Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) (60 sp.) Master of Science
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na toelating
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Master of Business Administration (Antwerpen)
- Master of Business Administration (Brussel)
- Master of Business Economics (Leuven)
- Master of Business Engineering (Leuven)
- Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven)
- Master of Economics (Leuven)
- Master of Management Engineering (Brussel)
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Na voorbereidingsprogramma
Na het volgen van het Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen, Brussel, Leuven, Kortrijk)(45 sp.):
- Masterdiploma’s die geen rechtstreekse toegang hebben
Bijkomende informatie
Studenten met een masterdiploma in het milieu- en preventiemanagement kunnen ook instromen in de Educatieve master in de wetenschappen en technologie. Verdere informatie kan bekomen worden via de studieloopbaanbegeleider van de campus waar je de (verkorte) educatieve master wil volgen.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na toelating
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Master of Business Administration (Antwerpen)
- Master of Business Administration (Brussel)
- Master of Business Economics (Leuven)
- Master of Business Engineering (Leuven)
- Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven)
- Master of Economics (Leuven)
- Master of Management Engineering (Brussel)
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Na voorbereidingsprogramma
Na het volgen van het Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen, Brussel, Leuven, Kortrijk)(45 sp.):
- Masterdiploma’s die geen rechtstreekse toegang hebben
Bijkomende informatie
Studenten met een masterdiploma in het milieu- en preventiemanagement kunnen ook instromen in de Educatieve master in de wetenschappen en technologie. Verdere informatie kan bekomen worden via de studieloopbaanbegeleider van de campus waar je de (verkorte) educatieve master wil volgen.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
Elke student schrijft zich in op een ankervestigingsplaats.
Het programma verandert in het academiejaar 2024-2025. Voor studenten ingeschreven vóór het academiejaar 2024-2025 geldt het volgende:
- Met ingang van 2024-2025 schrijven studenten in in het nieuwe curriculum en werken het opgenomen studietraject af. Verworven credits worden behouden en aangevuld met opleidingsonderdelen uit het nieuwe curriculum.
- Het programma is niet zwaarder, noch uitgebreider. In een aantal gevallen zijn er overgangsmaatregelen (uitdovende opleidingsonderdelen uit het oude curriculum) mogelijk: indien zo, dan worden deze vermeld in de programmagids en gecommuniceerd via Toledo.
In geval van vragen bij het samenstellen van het individueel studieprogramma neemt de student contact op met de studieloopbaanbegeleider.
Studenten die al een creditbewijs hebben verworven voor een opleidingsonderdeel dat deel uitmaakt van het programma van een EM, kunnen hiervoor een vrijstelling aanvragen. Dat geldt ook voor keuzevakken in de EM.
Studenten kunnen opleidingsonderdelen van andere vestigingsplaatsen in hun studieprogramma opnemen. Voor een aantal keuzeopleidingsonderdelen wordt het toegelaten aantal studenten beperkt. Indien dit van toepassing is wordt dit vermeld in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.-
Algemene educatieve vorming
Studenten nemen verplicht “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1”, “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” op. Dit kan telkens in het eerste of tweede semester.
Studenten die “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (6 sp) moeten hernemen, nemen “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (3 sp) en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” niet op maar nemen het betreffende opleidingsonderdeel op uit de groep Overgangsmaatregelen.-
Overgangsmaatregelen
Studenten die LIMBO2 reeds opnamen, maar nog niet afwerkten, kunnen het OPO afwerken volgens de huidige afspraken.
Reeds verworven LIMBO punten blijven 2 academiejaren geldig.6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) P0V18A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (4 sp.) P0V18a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (2 sp.) P0V19a docenten docenten
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) P0V20A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (4 sp.) P0V20a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (2 sp.) P0V21a docenten docenten
-
Vakdidactisch luik
Studenten nemen verplicht de opleidingsonderdelen “Vakdidactiek economie” en “Vakdidactische toepassingen” op. Deze worden opgenomen in het semester waarin de student de opleiding aanvat.
Beide opleidingsonderdelen, ‘Vakdidactiek economie’ en ‘Vakdidactische toepassingen, zijn niet tolereerbaar. -
Stage
-
Verplicht gedeelte
-
Keuzegedeelte
De student kiest 9 studiepunten uit onderstaande opleidingsonderdelen.
Studenten die als bijkomende vakdidactiek ‘Vakdidactiek wiskunde’ of ‘Vakdidactiek informatica’ opnemen, nemen de opleidingsonderdelen ‘Ingroeistage wetenschappen en technologie’ en ‘Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 2’ op.
Studenten die als bijkomende vakdidactiek ‘Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming’ opnemen, nemen ‘Stage PAV-maatschappelijke vorming’ op.
Studenten die al een credit hebben behaald voor de 9 sp-variant van de vakdidactiek wiskunde, vakdidactiek informatica of vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming, nemen onderstaande stages niet op maar nemen het betreffende stage-opleidingsonderdeel op uit de groep overgangsmaatregelen.-
Overgangsmaatregelen
Onderstaande opleidingsonderdelen kunnen enkel opgenomen worden door studenten die in het verleden een credit hebben behaald voor de 9 sp-variant van vakdidactiek wiskunde, informatica of PAV-maatschappelijke vorming.
6 sp. Stage PAV-maatschappelijke vorming F0YZ5A docenten docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Stage PAV-maatschappelijke vorming (6 sp.) F0YZ5a docenten docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
6 sp. Stage wetenschappen en technologie G0D64A docenten- N.
docenten
- N.
Stage wetenschappen en technologie (6 sp.) G0D64a docenten- N.
docenten
- N.
-
-
Verbredend/verdiepend luik
Studenten kiezen minstens 12 studiepunten uit volgende opleidingsonderdelen.
Een overlappingsvrij college- en examenrooster kan niet gegarandeerd worden. Er dient eveneens rekening te worden gehouden met de verplaatsingstijd tussen de campussen.-
Facultair aanbod
Het opleidingsonderdeel Groepsdynamica (HEM14A) wordt georganiseerd op Campus Brussel.
De opleidingsonderdelen Project: onderwijs & vorming (Y05084) en Toegepast economisch denken (Y05334) worden georganiseerd op Campus Antwerpen.3 sp. Toegepast economisch denken Y05334 docenten docenten
Toegepast economisch denken (3 sp.) Y55334 docenten docenten
3 sp. Groepsdynamica HEM14A docenten docenten
Theorie van groepsdynamiek en samenwerking (3 sp.) HMH16b docenten docenten
3 sp. Project: onderwijs en vorming Y05084 docenten- C.Ocampo y Vilas (coördinator)
docenten
- C.Ocampo y Vilas (coördinator)
Project: onderwijs en vorming (3 sp.) Y55084 docenten docenten
-
Bijkomende vakdidactiek
Wie een bijkomende vakdidactiek informatica of wiskunde wenst op te nemen, moet over minstens 30 studiepunten voorkennis in het vakdomein beschikken. Meer info over toelating tot een vakdidactiek en het aanvraagformulier zijn te vinden op deze website. Deze studenten moeten verplicht ook het opleidingsonderdeel ‘O0H10A – Vakdidactiek wiskunde – verdieping’ of ‘O0H09A – Vakdidactiek informatica – verdieping’ opnemen.
Er is geen voorkennis vereist voor de 'Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming'.
De vakbekwaamheid is voor elke vakdidactiek pas verworven als ook een credit voor de bijhorende stage is verworven.
-
Interfacultaire opleidingsonderdelen campus Leuven
Studenten kunnen het OPO Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten (F0BR1A) volgen indien zij door middel van een informele instaptoets aangeboden door de coördinator van het OPO kunnen aantonen dat zij voor Engels ten minste over het niveau B2 van het Europese referentiekader voor de talen beschikken.
6 sp. Computer Assisted Language Learning F0VH5A docenten docenten
Computer Assisted Language Learning (6 sp.) F0VH5a docenten docenten
4 sp. Filosofie van de opvoeding en het onderwijs W0AH7A docenten docenten
Filosofie van de opvoeding en het onderwijs (4 sp.) W0AH7a docenten docenten
6 sp. Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht C01A7B docenten docenten
- J.Put (coördinator)
- S.Pleysier
- J.Put
Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht (6 sp.) C01A7a docenten docenten
5 sp. Professional Training and Development in Organisations P0S38A docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
Professional Training and Development in Organisations (5 sp.) P0S38a docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
4 sp. Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid O0A55A docenten docenten
Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid (4 sp.) O0A55a docenten docenten
5 sp. Sociale en culturele pedagogiek P0S63A docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek colleges (4 sp.) P0S63a docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek: analyse van een praktijk (1 sp.) P0T53a docenten docenten
6 sp. Onderwijsrecht C03K7A docenten docenten
Onderwijsrecht (3 sp.) C03K6a docenten docenten
Inleiding tot het onderwijsrecht (3 sp.) C03K7a docenten docenten
6 sp. Science Communication and Outreach G0R44A docenten docenten
Science Communication and Outreach (6 sp.) G0R44a docenten docenten
3 sp. Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren S0I35A docenten docenten
Didactiek filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.) S0I35a docenten docenten
4 sp. Taalverwerving F0AR5A docenten docenten
Taalverwerving (4 sp.) F0AR5a docenten docenten
4 sp. Leer- en gedragsmoeilijkheden op school P0X66A docenten docenten
- E.Gadeyne (coördinator)
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (4 sp.) P0X66a docenten docenten
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
4 sp. Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen P0X67A docenten docenten
Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen: hoorcollege (2 sp.) P0W65a docenten docenten
Praktijkopdracht Onderwijsloopbaanbegeleiding (2 sp.) P0X68a docenten docenten
6 sp. Burgerschapsvorming O0A51B docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
Burgerschapsvorming (6 sp.) O0A51a docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
3 sp. Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten F0BR1A docenten docenten
Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten (3 sp.) F0BR1a docenten docenten
-
Interfacultaire opleidingsonderdelen met afstandsonderwijs of studentenmobiliteit in internationale context
Onderstaande opleidingsonderdelen worden (bijna) volledig in afstandsonderwijs (synchroon of asynchroon) aangeboden of vergen studentenmobiliteit in een internationale context. Kijk voor meer informatie over de werkvorm in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
Indien je het opleidingsonderdeel O0G40A – Approaches to Innovative Teaching wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan Thomas More campus Vorselaar. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) L09P0A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) (3 sp.) L09P0a docenten docenten
6 sp. Lesgeven binnen volwassenenvorming P0X27A docenten- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
docenten
- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
Lesgeven binnen volwassenenvorming: algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen (3 sp.) P0X27a docenten docenten
Lesgeven binnen volwassenenvorming: onderzoek naar motivatie van vormingskeuze bij volwassenen (3 sp.) P0X34a docenten docenten
3 sp. Media, innovatie en leren HEM15A docenten- K.Goeman (coördinator)
docenten
- K.Goeman (coördinator)
Media, innovatie en leren (3 sp.) HEM15a docenten docenten
3 sp. Teacher Education in an International Perspective D0A00A docenten Teacher Education in an International Perspective (3 sp.) D0A00a docenten- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
6 sp. Europees burgerschap S0O96A docenten- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
docenten
- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
EU-burgerschapseducatie: casussen over EU-rechten en -waarden (3 sp.) S0O96a docenten docenten
EU-leraar (3 sp.) S0O97a docenten docenten
3 sp. Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives O0G40A docenten- N.
docenten
- N.
Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives (3 sp.) O0G40a docenten- N.
docenten
- N.
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) L09P1A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) (3 sp.) L09P1a docenten docenten
5 sp. Theologie, religie en onderwijs A01D9A docenten docenten
Theologie, Religie en Onderwijs (5 sp.) A01D9a docenten docenten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master S0I29A docenten docenten
- E.Claes (coördinator)
- O.Agirdag
- E.Claes
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- D.Sampermans (medewerker)
Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (6 sp.) S0I29a docenten docenten
-
Opleidingsonderdelen uit professionele bachelors campus Leuven
Studenten kiezen maximum 6 studiepunten uit deze groep.
Indien je opleidingsonderdelen uit deze groep wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan de betreffende hogeschool. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Psychomotorische beperkingen O0H21A docenten- N.
docenten
- N.
Psychomotorische beperkingen (3 sp.) O0H21a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Sensoriële beperkingen O0H22A docenten- N.
docenten
- N.
Sensoriële beperkingen (3 sp.) O0H22a docenten- N.
docenten
- N.
-
Interfacultaire opleidingsonderdelen aangeboden op andere campussen
Studenten kunnen ook opleidingsonderdelen opnemen die worden aangeboden op de andere campussen:
Campus Aalst, Campus Antwerpen, Campus Brugge, Campus Brussel, Campus Diepenbeek, Campus Geel, Campus Gent, Campus Kortrijk.
-
-
Onderwijsonderzoek
De student neemt het onderstaande opleidingsonderdeel verplicht op.
Het is, gezien de didactische opbouw van dit opleidingsonderdeel, niet mogelijk voor studenten die in januari kunnen afstuderen en dit OPO voor het eerst opnemen, om beoordeeld te worden in de eerste examenperiode. Enkel studenten die het OPO al eerder opnamen, kunnen in de eerste examenperiode beoordeeld worden. In dat geval dient de student individueel te werken in plaats van in groep, zonder te kunnen deelnemen aan de tussentijdse feedbacksessies en de presentatiesessies. Het finale eindrapport moet op het einde van de lesweken worden ingediend.6 sp. Onderwijsonderzoek economie (Leuven) D0Q48A docenten docenten
- K.De Witte (coördinator)
- M.De Cock
- N.
Onderzoeksopdracht (5 sp.) D0Q48a docenten- N.
docenten
- N.
Methodologische ondersteuningssessies (1 sp.) P0U92a docenten docenten
-