Master in de verpleegkunde en de vroedkunde (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de verpleegkunde en de vroedkunde.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Een master in de verpleegkunde en de vroedkunde

1. kan gezondheidsgegevens correct verzamelen, gebruiken en interpreteren.
2. kan de verschillende dimensies van kwaliteit van zorg definiëren en veel voorkomende kwaliteitsproblemen analyseren.
3. kan kritisch redeneren over complexe problemen in de verpleegkunde en de vroedkunde op basis van actuele ontwikkelingen en inzichten.
4. kan evidentie uit de verpleegkunde/vroedkunde en aanverwante wetenschappen toepassen om complexe zorg- en zorgorganisatieproblemen te analyseren en aan te pakken.
5. kan kritisch reflecteren over de organisatie van de gezondheidszorg en de impact ervan op de zorg.
6. kan de impact van economische, juridische, politieke en maatschappelijke factoren op de gezondheidszorg toelichten.
7. kan kritisch reflecteren over ethische, organisatorische en beleidsmatige dilemma’s in de zorg.
8. heeft een doorgedreven kennis van de medische, psychosociale, farmacologische en omgevingsfactoren die de gezondheidstoestand van patiënten positief of negatief beïnvloeden.
9. kan op systematische en kritische wijze een comprehensieve patiëntenevaluatie uitvoeren als basis voor de besluit- en beslissingsvorming in de individuele patiëntenzorg.
10. kan principes van teamdynamiek (motiveren, omgaan met conflicten, etc.) en besluitvorming efficiënt toepassen als lid of leider van een interprofessioneel zorgteam.
11. kan principes van leiderschap en besluitvorming in de gezondheidszorg begrijpen en toepassen.
12. kan op een effectieve manier leidinggevende vaardigheden toepassen bij het begeleiden van een (interprofessioneel) team.
13. kan strategieën voor zorginnovatie kritisch beoordelen en toepassen.
14. kan op basis van wetenschappelijke bevindingen strategieën ontwikkelen voor het bevorderen van de kwaliteit en de organisatie van de gezondheidszorg.
15. kan op gestructureerde en systematische wijze wetenschappelijke publicaties identificeren, selecteren, analyseren en synthetiseren in functie van een specifieke verpleeg- of vroedkundige onderzoeksvraag.
16. kan de validiteit en betrouwbaarheid van wetenschappelijke evidentie kritisch evalueren.
17. kan de verschillende dimensies van kwaliteit van zorg definiëren en veel voorkomende kwaliteitsproblemen analyseren.
18. kan op basis van wetenschappelijke bevindingen aanbevelingen formuleren om de kwaliteit van zorg te verbeteren.
19. kan een complex verpleeg- of vroedkundig vraagstuk vertalen in een duidelijke en relevante onderzoeksvraag.
20. kan vanuit een onderzoeksvraag een onderzoeksplan opstellen conform wetenschappelijke richtlijnen.
21. kan diverse methodes van dataverzameling binnen een kwalitatief en/of kwantitatief onderzoeksdesign begrijpen en toepassen, data analyseren en kritisch interpreteren.
22. kan zorggerelateerde vraagstukken analyseren vanuit een breder maatschappelijk perspectief.
23. kan wetenschappelijke bevindingen adequaat schriftelijk en mondeling rapporteren en presenteren, aangepast aan de behoeften van diverse groepen in de gezondheidszorg.
24. kan kritisch redeneren over sterktes en zwaktes van zichzelf en van anderen met als doel om het professioneel handelen voortdurend te verbeteren.
25. heeft inzicht in de verschillende rolinvullingen in de verpleeg- en vroedkunde en in de waarden van de master verpleegkunde/vroedkunde als lid en leider van interprofessionele zorgteams en in de bredere maatschappij.
26. kan het belang van een houding tot levenslang leren benoemen en inzicht hebben in mogelijke strategieën ter bevordering hiervan.

Vormingsdoelen

De master in de Verpleeg en Vroedkunde:

1. heeft een positieve attitude ten aanzien van levenslang leren, hetgeen zich uit in een continue belangstelling en alertheid voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen in het domein van de verpleegkunde of de vroedkunde.
2. getuigt van een kritische en reflectieve houding ten aanzien van wetenschappelijke onderzoeksresultaten en -methoden in het licht van bestaande evidentie.
3. ontwikkelt een openheid om complexe (zelf)zorgproblemen op een effectieve wijze bespreekbaar te maken met patiënten(groepen) en hun familieleden.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_SP_MA_verpleegkunde en vroedkunde.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_SP_verpleegkunde en vroedkunde.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_SP_MA_Verpleegkunde en vroedkunde.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?