvragen bij de dienst inschrijvingen via volgend formulier: http://www.kuleuven.be/inschrijvingen/contact-aanvragen/attestformcredit.html.
-