Bachelor in de biologie (Leuven)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de biologie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

DE OPLEIDING 'BACHELOR IN DE BIOLOGIE' HEEFT VOLGENDE LEERRESULTATEN:

De bachelor in de biologie:

KENNIS EN INZICHT
1.  beschikt over fundamentele kennis van en inzicht in de biologie, heeft kennis van en inzicht in de samenhang en het onderscheid tussen de subdisciplines van de biologie (gaande van het moleculair niveau tot het ecosysteemniveau) en kan deze integreren en situeren in een brede wetenschappelijke context.
2.  beschikt over relevante kennis van en inzicht in verwante wetenschapstakken, met name de biochemie, chemie, fysica, statistiek en wiskunde en kan deze integreren in een biologische context.
3.  heeft algemene inzichten verworven op vlak van wetenschapsfilosofie en levensbeschouwing.

TOEPASSEN VAN KENNIS EN INZICHT
4.  is in staat om eenvoudige modellen en een abstracte manier van denken toe te passen bij het oplossen van biologische vraagstellingen.
5.  heeft de vaardigheden en het inzicht om onder gepaste begeleiding volgende stappen te zetten in een concreet wetenschappelijk onderzoek:
a.  een wetenschappelijke probleemstelling formuleren
b.  een gepaste oplossingsprocedure beredeneren
c.  een wetenschappelijk experiment of theoretisch project uitvoeren
d.  de gevonden data verwerken tot een aanschouwelijk geheel met gebruik van eenvoudige statistische analyses
e.  en dit alles op basis van een risico-analyse en rekening houdend met de gepaste deontologische gedragsregels

OORDEELSVORMING
6.  kan binnen een gegeven thema vakliteratuur opzoeken en de validiteit ervan inschatten.
7.  kan onder begeleiding de resultaten van zowel eigen onderzoek als literatuuronderzoek verwerken tot een synthese, kritisch interpreteren, hoofdlijnen en details van elkaar onderscheiden en becommentariëren in het licht van een welbepaalde onderzoeksvraag.
8.  kan het belang van de biologie plaatsen binnen de context van de wetenschap alsook in een maatschappelijke context.
9.  heeft inzicht in de complexiteit van duurzaamheid, kan systeemdenken toepassen en op die manier diverse dimensies van duurzaamheidsproblemen illustreren en er kritisch over reflecteren.

COMMUNICATIE
10.  kan zowel in teamverband functioneren als zelfstandig werken.
11.  kan een beargumenteerd standpunt innemen en dit mondeling verdedigen tegenover mede-studenten en onderzoekers uit het eigen vakgebied.
12.  kan in het Nederlands zowel schriftelijk als mondeling ervaringen opgedaan tijdens een excursie, practicum of stage communiceren en presenteren, en dit op originele wijze en met correcte bronvermelding.
13.  heeft voldoende kennis van het Engels om vakliteratuur te lezen, colleges en seminaries te volgen, hierover te rapporteren en examen af te leggen.

LEERVAARDIGHEDEN EN VORMINGSDOELEN
14.  is in staat om zelfstandig leeractiviteiten te plannen en deze planning op te volgen.
15.  kan de nodige inzichten opdoen omtrent de actuele standpunten rond een gegeven maatschappelijk en/of biologisch thema om vervolgens zelf tot een beredeneerde eigen opinie te komen.

AFHANKELIJK VAN DE GEKOZEN MINOR, BEHEERST DE STUDENT VOLGENDE AANVULLENDE LEERRESULTATEN:
16.  MINORS: De bachelor heeft verbredende kennis van één of meerdere andere wetenschapsgebieden en kan deze verbinden met de opgedane biologische kennis.
17.  MINOR BUSINESS AND INNOVATION (Leuven) / MINOR ECONOMIE EN TECHNOLOGIE (Kortrijk): De bachelor heeft kennis en inzicht in de processen van de economie die de ontwikkeling en uitbouw van innoverende projecten ondersteunen.

DE OPLEIDING BACHELOR IN DE BIOLOGIE HEEFT VOLGENDE VORMINGSDOELEN:

1. is zich bewust van de internationale dynamiek binnen het eigen wetenschapsdomein.

2. is zich bewust van het belang van het eigen wetenschapsdomein in de maatschappelijke discussie omtrent duurzaamheid.

3. heeft de capaciteiten en het engagement om actief bij te dragen aan het aanpakken van de structurele oorzaken van duurzaamheidskwesties.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_BA_Biologie.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_SP_Biologie.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_biologie_Leuven.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Bachelor in de biologie (Leuven)