Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de verkorte master in de maatschappijwetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

 

 

De educatieve master:

OLR1) Beschikt over aantoonbare en gevorderde kennis en wetenschappelijk inzicht in de gekozen vakdisciplines binnen het multidisciplinaire domein van de maatschappijwetenschappen (sociale wetenschappen en/of recht) en/of de filosofie, de gekozen vakdidactiek gekoppeld aan de vakdisciplines en algemene pedagogisch-onderwijskundige kaders (m.i.v. onderwijstechnologische expertise). De student heeft inzicht in de interactie tussen deze drie domeinen en kan deze geïntegreerd, kritisch en gedifferentieerd inzetten en bijsturen.

OLR2) Kan vanuit de erkenning van diversiteit verschillende vormen van diversiteit herkennen en er adequaat, kritisch en verantwoord mee omgaan in alle aspecten van het educatieve handelen.

OLR3) Zoekt actief naar en analyseert kritisch wetenschappelijk onderzoek binnen de drie eerdergenoemde domeinen en kan zelfstandig en op wetenschappelijke wijze onderwijsrelevant onderzoek ontwerpen en uitvoeren. De student stuurt op basis hiervan autonoom de eigen praktijk bij en neemt initiatief om de resultaten en hun implicaties actief te dissemineren binnen de educatieve context.

OLR4) Kan leer- en onderwijsprocessen ontwikkelen en verantwoorden:
a)  zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b)  vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c)  op groeps- en organisatieniveau;
d)  aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e)  met aandacht voor taalsensitief leren;
f)  m.i.v. het ontwerpen en selecteren van leermaterialen.

OLR5) Kan leer- en onderwijsprocessen planmatig proactief organiseren en begeleiden:
a)  zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b)  vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c)  op groeps- en organisatieniveau;
d)  aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e)  met aandacht voor taalsensitief leren;
f)  via een efficiënt klasmanagement;
g)  m.i.v. het kritisch evalueren en bijsturen van de leer- en onderwijsprocessen, en aanpassen van leermaterialen;
h)  m.i.v. het evalueren en terugkoppelen van de leeruitkomsten van de lerenden.

OLR6) Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband een positief leer- en leefklimaat op groepsniveau creëren, uitbouwen, wetenschappelijk verantwoorden, kritisch evalueren en bijsturen, met oog voor het emotionele en fysieke welzijn van elke lerende, en gericht op (de voorbereiding van) maatschappelijke participatie.

OLR7) Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband processen op organisatieniveau met betrekking tot een positief leer- en leefklimaat onderzoeksgericht analyseren en een leidende rol opnemen in het optimaliseren en opstellen van nieuwe wetenschappelijk onderbouwde processen. De student is in staat om deze processen, vanuit een multi- en interdisciplinair perspectief, kritisch te evalueren en bij te sturen.

OLR8) Kan helder communiceren met lerenden, schoolteam, ouders/verzorgers en externen. De student kan de effectiviteit van de communicatie aftoetsen en zo nodig de communicatie bijsturen.

OLR9) Kan een beargumenteerd standpunt innemen over, en actief deelnemen en bijdragen aan het (inter)nationale publieke debat over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen binnen het brede domein van de maatschappijwetenschappen (sociale wetenschappen en/of recht) en/of de filosofie en binnen de gekozen vakdidactiek met betrekking tot de maatschappijwetenschappen (sociale wetenschappen en/of recht) en/of de filosofie rekening houdend met pedagogisch-onderwijskundige kaders.

OLR10) Kan initiatief en verantwoordelijkheid nemen om zelfstandig en in samenwerkingsverband te innoveren met betrekking tot onderzoek en onderwijs en uit te voeren op groeps- en organisatieniveau.

OLR11) Kan zich autonoom en proactief documenteren over juridische en administratieve aspecten van het leraarschap en kan hieruit zowel zijn/haar eigen rechtspositie en deontologie, als die van de lerenden, afleiden en duiden.

OLR12) Heeft kennis van en houdt rekening met ethische en deontologische regels van het wetenschappelijk onderzoek. De student voert onder begeleiding zelfstandig (onderwijs)onderzoek met een focus op het belang van maatschappelijke aspecten nauwgezet uit, onthoudt zich van plagiaat, communiceert de resultaten genuanceerd en waarheidsgetrouw, inspelend op onderwijsontwikkelingen, huidige en toekomstige maatschappelijke debatten en beschrijft de onderzoeksmethoden en -resultaten (gelinkt aan de gekozen vakdisciplines en vakdidactieken) op zo’n manier dat ze geverifieerd kunnen worden.

OLR13) Kan de gevorderde inhoudelijke kennis van en verworven vaardigheden gerelateerd aan de verschillende gekozen vakdisciplines en gekozen vakdidactieken van het multidisciplinaire domein van de maatschappijwetenschappen (sociale wetenschappen en/of recht) en/of de filosofie integreren en adequaat aanwenden binnen de opleiding en in het brede onderwijslandschap en maatschappelijk veld (bijvoorbeeld als toekomstige leraar, onderwijscoördinator, onderwijsbeleidsmedewerker, onderwijsondersteuner, vormingswerker of onderwijsbeleidsanalist).

OLR14) Kan relevante maatschappijwetenschappelijke en/of filosofische bronnen en informatie opzoeken, selecteren, analyseren, synthetiseren, kritisch evalueren en inzetten voor het beantwoorden van onderwijsvraagstukken.

OLR15) Kan zowel mondeling als schriftelijk rapporteren, presenteren aan en beargumenteerd debatteren met vakgenoten rond vakdidactische en pedagogisch-onderwijskundige theorieën, (eigen) onderzoek en onderwijsbeleidskwesties en de integratie van theorie, onderzoek en onderwijsbeleid.

Vormingsdoelen EM maatschappijwetenschappen

De educatieve master:

VD1) Beschikt over een wetenschappelijk onderzoekende houding in de verschillende vakdisciplines binnen het multidisciplinaire domein van de maatschappijwetenschappen (sociale wetenschappen en/of recht) en/of de filosofie, in de gekozen vakdidactiek gekoppeld aan de vakdisciplines en in het algemene pedagogisch-onderwijskundige domein, met aandacht voor creativiteit en duurzaamheid. De student is daarbij in staat en bereid om te reflecteren over zijn/haar eigen onderwijsvisie en -praktijk en deze kritisch te bevragen en bij te sturen. 

VD2) Erkent het voorkomen van verschillende vormen van diversiteit (onder meer binnen grootstedelijke contexten), ontwikkelt een open, onderzoekende houding inzake de (h)erkenning ervan, en gaat er adequaat, kritisch en verantwoord mee om. 

VD3) Ontwikkelt een nieuwsgierige houding in het kader van continue professionele ontwikkeling voor de verschillende vakdisciplines binnen het multidisciplinaire domein van de maatschappijwetenschappen (sociale wetenschappen en/of recht) en/of filosofie, vakdidactiek gekoppeld aan de vakdisciplines en het algemeen pedagogisch-onderwijskundig domein inzake zijn/haar educatieve handelen, en toont daarbij bereidheid en enthousiasme om te innoveren. 

VD4) Interesseert zich voor actualiteit en voor onderwijs in het algemeen, en toont betrokkenheid en engageert zich voor het vakgebied en het (vak)didactisch handelen als pedagogisch-onderwijskundig expert.

VD5) Heeft kennis van en houdt rekening met ethische en deontologische regels binnen de discipline, de professionele educatieve praktijk en binnen het wetenschappelijke onderzoek in het algemeen. 

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Educatieve master maatschappijwetenschappen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?