Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk)

Bachelor of Arts

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de geschiedenis.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Opleidingsspecifieke leerresultaten Bachelor in de geschiedenis

1. Kennis en inzicht
1.a.   De Bachelor in de geschiedenis kent het algemene historisch referentiekader (politiek, sociaaleconomisch, cultureel en religieus) opgebouwd volgens de gangbare westerse periodisering: Oudheid, Middeleeuwen, Nieuwe Tijd en Nieuwste Tijd, in het bijzonder voor de Europese Geschiedenis. Hij/zij heeft een basiskennis van de wereldgeschiedenis en een grondige kennis van minstens één regio buiten West-Europa. Hij/zij weet gebeurtenissen uit het verleden in een bredere context te plaatsen.
1.b.   De Bachelor in de geschiedenis kan nieuwe historische informatie analyseren met als doel de integratie van die nieuwe kennis in gekende historische evoluties (kennisopbouw).
1.c.   De Bachelor in de geschiedenis heeft ruime basiskennis van andere humane en sociale wetenschappen en hun methodologie die ook mens en samenleving als studieobject hebben, zoals wijsbegeerte, recht, economie, geografie, antropologie, sociologie, politicologie en psychologie.
1.d.   De Bachelor in de geschiedenis verwerft inzicht in de eigen kenmerken van de diverse brontypes uit de verschillende tijdvakken.
1.e.   De Bachelor in de geschiedenis heeft grondige kennis van de historische wetenschap, de historische methode en de historiografische ontwikkelingen en stromingen, maar kan ook de waarde van interdisciplinariteit waarderen.
1.f.   De Bachelor in de geschiedenis heeft inzicht in de synchronie van de geschiedenis, met name in de complexiteit van de samenleving en de interactie tussen de verschillende samenlevingsdomeinen (politiek, sociaaleconomisch, cultureel en religieus).
1.g.   De Bachelor in de geschiedenis heeft inzicht in de diachronie van de geschiedenis, met name in de langetermijnevolutie met haar recurrente en veranderende factoren en processen. Hij/zij heeft inzicht in processen van continuïteit en verandering.
1.h.   De Bachelor in de geschiedenis heeft inzicht in het contextgebonden karakter van historiografische interpretaties.
1.i.   De Bachelor in de geschiedenis heeft inzicht in de verschillende mogelijke interpretaties van het verleden die het historisch onderzoek oplevert, en in de consequenties daarvan voor de maatschappelijke debatten waarin historici participeren.
1.j.   De Bachelor in de geschiedenis is vertrouwd met de digitale informatievaardigheden, dataverwerking en de mogelijkheden van de digitale (r)evolutie.

2. Vaardigheden
2.a.   De Bachelor in de geschiedenis kan een adequate zoekstrategie hanteren bij het verzamelen en verwerken van informatie uit historische bronnen en historisch-wetenschappelijke literatuur (referentiewerken, wetenschappelijke artikels en monografieën, recensies, met inbegrip van elektronische hulpinstrumenten zoals websites en databanken).
2.b.   De Bachelor in de geschiedenis kan historische bronnen en historisch-wetenschappelijke literatuur analytisch-kritisch evalueren.
2.c.   De Bachelor in de geschiedenis kan een onderzoeksvraag formuleren en oplossen binnen een opgelegd thema.
2.d.   De Bachelor in de geschiedenis is vertrouwd met de meest gebruikte methodologieën in het historisch onderzoek, zowel de kwantitatieve als de kwalitatieve.
2.e.   De Bachelor in de geschiedenis kan mondeling en schriftelijk rapporteren over zijn/haar methodologie en onderzoeksresultaten in een wetenschappelijke setting.
2.f.   De Bachelor in de geschiedenis kan op academisch niveau schrijven in correct en aantrekkelijk Nederlands.
2.g.   De Bachelor in de geschiedenis kan in een schriftelijk werkstuk zijn/haar persoonlijke, kritische verwerking van historische literatuur synthetiseren met inachtneming van de vereisten van het wetenschappelijk betoog.

3. Attitudes
3.a.   De Bachelor in de geschiedenis heeft een kritische attitude ten aanzien van de kennis over het verleden en de daaruit overgeleverde bronnen.
3.b.   De Bachelor in de geschiedenis heeft een kritische attitude ten aanzien van de wijze waarop het verleden wordt ingezet in het eigentijdse maatschappelijke discours.
3.c.   De Bachelor in de geschiedenis is zich bewust van de contextualiteit van elk historisch gebeuren.
3.d.   De Bachelor in de geschiedenis is zich bewust van uiteenlopende interpretatiemogelijkheden van het verleden, van het constructie- en discussiekarakter van de geschiedeniswetenschap en van andere presentatievormen van het verleden.
3.e.   De Bachelor in de geschiedenis heeft oog voor de historische wortels van de maatschappelijke diversiteit en de rol van West-Europa in de wereldgeschiedenis (en van de verschillende manieren waarop die wordt gepercipieerd).

Bijkomende OLR’s voor de afstudeerrichting Oudheid tot heden

Kennis en inzicht
4.a.   De Bachelor in de geschiedenis (afstudeerrichting Oudheid tot heden) heeft een grondige basiskennis van de politieke geschiedenis van België.
4.b.   De Bachelor in de geschiedenis (afstudeerrichting Oudheid tot heden) heeft inzicht in de synchronie en diachronie van belangrijke historische processen en ontwikkelingen uit de West-Europese geschiedenis.

Vaardigheden
4. c.   De Bachelor in de geschiedenis (afstudeerrichting Oudheid tot heden) is vertrouwd met het historisch onderzoek van ten minste twee historische perioden naar keuze.
4.d.   De Bachelor in de geschiedenis (afstudeerrichting Oudheid tot heden) kan handgeschreven teksten uit verschillende historische perioden (van middeleeuwen tot heden) ontcijferen en begrijpen.

De webpagina over het Letterenprofiel bevat een meer gedetailleerd overzicht van de vormingsdoelen.

De opleiding Geschiedenis wil haar studenten tot zorgvuldige taalgebruikers en communicatoren vormen die nieuwsgierig en fijngevoelig in de maatschappij staan en met een open blik streven naar een grondig en genuanceerd begrip van maatschappelijke diversiteit en machtsverhoudingen; die zich bewust zijn van het belang van nuance en multiperspectiviteit in het maatschappelijke debat, zichzelf en de ander kritisch durven bevragen vanuit hun kennis van andere tijden en culturen en de weg kennen in de moderne kennis- en informatiemaatschappij.  

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_BA_Geschiedenis.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Geschiedenis (Kortrijk).pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRRA-fiche_BA_geschiedenis.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Na de derde fase in Leuven kan je doorstromen naar:


Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: